printlogo


کد خبر: 217156تاریخ: 1398/12/11 00:00
نمایندگان مجلس آمریکا از پمپئو خواستند به علت پنهانکاری درباره تلفات حمله به عین‌الاسد عذرخواهی کند
دروغ‌های دردسرساز

گروه سیاسی: آمار ضد‌و‌نقیض مقامات آمریکایی درباره آسیب‌های حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی عین‌الاسد، وزیر خارجه آمریکا را به مجلس نمایندگان این کشور کشاند. 
به گزارش «وطن امروز»، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به مجلس نمایندگان این کشور رفت تا پاسخگوی سوالات قانونگذاران آمریکایی باشد. در این جلسه نمایندگان آمریکایی از پمپئو خواستند به خاطر کوچک‌نمایی آسیب‌های وارد شده به نظامیان این کشور در پی حمله انتقام‌جویانه ایران به پایگاه عین‌الاسد عذرخواهی کند. برد شرمن در این جلسه گفت: آقای پمپئو آیا می‌خواهید از فرصت استفاده کنید؟ یک پاسخ آری یا نه است. آیا می‌خواهید امروز و در اینجا از کارکنانی که جراحات‌شان را بی‌اهمیت جلوه دادید عذرخواهی کنید؟
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ گفت هیچ‌گاه هیچ‌گونه جراحتی را بی‌اهمیت جلوه نداده است. از این رو شرمن پرسید آیا مایل است از جانب دولتی که در آن خدمت می‌کند عذرخواهی کند؟ 
پمپئو در ادامه گفت: ما برای جان هر یک از کارکنان نظامی آمریکایی ارزش زیادی قائلیم. دلیل تمام سیاست‌هایی که در ایران به کار گرفته‌ایم همین است. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت:«می‌دانم که متاسفانه برخی نیروهای آمریکایی در جریان حمله موشکی بالستیک ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد صدمه دیدند. ضدحمله محدود ایران نشانگر آن است که ایران علاقه‌ای به تشدید رویارویی نظامی ندارد. آنها می‌دانند که در جنگ با ما بازنده خواهند شد». رئیس‌جمهور آمریکا پس از حمله موشکی ایران مدعی شد «همه چیز خوب است» و هیچ‌یک از نظامیان آمریکایی آسیب ندیده‌اند اما پنتاگون در هفته‌های اخیر به صورت قطره‌چکانی و به مرور آمار خسارات ناشی از این حمله را منتشر کرده است.
وزارت دفاع آمریکا چند روز بعد از اظهارات ترامپ، اذعان کرد ۱۰ نظامی آمریکایی در این حمله دچار آسیب مغزی خفیف شده‌اند. تعداد نظامیانی که این علایم در آنها تشخیص داده می‌شد هفته به هفته افزایش یافت. یک مقام نظامی آمریکایی هفته گذشته در گفت‌وگو با رویترز از افزایش دوباره آمار رسمی نظامیان آمریکایی آسیب‌دیده در جریان عملیات موشکی جمهوری اسلامی ایران علیه پایگاه نظامی «عین‌الاسد» آمریکا در عراق خبر داد. این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفته است بر اثر این حمله موشکی بیش از ۱۰۰ نظامی آمریکایی دچار آسیب مغزی شده‌اند.
نمایندگان آمریکایی همچنین از پمپئو و دولت آمریکا به خاطر عدم ارائه اسناد و شواهدی که ادعای‌شان را برای به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی توجیه کند، انتقاد کردند.
پمپئو در بخش دیگری از اظهاراتش بدون توجه به اینکه خود به علت پنهان‌کاری درباره آمار تلفات نظامیان آمریکایی در نتیجه حمله ایران به مجلس نمایندگان فراخوانده شده است، از مقامات ایران به علت پنهان‌کاری درباره آمار تلفات کرونا انتقاد کرد و گفت: «رژیم ایران تمایلی ندارد که درباره شیوع ویروس کرونا اطلاع‌رسانی کند و من برای مردم این کشور بسیار نگران هستم که آنها اطلاعات مهمی را پنهان کرده باشند».
 
* سال آینده؛ لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران
«مایک پمپئو» در جلسه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا همچنین گفت آمریکا از جامعه ملل خواهد خواست تحریم‌های سازمان ملل برای جلوگیری از فروش تسلیحات متعارف به ایران را تمدید کند. پمپئو گفت: «ما امیدواریم اروپایی‌ها این خطر را که سلاح‌های چین و سامانه‌های تسلیحاتی روسیه به ایران فروخته شوند را جدی بگیرند». پمپئو همچنین گفت ایالات‌متحده تلاش خواهد کرد روسیه و چین را متقاعد کند که قطعنامه سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را وتو نکنند. 
به نوشته المانیتور، موضع‌گیری آمریکا موجب شده بود برخی سیاستمداران ضدایرانی در آمریکا از اروپایی‌ها بخواهند بندی در برجام را که به «مکانیسم ماشه» معروف شده فعال کنند. 
طبق یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا 5 سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهرماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد.
مقام‌های آمریکایی بارها ضمن ابراز نگرانی از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، خواستار جلوگیری از این مسأله شده‌اند. چندی پیش، «ولادیمیر ارماکوف» مدیر اداره کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه تأکید کرد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موقت هستند و اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شوند. ولادیمیر ارماکوف در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: «من می‌توانم به شما اطمینان بدهم هیچ رایزنی و بحث رسمی درباره بازنگری در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد، نه در شورای امنیت و نه در هیچ جایگاه دیگر». این مقام روس پاسخ فوق را در جواب به این سوال که آیا احتمال مذاکره برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران وجود دارد، مطرح کرد. مدیر اداره کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه افزود: «البته این موضوع را هم دوست دارم مطرح کنم، در قطعنامه مذکور (۲۲۳۱) که در رابطه با فرآیند مرتبط با ارائه تسلیحات و مهمات نظامی به ایران یا صدور تسلیحات از ایران به خارج است، یک مکانیسم یا حتی گزینه برای تمدید (تحریم تسلیحاتی ایران) وجود ندارد».

Page Generated in 0/0058 sec