printlogo


کد خبر: 217163تاریخ: 1398/12/11 00:00
جشنواره‌های سینمایی و فعالیت‌های هنری این‌روزها بشدت تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته ‌است
کرونا هالیدی!

احسان سالمی: قدیمی‌ها ضرب‌المثلی داشتند که می‌گفتند «خیاط در کوزه افتاد»؛ مثلی که زمانی به کار برده می‌شود که فردی به بلایی دچار شده که پیش از این درباره آن حرف می‌زده است. حکایت سینمای جهان با ویروس کرونا دقیقا حکایت همین ضرب‌المثل است. سینمای جهان که تا پیش از این بارها با دستمایه قرار دادن انتشار ویروس‌های مخرب در سطح جهان، آثاری با این محور ساخته بود، حالا خود به واسطه انتشار یک ویروس فراگیر، زمینگیر شده است و تقریبا بسیاری از رویدادهای مهم سینمای جهان به واسطه ترس از ابتلا به این ویروس یا تعطیل شده‌اند یا در آستانه تعطیلی قرار دارند.
 
* قدیمی‌ترین جشنواره فیلم جهان زیرسایه ترس از کرونا
یکی از جدی‌ترین پیامدهای کرونا که روز گذشته بسیاری از رسانه‌های سینمایی جهان به آن پرداختند، سایه سنگین این ویروس بر برگزاری قدیمی‌ترین جشنواره فیلم جهان یعنی «جشنواره کن» است. بر اساس خبرها روز جمعه اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در شهر کن فرانسه مشاهده شد و دست‌اندرکاران جشنواره کن را واداشت بگویند اوضاع را تحت‌نظر دارند! سخنگوی این جشنواره به ورایتی گفت: «فستیوال کن بر روند گسترش بیماری و اجرای آخرین دستورالعمل‌های ارائه شده توسط مقامات محلی و بین‌المللی درباره این ویروس، نظارت دقیق دارد و به صورت مستقیم با دفتر وزارتی در ارتباط است». او البته در پاسخ به پرسش رسانه درباره تأثیر این اتفاق بر فرآیند برگزاری جشنواره در سال جاری میلادی اظهار کرد: «هنوز زود است بخواهیم درباره برنامه‌ریزی برای 2 ماه و نیم آینده صحبت کنیم. در موعد مقرر و بسته به رویدادهای آتی، جشنواره کن اقدامات لازم و ضروری را انجام خواهد داد و هدف ما اطمینان از حفاظت از سلامت شرکت‌کنندگان و مراقبت از آنها در حین برگزاری این جشنواره است». البته نکته دیگر آن است که بر اساس اعلام برگزارکنندگان بخش بازار این رویداد که قرار است از ۳۰ مارس تا ۲ آوریل تشکیل شود، طبق برنامه و البته بدون حضور خریداران و نمایندگان چینی برگزار شود.
 
* از آسیای دور تا قلب اروپا در شوک کرونا
در حالی که پیش از این در خبری اعلام شده بود جشنواره فیلم «خاور دور» در اودین ایتالیا که یکی از بهترین ‌جشنواره‌ها در نوع خود در تقویم سینمایی ایتالیا محسوب می‌شود، به دلیل شیوع بیماری کرونا در ایتالیا لغو شده است، روز گذشته خبر رسید صنعت فیلم ژاپن با به تعویق انداختن اکران فیلم‌های جدید، بستن سالن‌های سینما و بازپرداخت پول بلیت‌های پیش‌فروش شده، به ویروس کرونا واکنش نشان داده است. به نظر می‌رسد از آسیای دور تا قلب اروپا در واکنش نشان دادن به کرونا در حال سبقت گرفتن از یکدیگر هستند.
این البته همه ماجرا نیست؛ جشنواره فیلم برلین نیز که این روزها در حال برگزاری است، تحت تاثیر ترس از شیوع بیماری کروناست. در حالی که پیش‌بینی می‌شد بازار فیلم اروپا (EFM) امسال میزبان حضور رکوردشکن صنعت سینمای چین باشد اما با توجه به افزایش بحران جهانی مرتبط با شیوع ویروس کرونا در نهایت صنعت سینمای چین امسال فرصت حضور در هفتادمین جشنواره فیلم برلین را از دست داد. البته ترس از شیوع کرونا باعث شده تدبیر بیشتری برای حفظ ایمنی و بهداشت در این جشنواره لحاظ شود.
 
* مأموریت غیرممکن جدید، تولید در سینما!
اما کرونا فقط بر جریان برگزاری رویدادهای سینمایی اثر منفی نگذاشته، بلکه در جریان تولید سینما نیز بسیاری از پروژه‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است. همین هفته پیش بود که در خبری از این موضوع نوشتیم که فیلمبرداری قسمت تازه «ماموریت غیرممکن» به دلیل ترس از شیوع کرونا به تعویق افتاده است. این موضوع در جریان تولیدات سینمای ایران نیز موثر بوده است. خانه سینما چند روز قبل با صدور یک بیانیه توصیه‌ای از تهیه‌کنندگان آثار سینمایی خواست برای حفظ جان اهالی سینما، فعلا تا حد امکان فعالیت‌های تولیدی در سینما را متوقف کنند. در بخشی از بیانیه خانه سینما در این زمینه آمده است: «پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از ابتلای اهالی صنعت تصویر ایران و خانواده‌های‌شان و همچنین پرهیز از مشکلات مرتبط با آن که قطعا سبب ایجاد مخاطره و صدمات فراوان مادی و معنوی برای نهادهای اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی است، دست‌کم در شرایط فعلی که با شیوع دامنه‌دار بیماری مواجهیم، گروه‌هایی که در مرحله پیش‌تولید یا فیلمبرداری قرار دارند، به طور موقت از فعالیت خودداری کنند».
روز گذشته «فیلم‌نیوز» با انتشار گزارشی درباره فیلم‌های سینمایی و سریال‌های شبکه نمایش خانگی که تولیدشان به واسطه شیوع بیماری کرونا متوقف شده است، از فیلم‌ سینمایی «روشن» به کارگردانی روح‌الله حجازی نام برد که با تصمیم کارگردان فیلمبرداری‌اش متوقف شده است. رضا عطاران و سارا بهرامی نقش‌های اصلی را در این فیلم ایفا می‌کنند و قرار بود با برنامه‌ریزی‌های انجام شده فیلمبرداری‌اش تا پایان سال به پایان برسد. همچنین سریال «آقا زاده» به تهیه‌کنندگی حامد عنقا و کارگردانی بهرنگ توفیقی که تولید آن از مدتی قبل آغاز شده هم دیگر پروژه‌ای است که برای سلامتی عوامل، تصویربرداری‌اش را تعطیل کرده است. فیلم سینمایی «چپ راست مستقیم» به کارگردانی حامد محمدی با بازی رامبد جوان و پیمان قاسم‌خانی هم از دیگر آثاری است که ضبط‌شان با شیوع ویروس کرونا متوقف شده است.
 
* تعطیلی شهرک سینمایی انقلاب و دفاع‌مقدس به مدت یک هفته
تمام فعالیت‌های شهرک سینمایی انقلاب و دفاع‌مقدس به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و رعایت موارد بهداشتی تا روز شنبه ۱۷ اسفندماه لغو شد. به گزارش «وطن‌امروز»، شهرک سینمایی انقلاب و دفاع‌مقدس به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و رعایت موارد بهداشتی تا روز شنبه ۱۷ اسفندماه تمام فعالیت‌های خود را لغو و ادامه برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را منوط به عادی شدن شرایط کرد. گفتنی است در حال حاضر 2 فیلم سینمایی، یک مجموعه داستانی و 2 مجموعه مستند داستانی در محل شهرک سینمایی انقلاب و دفاع‌مقدس در حال فیلمبرداری و تصویربرداری هستند که با ابلاغیه مدیر‌عامل شهرک سینمایی انقلاب و دفاع مقدس، شروع مجدد فعالیت‌ها منوط به عادی شدن شرایط و اطلاعیه ثانوی شده است. شهرک سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس روزانه میزبان گروه‌های پرشمار هنری است که در آن به ساخت و تولید مجموعه‌های داستانی و سینمایی می‌پردازند.
***
[پایتختی‌ها فعلا کرونا را ضربه‌‌فنی کرده‌اند]
البته در این میان هستند گروه‌های متنوعی که همچنان مشغول به تولید آثار جدید نمایشی هستند. در همین زمینه روز گذشته عوامل اصلی سریال تلویزیونی پایتخت که فصل ششم آن قرار است نوروز امسال روی آنتن برود، با انتشار یک ویدئوی دسته‌جمعی که به بهانه تولد مهران احمدی، یکی از بازیگران این مجموعه ضبط شده بود، از ادامه کار خود خبر دادند. پایتختی‌ها در این ویدئو از این می‌گویند که برای شادی دل مردم ایران در ایام نوروز در این روزهای سخت کار خود را همچنان ادامه می‌دهند تا بتوانند در ایام نوروز برای ساعتی هم که شده خانواده‌های ایرانی را سرگرم کنند. با این تفاسیر پایتختی‌ها فعلا کرونا را ضربه‌فنی کرده‌اند تا مخاطبان ایرانی از دیدن ماجراهای خنده‌دار خانواده «معمولی» محروم نشوند.

Page Generated in 0/0075 sec