printlogo


کد خبر: 217168تاریخ: 1398/12/11 00:00
پروازهای مستقیم از ووهان به آمریکا!

شروین طاهری: با وجود سانسور گسترده اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا در آمریکا از سوی بالاترین سطوح امنیتی این کشور، «سی‌دی‌سی» موسوم به مرکز پیشگیری کرونا، ابتلای 60 نفر به این ویروس را تایید کرده است که 45 مورد مربوط به مسافرانی است که از شهر ووهان چین آمده‌اند. اما یکی از تکان‌دهنده‌ترین حقایق، فعال بودن خط هوایی مستقیم بین ووهان و مهم‌ترین شهرهای غرب و شرق ایالات متحده یعنی لس‌آنجلس، سان‌فرانسیسکو و  نیویورک است. بر اساس آخرین گزارش‌ها پروازهای مستقیم خط هوایی «چین جنوبی» (چاینا ساوترن ایرلاین) بین فرودگاه بین‌المللی تیانهو شهر ووهان ـ مبدأ شیوع ویروس کرونا در چین و جهان‌ـ با فرودگاه جان اف‌کندی نیویورک که از اوایل تابستان 2019 راه‌اندازی شده و به خاطر ارزان بودن، مورد استقبال زیادی قرار گرفته است، تا ماه میلادی‌گذشته (فوریه) همچنان برقرار بوده است! اگرچه 3خط هوایی آمریکن، دلتا و یونایتد پروازهای مستقیم خود از خاک آمریکا به چین را متوقف کرده‌اند اما هنوز هیچ اعلانی مبنی بر متوقف شدن کامل پروازهای خطوط هوایی چین به ایالات متحده گزارش نشده است و فروش آنلاین بلیت‌های پروازهای میان ووهان و دیگر شهرهای چین و شهرهای پرجمعیت آمریکا ادامه دارد. طبق اعلام کمیسیون بهداشت ملی جمهوری خلق چین، اولین مورد ابتلای به ویروس کووید- 19 مربوط به اول دسامبر (آخرین ماه) 2019 در بازار ماهی ووهان، مرکز ایالت هوبی و مهم‌ترین هاب حمل‌ونقل در مرکز چین مربوط می‌شود. به عبارت دیگر 3 ماه پس از شیوع این ویروس خطرناک، هنوز هزاران مسافر و ناقل بالقوه از طریق پروازهای روزانه چاینا ساوترن ایرلاین به صورت مستقیم بین این شهر و قلب تجاری آمریکا در حال تردد هستند. البته این تنها بخش کوچکی از 61 خط هوایی مستقیم روزانه و هفتگی (بدون توقف) بین شهرهای مختلف چین با 14 شهر ایالات متحده شامل نیویورک، واشنگتن، سان‌فرانسیسکو، لس‌آنجلس، بوستون، هیوستون، سن‌خوزه، هونولولو (هاوایی)، شیکاگو، لاس وگاس، سیاتل، آتلانتا، دیترویت و دالاس است.
طبق هشدارهای سازمان بهداشت جهانی، یکی از مهم‌ترین عوامل شیوع ویروس کرونا، تبادل جمعیتی قابل توجه بین کشور کانون آلودگی با دیگر کشورها و از مبادی متعدد و متنوع است.
یافته‌های «وطن امروز» [منتشر‌شده در گزارش «آمریکا خانه دوم کرونا»، شماره دهم اسفند 98، صفحه اول] حاکی از آن است که ایالات متحده به عنوان یکی از 3 کشور دارای بیشترین تبادل جمعیتی با جمهوری خلق چین در کنار کره‌جنوبی و ویتنام، به طور بالقوه می‌تواند یکی از کانون‌های اصلی شیوع کرونا در خارج از چین باشد. 
با آنکه 3 خط هوایی بزرگ آمریکایی در یک ماه اخیر پرواز‌های خود را به چین متوقف کرده‌اند اما روز شنبه هفته پیش انتشار یک خبر در توئیت رسانه‌های اصلی و بازنشر آن در تارنمای یو‌اس‌ای تودی، رسوایی بزرگی به بار آورد. بر اساس این خبر هنوز دست‌کم 20 پرواز روزانه وجود دارد که به صورت مستقیم یا کانکشن مسافران را از خاک ایالات متحده به چین می‌رسانند. دولت ترامپ هنوز هم این خبر را تکذیب نکرده چون اظهر من‌الشمس است که ده‌ها میلیون آمریکایی و چینی درگیر منافع ارتباط اقتصادی عظیم بین 2 کشور به استعداد حداقل یک تریلیارد دلار در سال هستند.  برآورد می‌شود از زمان آغاز شیوع کرونا در چین (اول ماه دسامبر 2019) یعنی طی 3 ماه اخیر، حدود یک میلیون و 400 هزار مسافر تنها از طریق پروازهای تجاری بین چین و آمریکا جابه‌جا شده‌اند. بر اساس گزارش رویترز به نقل از اداره سفر و گردشگری ایالات متحده در ماه اکتبر 2019، در 9 ماه نخست سال گذشته میلادی مجموعا یک میلیون و 875 هزار شهروند چینی به آمریکا سفر کرده‌اند. بر این اساس اگرچه آمار از کاهش 7/4 درصدی سفرهای تجاری و 5/6 درصدی سفرهای توریستی از دومین اقتصاد جهان به سرزمین بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سال گذشته حکایت دارد اما تا پیش از منع ورود اتباع چینی توسط دولت فدرال آمریکا در ماه اخیر، تعداد سفرها کماکان قابل توجه بوده است. همچنین بر اساس آمار وزارت امنیت داخلی [کشور] ایالات متحده در سال 2019 به طور میانگین ماهانه 208 هزار شهروند چینی از آمریکا بازدید کرده‌اند که این روند قطعا در نخستین ماه 2020 (ژانویه) تا پیش از منع ورود آنها ادامه داشته است. این رقم جدای سفر اتباع چینی آمریکا و دیگر کشورها به ایالات متحده است که بویژه در جریان  تعطیلات سال نوی مسیحی (ماه‌های دسامبر و ژانویه) و عید سال نوی چینی (فوریه) از چین به آمریکا رفته‌اند.

Page Generated in 0/0172 sec