printlogo


کد خبر: 217211تاریخ: 1398/12/12 00:00
استان تهران با 348 مورد، قم با 131 مورد وگیلان با 112 مورد در رده‌های اول تا سوم ابتلا به کرونا در کشور قرار دارند
تهران را چاره کنید
* مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به 978 نفر رسیده و مجموع جان‌باختگان بر اثر این بیماری به 54 نفر افزایش یافت

گروه اجتماعی: آمارهای جدید از مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد به غیر از قم شاهد جهش تعداد مبتلایان در استان‌های تهران، گیلان و البرز هستیم. به گزارش «وطن امروز»، جدول روزانه آمار مبتلایان حاکی از وضعیت اضطراری در برخی استان‌هاست و این در حالی است که از دیروز فقط در استان قم محدودیت رفت و آمد اعمال شده است. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اعلام جدیدترین آمار مبتلایان به کرونا گفت: بر اساس نتایج آزمایشگاهی از ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه، ابتلای 385 مورد جدید به کووید-19(کروناویروس جدید) در کشور قطعی شده و مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به 978 نفر رسیده است. از بین مبتلایان جدید، 170 نفر مربوط به تهران، 44 نفر مربوط به مرکزی، 31 نفر مربوط به البرز، 30 نفر مربوط به قم، 28 نفر مربوط به گیلان، 17 نفر مربوط به خراسان رضوی، 13 نفر مربوط به اصفهان، 11 نفر مربوط به مازندران، 9 نفر مربوط به خوزستان، 8 نفر مربوط به لرستان، 8 نفر مربوط به استان فارس، 3 نفر مربوط به سمنان، 3 نفر مربوط به همدان، 2 نفر مربوط به کرمانشاه، 2 نفر مربوط به هرمزگان، 2 نفر مربوط به کرمان، 2 نفر مربوط به خراسان جنوبی، یک نفر مربوط به سیستان و بلوچستان و یک نفر مربوط به ایلام است. وی افزود: در 24 ساعت گذشته متاسفانه 11 نفر از بیماران مبتلا به کووید-19 در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان بر اثر این بیماری به 54 نفر افزایش یافت. مهم‌ترین توصیه ما برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-19 برای مردم عزیز، رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و همچنین پرهیز از سفرها و ترددهای غیرضروری شهری و بین‌شهری است. جهانپور افزود: خوشبختانه آمار بهبودیافتگان مبتلایان به کووید-19 در کشور رو به افزایش است و تاکنون 175 نفر بهبود یافته‌اند.
 
* چرا فقط قم؟
با توجه به اینکه در قم اولین موارد ابتلا به کرونا ثبت شده و نگاه ویژه‌ای به این شهر شده، اولین مراکز مقابله با کرونا و نگهداری از بیماران ابتلا به کووید- 19 در قم شکل گرفت و طبیعتا از بسیاری از بیماران تست کرونا گرفته شد. به همین علت آمار مبتلایان به کرونا در قم از همان روز اول بالا بود اما در ادامه با افزایش آزمایش‌ها و تست‌های کرونا در سراسر کشور مشخص شد این بیماری مختص قم نبوده و وضعیت در استان‌هایی چون تهران، گیلان، البزر و مرکزی آنقدرها خوب نیست. جدول روزانه مبتلایان به کرونا نشان می‌دهد تهران با 348 مبتلا در رده اول قرار دارد و استان قم با 131 ابتلا در رده دوم و استان گیلان با 112 مورد در جایگاه سوم مبتلایان قرار دارند. این در حالی است که محدودیت رفت و آمد فقط در استان قم اعمال شده و اگر تعداد مبتلایان ملاک تصمیم مسؤولان باشد باید رفت و آمد به تهران که بزرگ‌ترین کانون مبتلایان به کروناست هم محدود شود. طبق تصمیم ستاد مقابله با کرونا، کسانی که قصد خروج از قم را دارند باید به وسیله تب‌سنج تست دهند و اگر تب داشته باشد باید 14 روز در قرنطینه بمانند. این در حالی است که آمار مبتلایان تهرانی به مراتب بیشتر است و اگر اعمال محدودیت در قم ضروری است محدودیت رفت و آمد در تهران ضروری‌تر به نظر می‌رسد. ضمن اینکه به دلیل مرکزیت تهران و مهاجرپذیر بودن این استان خطر انتقال کرونا به سایر استان‌ها بشدت افزایش یافته است.  از طرفی آمار مبتلایان در برخی استان‌ها روند صعودی داشته است. آمار مبتلایان در استان مرکزی در روز گذشته بیش از 150 درصد افزایش  نشان می‌دهد. اراکی‌ها تا روز شنبه 23 مورد مبتلا به کرونا داشتند اما دیروز به تنهایی 44 مورد جدید در استان مرکزی به ثبت رسید تا آمار مبتلایان به کرونا در این استان به 67 مورد برسد. در استان گیلان هم دیروز تعداد مبتلایان 28 مورد افزایش یافت تا گیلانی‌ها در این روز شاهد بیشترین آمار مبتلایان نسبت به روزهای گذشته باشند. گزارش‌ها از گیلان حاکی است با توجه به توریست‌پذیر بودن استان، خطر انتشار کرونا در گیلان بسیار زیاد است و مسؤولان باید برای محدودیت آمد و شد در این استان نیز فکری کنند. آمارها در استان البرز نیز نشان می‌دهد روند مبتلایان به کرونا در این استان بشدت در حال افزایش است. البرز تا روز شنبه فقط 15 بیمار کرونایی داشت اما به یکباره این آمار در روز گذشته به 46 مورد قطعی رسید تا زنگ خطر برای ساکنان این استان به صدا درآید. البرز یکی از مهم‌ترین استان‌ها برای تصمیم‌گیری درباره محدودیت رفت و آمدهاست. فاصله کرج، مرکز استان البرز تا تهران فقط 50 کیلومتر است و روند صعودی مبتلایان این دو استان شبیه هم است. بدین ترتیب طبق جدول روزانه آمار مبتلایان به کرونا استان تهران با 348 مورد، قم با 131 مورد، گیلان با 112 مورد، استان مرکزی با 67 مورد، البرز با 46 مورد، مازندران با 44 مورد، اصفهان با 37 مورد، گلستان با 24 مورد و فارس و خوزستان هر کدام با 19 مورد در رده‌های اول تا دهم ابتلا به کرونا قرار دارند. تاکنون در استان‌های زنجان، خراسان شمالی، چهارمحال‌وبختیاری و بوشهر هیچ مورد مبتلا به کرونا ثبت نشده و در استان آذربایجان غربی فقط یک مورد و در استان‌های ایلام، کهگیلویه‌وبویراحمد و کرمان فقط 2 مورد به ثبت رسیده است.
 
* زمان پایان «کرونا» به مردم بستگی دارد
فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران گفت: زمان پایان کرونا به مردم بستگی دارد و تنها راه آن شکستن چرخه بیولوژیک ویروس با افزایش بهداشت همگانی است. دکتر علیرضا زالی ضمن تشکر از کادر درمان به علت تلاش بی‌وقفه در راستای ریشه‌کنی ویروس کرونا اظهار کرد: تقلیل ساعت کاری به آن دلیل است که شرایط کاری در ادارات از نظر میزان تماس و ثبوت در استقرار فیزیکی کاهش یابد. وی در همین راستا تاکید کرد: همچنین برگزاری جلسات در ادارات بویژه فریضه نماز جماعت و تناول غذا در مجموعه ادارات نباید انجام شود. 
 
* ایران؛ رتبه دوم درمان ویروس در دنیا
۱۲ روز از ورود کرونا ویروس جدید به کشورمان می‌گذرد؛ ویروسی که به‌رغم سرعت بیماری‌زایی بالا اما قابل درمان است و حالا بنا بر اعلام وزارت بهداشت، ایران در رتبه دوم درمان این بیماری در جهان ایستاده است. به اذعان وزارت بهداشت کشورمان، سازمان بهداشت جهانی در آمار رسمی خود اعلام کرده است ایران موفق شده بعد از کشور چین، بیشترین بیمار مبتلا به کرونا را درمان کند. باید توجه کرد طبق جدیدترین آمارها، بیماری «کووید– ۱۹» یا همان کرونا ویروس جدید، تاکنون در جهان 2 هزار و ۹۷۶ قربانی گرفته است که از این تعداد ۲ هزار و ۸۷۰ نفر در چین جان خود را از دست داده‌اند. همچنین در سراسر چین ۷۹ هزار و ۸۲۴ فرد آلوده به ویروس کرونای جدید شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۴۱ هزار و ۶۲۵ نفر بهبود پیدا کرده‌اند. بنابراین کشورمان با درمان ۱۲۳ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» بالاتر از کشورهای سنگاپور، ایتالیا، ژاپن و کره‌جنوبی در رتبه دوم درمان این بیماری در جهان و بعد از چین قرار دارد. البته از آنجایی که سرعت انتشار کرونا ویروس جدید بسیار بالاست، وزارت بهداشتی‌ها همچنان از مردم می‌خواهند برای پیشگیری و کنترل این ویروس در منازل خود بمانند، رفت‌وآمد و مراودات‌شان را کاهش دهند و سفرهای بین‌شهری و درون‌شهری را محدود کنند. در عین حال وزیر بهداشت اعلام کرده است پیک اصلی بیماری «کووید-۱۹» در کشورمان در هفته جاری خواهد بود. 
 
* پذیرش بیماران کرونا در تمام بیمارستان‌ها
معاون درمان وزیر بهداشت اعلام کرد همه بیمارستان‌های عمومی تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی از پذیرش و بستری بیماران الکتیو تا اطلاع ثانوی خودداری کنند و آماده پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشند. دکتر قاسم جان‌بابایی در نامه‌ای خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کرد با توجه به ضرورت کنترل و مراقبت بیماران مبتلا به کرونا ویروس، ضروری است از روز شنبه دهم اسفند ۱۳۹۸ موراد ذیل در دانشگاه‌ها اجرا شود: کلیه بیمارستان‌های عمومی تحت پوشش آن دانشگاه اعم از دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی (جز تک‌تخصصی غیرمرتبط با درمان کرونا) از پذیرش و بستری بیماران الکتیو تا اطلاع ثانوی خودداری کنند و آماده پذیرش بیماران مبتلا به کرونا ویروس باشند. تمام درمانگاه و کلینیک‌های تخصصی اعم از دانشگاهی و وابسته به ارگان‌ها (نیروی مسلح و سپاه، شهرداری، تأمین اجتماعی، آموزش‌وپرورش و...) و خصوصی باید برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا ویروس فعال شوند. 
 

Page Generated in 0/0061 sec