printlogo


کد خبر: 217216تاریخ: 1398/12/12 00:00
همزمان با عقب‌نشینی دولت ترامپ از موضع کوچک‌انگاری و انکار شیوع ویروس کرونا در آمریکا رسانه‌های ایالات متحده از شیوع غیرقابل کنترل و آمار بالای مبتلایان در این کشور می‌گویند
آمریکا منتظر انفجار کرونا
براساس برخی گزارش‌ها هزینه آزمایش تشخیص ابتلا به کرونا در آمریکا بین 1400 تا 3200 دلار است یکی از دلایل نگرانی آمریکایی‌ها از شیوع پنهان این ویروس، ناتوانی مردم این کشور در پرداخت هزینه آزمایش است

شروین طاهری: سازمان بهداشت جهانی جمعه گذشته سطح هشدار کرونا را افزایش داد. «تدروس آدهانوم گبریسوس» مدیرکل این سازمان با اشاره به تداوم افزایش شمار مبتلایان به این بیماری بشدت واگیر در کشورهای درگیر، سطح خطر ناشی از آن را از «بالا» به «بسیار بالا» افزایش داد. این به معنای اضطراری‌تر شدن اوضاع 50 کشور درگیر این بیماری(عمدتا در نیمکره شمالی) است. 
اما در یکی از این کشورها که جزو کانون‌های بالقوه شیوع کروناست یعنی ایالات‌متحده، هیچ تحرک خاصی برای انجام اقدامات ویژه دیده نمی‌شود. دونالد ترامپ حتی در اقدامی احمقانه خبر شیوع کرونا در آمریکا را «جعلی» خوانده است.
پنهانکاری دولت ترامپ واکنش گسترده آمریکایی‌ها را در فضای مجازی به دنبال داشته به طوری که هشتگ «# ترامپ درباره کروناویروس دروغ می‌گوید»  به ترند اول توئیتر در هفته جاری تبدیل شده است.
در نتیجه فردای افزایش سطح هشدار سازمان بهداشت جهانی بود که مقامات وزارت بهداشت ایالات‌متحده در حالی که وحشت عمومی کرونا عرض و طول 50 ایالت و 7 منطقه تحت حاکمیت واشنگتن را درنوردیده، سرانجام مجبور شدند سد سانسور شدید واشنگتن را شکسته و نخستین مورد مرگ در این کشور بر اثر ابتلا به این ویروس را اعلام کنند. با این وجود دولت دروغگوی ترامپ همانند رفتاری که پس از موشکباران پایگاه نظامی‌اش در عین‌الاسد عراق داشت، هنوز حاضر نیست آمار واقعی مبتلایان کرونا در این کشور را اعلام کند و این آمار در مرز 69 نفر باقی مانده است، آن هم در حالی که آمریکا جزو 5 کشوری بود که خبر نخستین مبتلایان در آنها منتشر شد. هفته پیش «گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا از تحت نظر بودن فقط ۸۴۰۰ فرد در این ایالت به‌خاطر علائم کووید-19 خبر داده بود که با پروازهای خارجی به این کشور سفر کرده بودند.
با وجود اعلام خبر مرگ نخستین آمریکایی کرونایی که یک شهروند بالای50 سال اهل منطقه کینگ‌کانتی نزدیک سیاتل، مرکز ایالت واشنگتن در شمال غربی این کشور (شمال ایالت کالیفرنیا) بود تا واپسین ساعات شامگاه شنبه، دونالد ترامپ که به قول چاک شومر، رئیس اقلیت دموکرات‌ها همچنان در خواب زمستانی است، تنها واکنشی که به این موضوع نشان داد تمدید اعمال محدودیت سفر در شهرهای آمریکا برای مهار این ویروس مرگبار بود.
این بی‌تفاوتی دولت ترامپ آشکارا کشورش را به سمت همان پدیده‌ای می‌برد که روزنامه واشنگتن‌پست دیروز تیتر کرد: احتمال شیوع انفجاری کرونا در آمریکا!
روز‌به‌روز شواهد بیشتری یافت می‌شود که آمریکا یکی از کانون‌های اصلی شیوع ویروس شبه‌آنفلوآنزای جدید، جهش‌یافته و خطرناک «سارس کوو-2 » است که در افکار عمومی به نام «کرونا» شناخته می‌شود اما حاکمیت آمریکا با همه روش‌های ممکن رسانه‌ای، امنیتی و نظامی در حال سرپوش گذاشتن بر واقعیات وحشتناکی است که در این کشور در جریان است. 
از یک طرف جامعه آمریکا بیشترین تبادل جمعیتی را با چین- بیش از هر کشور دیگری در جهان- دارد، یعنی کشوری که در رسانه‌های غربی به عنوان نخستین اشاعه‌دهنده بیماری کووید -19 شناخته شده است. نه‌تنها طی 3 ماهی که از اپیدمی کرونا در شهر ووهان در مرکز چین می‌گذرد، نزدیک به یک و نیم میلیون مسافرت بین 2 کشور انجام شده است، بلکه  نزدیک به 5 میلیون چینی‌تبار در ایالات‌متحده  زندگی می‌کنند که ارتباطات مداومی با سرزمین آبا و اجدادی خود دارند. 
از سوی دیگر طبق گزارش اخیر واشنگتن‌پست، مشخص شده شیوع کرونا در ایالات‌متحده می‌تواند انفجاری باشد. بر این اساس تاکنون 3 مورد ابتلا به این ویروس در ایالات مختلف-آخرین آنها در اورگون در شرق کالیفرنیا- یافت شده که هیچ ارتباطی با سفر خارجی نداشته‌اند.
در این گزارش فاش شده است ترامپ دقایقی قبل از سخنرانی هفته پیش خود که در آن لاف تحت کنترل بودن کرونا را زد، توسط «سی‌دی‌سی» مرکز پیشگیری و درمان بیماری‌های آمریکا از این موضوع که کشورش احتمالا خود کانون شیوع است باخبر شده بود اما «دروغگوی کاخ سفید» به جای شفاف‌سازی خطر داخلی و در همان حال که ابعاد کرونا در جهان را بزرگنمایی می‌کند، مدعی می‌شود این بیماری بزودی در آمریکا ناپدید خواهد شد.
واشنگتن‌پست در نهایت می‌نویسد: «کم‌اهمیت نشان دادن این بیماری در کالیفرنیا توسط ترامپ نشان می‌دهد دولت عجول و بی‌دقت است و اغلب تلاش‌های گمراه‌کننده‌ای انجام می‌دهد تا نه‌تنها این ویروس را محدود کند، بلکه آسیب‌های سیاسی احتمالی از شیوع ویروس را نیز کنترل کند».
هفته پیش همین روزنامه در کنار نیویورک‌تایمز و  شبکه سی‌ان‌ان، گزارش‌هایی به نقل از یک سوت‌زن (افشاگر)، از مقامات ارشد وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا (اچ‌اچ‌اس) منتشر کرده بودند که با واکنش شدید کاخ سفید و خود وزارتخانه مواجه شده بود.
این سوت‌زن فاش کرده ده‌ها کارمند بهداشتی فدرال به شکلی غیراصولی و بدون آموزش لازم به پایگاه‌های نیروی هوایی تراویس و مارس در کالیفرنیا  که محل قرنطینه مبتلایان هستند اعزام شده‌اند.
این افشاگری از آن جهت اهمیت دارد که برای نخستین‌بار محل قرنطینه کرونایی‌ها در ایالات‌متحده را مشخص می‌کند که پایگاه‌هایی نظامی هستند که شامل پروتکل‌های اختفای اسرار نظامی می‌شوند. این موضوع ابعاد سازوکار وحشتناک سانسور اپیدمی کرونا توسط حاکمیت آمریکا را نشان می‌دهد.
به گزارش روزنامه چینی «پیپل»، آری ویلکنفلد، وکیل این خانم افشاگر که توسط وزارت بهداشت ایالات‌متحده تهدید به اخراج شده، گفته است او در خطر انتقام نهادهای اطلاعاتی و نظامی قرار دارد.
این افشاگری حالا با پیگیری جیمی گومز، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا به کنگره کشانده شده است و آلکس آزار، وزیر بهداشت را که موارد مطرح شده را انکار کرده بود در آستانه استیضاح قرار داده است. بسیاری بر این باورند افشاگری قرنطینه بیماران کرونا در پایگاه‌های نظامی می‌تواند به رسوایی کاترینای ترامپ- در قیاس با بوش پسر- تبدیل شود.
******
توفان کرونا آمریکا را درمی‌نوردد
گروه بین‌الملل: با گسترش کرونا در آمریکا مقامات این کشور آرام آرام ناچار به اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی در این‌باره شده‌اند.  در همین ارتباط «الکس آزار» وزیر بهداشت آمریکا گفت شرایط آمریکا می‌تواند به سرعت تغییر کند و شاهد موارد بیشتری از ابتلا در این کشور خواهیم بود.  وزیر بهداشت آمریکا در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید، در حالی که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری و «مایک پنس» معاون وی نیز در کنارش حضور داشتند، گفت: این شرایط می‌تواند به سرعت تغییر کند، شاهد موارد ابتلای بیشتری در آمریکا خواهیم بود، همان‌طور که اکنون شاهد افزایش تعداد افراد مبتلا به کرونا در کشور هستیم.  بعد از سخنان 2 روز پیش مقامات پنتاگون درباره احتمال شیوع کرونا میان سربازان آمریکایی، وزیر بهداشت آمریکا دومین مقام رسمی این کشور است که با وجود پنهانکاری گسترده مقامات کاخ سفید به صورت علنی نسبت به فاجعه کرونا در آمریکا ابراز نگرانی می‌کند.  2 روز پیش «سی‌ان‌ان» خبر داد «متیو داناوان» مسؤول امور پرسنل پنتاگون در یادداشتی، مقام‌های ارشد وزارت دفاع آمریکا را نسبت به تهدید فزاینده ویروس کرونا برای نظامیان آمریکایی در سراسر جهان آگاه کرده است. «سی‌ان‌ان» در ادامه افزود: مسأله شیوع کرونا در حال تاثیرگذاری بر ارتش آمریکا، محدود کردن فعالیت دیپلمات‌ها، اختلال در زنجیره تامین جهانی کالاها و آسیب رساندن به اقتصاد آمریکاست.
 
* احتمال شیوع انفجاری کرونا در آمریکا
همزمان با سخنان وزیر بهداشت آمریکا روزنامه واشنگتن‌پست هم در گزارشی با اشاره به پنهانکاری دولت ترامپ درباره ویروس کرونا نوشت احتمال دارد شیوع این ویروس در آمریکا به صورت گسترده باشد. واشنگتن‌پست در گزارش خود آورده است:  دقایقی قبل از اینکه رئیس‌جمهوری ترامپ آماده می‌شد تا به ملت ترسیده آمریکا درباره تهدید ویروس کرونا قوت قلب دهد، یک خبر بسیار مهم دریافت کرد: مرکز کنترل و پیشگیری اولین مورد مبتلا به بیماری کرونا را تشخیص داده است که هیچ ارتباطی با سفر خارجی  نداشته است؛ مسأله‌ای که نشان می‌دهد شیوع این ویروس در ایالات متحده احتمالا انفجاری خواهد بود. واشنگتن‌پست در ادامه گزارش افزود اما ترامپ که با هدف شفاف‌سازی درباره این بحران جهانی سخنرانی می‌کرد هیچ اشاره‌ای به مورد کالیفرنیا و عواقب آن نکرد و به دروغ مدعی شد این ویروس ممکن است بزودی در آمریکا ناپدید شود. در این گزارش آمده است: کم‌اهمیت نشان دادن این بیماری در کالیفرنیا توسط ترامپ نشان می‌دهد دولت عجول و بی‌دقت است و اغلب تلاش‌های گمراه‌کننده‌ای انجام می‌دهد تا نه‌تنها این ویروس را محدود کند بلکه آسیب‌های سیاسی احتمالی از شیوع ویروس را نیز کنترل کند.
 
* سانسور دردسرساز اخبار کرونا
براساس آمار سال 2010 آمریکا 3.535.382 چینی در این کشور حضور دارند و یکی از بزرگ‌ترین جوامع مهاجر به آمریکا هستند. این آمار از سال 2010 تاکنون به‌روز نشده و اطلاع چندانی از آمار کنونی چینی‌های مقیم آمریکا نیست ولی پیش‌بینی می‌شود این رقم در شرایط کنونی عددی معادل 5 میلیون نفر باشد که با توجه به رفت و آمد گسترده آنها به چین به عنوان سرزمین مادری رقم قابل توجهی است.  به دلیل سانسور گسترده اخبار مرتبط با کرونا توسط دولت و رسانه‌های این کشور، دسترسی به آمار دقیق افراد آلوده به کرونا یا تلفات آن تقریبا محال است و تنها از  لابه‌لای برخی اخبار و تحلیل‌های رسانه‌ای می‌توان تا حدودی به ابعاد فاجعه کرونا در آمریکا دست پیدا کرد. آنگونه که در رسانه‌ها آمده است اوج آلودگی به ویروس کرونا در آمریکا در ایالت کالیفرنیاست. آخرین آماری که از این ایالت اعلام شد همان سخنان «گاوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا بود که گفت آزمایش کرونا برای ۳۳ نفر در این ایالت مثبت اعلام شده و 8400 نفر نیز تحت نظارت پزشکی هستند. این آمار هم مربوط به پنجشنبه هفته پیش است و آمریکایی‌ها همچنان آمار رسمی کرونایی‌ها را اعلام نمی‌کنند. کالیفرنیا  بر اساس آمار اعلام شده در آمریکا بیشترین تعداد چینی را در خود جا داده است. 4/3 درصد جمعیت کالیفرنیا چینی هستند که رقمی معادل 1.253.100 نفر می‌شود. نکته دیگر اینکه باز هم صرفا بر اساس آمار رسمی آمریکا- و نه آمار واقعی- کرونا یک قربانی در سیاتل آمریکا داشته است که فرد قربانی هم نه سفری به چین داشته و نه با چینی‌ها رفت و آمد داشته و نه در اطراف وی فرد آلوده‌ای وجود داشته است. 
 
* وزیر آمریکایی: ماسک برای همه مردم آمریکا نداریم
2 مسؤول ارشد آمریکا که این روزها بیشتر درگیر ماجرای کرونا در آمریکا هستند، یکی سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا و دیگری وزیر بهداشت این کشورند. به گزارش شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان»، سرپرست وزارت امنیت داخلی و وزیر بهداشت آمریکا در نشستی درباره اقدامات انجام شده این کشور برای مقابله با بحران ویروس کرونا، پاسخگوی سناتورها بودند. اوج گاف‌های این دو مسؤول آمریکایی بی‌اطلاعی آنها از کافی بودن یا نبودن تعداد ماسک‌های بهداشتی برای مقابله با کروناست که سبب حساسیت رسانه‌ها به بلاتکلیفی دولت آمریکا در مقابله با کرونا شد. در همین ارتباط  «چاد ولف» سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا در پاسخ به پرسش سناتور «جان کندی» درباره وجود تعداد کافی ماسک در این کشور برای مقابله با کرونا گفت: از وزارت بهداشت در این‌باره بپرسید.
سناتور آمریکایی خطاب به ولف افزود: وظیفه شما امن نگه داشتن ما است؛ شما مسؤولیت امنیت داخلی را برعهده دارید اما از کافی بودن تعداد ماسک‌ها در کشور خبر ندارید! ولف گفت: به احتمال زیاد برای همه جمعیت آمریکا به اندازه کافی ماسک نداریم. او همچنین درباره اینکه چه تعداد ماسک در آمریکا کم است، افزود: رقم دقیق را نمی‌دانم. سناتور کندی در ادامه پرسید: در وزارتخانه شما به طور قطع کسی هست که مدل شیوع این بیماری را دنبال کند؟ فقط شما باخبر نیستید، درست است؟ سرپرست وزارت امنیت داخلی آمریکا در پاسخ گفت: شما این پرسش‌ها را باید از وزارت بهداشت می‌پرسیدید.کندی افزود: شما مسؤول امنیت داخلی آمریکا هستید و وظیفه ذاتی وزارتخانه شما برقراری امنیت ما است. شما باید پاسخ این پرسش‌ها را بدانید. این سناتور در بخش دیگری از این جلسه خطاب به وزیر بهداشت آمریکا گفت: مسؤول امنیت داخلی آمریکا که متولی امنیت ما است، اندکی پیش شهادت داد ساخت واکسن یک ماه و نیم طول می‌کشد. درست است؟ الکس آزار در پاسخ گفت: هیچ شخصی نمی‌تواند واکسن را در این مدت درست کند. این در تاریخ بشر سابقه نداشته است. سناتور آمریکایی افزود: شاید شما و وزیر امنیت داخلی باید با هم صحبت‌های‌تان را هماهنگ کنید. لااقل پیش از اینکه او این حرف‌ها را جای دیگری بگوید.
 
* غارت فروشگاه‌ها در آمریکا از ترس کرونا
بلاتکلیفی و سردرگمی دولت آمریکا در مقابله با کرونا سبب شده مردم این کشور در مقابل کرونا احساس بی‌پناهی کنند به گونه‌ای که هجوم مردم به فروشگاه‌ها سبب ترافیک بزرگی در مبادی ورودی فروشگاه‌ها شده است. این وضعیت بلبشو در حالی است که ترامپ کشور خود را پیشتاز مقابله با کرونا می‌داند اما حالا از کنترل وضعیت کشور خود ناتوان است.
 
* سی‌ان‌ان: آمریکا آمادگی مقابله با کرونا را ندارد
شیوع کرونا در آمریکا همزمان شده است با تمسخر کرونا توسط ترامپ و جدی گرفته نشدن آن توسط کلیت دولت آمریکا. همین امر هم سبب انتقادات جسته و گریخته‌ای در رسانه‌ها شده است. یکی از فنی‌ترین انتقادات به وضعیت بهداشت در آمریکا و سردرگمی دولت این کشور روز گذشته توسط «چلسی کلینتون» دختر هیلاری کلینتون نوشته شد. در بخشی از این این مقاله که سایت تلویزیون «سی‌ان‌ان» آن را منتشر کرده، آمده است: آمریکای ترامپ آمادگی لازم را برای مقابله با شیوع کرونا ندارد. این مقاله با اشاره به واقعیاتی آماری آغاز می‌شود: ویروس کرونا که از ووهان چین پدید آمده است، زنگ خطر را در سراسر جهان به صدا درآورد و ترس از همه‌گیر شدنش را فریاد کرد. تاکنون این بیماری باعث مرگ بیش از ۲۶۰۰ نفر شده و حداقل از نظر تلفات انسانی به مراتب از زمان شیوع سارس که تقریبا ۱۷ سال پیش بود فراتر رفته است.  چلسی کلینتون در سطور بعدی مقاله آمادگی آمریکا برای واکنش به شیوع کرونا را زیر سوال برد و نوشت: در زمان رئیس‌جمهوری پیشین، زیرساخت‌هایی برای واکنش به شیوع ابولا و زیکا و اطمینان از عدم ابتلا به بیماری‌های همه‌گیر ایجاد شده بود ولی متاسفانه دونالد ترامپ اقداماتی اتخاذ کرده است که به اعتقاد بسیاری از پزشکان و کارشناسان این اقدامات سطح آمادگی آمریکا را برای مقابله با ویروس کرونا کاهش داده است. در حقیقت می‌توان گفت آمریکای تحت رهبری ترامپ، کمتر از همیشه برای مقابله با شیوع کرونا آماده است. در ادامه به دلایل ضعف دولت ترامپ برای مقابله با همه‌گیری کرونا اشاره می‌شود: دونالد ترامپ نه‌تنها جایگاه سازمان جهانی بهداشت را تضعیف کرده، بلکه بارها و بارها بودجه اختصاصی این نهاد مهم جهانی را نیز کاهش داده است. در حقیقت رئیس‌جمهوری حال حاضر آمریکا علاقه‌ای به پرداختن به مسائل و نگرانی‌های بهداشت جهانی ندارد و اغلب در این زمینه‌ها دیدگاه‌ها و نقطه نظرات کارشناسان را نادیده می‌گیرد و اخیرا هم که اوضاع بدتر بوده و تمام توجه ترامپ معطوف به ماجرای استیضاح بوده است. وی نسبت به پرداختن به موارد اضطراری بهداشتی مانند این، کم‌کاری‌های آشکاری داشته و اخیرا هم در بودجه پیشنهادی سال ۲۰۲۱ برای وزارت بهداشت و خدمات انسانی، ۳ میلیارد دلار از بودجه سازمان‌های مربوط به شناسایی، واکنش و آمادگی را کاهش داده است. در این مقاله درباره نگرانی‌های موجود آمده است: 2 جنبه بویژه ما را درباره واکنش کاخ سفید به این بیماری نگران می‌کند؛ اول اینکه آمریکا رئیس جمهوری با دغدغه و نگرانی‌های مرتبط با مسائل بهداشت جهانی ندارد. رئیس‌جمهور ما آشکارا از متخصصان بیزار است و همین فرد هم اخیرا با استیضاح و حواس‌پرتی درگیر بوده است. ترامپ غالبا نسبت به موضوعات بهداشت جهانی جهل عمیقی نشان داده است. در حین شیوع ابولا، وقتی او هنوز برنامه‌ساز تلویزیون بود، گفت ایالات متحده نباید اجازه دهد شهروندان و کارمندان آمریکایی امدادرسان به درمان ابولا به ایالات متحده بازگردند و آنهایی که رفته‌اند باید عواقب آن را متحمل شوند. نویسنده در ادامه نوشته‌ است: دولت ترامپ به دلیل تعویض و تغییر مداوم سمت‌های کلیدی کابینه و خالی ماندن سمت‌های بی‌شمار در دولت، علاقه‌ای به برنامه‌ریزی‌های طولانی‌مدت ندارد. این ژست ضد علمی با گرایش‌های ضدنظرات کارشناسی باعث شده سطح آمادگی آمریکا در برابر شیوع بیمارهای واگیردار بشدت پایین باشد. به نوشته شفقنا، در حقیقت دولت ترامپ به دلیل کاهش مداوم بودجه سلامت و بهداشت و نادیده گرفتن راه حل‌های ثابت شده، برای مقابله با تهدیدات بزرگ مانند شیوع ویروس کرونا آمادگی ندارد.
***
[هراس آمریکایی‌ها از مراجعه به دکتر]
برخی کاربران فضای مجازی دیروز در صفحات خود به مقایسه هزینه درمان در چین و آمریکا پرداخته و نوشتند: تست کرونا در چین ۱۷ دلار بیشتر آب نمی‌خورد که همه آن را هم دولت می‌پردازد؛ در آمریکا ولی بیمار باید ۱۴۰۰ دلار بپردازد، تازه اگر از قبل بیمار بوده بیمه به او تعلق نمی‌گیرد و برای یک تست ساده باید ۳۲۷۰ دلار بپردازد! برخی معتقدند شاید علت آمار پایین مبتلایان به کرونا در آمریکا (۱۶ نفر رسماً اعلام ‌شده است) به همین هزینه‌ها ارتباط پیدا کند و افراد کمتری حاضر به انجام تست باشند، چراکه آمارهای غیررسمی عددهای بسیار بالاتری از مبتلایان به کرونا در آمریکا را گزارش می‌دهد.

 


Page Generated in 0/0061 sec