printlogo


کد خبر: 217219تاریخ: 1398/12/12 00:00
رسانه‌های ایالات متحده از شیوع غیرقابل کنترل و آمار بالای مبتلایان در این کشور می‌گویند
آمریکا منتظر انفجار کرونا

شروین طاهری: سازمان بهداشت جهانی جمعه گذشته سطح هشدار کرونا را افزایش داد. «تدروس آدهانوم گبریسوس» مدیرکل این سازمان با اشاره به تداوم افزایش شمار مبتلایان به این بیماری بشدت واگیر در کشورهای درگیر، سطح خطر ناشی از آن را از «بالا» به «بسیار بالا» افزایش داد. این به معنای اضطراری‌تر شدن اوضاع 50 کشور درگیر این بیماری(عمدتا در نیمکره شمالی) است. 
اما در یکی از این کشورها که جزو کانون‌های بالقوه شیوع کروناست یعنی ایالات‌متحده، هیچ تحرک خاصی برای انجام اقدامات ویژه دیده نمی‌شود. دونالد ترامپ حتی در اقدامی احمقانه خبر شیوع کرونا در آمریکا را «جعلی» خوانده است.
پنهانکاری دولت ترامپ واکنش گسترده آمریکایی‌ها را در فضای مجازی به دنبال داشته به طوری که هشتگ «# ترامپ درباره کروناویروس دروغ می‌گوید»  به ترند اول توئیتر در هفته جاری تبدیل شده است.
در نتیجه فردای افزایش سطح هشدار سازمان بهداشت جهانی بود که مقامات وزارت بهداشت ایالات‌متحده در حالی که وحشت عمومی کرونا عرض و طول 50 ایالت و 7 منطقه تحت حاکمیت واشنگتن را درنوردیده، سرانجام مجبور شدند سد سانسور شدید واشنگتن را شکسته و نخستین مورد مرگ در این کشور بر اثر ابتلا به این ویروس را اعلام کنند. با این وجود دولت دروغگوی ترامپ همانند رفتاری که پس از موشکباران پایگاه نظامی‌اش در عین‌الاسد عراق داشت، هنوز حاضر نیست آمار واقعی مبتلایان کرونا در این کشور را اعلام کند و این آمار در مرز 69 نفر باقی مانده است، آن هم در حالی که آمریکا جزو 5 کشوری بود که خبر نخستین مبتلایان در آنها منتشر شد. هفته پیش «گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا از تحت نظر بودن فقط ۸۴۰۰ فرد در این ایالت به‌خاطر علائم کووید-19 خبر داده بود که با پروازهای خارجی به این کشور سفر کرده بودند.
با وجود اعلام خبر مرگ نخستین آمریکایی کرونایی که یک شهروند بالای50 سال اهل منطقه کینگ‌کانتی نزدیک سیاتل، مرکز ایالت واشنگتن در شمال غربی این کشور (شمال ایالت کالیفرنیا) بود تا واپسین ساعات شامگاه شنبه، دونالد ترامپ که به قول چاک شومر، رئیس اقلیت دموکرات‌ها همچنان در خواب زمستانی است، تنها واکنشی که به این موضوع نشان داد تمدید اعمال محدودیت سفر در شهرهای آمریکا برای مهار این ویروس مرگبار بود.
این بی‌تفاوتی دولت ترامپ آشکارا کشورش را به سمت همان پدیده‌ای می‌برد که روزنامه واشنگتن‌پست دیروز تیتر کرد: احتمال شیوع انفجاری کرونا در آمریکا!
روز‌به‌روز شواهد بیشتری یافت می‌شود که آمریکا یکی از کانون‌های اصلی شیوع ویروس شبه‌آنفلوآنزای جدید، جهش‌یافته و خطرناک «سارس کوو-2 » است که در افکار عمومی به نام «کرونا» شناخته می‌شود اما حاکمیت آمریکا با همه روش‌های ممکن رسانه‌ای، امنیتی و نظامی در حال سرپوش گذاشتن بر واقعیات وحشتناکی است که در این کشور در جریان است. 
از یک طرف جامعه آمریکا بیشترین تبادل جمعیتی را با چین- بیش از هر کشور دیگری در جهان- دارد، یعنی کشوری که در رسانه‌های غربی به عنوان نخستین اشاعه‌دهنده بیماری کووید -19 شناخته شده است. نه‌تنها طی 3 ماهی که از اپیدمی کرونا در شهر ووهان در مرکز چین می‌گذرد، نزدیک به یک و نیم میلیون مسافرت بین 2 کشور انجام شده است، بلکه  نزدیک به 5 میلیون چینی‌تبار در ایالات‌متحده  زندگی می‌کنند که ارتباطات مداومی با سرزمین آبا و اجدادی خود دارند. 
از سوی دیگر طبق گزارش اخیر واشنگتن‌پست، مشخص شده شیوع کرونا در ایالات‌متحده می‌تواند انفجاری باشد. بر این اساس تاکنون 3 مورد ابتلا به این ویروس در ایالات مختلف-آخرین آنها در اورگون در شرق کالیفرنیا- یافت شده که هیچ ارتباطی با سفر خارجی نداشته‌اند.
در این گزارش فاش شده است ترامپ دقایقی قبل از سخنرانی هفته پیش خود که در آن لاف تحت کنترل بودن کرونا را زد، توسط «سی‌دی‌سی» مرکز پیشگیری و درمان بیماری‌های آمریکا از این موضوع که کشورش احتمالا خود کانون شیوع است باخبر شده بود اما «دروغگوی کاخ سفید» به جای شفاف‌سازی خطر داخلی و در همان حال که ابعاد کرونا در جهان را بزرگنمایی می‌کند، مدعی می‌شود این بیماری بزودی در آمریکا ناپدید خواهد شد.
واشنگتن‌پست در نهایت می‌نویسد: «کم‌اهمیت نشان دادن این بیماری در کالیفرنیا توسط ترامپ نشان می‌دهد دولت عجول و بی‌دقت است و اغلب تلاش‌های گمراه‌کننده‌ای انجام می‌دهد تا نه‌تنها این ویروس را محدود کند، بلکه آسیب‌های سیاسی احتمالی از شیوع ویروس را نیز کنترل کند».
هفته پیش همین روزنامه در کنار نیویورک‌تایمز و  شبکه سی‌ان‌ان، گزارش‌هایی به نقل از یک سوت‌زن (افشاگر)، از مقامات ارشد وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا (اچ‌اچ‌اس) منتشر کرده بودند که با واکنش شدید کاخ سفید و خود وزارتخانه مواجه شده بود.
این سوت‌زن فاش کرده ده‌ها کارمند بهداشتی فدرال به شکلی غیراصولی و بدون آموزش لازم به پایگاه‌های نیروی هوایی تراویس و مارس در کالیفرنیا  که محل قرنطینه مبتلایان هستند اعزام شده‌اند.
این افشاگری از آن جهت اهمیت دارد که برای نخستین‌بار محل قرنطینه کرونایی‌ها در ایالات‌متحده را مشخص می‌کند که پایگاه‌هایی نظامی هستند که شامل پروتکل‌های اختفای اسرار نظامی می‌شوند. این موضوع ابعاد سازوکار وحشتناک سانسور اپیدمی کرونا توسط حاکمیت آمریکا را نشان می‌دهد.
به گزارش روزنامه چینی «پیپل»، آری ویلکنفلد، وکیل این خانم افشاگر که توسط وزارت بهداشت ایالات‌متحده تهدید به اخراج شده، گفته است او در خطر انتقام نهادهای اطلاعاتی و نظامی قرار دارد.
این افشاگری حالا با پیگیری جیمی گومز، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا به کنگره کشانده شده است و آلکس آزار، وزیر بهداشت را که موارد مطرح شده را انکار کرده بود در آستانه استیضاح قرار داده است. بسیاری بر این باورند افشاگری قرنطینه بیماران کرونا در پایگاه‌های نظامی می‌تواند به رسوایی کاترینای ترامپ- در قیاس با بوش پسر- تبدیل شود.

Page Generated in 0/0081 sec