printlogo


کد خبر: 217224تاریخ: 1398/12/13 00:00
تلاش سیما برای عدم توقف پخش برنامه‌های پر‌مخاطب
روزهای بهتر را باید ساخت

گروه فرهنگ و هنر: تلویزیون در روزهای گذشته در کانون توجهات قرار گرفته است که کرونا در شکل‌گیری این وضعیت بی‌تاثیر نیست. تیتر یکی از رسانه‌ها درباره نسبت کرونا با تلویزیون اگرچه ناخوشایند ولی واقعی به نظر می‌رسید: «کرونا تلویزیون را احیا کرد». 
به گزارش «وطن امروز»، مسؤولان بهداشتی و درمانی کشور تاکید دارند مردم غیر از مواقع ضروری از خانه بیرون نیایند و در منزل بمانند، از این رو به طور طبیعی استفاده از تلویزیون در این روزها بیشتر شده است. معمولا در ماه‌های آخر سال تلویزیون سریال شاخصی روی آنتن نمی‌برد تا با سریال‌های مناسبتی نوروز همه را غافلگیر کند. عمده برنامه‌ها نیز برای نوروز تدارک ویژه می‌بینند و جز 3-2 روز منتهی به پایان سال برنامه خاصی روی آنتن نمی‌رود. سال گذشته اما برنامه‌های «برنده باش» و «عصر جدید» از مدتی قبل به پیشواز نوروز رفتند. این روزها و با شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا اما نیاز به روی آنتن بردن برنامه‌های جدید بیش از پیش برای تلویزیون دارای اهمیت است، چرا که استفاده بیش از حد از برنامه‌های تکراری می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و حس‌زدگی نسبت به آن ایجاد کند. شاید به همین دلیل است که شبکه 3 همه تلاش خود را برای پخش مرتب برنامه‌های تازه می‌کند. «اتفاق» و «عصرجدید» 2 برنامه‌ای هستند که این روزها حرف و حدیث‌های فراوانی درباره روی آنتن رفتن یا نرفتن آنها مطرح می‌شود اما «اتفاق» با اجرای رضا رشیدپور از این هفته روی آنتن شبکه 3 می‌رود و مشکلی برای پخش تا پایان سال ندارد، چرا که قسمت‌هایی از آن ضبط شده است. همچنین تلاش‌هایی در جریان است که ضبط این برنامه با رعایت تمهیدات پزشکی و تایید وزارت بهداشت ادامه پیدا کند تا در ایام نوروز نیز پخش شود. محمد‌رضا نجارزاده، مدیر گروه اجتماعی شبکه 3 پیش‌تر از تلاش برای محقق کردن شرایط مناسب برای ضبط برنامه خبر داده بود. وی با اشاره به تعداد بالای تماشاگر برنامه تازه «اتفاق» و اهمیت حضور این تماشاگران گفت: برنامه «اتفاق» با اجرای رضا رشیدپور حدوداً ۷۰۰ تماشاگر دارد و حضور تماشاگر در برنامه‌های بیگ پروداکشنی مثل «عصر جدید» و «اتفاق» دوچندان اهمیت دارد. با این حال بحث سلامت مردم مهم‌تر است.
برنامه «اتفاق» با اجرای رضا رشیدپور و تهیه‌کنندگی محمدرضا رضاییان جدیدترین برنامه تولیدی شبکه 3 سیماست که پیش از این خبرهایی مبنی بر ضبط آن در حضور ۵۰۰ تا ۷۰۰ تماشاگر در استودیو منتشر شده بود. مهر درباره این برنامه نوشته است: تاکنون چند قسمت از این برنامه تصویربرداری شده است و به همین دلیل هرچند ضبط آن به دلیل مواجهه با چالش کرونا و عدم امکان حضور تماشاگران در استودیو متوقف شده است تا شرایط برای ضبط دوباره مهیا شود اما مشکلی برای پخش در قسمت‌های ابتدایی نخواهد داشت. کارگردانی برنامه «اتفاق» را سیاوش صفاریان‌پور بر عهده دارد که معمولاً بیشترین برنامه‌های برند تلویزیون در حوزه‌های علمی به وی تعلق دارد و این برنامه هم قرار است رویکردی علمی در گفت‌وگو با میهمانان داشته باشد. «عصر جدید» نیز برنامه‌ای است که پخش قسمت‌هایی از آن با عنوان راستی‌آزمایی از مدتی پیش آغاز شده و با اینکه خبر توقف ضبط آن منتشر شد اما به نظر می‌رسد مشکلی برای پخش نداشته باشد. آنچنان که مدیر گروه اجتماعی شبکه 3 توضیح داده، قسمت‌هایی از آن ضبط شده است. روز گذشته اما احسان علیخانی، کارگردان و مجری برنامه «عصر جدید» به ارائه توضیحاتی پیرامون توقف ضبط برنامه به دلیل شیوع ویروس کرونا پرداخت. علیخانی با اشاره به ثبت‌نام تعداد زیادی از مخاطبان به عنوان تماشاگر گفت: چندین هزار مخاطب پروپاقرص بزرگ‌ترین مسابقه استعدادیابی «عصرجدید» برای تماشای استعداد شرکت‌کنندگان ثبت‌نام کرده‌اند ولی در حال حاضر امکان ضبط برنامه وجود ندارد. وی افزود: برنامه‌هایی که از راستی‌آزمایی شرکت‌کنندگان پخش می‌شود، دی‌ماه ضبط شده و بهمن‌ماه تنها ضبط ۶ قسمت با حضور داوران و شرکت‌کنندگان انجام شده است. طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، توصیه مدیران شبکه 3 سیما و نگرانی عوامل «عصرجدید» تصمیم بر آن شد ضبط برنامه موقتاً متوقف شود. پیش‌تر مدیر گروه اجتماعی شبکه 3 با اشاره به زمان بازگشت روند تولید برنامه‌ها به شکل اولیه گفته بود: بر اساس مذاکره وزارت بهداشت احتمالاً این شرایط تا ۳۰ فروردین ادامه داشته باشد و هر چند این برنامه‌ها از نظر جذابیت آسیب جدی می‌بینند ولی سلامتی مردم قطعاً مهم‌تر از بحث جذابیت برنامه‌های تلویزیون است.
حواشی تعطیلی‌های مربوط به کرونا اما دامن «پایتخت 6» را هم گرفته است. آنطور که شایعه شده بود این سریال نیز در نوروز نیمه‌کاره می‌ماند و پخش قسمت‌هایی از آن به بعد از نوروز موکول می‌شد اما این موضوع تکذیب شد. روابط عمومی این سریال با ارائه توضیحاتی اعلام کرد: سریال «پایتخت ۶» در ۱۵ قسمت برای نوروز ۹۹ تولید می‌شود و برخلاف برخی شایعات منتشر شده در فضای مجازی، ویروس کرونا هیچ اختلالی در روند تولید آن ایجاد نکرده است. فصل ششم سریال پایتخت این روزها در حال فیلمبرداری است و عوامل مشغول کارند و چند روز پیش نیز ویدئویی از روند تولید کار منتشر شد که مهران احمدی در آن درباره پیشرفت کار و قطعیت ادامه تولید توضیحاتی ارائه کرد. بر اساس اعلام علی زادمهر، مسؤول روابط عمومی این سریال تاکنون حدود ۷۰ درصد از تصویربرداری سریال انجام شده است و تدوین نیز به صورت همزمان پیش می‌رود و شایعاتی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، صحت ندارد.
طی روزهای گذشته انتقاداتی نسبت به ضبط برنامه دورهمی با حضور تماشاگر مطرح شده بود اما ضبط این برنامه ادامه دارد و با توضیحاتی که بتازگی توسط مرتضی میرباقری مطرح شده است، به نظر می‌رسد اعمال تمهیدات پزشکی مشکل ضبط برنامه را مرتفع خواهد کرد. معاون سیمای رسانه ملی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به ادامه ضبط برنامه‌های شاخصی که تماشاگر در آنها حضور دارد، گفته بود: این برنامه‌ها پس از هماهنگی با مراجع ذی‌ربط و با رعایت حداکثری نکات بهداشتی، مراقبت‌های پزشکی و برخی محدودیت‌ها ضبط و پخش می‌شود. میرباقری اضافه کرده بود: تلاش ما این است با رعایت نکات بهداشتی و پزشکی و برخی محدودیت‌ها خللی در جذابیت این نوع برنامه‌ها که مورد انتظار مردم است ایجاد نشود و تلویزیون همراه‌تر از همیشه با مخاطبان باشد. وی حضور پزشک ویژه در محل برنامه‌ها، انجام آزمایش و معاینات پیش از ورود حضار و عوامل و ضدعفونی و گندزدایی مکرر سالن‌های ضبط برنامه‌ها را از جمله تدابیر اندیشیده شده برای ادامه این برنامه‌ها اعلام کرد و افزود: همچنین برای حفظ سلامتی حاضران، تعداد آنها را هم کاهش داده‌ایم تا ضمن رعایت فاصله مناسب هم نکات بهداشتی و پزشکی مورد توجه قرارگیرد و هم جذابیت برنامه‌ها حفظ شود. در این بین اما ادامه پیدا نکردن «خندوانه» با برخی انتقادات در شبکه‌های اجتماعی همراه شده است، چرا که تلویزیون در این روزها بیش از پیش به برنامه‌هایی مانند خندوانه احتیاج دارد. رامبد جوان اما با انتشار متنی ساخت این برنامه را به روزهای بهتر موکول کرده و نوشته بود: فصل جدید خندوانه بماند برای روزهایی که بی‌دغدغه‌تر زیر یک‌سقف جمع می‌شویم. بماند برای روزهایی که با خیال آسوده، نفس عمیق می‌کشیم. بماند برای روزهایی که اگر یکی از ما عطسه کرد، دیگران با صدای بلند به او بگویند: عافیت باشه!

Page Generated in 0/0098 sec