printlogo


کد خبر: 217238تاریخ: 1398/12/13 00:00
دور دنیا

تأکید صنعا بر نقش قبایل یمن برای مقابله با ائتلاف سعودی
پس از عملیات‌های موفق ارتش یمن در استان «الجوف» که با همکاری قبایل ساکن این استان همراه بود، «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن بر توسعه نقش قبایل تأکید کرد. رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفت باید نقش قبایل در حل اختلافات و همچنین مقابله با ائتلاف سعودی گسترده‌تر شود. مهدی المشاط در دیدار با «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن و شیخ «حنین قطینه» رئیس هیأت امور قبایل، درباره نقش قبایل در پیروزی‌ها علیه ائتلاف سعودی گفت‌وگو کرد.
***
توافق آمریکا و طالبان نقض حاکمیت ملی افغانستان است
یک روزنامه چاپ کابل با اشاره به ابهامات فراوان در متن توافقنامه میان آمریکا و طالبان، نوشت در این توافق مواردی وجود دارد که مستقیما حاکمیت ملی افغانستان را نقض می‌کند و زیرپا می‌گذارد. روزنامه «افغانستان ما» چاپ کابل در سرمقاله دیروز خود نوشت: توافقنامه قطر سرانجام پس از ماه‌ها گفت‌وگوی فشرده میان طالبان و ایالات متحده به امضا رسید. از جزئیات متن این توافقنامه تا زمان امضای آن جز طالبان و نمایندگان ایالات متحده هیچ کسی دیگر چیزی نمی‌دانست. البته برخی مواد آن ظاهرا از سوی خلیلزاد با رهبری حکومت افغانستان در میان گذاشته شده بود و رهبری حکومت درباره آن می‌دانست اما جزئیات متن در اختیار دولت افغانستان گذاشته نشده بود. 
***
برای نخستین‌بار در سال ۲۰۲۰  کره‌شمالی ۲ پرتابه نامشخص شلیک کرد
وزارت دفاع کره‌جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد، کره‌شمالی دو پرتابه نامشخص را شلیک کرده است. ارتش کره‌جنوبی می‌گوید کره‌شمالی دو پرتابه از ساحل شرقی خود در نزدیکی شهر وونسان به سمت دریای ژاپن (دریای شرقی) شلیک کرد. اطلاعات چندانی درباره این پرتابه‌ها در دست نیست. بهار سال پیش کره‌شمالی پس از تعلیقی ۱۸ ماهه اولین آزمایش موشکی خود را انجام داد و در طول سال پیش بارها تسلیحات خود را آزمایش کرد.
***
افزایش حمله علیه خبرنگاران هندی به دلیل پوشش آشوب‌های دهلی نو
مقام‌های هند مدعی‌اند هنوز آمار رسمی از درگیری‌هایی که در آن ۴۲ تن کشته و صدها تن زخمی شده‌اند، ندارند. این درگیری‌ها بین مسلمانان و هندوها بابت تنش‌های به وجود آمده بر سر قانون جدید شهروندی رخ داده است. کارشناسان و روزنامه‌نگاران می‌گویند حملات علیه خبرنگاران که این درگیری‌ها را پوشش می‌دهند نشانه‌ای از افزایش عدم تحمل تهیه گزارش‌های مستقل در هند در دوران نخست‌وزیر نارندرا مودی است.
***
هشدار تلویحی رئیس آیپک به سندرز
رهبر لابی اسرائیلی موسوم به «کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل» (آیپک) در پی به راه افتادن موج تحریم اجلاس امسال این لابی از سوی نامزدهای ریاست‌جمهوری دموکرات‌ ‌وعده داد جنبش‌های سیاسی که روابط میان آمریکا و اسرائیل را «تهدید» کنند، شکست می‌دهد. این هشدار هووارد کوهر، مدیر اجرایی کمیته آیپک، همچنین یک تهدید ضمنی علیه برنی سندرز، نامزد حزب دموکرات که تهدید به مشروط کردن کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل کرده، محسوب می‌شود. کوهر در حالی کنفرانس سالانه آیپک را در واشنگتن دی سی افتتاح کرد که نسبت به برخورد با ‌رهبران سیاسی و حامیان‌شان در آمریکا که خواهان مشروط ساختن پشتیبانی آمریکا از اسرائیل هستند هشدار داد. سندرز تنها نامزد ریاست‌جمهوری حزب دموکرات است که اقدام به طرح مسأله مشروط ساختن کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل کرده است.
***
سایه کرونا بر انتخابات صهیونیست‌ها
انتخابات کنست رژیم صهیونیستی در شرایطی زیر سایه ترس از شیوع کرونا و برای سومین‌بار پیاپی در یک سال گذشته برگزار شد که  رسانه‌های صهیونیستی از شکست احزاب سیاسی در تشکیل یک ائتلاف دولتی خبر می‌دهند؛ امری که طی یک سال گذشته نیز باعث شکست 2 انتخابات‌ گذشته شد و عملا تشکیل دولت در سرزمین‌های اشغالی را به محاق برد. نکته قابل توجه در رابطه با انتخابات این دوره عقب‌نشینی تعدادی از فهرست‌های کوچک از شرکت در انتخابات بود. در این دوره 29 فهرست وارد رقابت شدند که کمترین تعداد فهرست‌های انتخاباتی از سال‌ها پیش در تاریخ انتخابات رژیم صهیونیستی است. با شیوع بیماری کرونا، وزارت بهداشت اسرائیل اعلام کرده است ۵۶۳۰ اسرائیلی در قرنطینه به سر می‌برند اما آرای خود را در صندوق‌های ویژه خواهند انداخت. همچنین اسرائیلی‌هایی که علائم ویروس کرونا دارند از حضور در مراکز اخذ رأی منع شده‌اند.  شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در آخرین نظرسنجی خود در روز جمعه، اعلام کرد اگر انتخابات پارلمانی اسرائیل برگزار شود احزاب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و آبی- سفید به رهبری بنی گانتس به ترتیب ۳۵ و ۳۳ کرسی را به دست می‌آورند. آمارها در این نظرسنجی نشان می‌دهد تعداد کرسی‌های ائتلاف آبی- سفید نسبت به انتخابات دور قبل در شهریورماه (سپتامبر) کاهش یافته و این حزب اکثریت را از دست داده است. از سوی دیگر حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری اویگدور لیبرمن در این انتخابات ۶ کرسی را به دست می‌آورد که نسبت به شهریورماه 2 کرسی کمتر در اختیار دارد اما همچنان نقش تعیین‌کننده‌ای را در تشکیل یک ائتلاف حداکثری دارد. اگرچه تمایل در میان احزاب رژیم صهیونیستی برای ائتلاف با فهرست مشترک عربی اندک است اما طبق این نظرسنجی، آنها نیز نسبت به گذشته یک کرسی بیشتر یعنی ۱۴ کرسی را کسب خواهند کرد.

Page Generated in 0/0053 sec