گروه سیاسی: آیتالله رئیسی به دادستانها دستور داد به هیچ عنوان به محتکران و اخلالگران نظام عرضه کالاهای پزشکی رحم نکنند و با آنها برخورد عبرتآموز داشته باشند تا همه بدانند دستگاه قضایی سلامت و امنیت مردم را با هیچ چیزی معامله نمیکند. به گزارش «وطن امروز» به نقل از اداره کل روابط عمومی قوهقضائیه، رئیس قوهقضائیه روز گذشته در جلسه شورای عالی این قوه با تقدیر از زحمات دستاندرکاران حوزه بهداشت و درمان در مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: توجه به مقوله بهداشت در برخورد با ویروس منحوس کرونا و درمان افراد مبتلا به آن برای کشور یک ضرورت است و همه باید از نظر کارشناسی پزشکان تبعیت کنند.
* به محتکران کالاهای پزشکی رحم نکنید
رئیس قوهقضائیه با بیان اینکه دستاندرکاران حوزه بهداشت و درمان با مجاهدت و ازخودگذشتگی، شبانه روز برای برخورد با ویروس کرونا و تضمین سلامت جامعه تلاش میکنند، تصریح کرد: احتکار اقلام بهداشتی در شرایط فعلی بازی با جان مردم است و نمیتوان از این مسأله گذشت. همانطور که در دوران جنگ تحمیلی که مردم فرزندان خود را برای مقابله با دشمن به جبهه میفرستادند، عدهای کالاهای مورد نیاز مردم را احتکار میکردند، الان هم عدهای با زندگی مردم سوداگری میکنند. آیتالله سید ابراهیم رئیسی با تأکید بر لزوم برخورد مسؤولان ذیربط با این مسأله تأکید کرد: خوشبختانه دادستانی تهران بیش از 20 نفر از محتکران کالاهای پزشکی را دستگیر و انبارهای آنها را کشف کرده و تحویل وزارت بهداشت داده است که امیدواریم به سرعت در بازار توزیع شود. رئیس قوهقضائیه با اشاره به افزایش 5 تا 10 برابری تولید کالاهای بهداشتی مورد نیاز مردم و تقدیر از دستاندرکاران این حوزه یادآور شد: در کنار امر تولید، مسأله توزیع و نظارت بر شبکه توزیع هم ضروری است و باید سازوکار آن را در وزارتخانهها و سازمانهای مسؤول افزایش دهیم. آیتالله رئیسی با تأکید بر لزوم اصلاح نظام نظارت بر توزیع کالا افزود: باید معلوم شود ماسکی که تولید میشود، چگونه توزیع میشود و از مرحله تولید تا توزیع در داروخانهها چه فرآیندی را طی میکند تا به دست مردم میرسد تا سودجویان فرصت سوداگری پیدا نکنند. رئیس قوهقضائیه برخورد با متخلفان و متجاسران به قانون را امری بسیار مهم دانست و به دادستانها دستور داد به هیچ عنوان به محتکران و اخلالگران نظام عرضه کالاهای پزشکی رحم نکنند و با آنها برخورد عبرتآموز داشته باشند تا همه بدانند سلامت، امنیت و نیاز مردم برای دستگاه قضایی اهمیت دارد و با هیچ چیزی قابل معامله نیست.
* مرخصی زندانیان برای حفظ سلامتی
آیتالله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر جدیت قوهقضائیه برای حفظ سلامت زندانیان اظهار داشت: از اولین روزهای شیوع این بیماری، همکاران ما در زندانها اقدامات و تمهیدات لازم را در دستور کار قرار دادند. امروز هم همکاران ما در زندانها خود را موظف به تأمین بهداشت زندان و سلامت زندانیان میدانند و همکاریهای خوبی هم در این باره با وزارت بهداشت انجام شده است. رئیس دستگاه قضا افزود: هر ساله در آستانه سال نو به زندانیان مرخصی اعطا میشد اما امسال با توجه به شرایط پیشآمده، زودتر از موعد بخشنامهای صادر کردیم تا زندانیان بیشتری بتوانند از این مرخصی بهرهمند شوند که تا امروز هزاران نفر از آنها مشمول این مرخصی شدهاند. آیتالله رئیسی با تقدیر از تلاش شبانهروزی همکاران قضایی در ترخیص جمع زیادی از زندانیان گفت: خبر داریم در برخی محاکم، شیفتهای شبانهروزی برای پذیرش وثیقه و تسریع در فرآیند اعطای مرخصی برقرار شده است. لازم است از همه ظرفیتهای بخشنامه صادره برای اعطای حداکثری مرخصی به زندانیان تا جایی که امنیت جامعه را مخدوش نکند، استفاده شود. رئیس قوهقضائیه ابراز امیدواری کرد این اقدام در بازاجتماعی شدن زندانیان و همچنین تأمین بهداشت آن دسته از زندانیانی که قانوناً امکان بهرهمندی از مرخصی ندارند، تاثیرگذار باشد. آیتالله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش از همکاران خود در بخشهای مختلف قضایی در سراسر کشور به دلیل تسریع در رسیدگی به پروندههای معوقه تقدیر کرد و گفت: پس از بخشنامهای که در ماههای گذشته برای رسیدگی به پروندههای معوقه به دستگاه قضا ابلاغ شد، همکاران ما در همه بخشها و ارکان قوهقضائیه تلاش مضاعفی کردند تا پروندههای معوقه به روز شود و این تلاش ارزشمند سربازان گمنام در عرصه قضا و اجرای عدالت، حقیقتا قابل تقدیر است.
***
مذهب، کرونا، جنگ روایتها
یونس مولایی: انتشار گسترده تصاویری از اقدام موهن تعدادی افراد معلومالحال در حرم امام رضا(ع) با واکنش تند و خشمگینانه جامعه مواجه شد. واکنشی که از یکسو برآمده از وجه توهینآمیز این اقدام در مقابل مقدسات عموم مردم و از سوی دیگر نشانی از انزجار نسبت به اقدامات متعصبانهای بود که ذهنیت تقابل باورهای دینی با توصیههای علمی و بهداشتی را ایجاد کرد. در این میان انتشار خبر دستگیری این افراد از سوی دادستان مشهد هرچند بهعنوان واکنشی سلبی امری قابل تحسین شمرده میشود اما نباید باعث فراموش شدن صورت مسأله اصلی یعنی مجموعه عملکردی نهادهای دینی و آیینی کشورمان در مواجهه با فرصتهای اینچنینی شود. تعطیلی عمده هیئات مذهبی، لغو سراسری آیین اعتکاف در سطح مساجد، برگزار نشدن نماز جمعه در بیش از نیمی از استانهای کشور، اعلام آمادگی متولیان عتبات مقدس برای بستن در مکانهای زیارتی در صورت تشخیص وزارت بهداشت، همراهی و توصیه مراجع تقلید و چهرههای شناختهشده مذهبی و... تنها بخشی از عملکرد نهادها و گروههای دینی در مقابل خبر شیوع ویروس کرونا در کشورمان بود؛ اقداماتی که بخشی از آنها حداقل در دهههای اخیر سابقه نداشته و در نوع خود منحصربهفرد تلقی میشود. با این اوصاف سوالی که مطرح میشود آن است که نسبت میان این اقدامات و مصداق موهنی که به آن اشاره شد چیست؟ شاید نخستین مسألهای که ورای برخورد سلبی و بجای دادستان مشهد با عاملان آن اقدام باید به آن پرداخت، فرصت تصویرسازی میان این دو قرائت و رفتار متضاد بود. در اولی همانگونه که انتظار میرفت رسانههای فارسیزبان، بخشی از فعالان شبکههای اجتماعی و... در این مدت تلاش زیادی کرده بودند با تقطیع بخشی از توصیههای مراجع تقلید(تقلیل توصیهها به خواندن ادعیه و ذکر)، نفرتپراکنی از قم(بهعنوان نماد دین که نقطه اولیه شیوع این ویروس بوده) و مواردی از این دست با سوار شدن بر موج نگرانیهای عمومی، آن را در مقابل باورهای دینی قرار داده و عاملیت این مسأله را به سوی آن بکشاند. در مقابل درباره اقدامات درخور تقدیری که بعضا مسبوق به سابقه نیز نبوده است فضای رسانهای کشور انعکاس چندانی از آنها نداشته و باعث میدانداری جریانات انحرافی و گروههای معلومالحالی شد تا تبدیل به نماد واکنش دینداران به چنین بحرانی شود. تثبیت گزاره «جبر ناکامی» بهعنوان هدفی بلندمدت همواره در دستور کار رسانههای ضدانقلاب قرار داشته است، به گونهای که این رسانهها با سوار شدن بر موج خبری هر حادثه ناخوشایندی، تصور امکان هرگونه اتفاق خوب را از مخاطبان خود میگیرند. شیوع ویروس کرونا و خطرات بالقوه آن هم در چنین فضایی تبدیل به سوژه جدید این رسانهها برای پیگیری گزاره مذکور شد که اقداماتی همچون انتشار تصویر مورد نظر، کمک شایان توجهی به آنها برای نفرتپراکنی نسبت به الگوهای رفتاری و آیینی جریانات دینی کرد. در این زمینه برجسته شدن این اقدامات و مشهود نشدن سایر اقداماتی که در قطب و قرائت مقابل این رفتارها قرار دارد، بار دیگر اثباتی بر عدم تلاش بدنه مذهبی جامعه برای ارائه روایت درست از نسبت میان «دین و جامعه» است.