printlogo


کد خبر: 217251تاریخ: 1398/12/13 00:00
دولتمردان شیاد آمریکا برای مهار کرونا دست به دعا شدند
پناه بر خدا!

گروه بین‌الملل: با وجود پنهانکاری گسترده دولت آمریکا درباره تلفات گسترده کرونا در این کشور، شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان دیروز از آمار 90 نفری مبتلایان به این بیماری در آمریکا خبر داد. همچنین دیروز مرگ دومین قربانی کرونا در آمریکا به صورت رسمی تایید شد. نفر دوم ‌مانند نخستین مورد، ساکن ایالت واشنگتن بود. مقامات این کشور گفتند دومین فرد فوت‌شده 70ساله بوده است. اولین قربانی کرونا در آمریکا هم 50 سال داشت.
به گزارش سی‌ان‌ان، موارد ابتلا به ویروس کرونا در کالیفرنیا، ماساچوست، واشنگتن، آریزونا، ایلینوی، ویسکانسین، اورگان، رود آیلند، نیویورک و فلوریدا تأیید شده است.
بر اساس گزارشات رسمی دولت 90 مورد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا تأیید شده است که شامل 44 نفر خارج‌شده از کشتی تفریحی دیاموند پرنس در ژاپن و همچنین 3 نفر از شهر ووهان چین می‌شود. در همین حال، 19 مورد به‌ دلیل مسافرت به ویروس ابتلا شده‌اند و 18 نفر نیز از دیگران گرفته‌اند و دلیل چند مورد دیگر در ایالت‌های ایلینوی و رود آیلند هنوز مشخص نشده است.
 دولت آمریکا در چند هفته اخیر سانسور گسترده‌ای را در اطلاع‌رسانی میزان تلفات کرونا انجام داده که مورد انتقاد برخی رسانه‌ها هم قرار گرفته است. 
به چند دلیل باید در آمار اعلام‌شده از سوی رسانه‌ها یا دولت آمریکا تشکیک کرد. اولین دلیل ادامه پروازهای آمریکا به چین و بالعکس است که با ادعای ترامپ در محدود کردن ورود مسافران از کشورهایی که کرونا در آنها شیوع پیدا کرده در تناقض است. دومین دلیل برای زیر سوال بردن آمار 90 نفری اعلام شده از سوی رسانه‌های آمریکایی گران بودن مراجعه به پزشک و آزمایش کرونا در این کشور است که سبب شده بسیاری از مردم آمریکا حتی در صورت بیمار بودن یا داشتن نشانه‌های کرونا به دلیل فقر تمایلی به مراجعه به آزمایشگاه‌ها نداشته باشند. در حالی که تست کرونا در ایران برای مردم رایگان اعلام شده، در آمریکا بیمار باید ۱۴۰۰ دلار بپردازد، تازه اگر از قبل بیمار بوده بیمه به او تعلق نمی‌گیرد و برای یک تست ساده باید ۳۲۷۰ دلار بپردازد! برخی معتقدند شاید علت آمار پایین مبتلایان به کرونا در آمریکا [90 نفر] به همین هزینه‌ها ارتباط پیدا کند و افراد کمتری حاضر به انجام تست باشند، چراکه آمارهای غیررسمی عددهای بسیار بالاتری از مبتلایان به کرونا در آمریکا را گزارش می‌دهد. عامل آخری که برای زیر سوال بردن آمار رسمی دولت آمریکا باید به آن استناد کرد ایجاد محدودیت شدید همراه با مجازات برای اطلاع‌رسانی درباره کرونا در آمریکا برای مقامات دولتی است به طوری که دیروز رویترز گزارش داد دولت آمریکا بخشنامه کرده هر کس اطلاعات ‎کرونا را افشا کند به 10 سال انفصال از خدمت محکوم می‌شود. همین موضوع سبب شده تا کسی در بین آنهایی که از این موضوع خبر دارند، جرات نکند حرفی بزند که مبادا با جریمه‌ای بزرگ مواجه شود. 
همچنین با وجود ادعای دولت آمریکا درباره ناچیز بودن آمار مبتلایان به کرونا و عادی بودن همه چیز در این کشور، دولت ترامپ دیروز از طریق رسانه‌ها از مردم این کشور درخواست کرد در صورت داشتن علائم بیماری کرونا جهت جلوگیری از انتشار آن در خانه‌های خود بمانند. این خبر در کنار خبر قرنطینه شدن چند مرکز نگهداری سالمندان در آمریکا به دلیل ابتلای برخی سالمندان به کرونا، همگی نشان از وخامت اوضاع کرونا در آمریکا دارد.
 
* معاون ترامپ: انتظار افزایش مبتلایان به کرونا را داریم
دولت آمریکا بی‌توجه به نگرانی افکار عمومی این کشور از گسترش کرونا در این کشور و البته ناتوانی دولت در مدیریت بحران، همچنان می‌کوشد موضوع را در حد درگیری دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تنزل دهد تا از شر انتقادات رهایی یابد. با این حال همزمان با افزایش شمار آمریکایی‌های مبتلا به کرونا به 90 نفر، مایک پنس، معاون ریاست‌جمهوری این کشور که با وجود انتقادات گسترده رسانه‌ها با حکم ترامپ مسؤولیت ستاد مبارزه با این بیماری همه‌گیر را به عهده گرفته، گفت: انتظار داریم شمار مبتلایان به کرونا طی روزهای آتی بیشتر شود. با این حال وی مدعی شد: این بیماری چیزی نیست که اکثر آمریکایی‌ها را نگران کند! جالب اینکه مایک پنس به جای آنکه نگرانی مردم آمریکا از شیوع کرونا در این کشور را رفع کند، به دفاع از پسر دونالد ترامپ پرداخت. ترامپ جونیور در واکنش به افزایش انتقادات از عملکرد پدرش در قضیه کرونا گفته است: دموکرات‌ها امیدوارند ویروس کرونا در آمریکا جان هزاران نفر را بگیرد تا از این موضوع علیه پدرش استفاده کنند. حالا پنس در اظهارات عجیبی در دفاع از پسر رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است: اظهارات وی قابل درک است.
 
* در انتظار فاجعه در آمریکا
هم‌اکنون موضوع کرونا بخش مهمی از برنامه‌های رسانه‌های آمریکاست و با وجود تلاش رسانه‌ها برای القای دستور دولت برای عادی جلوه دادن اوضاع، از میان سخنان کارشناسان این رسانه‌ها گاهی مطالبی درز می‌کند که نشان از شمارش معکوس برای یک انفجار کرونایی دارد.  در همین ارتباط دکتر جوزف فر، میکروب‌شناس و کارشناس شبکه آمریکایی MSNBC گفت: براساس اطلاعاتی که تا امروز داریم، وقتی ویروس می‌تواند از طریق تجمع افراد در یک ایالت پخش شود، یعنی می‌تواند در هر ایالتی به همین شکل شیوع پیدا کند.  وی افزود: اگر معیار افرادی باشند که هنوز تست کرونا نداده‌اند، ما قطعا موارد زیادی از ابتلا به این ویروس در آمریکا را خواهیم شنید. اینگونه به نظر می‌رسد درز قطره‌چکانی اطلاعات توسط دولت ترامپ درباره کرونا نتوانسته ذره‌ای از نگرانی مردم آمریکا درباره کرونا را بکاهد.
 
* دست به دعا
اتفاق جالبی که دیروز برای افکار عمومی آمریکا قابل تأمل شد، تصویری بود که کاخ سفید منتشر کرد و در آن مایک پنس، معاون ترامپ و رئیس ستاد مقابله با کرونا به همراه اعضای این ستاد در حال دعا کردن در دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا برای گذر از کرونا بودند.
***
[افشای آلودگی کیت‌های آمریکایی تشخیص کرونا!]
بلاتکلیفی و بلبشوی دولت آمریکا در برخورد با کرونا نه فقط در دولت بلکه حتی در ساختار بهداشت این کشور هم داستان‌ساز شده است. مردم آمریکا نیز بی‌پناه و سرگردان صرفا این اوضاع را رصد می‌کنند. بلبشو در ساختار بهداشت آمریکا که علی‌القاعده موظف به برخورد با کروناست به گونه‌ای است که دیروز پایگاه خبری «اکسیوس» گزارش داد دانشمندان آمریکایی از آلودگی یک آزمایشگاه ساخت کیت‌های تشخیص به ویروس کرونا خبر داده‌اند که همین موضوع باعث شده دولت ترامپ ساخت کیت‌های تشخیص را به مکان دیگری منتقل کند. این آزمایشگاه در آتلانتا بوده است. 
در این آزمایشگاه 3600 نفر آزمایش کرونا دادند که احتمالا همه آنها حالا آلوده هستند. درز این افتضاح به رسانه‌ها سبب شده دولت ترامپ دستور تحقیقات مستقل درباره نحوه آلوده شدن این آزمایشگاه را بدهد. دولت ترامپ آلودگی کیت‌های تشخیص را پذیرفته اما هنوز به همان دلایلی که درباره چرایی پنهانکاری آماری کرونا اشاره شد، به صورت عمومی درباره این مسأله حرف نزده است. افزایش نگرانی عمومی از افتضاح بالا آمده بر سر ساخت کیت‌های تشخیص کرونا سبب شده اداره غذا و داروی آمریکا برای کاهش نگرانی افکار عمومی به دروغ ادعا کند مشکلات حل شده و جای نگرانی نیست اما افزایش آمار مبتلایان که آرام‌آرام در حال گسترش به کل ایالات آمریکاست نشان می‌دهد اتفاقا نگرانی عمومی از ناتوانی دولت آمریکا در مدیریت کرونا بی‌مورد نیست. 
اوج بلاتکلیفی و بلبشوی مقامات آمریکایی را شاید بتوان در توئیت دیروز «ران نیرنبرگ» شهردار شهر سن‌آنتونیو تگزاس دید که نوشت: متوجه شدیم مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها یک بیمار را به اشتباه از قرنطینه خارج کرده است اما در مراجعه‌ بعدی معلوم شد او به ویروس «کووید- 19» مبتلا بوده است... این واقعیت که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها اجازه داد مردم در معرض یک فرد با علائم مثبت کرونا قرار گیرند، غیرقابل قبول است.

Page Generated in 0/0060 sec