printlogo


کد خبر: 217269تاریخ: 1398/12/13 00:00
کورسوی امید تجارت با اروپا و اینستکس با بحران کرونا عملا از بین رفت
کرونا میخ آخر به تابوت کانال مالی و تجاری ایران و اروپا
تمام کشورهای 1 + 5 پس از شیوع ویروس کرونا با افت شدید شاخص‌های اقتصادی روبه‌رو شدند

گروه اقتصادی: از آنجا که کشورهای اروپایی در سطح بهداشتی و اقتصادی درگیر ویروس کرونا هستند و ساعت‌ به ساعت شاخص‌های بورسی آنها کاهشی شده است و با توجه به اینکه سیاست‌های محدود‌کننده سختی برای واردات کالا در نظر گرفته‌اند، می‌توان پیش‌بینی کرد اساسا غائله کانال مالی و تجاری ایران و اروپا حداقل تا زمانی که ویروس کرونا وجود دارد برچیده می‌شود.
 به گزارش «وطن امروز»، تمام کشورهای عضو 1+5 درگیر ویروس کرونا هستند. این ویروس با سرعت در حال شیوع در تمام دنیاست و پس از سلامتی مردم، اقتصاد و معیشت را هدف قرار داده است. اغلب کشورها برای اشاعه نیافتن این بیماری مرزهای تجاری و غیرتجاری خود را در برابر اقلام و شهروندان کشورهای دیگر مسدود کرده‌اند تا از این طریق بتوانند از رشد سریع شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند. البته حجم تجارت بین ایران و اروپا تنها به دلیل این اتفاق کاهش پیدا نکرده است، بلکه پس از تحریم‌های آمریکا به علاوه خروج این کشور از برجام، بتدریج حجم تجارت ایران با این منطقه جغرافیایی کاهشی شد.
 بررسی میزان تجارت ایران و کشورهای اروپایی نشان می‌دهد میزان صادرات کشورمان به اروپا تا پایان شهریورماه سال جاری 390 میلیون دلار و حجم واردات ایران از اروپا 5/2 میلیارد دلار بوده است. 
مقایسه این آمار با همین بازه زمانی در سال 92 حاکی از کاهش 92 درصدی صادرات ایران به اروپا و کاهش 55 درصدی واردات کشورمان از اروپاست.  
همتی پیش‌تر ریشه مشکل عدم تجارت بین ایران و اروپا را نبود کانال مالی دانسته و گفته بود: «تا وقتی که در قالب اینستکس منابعی جابه‌جا نشود، فایده‌ای ندارد.  باید خط اعتباری در اختیار ایران قرار بگیرد، آن وقت اجرای اینستکس یک هفته هم زمان نمی‌برد.  با توجه به اینکه کالاهای صادراتی ایران به اروپا مواد غذایی، مواد شیمیایی، سوخت‌های معدنی نوشیدنی و دخانیات است، می‌توان پیش‌بینی کرد تمام مقاصد صادراتی ایران مانند کشور ترکیه اجازه ورود کالا به کشور خود را ندهند. 
 
* وضعیت قرمز در اروپا
تمام شاخص‌های بورس‌ کشورهای 1+5 پس از شیوع ویروس کرونا قرمزپوش شده که نشان‌دهنده وضعیت بحرانی اقتصادهای اروپایی و آمریکاست. در چنین شرایطی اساسا ایجاد کانال مالی و تجاری از سوی اروپا سوء‌تفاهمی بیش نیست.
 

Page Generated in 0/0054 sec