printlogo


کد خبر: 217286تاریخ: 1398/12/14 00:00
هاآرتص: پیروزی نتانیاهو به عنوان متهم اصلی پرونده‌های فساد، شکستی برای قانون است
سه‌شنبه سیاه صهیونیست‌ها با پیروزی راست‌گراها

روز گذشته در پی اعلام پیش از موعد نتانیاهو مبنی بر پیروزی در انتخابات و انتشار نتایج غیررسمی انتخابات کنست در سرزمین‌های اشغالی، کمیته مرکزی انتخابات با اعلام اینکه شمارش تمام آرای مأخوذه در انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی به پایان رسیده است، از لزوم راستی‌آزمایی آرای شمارش‌شده خبر داد. این کمیته همچنین نتانیاهو را به دلیل تخلفات انتخاباتی ستاد انتخاباتی‌اش جریمه کرد. 
به گزارش «وطن امروز» اخبار مبنی بر پیروزی نتانیاهو در انتخابات کنست در حالی منتشر شد که رسانه‌های این کشور با انتقاد از شرایط موجود، پیروزی نتانیاهو را شکست بزرگ برای این رژیم تلقی کردند. روزنامه هاآرتص در سرمقاله شماره روز سه‌شنبه خود نوشت: نتایج اولیه اعلام‌شده از پیروزی بنیامین نتانیاهو (حزب لیکود) و شکست حزب آبی و سفید به ریاست بنی گانتس، رئیس اسبق ستاد ارتش دارد. این رسانه افزود: پیروزی نتانیاهو صرفا بیانگر شکست بلوک چپ یا میانه نیست، زیرا پیروزی نتانیاهو به عنوان متهم اصلی پرونده‌های فساد، شکستی برای قانون است و نشان می‌دهد کسانی هستند که فراتر از قانون فعالیت می‌کنند. هاآرتص نوشت سه‌شنبه روز سیاهی برای همه کسانی است که تلاش کردند به کابوس چند ساله حکومت نتانیاهو پایان دهند.
براساس آنچه از نظرسنجی‌ها منتشر شده، مناطق جنوبی و شمالی فلسطین اشغالی (مناطقی که شهرک‌های مهاجر صهیونیست‌نشین در آن بیش از دیگر مناطق ایجاد شده است) بیشترین نقش را در پیروزی نتانیاهو داشته و حزب آبی و سفید به ریاست بنی گانتس بیشترین آرای شهرهای مرکز فلسطین اشغالی را کسب کرده است.
براساس آمار منتشر شده از مجموع۹۰ درصد آرای شمرده شده، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو 36 کرسی پارلمان را از آن خود کرده است. تعداد نمایندگان ائتلاف راست‌گرا (احزاب همسو با لیکود) هم به ۵۹ رسیده که 2 صندلی کمتر از ۶۱ کرسی مورد نیاز برای تشکیل دادن دولت بدون مشارکت احزاب مخالف است. 36 کرسی حزب لیکود 4 کرسی بیش از انتخابات ۲۰۱۹ است. در حالی که حزب آبی و سفید به رهبری بنی گانتس، ژنرال بازنشسته ارتش اسرائیل در انتخابات اخیر ۳۲ کرسی به دست آورد که یکی کمتر از انتخابات سال گذشته است.  نکته شگفت‌انگیز در انتخابات اخیر ورود ۱۷ نماینده از فهرست مشترک ائتلاف شامل اقلیت اعراب ساکن فلسطین اشغالی به کنست است؛ عددی که این گروه را به سومین حزب بزرگ پارلمان اسرائیل تبدیل می‌کند. نتانیاهو در حالی باید برای تشکیل پنجمین دولت خود اقدام کند که 2 هفته دیگر به اتهام‌هایی چون دادن رشوه و دور زدن قانون در دست‌کم 3 پرونده بزرگ دادگاهی می‌شود.

Page Generated in 0/0142 sec