printlogo


کد خبر: 217288تاریخ: 1398/12/14 00:00
مسلمان‌کشی؛ ثمره سفر ترامپ به هند

حجم تلفات و تخریب ناشی از حملات هندوهای افراطی به مسلمانان بویژه در دهلی‌نو، پایتخت هند بسیار بیشتر از برآوردهای اولیه بوده است. دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور توسط مراجع حقوق بشری متهم شده است که نه‌تنها بر این خشونت‌ها سرپوش می‌گذارد، بلکه در سازماندهی آنها در راستای سیاست‌های هندووا (هندوگری افراطی) حزب حاکم «بهاراتیا جاناتا» نقش داشته است.
حملات هندوها به تجمعاتی که علیه قانون جدید سلب تابعیت از مسلمانان برپا شده بود، همزمان با سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده به دهلی‌نو آغاز شد و طی یک هفته گذشته این جنایت‌ها متوجه محل سکونت آنها نیز شده است.
نماد این جنایت‌ها انتشار تصاویری بود که نشان می‌داد یک مادر مسلمان و فرزندش توسط هندوهای افراط‌گرا زنده‌زنده دفن شده‌اند. منابع محلی آمار قربانیان را 2 برابر ارقام رسمی یعنی دست‌کم 100 نفر برآورد کرده‌اند. حتی مقامات رسمی هم گفته‌اند که آمار 350 نفری مجروحان مسلمان افزایش خواهد یافت. روزنامه هندوستان تایمز، ارگان انگلیسی‌زبان دولت مودی دیروز به نقل از یک نماینده دولت در شمال دهلی‌نو اعلام کرد در جریان آشوب‌های یک هفته‌ای خسارت‌های قابل توجهی به 745 بنا و خودرو وارد شده است. بر این اساس، در جریان حمله به مسلمانان 122 خانه، 322 مغازه و فروشگاه و همچنین 301 خودرو که متعلق به شهروندان بوده، از بین رفته‌ است.
دولت هند مدعی است 18 تیم از سوی دستگاه قضایی به محله‌هایی که در آنها درگیری قومیتی رخ داده است اعزام شده‌اند تا میزان خسارت‌ها را ارزیابی کنند اما رسانه‌های بین‌المللی فاش کرده‌اند که آمار اعلام شده بسیار کمتر از خسارات واقعی است و نمایندگان دولت از ارزیابی دقیق خسارت‌ها و اعلام میزان کمک‌های احتمالی به مردم خودداری می‌کنند. در همین حال، مجمع جهانی اهل بیت(ع) با محکوم کردن جنایات اخیر افراط‌گرایان هندو علیه مسلمانان اعلام کرد: دموکراسی در هند در ابتدایی‌ترین آزمون خود مفتضحانه شکست خورده است.
نشریه آمریکایی فارین پالیسی نیز در تحلیلی به نقل از آشوتوش وارشنی، محقق بین‌المللی هندی‌تبار در زمینه خشونت‌های قومی هشدار داده است که آنچه در هندوستان بر سر مسلمانان می‌آید، مقدمه یک پاکسازی قومی وحشتناک است.

Page Generated in 0/0054 sec