printlogo


کد خبر: 217289تاریخ: 1398/12/14 00:00
دور دنیا

تظاهرات در حمایت از فلسطینیان در آمریکا
صدها تن از حامیان حقوق فلسطینیان و اعضای گروه یهودیان ضدصهیونیست با تجمع مقابل محل برگزاری کنفرانس «آیپک» در پایتخت آمریکا، خواستار آزادی فلسطینیان شدند. بنا به گزارش پایگاه اینترنتی «گلوبال هرالد»، اعضای گروه یهودیان ضدصهیونیست ارتدوکس «ناتوری کارتا» نیز در جمع معترضانی بودند که در حمایت از فلسطینیان مقابل محل برگزاری کنفرانس «آیپک» تظاهرات برپا کردند و خواستار «آزادی فلسطین» شدند.
***
مشاور امنیت ملی اوباما ضمن حمایت از بایدن، به سندرز تاخت
به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تحرکات رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حمایت از نامزدی «ژوزف بایدن» در میان نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی دولت اوباما رسما از بایدن حمایت کرد. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت سابق آمریکا در یک رشته پیام‌های توئیتری، حمایت خود را از جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دولت باراک اوباما در مبارزات درون‌حزبی نامزدهای دموکرات انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) اعلام کرد. مشاور امنیت ملی دولت اوباما در توئیت دیگر خود بدون نام بردن از «برنی سندرز»  تلویحا به او تاخته است.
***
چین خواستار خروج مسؤولانه آمریکا از افغانستان شد
«ژائو لیجیان» از سخنگویان دستگاه دیپلماسی چین گفت: نظامیان خارجی باید به صورت مسؤولانه از افغانستان خارج شوند. وی افزود: خروج مسؤولانه نظامیان آمریکایی باید به گونه‌ای باشد که باعث به وجود آمدن خلاء امنیتی در افغانستان و سوءاستفاده تروریست‌ها از این کشور نشود.  ژائو ادامه داد: چین معتقد است امضای توافق میان طالبان و آمریکا باید نقش مهمی در حل‌وفصل سیاسی بحران افغانستان ایفا کند و پکن از گفت‌وگوهای صلح فراگیر به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند. این در حالی است که روز گذشته طالبان اعلام کرد مدت زمان طرح خشونت به اتمام رسیده و حملات علیه نیروهای افغان آغاز خواهد شد.
***
خودکشی 14 نظامی انگلیسی در 2 ماه گذشته
روزنامه انگلیسی «تایمز» گزارش کرد ۱۴ نفر از نظامیان سابق انگلیس که در جنگ افغانستان حضور داشتند، ظرف 2 ماه گذشته خودکشی کرده‌اند. «جانی مرسر» نماینده پارلمان بریتانیا در گفت‌وگو با روزنامه تایمز، تصریح کرد مرگ گروهی «یک یگان خاص که طی یک دوره‌ خاص... خونین‌ترین دوره در افغانستان، خدمت می‌کرده‌اند» موجب نگرانی وی شده است. مرسر که سابقاً به‌عنوان وزیر دفاع بریتانیا فعالیت داشته است، تصریح کرد این نظامیان در عملیات «هریک»، اسم رمز برای تمام عملیات‌های انگلیس طی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۴ در افغانستان، خدمت می‌کرده‌اند. طبق این گزارش، تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، ۴۵۳ نظامی انگلیسی در حین عملیات «هریک» کشته شدند و آنطور که وزارت دفاع انگلیس گزارش کرده است، از فوریه ۲۰۱۸ به بعد، ۲۹ مورد مرگ بر اثر خودکشی یا مشکوک به خودکشی در میان نظامیان انگلیسی که پیش‌تر به عملیات هریک اعزام شده بودند، تایید شده است.
***
دموکرات‌ها در انتظار نتایج انتخابات سه‌شنبه بزرگ
13 ایالت آمریکا روز گذشته رأی‌گیری «سه‌شنبه بزرگ» را برای انتخاب نامزد نهایی حزب دموکرات برگزار کردند. ساکنان منطقه خودگردان ساموآی آمریکا در اقیانوس آرام نیز در سه‌شنبه بزرگ به نامزد منتخب خود برای نمایندگی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری رأی دادند. این انتخابات در حالی برگزار شد که همه نگاه‌ها به رقابت جو بایدن و برنی سندرز دوخته شده هر چند مایکل بلومبرگ، میلیاردر نیویورکی و الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست نیز همچنان در عرصه رقابت‌ها حضور دارند. انتخابات سه‌شنبه بزرگ در حالی برگزار شد که 2 موضوع سایه سنگینی بر انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها انداخته است؛ یکی کناره‌گیری پیت بوتیجیج و کلوبچار از ادامه رقابت‌ها به نفع جو بایدن و دیگری پیشتازی برنی سندرز در کارزار دموکرات‌ها تا روز سه‌شنبه. کناره‌گیری بوتیجیج و کلوبچار از ادامه رقابت‌ها پس از آن انجام می‌شود که جو بایدن توانست در انتخابات مقدماتی ایالت کارولینای جنوبی پیروز شود. این پیروزی امید جو بایدن برای کسب نامزدی حزب دموکرات و رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر (آبان) را احیا کرد. هر چند برنی سندرز هم‌اکنون نامزد پیشتاز در رقابت مقدماتی حزب دموکرات است اما همچنان احتمال تغییر و تحول اساسی صحنه سیاسی این حزب وجود دارد. از سوی دیگر ترکیب جمعیتی برخی ایالت‌هایی که رأی‌گیری آنها در «سه‌شنبه بزرگ» برگزار می‌شود با ایالت‌های آیووا و نیوهمپشایر تفاوت زیادی دارد. بسیاری از تحلیلگران در انتظار نتیجه رأی‌گیری در ایالت‌های سه‌شنبه بزرگ هستند تا دریابند نتایج رقابت مقدماتی در ایالت‌های آیووا و نیوهمپشایر منعکس‌کننده یک روند کلی در سراسر آمریکا بوده یا به این دو ایالت محدود بوده است. یکی دیگر از دلایل اهمیت رقابت‌های سه‌شنبه بزرگ جنبه روانی آن است. نامزد یا نامزدهایی که در «سه‌شنبه بزرگ» نتایج قابل قبولی کسب کنند پس از آن در جذب حمایت مالی برای کارزار خود مسیر هموارتری در پیش خواهند داشت. این در حالی است که برنده یا برندگان رقابت‌های آن می‌توانند با تکیه بر پوشش رسانه‌ای پیروزی خود و کناره‌گیری احتمالی رقبای‌شان، به ادامه روند پیروزی‌های خود یا کسب نتیجه قابل قبول در بقیه ایالت‌ها امیدوار باشند.

Page Generated in 0/0179 sec