printlogo


کد خبر: 217291تاریخ: 1398/12/14 00:00
ابهام درباره برگزاری المپیک 2020 توکیو در زمان تعیین شده
اردیبهشت سرنوشت ساز

این روزها اما و اگرهای زیادی درباره زمان برگزاری مسابقات ورزشی در سال المپیک وجود دارد. توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک می‌گوید المپیک در موعد مقرر برگزار می‌شود اما حقیقتا آینده اصلا شفاف نیست. مرداد‌ماه سال آینده شهر توکیو میزبان رویداد بزرگ المپیک خواهد بود. نزدیک به یک دهه قبل ژاپن به عنوان میزبان این رقابت‌ها معرفی شده و قطعا ژاپنی‌ها از سال‌ها قبل از آن نیز در تدارک ایجاد بسترهای لازم برای میزبانی المپیک 2020 بوده‌اند. آنها در گذشته میزبانی المپیک را تجربه کرده‌اند و حالا از آخرین میزبانی‌شان از بازی‌های المپیک تابستانی مدت‌ها می‌گذرد اما آغاز سال 2020 شروع خوبی برای همسایه این کشور و بعد از آن جهان نبود. ویروس کرونا از ووهان چین، هم‌مرز با میزبان بازی‌های المپیک، در جهان منتشر شد و تاکنون علاوه بر اینکه به یک اپیدمی خطرناک تبدیل شده، کشته‌های زیادی داشته است. در چنین وضعیتی اخبار زیادی مبنی بر احتمال تعویق یا لغو المپیک شنیده می‌شود. برخی می‌گویند ویروس کرونا می‌تواند المپیک پیش‌رو را لغو کند. حتی در روزهای گذشته نیز یکی از اعضای قدیمی IOC گفته بود اگر این ویروس کنترل نشود، المپیک باید لغو شود. این در حالی است که باید معنی دقیق کنترل ویروس را هم دانست؛ ویروسی که لحظه به لحظه بر آمار مبتلایانش در جهان اضافه می‌شود و کمتر کشوری است که توانسته باشد مرزهایش را از ورود این میهمان ناخوانده و موذی حفظ کند. به همین دلیل این نگرانی وجود دارد در صورت پابرجا بودن زمان و مکان برگزاری المپیک توکیو، به واسطه مسابقات گزینشی پیش‌رو، المپیک به نوعی باعث نشر بیشتر ویروس در سطح جهان شود. این روزها مسابقات بین‌المللی یکی پس از دیگری لغو می‌شوند و میزبان‌ها به خاطر وضعیت موجود و حفظ کشورشان از آسیب بیشتر، از میزبانی سر باز می‌زنند. برای مثال در کشتی، بعد از آنکه برگزاری مسابقات گزینشی مخصوص کشورهای آسیایی از چین که مرکز اصلی شیوع بیماری است گرفته شد، به قرقیزستان سپرده شد اما این کشور هم در روزهای گذشته از برگزاری رقابت‌ها انصراف داد. در شمشیربازی نیز برای چهارمین بار میزبان مسابقات گزینشی تغییر کرد و این وضعیت در سایر رشته‌هایی که در آنها شانس کسب سهمیه‌ باقی مانده نیز حکمفرماست. در این باره اما و اگرهای زیادی وجود دارد. کسی نمی‌داند چه اتفاقی در پیش است و این ویروس تا چه زمانی و چقدر می‌تواند به حیاتش در دنیا ادامه داده و فعالیت‌های روزمره کشورها را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. به نظر می‌رسد صحبت اخیر توماس باخ مبنی بر برگزاری المپیک 2020 در موعد مقرر، بیشتر شبیه یک امیدواری و خوش‌بینی باشد، چرا که اگر جهان در روزهای پیش‌رو وضعیت وخیم‌تری را تجربه کند، هرگز نمی‌شود گفت کرونا نمی‌تواند مشکلی در برگزاری المپیک توکیو ایجاد کند. ضمن اینکه ویروس رفته‌رفته به کشورهای مختلف دنیا منتقل شده و حالا که در کشور چین تحت کنترل درآمده و ووهان از قرنطینه خارج شده است، دنیا هر لحظه بیشتر درگیر این ویروس می‌شود. 
 
* گاسپر: المپیک ۲۰۲۰ باید لغو شود!
در چنین فضایی عضو افتخاری کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) خواستار لغو المپیک ۲۰۲۰ توکیو شد. کوان گاسپر معتقد است با توجه به زمان کم باقیمانده تا آغاز المپیک 2020 در ژاپن و شیوع جهانی ویروس کرونا، این رقابت‌ها با عدم تغییر شرایط باید به صورت کامل لغو شود. عضو افتخاری کمیته بین‌المللی المپیک و نماینده اقیانوسیه گفت: مسأله لغو المپیک 2020 در ژاپن با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیار جدی است. پیش از المپیک 2016 در ریودوژانیرو نیز خطر ویروس «زیکا» بویژه برای زنان باردار وجود داشت و می‌توانست روی جنین تأثیر بدی بگذارد. ما پیش از این با بایکوت المپیک مسکو و لس آنجلس مواجه بودیم. ویروس کرونا با توجه به سرعت شیوع آن می‌تواند خطرناک باشد. به همین خاطر باید خیلی جدی روی این موضوع فکر کنیم. برای گرفتن تصمیم نهایی 2 یا 3 ماه زمان داریم. کوان گوسپر افزود: اگر شرایط بهبود نیابد و واکسن نیز در دسترس نباشد با گسترس ویروس کرونا لغو برگزاری المپیک 2020 یک گزینه طبیعی است. ما درباره تعویق المپیک صحبت نمی‌کنیم و باید درباره لغو کامل آن تصمیم بگیریم. باید با حفظ امید، خودمان را آماده این اتفاق کنیم. 
 
* ژاپن هیچ برنامه پشتیبانی ندارد
ژاپن با وجود سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری هیچ برنامه پشتیبانی برای المپیک ۲۰۲۰ به خاطر شیوع ویروس کرونا ندارد. دولت ژاپن همچنان در حال مذاکره با کمیته بین‌المللی المپیک برای اطمینان از برگزاری المپیک 2020 در توکیو است. ژاپن امیدوار است با وجود گسترش تهدید ویروس کرونا و با توجه به سرمایه‌گذاری 12 میلیارد دلاری، بدون هیچ مشکلی المپیک 2020 را میزبانی کند. انو کاتسروا، عضو کمیته برگزاری المپیک 2020 گفت: دولت ژاپن هیچ برنامه پیشتیبانی برای برگزاری المپیک 2020 در صورت لغو احتمالی آن به خاطر گسترش ویروس کرونا ندارد. 
پیش از این ریچارد پوند، عضو پیشین کمیته بین‌المللی المپیک از لغو احتمالی میزبانی ژاپن از المپیک 2020 خبر داده بود و اینکه تا پایان ماه مه ‌تصمیم نهایی این نهاد اتخاذ خواهد شد. رئیس کمیته بین‌المللی المپیک نیز اظهار داشت: از طریق همکاری نزدیک با دولت ژاپن و کمیته برگزاری المپیک 2020 امیدوار هستیم امنیت شرکت‌کنندگان و تماشاگران را با وجود شیوع ویروس کرونا تامین کنیم. 
 
* تکلیف اردیبهشت‌ماه مشخص می‌شود
مشاور رئیس کمیته ملی المپیک از ابهاماتی که همچنان با وجود تاکید توماس باخ بر برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو در موعد مقرر وجود دارد، خبر داد. با توجه به وضعیت عجیبی که این روزها به خاطر شیوع ویروس کرونا در جهان ایجاد شده و به دنبال آن مسابقات ورزشی و گزینشی‌های المپیک در رشته‌های مختلف تحت‌الشعاع قرار گرفته‌، ابهامات زیادی درباره برگزاری المپیک 2020 توکیو در موعد مقرر ایجاد شده است. با این وجود رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در آخرین مصاحبه‌اش تاکید کرد بازی‌های المپیک 2020 توکیو بدون تغییر در زمان تعیین شده برگزار خواهد شد. حسن رنگرز، مشاور رئیس کمیته ملی المپیک و سخنگوی فدراسیون کشتی در این باره گفت: با رئیس کمیته ملی المپیک صحبت کردم؛ سیدرضا صالحی‌امیری گفت به نظر می‌رسد برگزاری المپیک منوط به این مهم شده که تا اردیبهشت میزان کنترل این ویروس در سطح جهان بررسی شود و بعد از آن تصمیم‌گیری نهایی اتفاق خواهد افتاد. اگر چه باخ تاکید کرده مسابقات در زمان مقرر برگزار خواهد شد اما احتمال تعویق رقابت‌ها هم هست و این موضوع دور از ذهن نیست. قطعا این مسأله نیاز به بررسی دقیق وضعیت در اردیبهشت‌ماه دارد. وی در ادامه تاکید کرد: این موضوع برای همه مشکلاتی را ایجاد کرده است. تیم کشتی آزاد مجارستان هم که در اردوی تمرینی مشترک به سر می‌برد، برای خروج شان از کشورمان با مشکل جدی تهیه بلیت برای این تیم مواجه هستیم و این مشکلات فقط مختص ما نیست. امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد و با وجود زمان کم تا مسابقات کسب سهمیه، بتوانیم اردوی موثری داشته باشیم. 
***
[تعویق بازی‌های المپیک تا پایان سال ۲۰۲۰؟]
وزیر المپیک ژاپن اعلام کرد این کشور می‌تواند بازی‌های المپیک را تا پایان سال ۲۰۲۰ به تعویق بیندازد. به نقل از رویترز، با توجه به شیوع ویروس کرونا، توکیو در ارتباط با کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) این اجازه را داد تا پایان سال جاری بازی‌های المپیک 2020 به تعویق بیفتد. سیکو هاشیموتو، وزیر المپیک ژاپن در این‌باره اظهار داشت: این قرارداد خواستار برگزاری بازی‌ها در سال 2020 است که معنای آن می‌تواند اجازه برای تعویق بازی‌ها باشد. طبق توافقنامه میزبانی، حق لغو میزبانی برعهده IOC است. توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک هفته گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود با وجود شیوع ویروس کرونا، بازی‌ها طبق برنامه برگزار می‌شود. هاشیموتو اعلام کرد دولت و توکیو متعهد به برگزاری بازی‌ها در تاریخ 24 جولای هستند. وی خاطرنشان کرد: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مطمئن شویم بازی‌ها طبق برنامه برگزار می‌شود. هرگونه توقف در برگزاری بازی‌ها هزینه‌بر است.

Page Generated in 0/0146 sec