printlogo


کد خبر: 217311تاریخ: 1398/12/14 00:00
رهبر انقلاب با ارسال بودجه مصوب کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان موافقت کردند
حکم حکومتی، بودجه را راهی شورای نگهبان کرد

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با ارسال بودجه مصوب کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان و خروج از تنگنای بودجه برای سال ۹۹ موافقت کردند. در پی تماس‌های مکرر و ابلاغ نامه رسمی ستاد ملی مقابله با کرونا به رئیس مجلس مبنی بر به صلاح نبودن تشکیل جلسات مجلس به دلیل احتمال تسری بیماری کرونا از نمایندگان بازگشته از حوزه‌های انتخابیه به مردم و تشدید  گسترش این بیماری در کشور، علی لاریجانی طی نامه‌ای به رهبر حکیم انقلاب، ضمن اعلام عدم موافقت هیأت‌رئیسه با عدم تشکیل مجلس از یک سو و از سوی دیگر ضرورت تصویب بودجه سال آینده و نیز تشریح بررسی روش‌های مختلف حل موضوع  با توجه به ضرورت اجرای تصمیمات ستاد مقابله با کرونا به عنوان ستاد مصوب شورای عالی امنیت ملی، پیشنهاد هیأت‌رئیسه مبنی بر ارائه بودجه مصوب کمیسیون تلفیق به شورای محترم نگهبان به منظور جلوگیری از خلأ بودجه را به معظم‌له تقدیم کرد که مورد موافقت ایشان قرار گرفت. 
در متن این نامه آمده است:
پس از انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و همزمانی آن با (شیوع بیماری کرونا)، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا طی تماس‌های مکرر اعلام  کرد تشکیل جلسات مجلس به صلاح نیست. به دلیل شرایط کشور و لزوم تصمیم‌گیری در بحث (رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی) و (بودجه سال آینده)، هیات‌رئیسه مجلس با عدم تشکیل مجلس موافقت ننمود.
بر این اساس، هیات‌رئیسه مجلس طی جلساتی، روش‌های مختلف حل موضوع را مورد بررسی قرار داد. حتی روشی که از طریق تکنولوژی جدید، ارتباط دوسویه فراهم شود و نیاز به حضور نمایندگان در یک محل نباشد نیز مورد بررسی قرار گرفت اما اولاً تدارک این امر نیازمند زمان خواهد بود و با توجه به زمان اندک باقیمانده تا آخر سال و مدتی که شورای محترم نگهبان برای اظهارنظر نیاز دارد، این امر ممکن نمی‌گردد و ثانیاً اجرای همین روش با آیین‌نامه موجود موجه نیست.
در ادامه این نامه آمده است: لذا راهی که باقیمانده این است که کمیسیون تلفیق، بودجه سال 99 را که پس از عدم تایید کلیات آن در جلسه مورخ  5/12/98 مجدداً بررسی کرده و اشکالات مطروحه را رفع کرده است و گزارش آن را به هیات‌رئیسه ارسال کرده، به عنوان قانون بودجه سال آینده به شورای محترم نگهبان جهت بررسی ارسال شود و اصلاحات آن شورای محترم از نظر انطباق با قانون اساسی و شرع نیز از طریق کمیسیون تلفیق صورت پذیرد و پس از تایید شورای محترم نگهبان به دولت ابلاغ شود. لیکن این امر با توجه به شرایط کشور منوط به اذن رهبری معظم خواهد بود. البته در موارد عدیده‌ای، مجلس طبق اصل 85 تصویب قوانین دائمی را به کمیسیون‌های تخصصی واگذار نموده که به صورت آزمایشی اجرا شد. لیکن استفاده از اصل 85 و زمان آن هر دو باید از طریق مجلس تصمیم‌گیری شود و نیازمند تشکیل جلسه است و با توجه به نظر وزیر محترم بهداشت و درمان، تشکیل جلسه ممکن نیست. لذا هر روشی، بدون اذن رهبری ممکن نخواهد بود. البته با نمایندگان محترمی که امکان تماس تلفنی مقدور گردید، اکثریت مجلس با اجرای این امر موافق بودند، لیکن از نظر آیین‌نامه، نمایندگان محترم باید این موضوع را در مجلس مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار دهند.
در نهایت، پیشنهاد هیات رئیسه مجلس این است که:
1- در مورد رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی، تا زمان تشکیل جلسه علنی مجلس، سرپرست فعلی با اذن رهبری معظم، به کار خود ادامه دهد.
2- با توجه به اذن شفاهی رهبری معظم درباره استفاده از اصل ۸۵ هیات رئیسه به کمیسیون تلفیق دستور بررسی را داد و روز گذشته کمیسیون نتیجه بررسی خود را ارائه نمود. لذا چنانچه حضرتعالی اجازه فرمایید، بودجه مصوب کمیسیون تلفیق به شورای محترم نگهبان ارسال و پس از تامین نظر آن شورا توسط کمیسیون تلفیق، جهت اجرا به دولت ابلاغ گردد تا کشور دچار خلأ قانونی بودجه در سال 99 نگردد.
 
* اذن رهبری
اذن رهبر معظم انقلاب برای ارسال بودجه مصوب کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان به این شرح است:
مبنی بر استیذان نسبت به کیفیت تصویب بودجه 1399 در مجلس شورای اسلامی و ادامه کار سرپرست وزارت کشاورزی- با توجه به عدم امکان تشکیل جلسه علنی براساس دستورالعمل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا- به استحضار مقام معظم رهبری مدظله‌العالی رسید. معظم‌له با هر دو پیشنهاد ذیل نامه مذکور موافقت فرمودند.

Page Generated in 0/0053 sec