printlogo


کد خبر: 217323تاریخ: 1398/12/14 00:00
هشدار وزارت بهداشت؛ ۴۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد
بیمارستان نروید تا سالم بمانید!
* رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت در گفت‌وگو با «وطن امروز»: برخی با یک سرماخوردگی ساده به بیمارستان رجوع می‌کنند تا تست کرونا بدهند اما جان سالم خود را به خطر می‌اندازند

گروه اجتماعی: تعداد مبتلایان تایید شده به ویروس «کووید- 19» با جهش قابل توجه به 2336 نفر رسیده اما نکته قابل توجه درباره این ویروس این است که خیلی‌ها در بیمارستان به این ویروس مبتلا می‌شوند!
به گزارش «وطن امروز»، با توجه به حساسیت به وجود آمده درباره کرونا خیلی‌ها اگر علائمی شبیه مبتلایان این ویروس داشته باشند، به بیمارستان مراجعه می‌کنند و به همین علت تعداد مراجعات به بیمارستان‌های سراسر کشور بشدت افزایش یافته و این در حالی است که بیمارستان‌ها کانون اصلی انتشار کرونا هستند. 
معاون بهداشت وزارت بهداشت با تایید این موضوع، آمار شگفت‌آوری را اعلام کرده و گفته ۴۰ تا ۴۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد! دکتر علیرضا رئیسی گفت: مردم بدون توصیه پزشک و بدون در نظر گرفتن گایدلاین‌ها از مراجعه به بیمارستان‌ها خودداری کنند، چراکه ۴۰ تا ۴۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد. یعنی فرد با علائم مشابه و خفیف به بیمارستان مراجعه می‌کند اما در بیمارستان به دلیل همجواری با سایر بیماران به کرونا مبتلا می‌شود.  بستری برای افرادی توصیه می‌شود که جزو گروه‌های پرخطری هستند که نه‌ تنها درباره کرونا، بلکه در موارد ابتلا به آنفلوآنزا نیز باید بستری شوند. وی با بیان اینکه ۸۰ درصد موارد ابتلا به کرونای بستری شده، از بیمارستان مرخص می‌شوند، اظهار کرد: ۸۰ درصد کل مبتلایان نیز نیازی به بستری شدن ندارند.
به گزارش «وطن امروز»، از همان روزهای ابتدایی مسؤولان وزارت بهداشت به مردم توصیه کردند که در خانه بمانند، چون خانه امن‌ترین مکان برای پیشگیری از ابتلا به کروناست. آنها ملتمسانه از مردم خواسته‌اند از خانه بیرون نروند و از سفر کردن خودداری کنند. حالا توصیه جدید این است که مردم به بیمارستان‌ها نروند و تا زمانی که علائم اصلی کرونا را در خود ندیده‌اند، به پزشک مراجعه نکنند. 
 
* لباس‌های خود را در کمد لباس نگه دارید
عضو کمیته کشوری کرونا با تاکید بر اهمیت مدیریت خرید اقلام در دوره اپیدمی کرونا گفت: بهتر است یک نفر از اعضای خانواده مامور خرید باشد. مسعود مردانی با بیان اینکه ۸۰ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا، بدون مشاهده هیچ‌گونه علامت یا با علائم خفیف بیماری را پشت سر می‌گذارند، تاکید کرد: بهتر است افراد در دوره اوج اپیدمی بیماری از تردد غیرضروری خودداری کرده و در منزل بمانند.
 این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه رها کردن ماسک و دستکش‌های یکبارمصرف در معابر می‌تواند باعث انتقال آلودگی شود، تاکید کرد: گان، ماسک و دستکش‌هایی که در این مدت برای پیشگیری از بیماری استفاده می‌شود معمولاً یکبار مصرف است و نباید دوباره استفاده شود اما از رها کردن اینها در معابر عمومی و سطل‌های زباله بدون در جدا باید خودداری شود. وی تصریح کرد: مردم باید از رها کردن این زباله‌ها در سطح شهر خودداری کنند، زیرا می‌تواند برای همه مردم مشکل ایجاد کند. فوق تخصص بیماری‌های عفونی درباره میزان ماندگاری ویروس کرونا روی لباس و پارچه توضیح داد: طبق مطالعات چینی‌ها، ماندگاری ویروس روی لباس و پارچه طولانی نیست و بیشتر روی سطوح صاف مانند پیشخوان مغازه‌ها ماندگاری دارد. مردانی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از افراد بعد از هر بار بیرون رفتن از منزل اقدام به شست‌وشوی لباس‌های خود می‌کنند، گفت: چنین اقدامی ضروری نیست اما بهترین کار برای فردی که از بیرون وارد منزل می‌شود، قرار دادن لباس‌ها در کمد جلوی ورودی آپارتمان است.
 
* بیمارستان‌ها مستعد انتشار کرونا هستند، بی‌مورد مراجعه نکنید
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درباره سرعت بالای سرایت ویروس کرونا گفت: متاسفانه برخی با ابتلا به یک سرماخوردگی ساده فکر می‌کنند به بیماری کرونا دچار شده‌اند و از ترس این بیماری برای انجام تست به بیمارستان‌ها رجوع می‌کنند که کاملا اشتباه است و با این کار جان سالم خود را به خطر می‌اندازند. 
حسین عرفانی در گفت‌وگو با «وطن امروز»، با بیان اینکه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به علت کثرت رجوع بیماران می‌توانند آلوده باشند، گفت: از آنجایی که ویروس کرونا به دلیل برخورداری از قدرت انتشار بالا می‌تواند جمع زیادی را درگیر کند، بنابراین رجوع افراد برای تست کرونا به بیمارستان در حالی که داری سرفه، سردرد خفیف یا سرماخوردگی ساده هستند، بسیار اشتباه است، چرا که این احتمال وجود دارد شخص سالم در مکان بیمارستان به کرونا مبتلا شود. وی خاطرنشان کرد: 80 درصد بیماران مبتلا به «کووید- 19» بدون علامت، عفونت حاد تنفسی خفیف دارند که خیلی مشکل‌آفرین نیست و توصیه این است که به جای رجوع به بیمارستان، در خانه بمانند و با خودمراقبتی و استراحت، دوران بیماری را با رعایت اصول بهداشتی بگذرانند.
رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت تصریح کرد: البته آن دسته از افرادی که با علائم بیماری کرونا مواجه شدند و سن بالا یا بیماری‌های مزمن قلبی، عروقی و کبدی دارند یا دچار ضعف سیستم ایمنی هستند باید به بیمارستان رجوع کنند تا تحت درمان قرار گیرند. وی اضافه کرد: اگر موارد بهداشتی را رعایت کنیم، چرخه انتقال می‌شکند و این بیماری از کشور بتدریج رخت بر می‌بندد. عرفانی گفت: فرد بیمار باید ماسک بزند و از دست دادن، روبوسی کردن و دست زدن به سطوح پرهیز کند. 
او خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های ویروس کرونا سرعت بالای انتشار است، قدرت سرایت بالا و ماندگاری در محیط از ویژگی‌های کرونا ویروس است، لذا باید مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند. رئیس اداره مراقبت مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت عنوان کرد: افرادی که عامل انتقال ویروس در جامعه هستند کسانی هستند که علائم خفیف دارند؛ الان فصل سرماخوردگی است و ممکن است ویروس کرونا با خیل وسیع سرماخوردگی قاطی شده باشد و بسیاری ندانند به این بیماری مبتلا شده‌اند. او ادامه داد: مردم باید هر نوع عفونت حاد تنفسی را جدی بگیرند، به کسانی که عفونت حاد تنفسی دارند توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه نکنند و دوره نقاهت خود را در خانه طی کنند و مایعات و استراحت را در پیش بگیرند. عرفانی اضافه کرد: فردی برای تست کرونا باید به پزشک مراجعه کند که یا بیماری خفیف ریزفکتور یا بیماری مزمن دارد یا چاق است یا درگیری سیستم تحتانی تنفسی در قسمت ریه دارد. این فرد باید به بیمارستان یا هر واحد درمانی مراجعه کند تا بررسی‌های اولیه انجام شود.

Page Generated in 0/0066 sec