printlogo


کد خبر: 217324تاریخ: 1398/12/14 00:00
تجمع دانشجویان و طلاب مقابل سفارت هند در تهران
اعتراض به مسلمان‌کشی هندوها
* مسلمان‌کشی؛ ثمره سفر ترامپ به هند

گروه سیاسی: جمعی از دانشجویان، طلاب و مردم روز گذشته در اعتراض به کشتار بی‌رحمانه مسلمانان در هند و سانسور این قتل عام در رسانه‌های دنیا تجمع کردند. دانشجویان در این تجمع که مقابل سفارت هند برگزار شد با سر دادن شعارهایی حمایت خود را از مسلمانان هند اعلام کردند.
به گزارش «وطن امروز»، آخرین دور از اعتراضات مسلمانان هندی در جریان سفر اخیر رئیس‌جمهور آمریکا به این کشور آغاز شد و رسانه‌های دولتی هند اعلام کردند این اعتراضات از سوی مسلمانان و در مخالفت با قانون بازنگری تابعیت برگزار شد و مردم خواهان لغو قانون تبعیض مذهبی شدند. این اعتراضات اما خیلی زود فراگیر و گسترده شد و با دخالت هندوهای افراطی آنچنان به خشونت انجامید که به گفته منابع رسمی در پی حملات علیه مسلمانان، بیش از ۴۰ نفر کشته و صدها نفر دیگر نیز مجروح شدند.
این درگیری‌ها ریشه در مصوبه پارلمان هند در اواخر سال ۲۰۱۹ دارد که تاکنون تنش‌های بسیاری را به همراه داشته است. این قانون جنجالی بسیاری از گروه‌ها را قادر به دریافت تابعیت هند می‌کند اما مسلمانان را مستثنا کرده است. روزنامه‌نگارانی که از نزدیک شاهد درگیری‌ها بوده‌اند، پلیس و نیروهای دولتی را مقصر می‌دانند و می‌گویند نیروهای امنیتی هند در دولت راست‌گرای «نارندرا مودی» اقدامات لازم را برای جلوگیری از غارت و آتش زدن اماکن متعلق به مسلمانان انجام نداده‌اند.
در واکنش به این حادثه، جمعی از دانشجویان، طلاب و مردم مقابل سفارت هند تجمع کردند. آنها با سردادن شعارهایی ضمن محکوم کردن جنایات رخ داده در هند، از مسؤولان دستگاه دیپلماسی کشورمان خواستند هر چه سریع‌تر اقدام کارآمدی را برای توقف این جنایات انجام دهند. به‌رغم اینکه شیوع ویروس کرونا در کشور مشکلاتی را ایجاد کرده اما دانشجویان بسیاری با رعایت نکات بهداشتی در این تجمع حضور پیدا کردند.  یکی از تجمع‌کنندگان درباره برگزاری این تجمع به فارس گفت: ما نباید در قبال کشتار مسلمانان در هند بی‌تفاوت باشیم. اصلا وظیفه ماست هر جا دیدیم مظلومی زیر بار فشار ظالمی قرار دارد از او حمایت کنیم، زیرا حمایت از مظلوم از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی است. به گزارش فارس، دانشجویان و طلاب در این تجمع دست‌نوشته‌هایی به زبان‌های مختلف در دست داشتند که در آن ضمن محکوم کردن کشتار مسلمانان در هند، خواستار پاسخگویی دولت این کشور شدند. فرهمند، مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد در حاشیه این تجمع گفت: دولت هند باید از انجام جنایت‌ علیه مسلمانان این کشور دست بردارد و بداند که اینگونه اقدامات بی‌پاسخ نخواهد ماند. وی افزود: مجامع بین‌المللی نباید در مقابل جنایت‌های دولت هند علیه مسلمانان سکوت کنند و لازم است با دولت هند برخورد قضایی شود.
 
* لزوم اقدام دستگاه دیپلماسی علیه خشونت‌طلبان
روز گذشته شـورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در بیانیه‌ای با محکوم کردن کشتار مسلمانان هند تأکید کرد: از دستگاه دیپلماسی و رسانه‌ای اهتمام جدی برای بسیج مجامع بین‌المللی علیه خشونت‌طلبان را خواستاریم. در بخشی از این بیانیه آمده است: خشونت سازماندهی شده علیه مسلمانان مظلوم هندی و تصاویر مستند انتشار یافته از این صحنه‌های دلخراش اعمال ددمنشانه و خشن، دل هر انسان آزاده‌ای را می‌آزارد. جنایات ضد‌بشری قرون وسطایی توأم با سکوت خفت‌بار مجامع بین‌المللی و سازمان‌های به‌اصطلاح مدافع حقوق بشر، گناهی بس عظیم و نابخشودنی است که محکومیت توحش قومی-‌قبیله‌ای گروه‌های نژادپرست هندی و درخواست اقدام عاجل دولت هند برای اقدام مؤثر و سرکوب قاطعانه خشونت‌طلبان وحشی، وظیفه انسانی و دینی تمام آزادی‌خواهان و مسلمانان جهان است. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نسل‌کشی غیرقابل تحمل مسلمانان در کشور هند را شدیدا محکوم و در این شرایط استثنایی کشور ایران اسلامی که برگزاری تظاهرات میدانی آحاد امت متدین، شریف و نوع‌دوست ایران برای اعلام انزجار از واقعه تلخ ضد مسلمانان بی‌پناه هندی و همدردی با آسیب‌دیدگان ستمدیده امکان‌پذیر نمی‌باشد، از دولت محترم، خاصه دستگاه دیپلماسی و رسانه‌ای اهتمام جدی و بدون وقفه برای بسیج افکار عمومی و مجامع بین‌المللی علیه خشونت‌طلبان ذلت‌پیشه را خواستار است.
 
* احضار سفیر ایران به خاطر توئیت ظریف!
اعتراضات دانشجویی و مردمی در ایران به خشونت‌ها در هند و انتظار از دستگاه دیپلماسی برای ورود در این عرصه با توئیت محمد‌جواد ظریف دنبال شد؛ توئیتی که احضار سفیر ایران در دهلی‌نو به وزارت خارجه هند را به همراه داشت! محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه‌شب در توئیتی در واکنش به اقدامات خشونت‌آمیز علیه مسلمانان در هند نوشته بود: «ایران موج خشونت سازمان‌یافته علیه مسلمانان هند را محکوم می‌کند. از مقامات هندی می‌خواهیم که رفاه همه هندی‌ها را تضمین کنند و اجازه ندهند این آدمکشی بی‌معنا ادامه یابد. مسیر پیش رو باید براساس گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز و حاکمیت قانون باشد».
در همین باره «علی چگنی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی‌نو دیروز (سه‌شنبه) در محل وزارت خارجه هند حضور یافت و با «دیپاک میتال» مدیرکل سیاسی این وزارتخانه دیدار و گفت‌وگو کرد. طرف هندی در این دیدار نسبت به مواضع اتخاذ‌شده از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران درباره حوادث اخیر دهلی، مراتب ناخشنودی مقامات متبوع خود را اعلام و خواهان اعلام سریع این موضع به دولت ایران شد. سفیر ایران نیز در این جلسه با یادآوری روابط دوستانه بین 2 کشور، ضمن اشاره به سوابق خوب کشور هندوستان در دیدگاه مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که به همزیستی مسالمت‌آمیز و توام با صلح و تسامح به‌رغم تنوع قومی، دینی و مذهبی مشهور است، ابراز امیدواری کرد با درایت دولت و مسؤولان هند آرامش و دوستی بین همه شهروندان هندی در سایه قانون و تامین حقوق همگان برقرار شود. چگنی اطمینان داد نظرات طرف هندی را به تهران منتقل خواهد کرد.
***
[امتناع دولت هند از پذیرش اتباع هندی]
با شیوع ویروس کرونا در بیش از ۷۶ کشور جهان، دولت هند از پذیرش اتباع خود که در ایران هستند امتناع می‌کند.
به گزارش تسنیم، دولت هند به دلیل عدم اطمینان از توانمندی خود در مواجهه با ویروس کرونا، نه‌تنها حاضر به ارسال هواپیمایی برای انتقال اتباع هندی به کشورشان نیست، بلکه از پذیرش این افراد در صورت انتقال آنها با پرواز ایرانی نیز امتناع می‌کند. در طرف دیگر، هند مجوز خروج برای عده‌ای از مسافران ایرانی را که در این کشور هستند صادر نمی‌کند. ماجرا از این قرار است که دولت هند زیر بار ارسال هواپیما برای انتقال اتباع هندی از ایران به کشورش نمی‌رفت. از طرفی، دولت این کشور مجوز خروج مسافران ایرانی را به انتقال اتباع هندی توسط هواپیمای ایرانی به هند منوط کرد. دولت ایران هم در نهایت به دلیل تعیین تکلیف مسافران ایرانی در هند و رها کردن آنها از این مخمصه، این موضوع را قبول کرد اما این بار دولت هند شرط جدیدی را تعیین کرده و آن این است که پذیرش اتباع هندی را مشروط به طی کردن تست‌ها و آزمایش‌ها و اقدامات سطح بالایی کرده است که عملا در این بازه زمانی مقدور نیست. این در حالی است که ایران حتی انجام تست‌های اولیه مربوط به ویروس کرونا برای اتباع هندی را قبول کرده بود اما دولت هند با این درخواست و شرط خود، عملا به دنبال عدم پذیرش اتباع هندی است. دولت هند با این تصمیم خود 2 مشکل ایجاد کرده است.
اول اینکه در کمال تعجب اتباع خود را به کشورش راه نمی‌دهد.
دوم مسافران ایرانی را معطل کرده و در مسیر بازگشت آنها به کشورشان مانع‌تراشی می‌کند. به نظر می‌رسد کشورهایی که تردد با ایران را محدود کرده‌اند، از این هراس دارند که نتوانند از عهده مواجهه با ویروس کرونا برآیند و به نظر می‌رسد به اقدامات و تست‌های ایران بیشتر اعتماد دارند تا اینکه این اقدامات را خودشان انجام دهند. حتی کشور بزرگی مانند هند که خود را در تراز قدرت جهانی می‌بیند، در این زمینه خود را ناتوان می‌یابد.
******
مسلمان‌کشی؛ ثمره سفر ترامپ به هند
حجم تلفات و تخریب ناشی از حملات هندوهای افراطی به مسلمانان بویژه در دهلی‌نو، پایتخت هند بسیار بیشتر از برآوردهای اولیه بوده است. دولت نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور توسط مراجع حقوق بشری متهم شده است که نه‌تنها بر این خشونت‌ها سرپوش می‌گذارد، بلکه در سازماندهی آنها در راستای سیاست‌های هندووا (هندوگری افراطی) حزب حاکم «بهاراتیا جاناتا» نقش داشته است.
حملات هندوها به تجمعاتی که علیه قانون جدید سلب تابعیت از مسلمانان برپا شده بود، همزمان با سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده به دهلی‌نو آغاز شد و طی یک هفته گذشته این جنایت‌ها متوجه محل سکونت آنها نیز شده است.
نماد این جنایت‌ها انتشار تصاویری بود که نشان می‌داد یک مادر مسلمان و فرزندش توسط هندوهای افراط‌گرا زنده‌زنده دفن شده‌اند. منابع محلی آمار قربانیان را 2 برابر ارقام رسمی یعنی دست‌کم 100 نفر برآورد کرده‌اند. حتی مقامات رسمی هم گفته‌اند که آمار 350 نفری مجروحان مسلمان افزایش خواهد یافت. روزنامه هندوستان تایمز، ارگان انگلیسی‌زبان دولت مودی دیروز به نقل از یک نماینده دولت در شمال دهلی‌نو اعلام کرد در جریان آشوب‌های یک هفته‌ای خسارت‌های قابل توجهی به 745 بنا و خودرو وارد شده است. بر این اساس، در جریان حمله به مسلمانان 122 خانه، 322 مغازه و فروشگاه و همچنین 301 خودرو که متعلق به شهروندان بوده، از بین رفته‌ است.
دولت هند مدعی است 18 تیم از سوی دستگاه قضایی به محله‌هایی که در آنها درگیری قومیتی رخ داده است اعزام شده‌اند تا میزان خسارت‌ها را ارزیابی کنند اما رسانه‌های بین‌المللی فاش کرده‌اند که آمار اعلام شده بسیار کمتر از خسارات واقعی است و نمایندگان دولت از ارزیابی دقیق خسارت‌ها و اعلام میزان کمک‌های احتمالی به مردم خودداری می‌کنند. در همین حال، مجمع جهانی اهل بیت(ع) با محکوم کردن جنایات اخیر افراط‌گرایان هندو علیه مسلمانان اعلام کرد: دموکراسی در هند در ابتدایی‌ترین آزمون خود مفتضحانه شکست خورده است.
نشریه آمریکایی فارین پالیسی نیز در تحلیلی به نقل از آشوتوش وارشنی، محقق بین‌المللی هندی‌تبار در زمینه خشونت‌های قومی هشدار داده است که آنچه در هندوستان بر سر مسلمانان می‌آید، مقدمه یک پاکسازی قومی وحشتناک است.

Page Generated in 0/0082 sec