printlogo


کد خبر: 217327تاریخ: 1398/12/14 00:00
پروژه حذف سندرز از سوی دموکرات‌ها

محمدحسین مهدوی‌زادگان: پیروزی برنی سندرز نامزد 79 ساله حزب دموکرات در 2 ایالت نیوهمپشایر و نوادا، مولد دغدغه‌ها و نگرانی‌های زیادی برای سران این حزب بوده است. افرادی مانند هیلاری کلینتون، باراک اوباما، بیل کلینتون، مادلین آلبرایت، ژوزف بایدن و دیگر چهره‌های سرشناس حزب دموکرات به صورت مستقیم و غیرمستقیم، مخالفت خود را با نامزدی نهایی سندرز در حزب دموکرات اعلام کرده‌اند. حتی برخی سوپردلیگیت‌ها (نمایندگان ویژه حزب دموکرات) هشدار داده‌اند در صورت پیروزی سندرز در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها، نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از رقابت وی با ترامپ به کار خواهند گرفت! سران حزب دموکرات معتقدند رویکرد اقتصادی خاص سندرز(که نزدیک به روش‌های سوسیالیستی یا سوسیال- دموکراتیک است) و نگاه خاص و متفاوت وی در برخی حوزه‌های سیاست خارجی (مانند تمجید وی از شخصیت رهبران انقلاب کوبا)، برای حزب دموکرات در آینده دردسرساز خواهد بود. بنابراین، به‌رغم اقبال خاص رای‌دهندگان دموکرات به سندرز، سران حزب دموکرات تلاش همه‌جانبه‌ای را برای حذف وی و جایگزینی جو بایدن یا حتی مایک بلومبرگ صورت داده‌اند. 

در جریان برگزاری انتخابات درون‌حزبی «نوادا»، رسانه‌های وابسته به سران حزب دموکرات، تلاش سازمان‌یافته‌ای را برای جلوگیری از پیروزی سندرز در این ایالت صورت دادند. با این حال، سندرز توانست در این ایالت، با اختلافی بسیار بالا نسبت به بایدن، وارن، بلومبرگ و دیگران، بر آنها غلبه کند. پس از برگزاری انتخابات درون‌حزبی در نوادا و در جریان مناظره انتخاباتی دموکرات‌ها در ایالت کارولینای جنوبی، دیگر نامزدهای حزب دموکرات مستقیما سندرز را هدف قرار داده و از سیاست‌های وی در قبال مسائل درمانی، بهداشت عمومی و... بشدت انتقاد کردند. نتیجه تخریب‌های سازمان‌یافته علیه سندرز، شکست وی در انتخابات درون‌حزبی در کارولینای جنوبی بود. سران حزب دموکرات با عملکرد خاص خود علیه سندرز، رفتار رای‌دهندگان در کارولینای جنوبی را به گونه‌ای هدایت کردند که در نهایت رای آنها به سود بایدن به گردش در‌آید.
هم‌اکنون در آستانه برگزاری انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در روز «سه‌شنبه بزرگ» هستیم. در این روز، رقابت‌های انتخاباتی حزب دموکرات به صورت همزمان در 14 ایالت برگزار می‌شود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در 2 ایالت مهم و تعیین‌کننده کالیفرنیا و تگزاس، برنی سندرز وضعیت بهتری نسبت به سایر نامزدهای دموکرات از جمله بایدن و بلومبرگ  دارد. وی حتی در ایالاتی مانند کارولینای شمالی نیز گوی سبقت را از دیگر نامزدهای حزب دموکرات ربوده است. با این حال، سران حزب دموکرات سعی دارند با استفاده از سیستم «تقسیم آرای نامزدها در ایالات» و «اعمال نفوذ نمایندگان ویژه»، مانع تحقق پیروزی مطلق سندرز در انتخابات روز سه‌شنبه بزرگ شوند. سران حزب دموکرات بخوبی می‌دانند پیروزی سندرز در انتخابات روز سه‌شنبه بزرگ، مسیر پیروزی نهایی وی را بشدت هموار خواهد کرد. در این صورت، ممانعت از راهیابی سندرز به دور نهایی رقابت‌های انتخاباتی (مرحله رقابت با دونالد ترامپ) عملا امکان‌پذیر نخواهد بود.
در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در سال  2016 میلادی، زمانی که برنی سندرز توانست رقابت شانه به شانه و حساسی را با هیلاری کلینتون صورت دهد، سران حزب دموکرات تقلب سازمان‌یافته‌ای را علیه سندرز صورت دادند؛ آنها در ایالت آیووا سندرز را به‌رغم پیروزی در بسیاری از حوزه‌ها بازنده اعلام کردند (مانند اتفاقی که امسال افتاد!) و فراتر از آن، از رای‌دهی 3 میلیون تن از افراد فقیر در نیویورک در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها جلوگیری کردند. سران حزب دموکرات به بهانه‌های واهی از جمله قوانین انتخاباتی سخت درون‌حزبی و... از شرکت این افراد در انتخابات جلوگیری کردند. اگر رای این افراد به نفع سندرز به گردش در‌می‌آمد، هیلاری کلینتون رقابت درون‌حزبی نیویورک را به سندرز واگذار می‌کرد و چشم‌انداز روشنی برای راهیابی وی به دور نهایی رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 وجود نداشت!
اما افشای محتوای برخی ایمیل‌های خصوصی هیلاری کلینتون در بحبوحه رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دوره قبل آمریکا، به وضوح نشان داد سران حزب دموکرات با کلینتون، بر سر کنار زدن سندرز و جلوگیری از راهیابی وی به رقابت با ترامپ تبانی کرده‌اند. هم‌اکنون تاریخ 4 سال گذشته در حال تکرار است! سران حزب دموکرات شمشیر را برای سندرز از رو بسته‌اند. با این حال به نظر می‌رسد این بار سندرز در مقابل تلاش سازمان‌یافته سران حزب دموکرات برای حذف خود از رقابت‌های انتخاباتی سکوت نکند. بدون شک در این صورت، آرای انبوه جمعیتی که امروز در ایالات مختلف طرفدار سندرز و برنامه‌های وی هستند، نه‌تنها به سود نامزد نهایی حزب دموکرات (بایدن یا بلومبرگ) به گردش درنمی‌آید، بلکه بخشی از آن مانند سال 2016 میلادی به سبد رای ترامپ ریخته خواهد شد. موضوعی که در ایالات خاکستری و تعیین‌کننده مانند فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین منتج به شکست دموکرات‌ها خواهد شد.

Page Generated in 0/0156 sec