printlogo


کد خبر: 217345تاریخ: 1398/12/15 00:00
به نظر می‌رسد دیدار امروز پوتین و اردوغان، ملاقاتی سرد باشد و احتمالا آنکارا نتواند امتیاز قابل توجهی کسب کند
چانه‌زنی بی‌فایده اردوغان در مسکو

روسای جمهوری ترکیه و روسیه امروز (پنجشنبه) در شرایطی با هم ملاقات می‌کنند که شرایط میدانی در شمال سوریه به نفع ارتش ترکیه و تروریست‌ها نیست اما از آنجا که رجب‌طیب اردوغان آغازگر این نزاع بوده، مصمم است با ادامه استراتژی غلط خود مبنی بر تداوم حضور در ادلب و نبرد با ارتش سوریه به خواست خود برسد. حال آنکه به نظر می‌رسد دیدار امروز پوتین و اردوغان، ملاقاتی سرد باشد و احتمالا ترک‌ها نتوانند امتیاز قابل توجهی را کسب کنند. 
به گزارش «وطن امروز»، سخنگوی وزارت دفاع روسیه دیروز در آستانه نشست دوجانبه پوتین و اردوغان در مسکو با انتقاد از مواضع دولت‌های غربی مبنی بر نادیده گرفتن اقدام خلاف قوانین بین‌المللی ترکیه در رابطه با  تداوم استقرار نیروهای ارتش این کشور در شمال سوریه  گفت: هیچ‌کس در غرب به اقدامات ترکیه که با نقض قوانین بین‌المللی یک نیروی ضربت به بزرگی یک لشکر مکانیزه در ادلب سوریه مستقر کرده است توجهی ندارد.
ژنرال ایگور کوناشنکوف تاکید کرد: تهدیدهای عمومی به نابودی تمام یگان‌های نیروهای دولت سوریه و بازگرداندن کنترل بزرگراه ام5 به دست تروریست‌ها، از دید ایالات‌متحده و اروپا «حق مشروع آنکارا در دفاع» است اما غرب به طور غیرمنصفانه‌ای دمشق را به «جرائم جنگی، فاجعه انسانی و ایجاد میلیون‌ها آواره» متهم می‌کند.
کوناشنکوف گفت: نه‌تنها کشورهای غربی، بلکه سازمان ملل متحد هم در سال ۲۰۱۸ از امضای توافق‌های سوچی میان روسیه و ترکیه برای ایجاد منطقه کاهش تنش ادلب استقبال کرد. این ژنرال خواستار اجرای وظایف آنکارا برای جدایی و بیرون راندن تروریست‌ها از مرزهای خارجی این منطقه کاهش تنش در عمق ۲۰ کیلومتری و عقب‌نشینی تسلیحات توپخانه‌ای سنگین از آنجا شد که مهم‌ترین بخش از این توافق‌ها به شمار می‌رود. کارشناسان معتقدند عدم موضع‌گیری وزارت دفاع ترکیه در قبال این اظهارات که درست یک روز قبل از دیدار روسای جمهوری 2 طرف مطرح شده، نشان می‌دهد ترکیه به‌منظور جلوگیری از رویارویی با روسیه در تکاپوی تلاش‌های دیپلماتیک است. اما واقعیت امر این است که روسیه حداقل در مقطع زمانی فعلی  سوریه را تنها نخواهد گذاشت.
از جمله سناریوهایی که می‌توان در رابطه با نتایج حاصل از دیدار پوتین و اردوغان مدنظر قرار داد- در 2 شکل حداکثری و حداقلی آن برای ترکیه - به این ترتیب است که خواسته‌ حداکثری اردوغان خروج نیروهای سوریه از شمال این کشور و تسلط کامل ارتش ترکیه و تروریست‌ها بر شمال سوریه است که طبیعتا پوتین این خواسته را رد خواهد کرد. 
گزینه بعدی که امکان مطرح شدن دارد پیشنهاد برقراری آتش‌بس در شمال سوریه است که احتمالا پوتین این گزینه را چندان جدی نخواهد گرفت و دلیل آن نیز بازگشت به نقطه صفر و بی‌ثمر شدن عملیات‌های نظامی مشترک روسیه- سوریه در شمال این کشور است.  آنچه پوتین در مقطع فعلی به طور جدی در رابطه با شمال سوریه مدنظر دارد برچیده‌ شدن نقاط دیده‌بانی ترکیه در مناطق شمالی سوریه است که  توسط ارتش سوریه فتح شده است. از این رو به نظر می‌رسد گزینه‌ای که می‌توان به عنوان سناریو مورد توافق مدنظر داشت، موضوع ایجاد گشت‌های مشترک ترکیه- روسیه در شمال سوریه است که امتیاز حداقلی برای اردوغان تلقی می‌شود. علی‌ایحال باید منتظر ماند و دید خروجی دیدار پوتین- اردوغان با توجه به عمده مسائل مشترک بین ترکیه و روسیه که فراتر از مسأله سوریه است و موضوعاتی مثل لیبی و طرح‌ خط لوله ترک‌استریم را هم دربر می‌گیرد به کجا خواهد رسید. 

Page Generated in 0/0062 sec