printlogo


کد خبر: 217346تاریخ: 1398/12/15 00:00
دور دنیا

افزایش شمار مبتلایان به کرونا در سرزمین‌های اشغالی
وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی بامداد چهارشنبه ابتلای 3 نفر دیگر در فلسطین اشغالی به ویروس کرونا را تأیید کرد. طبق گزارش روزنامه هاآرتص، نتیجه مثبت تست کرونا برای این 3 اسرائیلی، شمار کل مبتلایان در فلسطین اشغالی را به ۱۵ نفر رساند. هاآرتص مدعی شده 2 نفر از این بیماران در یک فروشگاه اسباب‌‌بازی به این ویروس آلوده شده‌اند. صاحب این مغازه و یکی از کارگرانش از قبل مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده بودند. 
***
دادگاه اتحادیه اروپایی درخواست رهبر محبوس کاتالونیا را رد کرد
دادگاهی در اتحادیه اروپایی اعلام کرد، یکی از رهبران محبوس و جدایی‌طلب کاتالونیا که در زمان حبس به عنوان عضو پارلمان اروپایی انتخاب شد، نمی‌تواند قانونگذار اتحادیه اروپایی باشد یا از مصونیت آن استفاده کند. اوریول خونکراس سال ۲۰۱۹ برای عضویت در پارلمان اروپایی انتخاب شد و این در حالی بود که او از سال ۲۰۱۷ بابت ایفای نقش در رفراندوم استقلال در کاتالونیا زندانی شده بود. این مقام پیشین کاتالونیا از دادگاه خواسته بود بتواند از حقوقش به عنوان یک قانونگذار اتحادیه اروپایی استفاده کند، تا زمانی که حکم نهایی دادگاه صادر شود. با این حال «دیوان عمومی» که دومین نهاد قضایی عالی‌رتبه در اتحادیه اروپاست، سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: معاون دیوان عمومی با درخواست آقای خونکراس برای استفاده از تدابیر موقت مخالفت کرد.
***
آمریکا به رژیم صهیونیستی هواپیماهای سوخت‌رسان می‎‌دهد
دولت آمریکا در تازه‌ترین همکاری‌ نظامی خود با رژیم صهیونیستی اعلام کرد، ۸ فروند هواپیمای نظامی سوخت‌رسان به تل‌آویو می‌فروشد. به نوشته رویترز، یک نهاد وابسته به پنتاگون که مسؤول امور مربوط به فروش تسلیحات آمریکاست، در یک نامه به کنگره خبر داده که دولت آمریکا موافقت خود را برای فروش 4/2 میلیارد دلاری هواپیماهای سوخت‌رسان به رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. آژانس همکاری امنیتی- دفاعی آمریکا در این نامه به کنگره اعلام کرد، وزارت خارجه این کشور با فروش 8 فروند هواپیمای سوخت‌رسان کی‌سی-۴۶ ساخت شرکت بوئینگ موافقت کرده است. طبق قوانین آمریکا، بعد از موافقت وزارت خارجه این کشور و در صورت مخالفت نداشتن قانونگذاران کنگره آمریکا ظرف مهلت زمانی ۶۰ روزه، قرارداد فروش تسلیحات به طرف خارجی اجرا می‌شود. کاربرد هواپیمای کی‌سی-۴۶ سوختگیری هوایی و سوخت رساندن به دیگر هواپیماها در حین پرواز است.
***
جنگ کرونایی ترکیه و عربستان
فردی موسوم به «زاید العمری» که خود را سرتیپ ستاد مشترک در ارتش عربستان سعودی معرفی کرده، مدعی شد ترکیه قصد دارد ویروس کرونا را در عربستان شیوع بدهد. او در ویدئویی که در توئیترش منتشر کرد، گفت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تلاش می‌کند ویروس کرونا را از طریق گردشگری در عربستان سعودی منتشر کند.
***
تشکیل جلسه پارلمان مالزی ۲ ماه به تعویق افتاد
رئیس پارلمان مالزی روز چهارشنبه اعلام کرد، نخست‌وزیر جدید مالزی خواستار تاخیر دوماهه در آغاز فرآیندهای پارلمانی شده است. محمد عارف بن مد یوسف، رئیس پارلمان مالزی پس از دریافت نامه‌ای از محی‌الدین یاسین، نخست‌وزیر جدید این کشور اعلام کرد، پارلمان از ۱۸ مه تا ۲۳ ژوئن دوباره تشکیل جلسه خواهد داد. قرار بود جلسات پارلمانی از دوشنبه آغاز شود. پس از یک هفته هرج و مرج سیاسی که ناشی از استعفای ناگهانی ماهاتیر محمد از نخست‌وزیری بود، محی‌الدین یاسین یکشنبه به عنوان رئیس جدید دولت مالزی سوگند یاد کرد اما هنوز کابینه را معرفی نکرده است.
***
اولین حمله نیروهای آمریکا به مواضع طالبان پس از امضای توافق صلح
«سانی لگت» سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان از اولین حمله هوایی این کشور علیه طالبان طی 11 روز گذشته خبر داد. وی این حمله را که در شهرستان «نهر سراج» ولایت هلمند انجام شد، در جهت دفاع از نیروهای نظامی افغانستان خواند. لگت افزود: ما به توافق صلح میان آمریکا و طالبان متعهد هستیم اما همزمان مسؤولیت دفاع از نظامیان افغانستان را نیز برعهده داریم. این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد: «به نظر می‌رسد طالبان در حال از بین بردن فرصت پیش‌آمده برای صلح است و به اراده مردم افغانستان برای کاهش خشونت توجهی نکرده است».
 
درخواست برای درج نام جنبش «انصارالله» در فهرست تروریستی
«معمر الاریانی» وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی منصور هادی در صفحه توئیتر خود از کنگره آمریکا خواست نام جنبش «انصارالله» را در فهرست تروریستی آمریکا درج کند. او بدون اشاره به حملات هوایی سعودی، این گروه را به آواره کردن میلیون‌ها یمنی و حمله به کشورهای همسایه یمن متهم کرد. درخواست کمک این وزیر دولت هادی از آمریکا پس از آن انجام می‌شود که در روزهای گذشته، نیروهای ارتش و انصارالله یمن پیشروی قابل توجهی در استان «الجوف» داشتند و توانستند روز یکشنبه بر شهر «الحزم» مرکز این استان مسلط شوند و این درحالی بود که جنگنده‌های سعودی نیز کاری از پیش نبردند.

Page Generated in 0/0061 sec