printlogo


کد خبر: 217358تاریخ: 1398/12/15 00:00
هشدار متخصصان و مسؤولان بهداشتی: اضطراب سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند
استرس دروازه کرونا
* افتتاح خط تولید ماسک

اسدالله خسروی*: همه پزشکان و مسؤولان بهداشتی برای مقابله با کرونا بر «دوری از استرس» تاکید می‌کنند، چون معتقدند استرس، اضطراب و افسردگی دوست کروناست و برای افزایش توان سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به ویروس «کووید- 19» باید استرس را کنار بگذاریم. به گزارش «وطن امروز»، این روزها با افزایش انتشار اخبار منفی و ترسناک از کرونا اضطراب در جامعه افزایش یافته، آن هم در حالی که جامعه پزشکی مهم‌ترین توصیه‌ای که دارد، دوری مردم از استرس و دیدن و شنیدن مطالب استرس‌زاست.

* شیوع اپیدمی ترس از کرونا در کشور
رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت درباره احتمال سرایت ویروس کرونا از انسان به حیوان یا حیوان به انسان گفت: با وجودی که هنوز هیچ مبحث علمی اثبات شده‌ای از لحاظ انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان و بر عکس مطرح نشده است اما چون برای نخستین‌بار این ویروس در بازار ماهی‌فروشان چین کشف شده است، بنابراین احتمال قابلیت انتقال این ویروس از حیوان به انسان محتمل است.  دکتر بهزاد امیری در گفت‌وگو با «وطن امروز» افزود: تاکید سازمان جهانی بهداشت بر عدم تماس با حیوانات نشان‌دهنده این است که این احتمال وجود دارد ویروس کرونا از حیوان به انسان یا از انسان به حیوان منتقل شود، بنابراین توصیه شده است در صورت تماس با حیوانات، باید نکات بهداشتی لازم به جد رعایت شود. وی در ادامه درباره تاثیرات منفی استرس و اضطراب بر سلامتی بدن، گفت: ترس و اضطراب، رعب و وحشت همیشه باعث کاهش توان سیستم ایمنی بدن می‌شود. با این وجود افرادی که دارای استرس و اضطراب هستند در صورت ابتلا به هر نوع بیماری‌ای نه‌تنها طول بهبود آنها زیاد می‌شود، بلکه احتمال به مخاطره افتادن سلامت آنها دور از انتظار نیست. این کارشناس بهداشت و درمان بر حفظ سلامتی با انجام توصیه‌های بهداشتی و خودمراقبتی تاکید کرد و گفت: ترس از ابتلای به ویروس کرونا اکنون در کشور بیشتر از اپیدمی این بیماری است، در حالی که کارایی ویروس کرونا همچون سایر ویروس‌های دیگر بوده اما تمایز آن با ویروس‌های دیگر چون آنفلوآنزا قدرت انتقال بالای آن است که در چنین شرایطی برای جلوگیری از ابتلای آن باید نسبت به رعایت نکات بهداشتی توجه ویژه شود. وی با بیان اینکه مردم نباید به شایعات یا اخبارغیرموثق شبکه‌های اجتماعی و... توجه کنند، افزود: چنین اخبار یا تصاویر کذبی باعث نگرانی و اضطراب مردم می‌شود. بنابراین اخبار این بیماری فقط باید از طریق سایت‌های معتبر یا سایت وزارت بهداشت و درمان دنبال شود. رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت درباره مراجعه افرادی که با مبتلا شدن به یک سرماخوردگی ساده برای تست کرونا به مراکز بهداشتی می‌روند، گفت: نشانه‌های ویروس کرونا، تب بسیار بالا، تنگی نفس و سرفه‌های پی در پی خشک است، بنابراین اگر کسی با چنین علائمی مواجه شد باید برای تست ویروس کرونا به مراکز درمانی مراجعه کند. وی موارد پرخطر در ابتلا به ویروس کرونا را افراد مسن و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای چون ریوی، قلبی، فشارخون و دیابت دارند و زنان باردار و از همه مهم‌تر کسانی که سیستم ایمنی پایینی دارند عنوان کرد و افزود: این افراد باید به نکات بهداشتی و توصیه‌های وزارت بهداشت توجه کنند و حتی‌الامکان از خانه بیرون نیایند.
این کارشناس بهداشت و درمان با بیان اینکه سیگاری‌ها و مصرف‌کنندگان مواد افیونی یا قلیان در معرض این بیماری قرار دارند، افزود: افراد سیگاری چون بر اثر مصرف زیاد سیگار پرزهای سلولی ایمنی ریه آنها که تا حدی تخریب شده است، بنابراین باید مواظب این بیماری باشند. رئیس اداره مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: تقویت سیستم ایمنی بدن نیازمند رفع استرس و ایجاد نشاط در کنار تغذیه سالم و مصرف چند وعده میوه تازه است. رژیم غذایی ناسالم، خواب ناکافی، استرس و خستگی مفرط باعث کاهش شدید ایمنی بدن می‌شود. وی درباره ریشه‌کنی ویروس کرونا در کشور گفت: تا زنجیره انتقال این ویروس با رعایت نکات بهداشتی مردم قطع نشود، این بیماری همچنان وجود دارد اما با توجه به حساسیت این ویروس به گرما این احتمال وجود دارد که در فصل گرم ویروس کرونا بتدریج کاهش یابد.
 
* به جای استرس، نکات بهداشتی را رعایت کنید
یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: استرس و اضطراب باعث کاهش ایمنی بدن می‌شود، بنابراین به جای ترس از کرونا باید نکات بهداشتی را برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا رعایت کرد. دکتر حمید عمادی با بیان اینکه عطسه و سرفه فرد مبتلا به کرونا از فاصله 5/1 متری می‌تواند ترشحات خود را منتقل کند، به «وطن امروز» گفت: این ترشحات روی سطوح وجود دارد و دست افراد سالم با آنها در ارتباط است و این دست به دهان و چشم و گوش می‌رسد و فرد سالم را مبتلا می‌کند.  وی افزود: ویروس کرونا نمی‌تواند از طریق پوست و تماس پوستی منتقل شود و فقط از طریق مخاط جذب می‌شود. اگر قبل از اینکه دست به مخاط بزنیم، دست خود را با آب و صابون بشوییم، جلوی انتقال بیماری به خود را گرفته‌ایم. در این مورد بهداشت دست بسیار مهم است. استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره موارد پیشگیرانه در برابر کرونا ویروس اظهار داشت: این ویروس احتمال سرایت بالایی دارد و به سرعت از انسان به انسان منتقل می‌شود و بحث این ویروس همین است، اگرنه میزان کشندگی بالایی ندارد. 2 تا 3 درصد از افرادی که مبتلا می‌شوند فوت می‌کنند ولی احتمال مبتلا شدن زیاد است. کسانی که فوت می‌کنند، بیماری زمینه‌ای دارند و سن بالا یا زمینه بیماری‌های پیشرفته و دیابت‌های کنترل نشده دارند یا اینکه نقص سیستم ایمنی بدن دارند یا کورتون استفاده می‌کنند یا مبتلا به بیماری ایدز هستند. احتمال انتقال بیماری در این افراد بیشتر است و بعد از مبتلا شدن بیماری سختی خواهند داشت و ممکن است برای این دسته کشنده باشد. وی ادامه داد: در سایر افراد اینطور نخواهد بود، یعنی همه می‌توانند مبتلا شوند ولی تنها تعدادی در بیمارستان بستری می‌شوند و ممکن است جان‌شان را از دست بدهند. وی درباره اینکه آیا بیمارانی که پیش‌زمینه‌ای دارند باید در خانه بمانند؟ گفت: بله! توصیه ما به بیماران همین است. این افراد نباید به اماکن عمومی بروند. افرادی که بیماری را نگرفته‌اند باید دقت کنند، چون نزدیک عید است باید از تردد در اماکن عمومی پرهیز کنند. شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون اهمیت زیادی دارد. استفاده از محلول‌های همراه که پایه الکل دارد و می‌توانند دست خود را با آن ضدعفونی کنند نیز مهم است. وی افزود: نباید از ویروس کرونا طوری ترسید که خود استرس و اضطراب باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شود، باید به جای استرس و وسواس نکات بهداشتی و خودمراقبتی را رعایت کنند.
*خبرنگار
******
افتتاح خط تولید ماسک
ستاد اجرایی فرمان حضرت امام با ارائه خدمات خود این روزها حامی مردم و کمک‌یار دولت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در کشور شده و توانسته است علاوه بر ارائه خدمات مناسب به محرومان و آحاد مردم، نسبت به تامین مواد ضدعفونی و تامین ماسک، دولت را یاری کند. رئیس ستاد اجرایی فرمان امام از افتتاح خط تولید روزانه ۳۸ هزار ماسک و ۳۰ هزار لیتر ماده ضدعفونی‌کننده و ژل خبر داد.
محمد مخبر در مراسم افتتاح خط تولید با ظرفیت روزانه ۳۸ هزار عدد ماسک نانویی N95، انواع ژل و مواد ضدعفونی‌کننده با ظرفیت ۳۰ هزار لیتر و ۴ هزار دستگاه لباس مخصوص پرستاران مقابله با کرونا، در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: از زمان شیوع بیماری کرونا ستاد پشتیبانی مبارزه با این بیماری در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تشکیل شد و تمام امکانات را برای مبارزه با این بیماری بسیج کردیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به عرضه و تقاضای انجام شده در بازار برای مواد ضدعفونی‌کننده و لوازم بهداشتی بلافاصله تمام امکانات را بسیج کردیم تا نسبت به تولید ماسک و مواد مورد نیاز اقدام کنند. مخبر گفت: با توجه به نیاز کشور به وسایل بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده بلافاصله اقدامات مربوط واردات این مواد را انجام دادیم ولی متأسفانه بعضی کشورهای خبیث اروپایی از انتقال محموله‌ای که تفاهمنامه آن منعقد شده بود ممانعت کردند، در حالی که هیچ پیمانی جلوی کمک به همنوعش را اینطور نمی‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: با این اقدام ان‌شاءالله طی یک هفته آینده مشکل عرضه و تقاضا در بازار کشور را برای محصولات ضدعفونی‌کننده و بهداشتی حل خواهیم کرد و تا یک ماه آینده کشور در این حوزه نه‌تنها به خودکفایی می‌رسد، بلکه صادرات این محصولات را هم خواهیم داشت. رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اظهار داشت: در حال حاضر یک جوان کردستانی توانسته است در کارخانه خود روزی ۶۰ هزار دست لباس پزشکی بدوزد.
مخبر بیان داشت: تعدادی کارخانجات تولید ماسک و محلول‌های ضدعفونی کننده طی چند روز راه‌اندازی شد و امروز ۷۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی‌کننده به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود و روزانه ۷۶ هزار ماسک نانو N95 نیز تولید خواهد شد. وی بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات انجام شده تولید دستگاه‌های اکسیژن‌ساز است که قبلاً در انحصار آمریکا بود ولی امروز توسط شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی شده است. رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اظهار داشت: اقدام دیگری که صورت گرفت و از بیماری کرونا برای بنده بدتر بود احتکار مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک توسط یکسری زالوصفتان بوده است که به امید خدا کاری خواهیم کرد که بازار از این مواد اشباع شود و دیگر به کالاهای احتکارشده نیازی نباشد. مخبر یادآور شد: این تهدید موجب شد فرصتی ایجاد شود و طی یک ماه آینده کشور به خودکفایی در این حوزه برسد و حتی محصولات خود را صادر کند.
 
* توزیع ۲۵ هزار بسته بهداشتی ضدکرونایی در محله محروم هرندی
بنیاد احسان در راستای مبارزه با ویروس کرونا، اقدام به توزیع بسته‌های بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده در محله هرندی تهران کرد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در راستای مبارزه و پیشگیری از ویروس کرونا، بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اقدام به توزیع بسته‌های بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده در محله هرندی تهران کرد. در این طرح که با مشارکت گروه‌های جهادی و برخی سمن‌های فعال در حوزه اجتماعی برگزار شد، ۲۵ هزار بسته بهداشتی شامل صابون، مایع ضدعفونی‌کننده و سایر اقلام پیشگیری به صورت خانه به خانه بین مردم این محله محروم پایتخت توزیع شد. همچنین آموزش نکات بهداشتی و پیشگیری از ابتلا به این ویروس و ارائه مشاوره درمانی توسط نیرو‌های متخصص از دیگر برنامه‌های ستاد اجرایی فرمان امام در این طرح بود.

Page Generated in 0/0138 sec