printlogo


کد خبر: 217360تاریخ: 1398/12/15 00:00
بوتیجیج و کلوبچار به نفع بایدن کناره‌گیری کردند معاون اوباما برنده سه‌شنبه بزرگ شد
کودتا علیه سندرز

گروه بین الملل: سه‌شنبه بزرگ رقابت‌های درون حزبی دموکرات‌ها در حالی به پایان رسید که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا خیز بزرگی برای معرفی خود به عنوان کاندیدای نهایی دموکرات‌ها برداشت. یکی از مهم‌ترین دلایل بالا آمدن بایدن، کناره‌گیری 2 نامزد دموکرات یعنی بوتیجیج و کلوبچار به نفع وی بود که سبب شد کفه ترازو در رقابت با سندرز به سود وی سنگین شود. در واقع در این شیوه کودتا علیه برنی سندرز؛ بوتیجیج و کلوبچار از ابتدای رقابت‌های دموکرات‌ها تا سه‌شنبه بزرگ به عنوان نامزد پوششی بایدن حضور داشتند تا با کناره‌گیری آنها به نوعی مهندسی انتخابات به سود بایدن انجام شود. در همین حال ترامپ در واکنش به کناره‌گیری بوتیجیج و کلوبچار گفت این دو سیاستمدار احتمالا در ازای رسیدن به پست و مقام دولتی به نفع جو بایدن از رقابت‌ها کناره‌گیری کردند.
همچنین پیش‌بینی می‌شود فردی مثل الیزابت وارن هم نامزد پوششی دیگر دموکرات‌ها باشد که سر بزنگاه دیگری به سود بایدن کناره‌گیری کند. گفتنی است بوتیجیج در آیووا نفر اول کاندیدای دموکرات‌ها بود و در نیوهمپشایر نفر دوم. 
حالا با کناره‌گیری کلوبچار و بوتیجیج، رقابت اصلی بین سندرز و بایدن خواهد بود اما مایکل بلومبرگ، الیزابت وارن و تولسی گابارد هم شانس خود را برای حضور قوی‌تر در انتخابات آزمایش می‌کنند.
عصر دیروز نتایج نهایی انتخابات مقدماتی سه‌شنبه بزرگ در ۱۳ ایالت از ۱۴ ایالت آمریکا اعلام شد که بر اساس آن، جو بایدن در صدر نامزدهای دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ قرار گرفت و برنی سندرز نیز در جایگاه دوم ایستاد.
بایدن در چند انتخابات قبلی در آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و کارولینای جنوبی نتوانسته بود جایگاه مناسبی را به دست آورد و تا مرز انصراف از رقابت‌ها هم پیش رفت ولی حالا با پیروزی بزرگ در سه‌شنبه بزرگ، نه‌تنها شکست‌های پیشین را جبران کرد، بلکه یک یک گام بزرگ از برنی سندرز هم جلو افتاد. 
آمار و ارقام اولیه حاکی از آن است بایدن موفق به پیشتازی در ۱۰ ایالت آلاباما، آرکانزاس، مین، ماساچوست، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهما، تگزاس، تنسی و ویرجینیا شده است. از طرف دیگر، سندرز هم در 4 ایالت کالیفرنیا، کلرادو، یوتا و ورمونت پیشتاز است.
به گزارش «سی‌ان‌ان»، نتایج آرا پیش‌تر در ایالت‌های کارولینانی شمالی، ویرجینیا، مینه‌سوتا، ماساچوست، تنسی، اوکلاهما، آرکانزاس و آلاباما مشخص شده و در آنها معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا به پیروزی دست یافته بود و حالا با اعلام پیروزی او در ایالت تگزاس، مجموع آرای هیات نمایندگان بایدن به 450 رای رسید، البته تا زمان تنظیم این گزارش نتیجه ایالت مین همچنان نامشخص بود. برنی سندرز اما فقط در ایالت‌های کالیفرنیا، کلرادو، یوتا و ورمونت پیروز شده و نتیجه آرای هیأت نمایندگان او تا این مرحله به 382 رای رسیده است.
برای آنکه سندرز یا بایدن بتوانند به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات معرفی شوند باید به عدد 1991 رای هیأت نمایندگان برسند. 
 
* واکنش ترامپ به نتایج انتخابات سه‌شنبه بزرگ
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که بعد از هر انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها، طعنه‌ای به برندگان و بازندگان زده بود، در واکنش به نتایج انتخابات سه‌شنبه بزرگ در پیام‌های توئیتری از مایکل بلومبرگ و الیزابت وارن خواست از رقابت‌ها کنار بروند.
وی ابتدا القابی که به بلومبرگ و وارن نسبت داده است را تکرار کرد و با تمسخر نوشت: الیزابت وارن بازنده امشب بود، البته مایک کوچولو هم همین‌طور. وارن حتی نتوانست در ایالت خودش ماساچوست پیروز شود. خب! الان او می‌تواند کنار شوهرش نشسته و یک نوشیدنی سرد بخورد. ترامپ افزود: بزرگ‌ترین بازنده امشب با اختلاف بسیار زیاد، مایک بلومبرگ کوچولو است. مشاوران سیاسی‌اش از او سواری گرفتند. ۷۰۰ میلیون دلار در فاضلاب دور ریخت و هیچ چیزی برای او جز دریافت لقب مایک کوچولو و نابودی کامل وجهه‌اش نداشت. مایک! زمان کنار رفتن است.
 
* سندرز: در جنگ با صاحبان سرمایه هستیم
سندرز که حالا جایگاه اولی خود در رقابت‌های دموکرات‌ها را با کودتای درونی حزبی از دست رفته یا در خطر می‌بیند، در ورمونت در سخنانی در جمع هوادارانش گفت: چیزی که جنبش ما را منحصر به فرد می‌کند، این است که ما به جنگ صاحبان صنایع می‌رویم، طمع وال استریت و شرکت‌های داروسازی و شرکت‌های بیمه و... را به چالش می‌‌کشیم و با توجه به بحران تغییرات اقلیمی، به صنعت سوخت‌های فسیلی نه می‌گوییم؛ منافع کوتاه‌مدت آنها مهم‌تر از آینده کشور ما و جهان نیست. این کمپین و جنبش ما است که در بهترین موقعیت برای شکست ترامپ قرار دارد. نمی‌توان با همان شیوه‌های سیاسی قدیمی ترامپ را شکست داد.
 
* هیلاری کلینتون: وعده‌های سندرز چرند است
هیلاری کلینتون، نامزد اصلی دموکرات‌ها در رقابت‌های ریاست‌جمهوری 2016 که بارها از سندرز انتقاد کرده بود، این بار هم فرصت را غنیمت شمرد و به انتقاد از سندرز پرداخت. کلینتون در جریان مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز در پاسخ به ارزیابی‌اش از وعده‌های انتخاباتی سندرز گفت: چرند است. 
وی در پاسخ به این پرسش که سندرز گفته است چنانچه بیشترین آرای هیأت انتخاباتی را به دست آورد باید در همایش دموکرات‌ها به عنوان نامزد این حزب انتخاب شود، گفت: سندرز باید در چارچوب حزب دموکرات و بنا بر قاعده و قوانین پیش رود. کلینتون افزود: ما چارچوب و قاعده‌هایی داریم، در دور قبلی (انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا) ما همین چارچوب‌ها را داشتیم و این بار نیز این قواعد وجود دارد.
 

Page Generated in 0/0068 sec