printlogo


کد خبر: 217381تاریخ: 1398/12/15 00:00
اخبار

مصوبات شورای پول و اعتبار برای حمایت از مشاغل پس از  شیوع کرونا
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، مصوبات جلسه عصر سه‌شنبه 13 اسفند شورای پول و اعتبار به منظور حمایت از کسب‌و‌کارهای آسیب‌دیده ناشی از شیوع کرونا به شرح زیر است:
الف- با توجه به مشکلات حادث‌شده برای صاحبان کسب‌و‌کارها بویژه کسب‌و‌کارهای کوچک که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا متضرر شده و با مشکلات مالی مواجه شده‌اند و با هدف مساعدت و حمایت از صاحبان کسب‌و‌کارها (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) که مصادیق آن در مصوبه دولت محترم تعیین خواهد شد، اقساط تسهیلات آنها و نیز اقساط قرض‌الحسنه کلیه اشخاص طی ماه‌های اسفند 1398، فروردین 1399 و اردیبهشت 1399 سررسید می‌شود و به دلیل شرایط به وجود آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا قادر به بازپرداخت وام و تسهیلات یا اقساط تسهیلات و وام خود در مواعد مقرر نیستند منوط به آنکه بدهی آنها تا تاریخ 01‏/10‏/1398 در طبقه جاری قرار داشته باشد، می‌توانند اقساط 3 ماه مذکور را پس از پایان دوره بازپرداخت اقساط پرداخت نمایند. همچنین درباره تسهیلاتی که بازپرداخت آنها به صورت دفعی بوده و سررسید آنها در بازه‌ زمانی یادشده قرار دارد مهلت 3 ماهه داده می‌شود تا پس از 3 ماه از سررسید تسهیلات، بدهی خود را بازپرداخت نمایند. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی موظفند در صورت تسلیم درخواست مشتریان مشمول، اقدام لازم را به‌ عمل آورند.
ب- وام‌‌گیرندگان و تسهیلات‌گیرندگان موضوع بند «الف» به واسطه تمهیدات یادشده، در دوره مذکور مشمول جریمه (مابه‌التفاوت نرخ وجه التزام تأخیر تأدیه دین و نرخ سود مندرج در قرارداد) و کارمزد اضافی نمی‌شوند.
ج- چنانچه مطالبات مشمول مفاد این مصوبه، در بازه زمانی مذکور، در طبقات غیرجاری طبقه‌بندی گردد، مشتری یادشده بابت مطالبات مذکور، مشمول ممنوعیت‌های ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیرجاری نمی‌شود.
***
بانک‌ها دستورات بانک مرکزی را رعایت نمی‌کنند
عضو اتاق بازرگانی گفت: واقعا جای سوال دارد، در شرایطی که کاهش تقاضای ارز به دلیل کاهش واردات و تقاضای ارز مسافرتی وجود دارد، نرخ ارز چرا روند افزایشی دارد؟ بانک مرکزی باید این مورد را شفاف‌تر کند. اگر کسی در این بازار یک میلیون دلار داشته باشد می‌تواند در این بالا و پایین شدن ارز، ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان سود کند و من واقعا نمی‌دانم چه کسانی این سودهای عجیب و غریب را کسب می‌کنند. جمشید عدالتیان اظهار داشت: آقای همتی باید تلاش کند ثبات بازار را حفظ کند و باید پاسخگو باشد چرا وقتی تقاضا برای ارز کاهش پیدا کرده اما نرخ در حال افزایش است؟ البته شخصا نقدی به آقای همتی ندارم و منظور بنده بانک مرکزی است. همچنین بانک مرکزی باید پاسخگو باشد چرا سایر بانک‌ها مصوبات بانک مرکزی را جدی نمی‌گیرند و در قبال آن هم مجازاتی نمی‌بینند. این اقتصاددان در ادامه گفت: مثلا آقای همتی در روزهای اخیر گفتند شرکت‌ها می‌توانند پرداخت بدهی خود را عقب بیندازند، در حالی که هیچ بانکی این موضوع را جدی نگرفته است، حتی درباره نرخ بهره مرکب نیز شرایط اینگونه است.
***
کاهش 18 درصدی حجم تجارت کشور به خاطر کرونا
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد گفت: مرزهای نیمه‌فعال ایران برای مراودات تجاری تنها در ارتباط با کشورهای ترکیه، پاکستان و ترکمنستان است یعنی در حال حاضر جمهوری اسلامی با این سه کشور، موقتا به صورت یک طرفه مراودات تجاری دارد. منوچهر سلمان‌زاده یادآورشد: حجم تجارت کشور با توجه به اعمال محدودیت‌های موقت در مرزهای ناشی از ویروس کرونا ۱۸ درصد کاهش یافته است.
***
ارز برنج تأمین می‌شود؟
رئیس انجمن واردکنندگان برنج با ارسال نامه‌ای به معاون‌اول رئیس‌جمهور از عدم تخصیص ارز به لیست‌های ارسالی واردات برنج به بانک مرکزی و عدم پاسخگویی شفاف از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی انتقاد کرد. عباس توکلی با ارسال نامه‌ای به اسحاق جهانگیری با موضوع  عدم تخصیص ارز به محموله‌های برنج وارد شده در نیمه دوم سال 98 از  احتمال بروز بحران و تهدید امنیت غذایی کشور خبر داد و گفت: با توجه به نیاز دهک‌های پایین درآمدی جامعه به این کالا، ضروری است پیگیری لازم را به کار گیرد.

Page Generated in 0/0069 sec