printlogo


کد خبر: 217406تاریخ: 1398/12/19 00:00
آرش میر اسماعیلی در گفت و گو با «وطن امروز» از دادگاه رفع تعلیق جودو صحبت کرد
3 جودوکار علیه ایران

زهره فلاح‌زاده*: جودوی ایران برای آنکه از تعلیق خارج شود، باید فروردین‌ماه سال آتی در دادگاه CAS حاضر شود، البته اگر این دادگاه به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق نیفتد. رفع تعلیق از آن جهت برای ایران اهمیت دارد که تا المپیک توکیو زمان چندانی نمانده و جودوی ما باید نهایت تلاشش را برای حل این مشکل انجام دهد. «وطن امروز» با آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودوی ایران درباره این دادگاه و وضعیت حال حاضر این فدراسیون گفت‌وگویی انجام داده است.

***
* این روزها که جودوی ما تعلیق است، فدراسیون روزهای خلوتی دارد؟
نه! ما تنها فدراسیون را یک هفته به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل کرده‌ایم. با توجه به شرایطی که برای جودو ما به وجود آمد، سعی کردیم استفاده خوبی ببریم و در واقع فرصت مناسبی بود تا به پایه‌ها، استعدادها، هیأت‌ها و پشتوانه‌سازی‌‌های‌مان توجه بیشتری کنیم. این شاید حلقه مفقوده‌ جودوی ما بود که سال‌ها دنبالش بودیم. خدا را شکر ۲ تیم ۵۰ نفری از نوجوانان و جوانان را زیر نظر آقای آخوندزاده، یکی از قهرمانان این رشته تشکیل داده‌ایم. لیگ امیدمان با ۱۵ تیم زیر ۱۸ سال برای المپیک ۲۰۲۴ تشکیل داده‌ایم که هفته اول این لیگ هم برگزار شد اما به دلیل شرایط حال حاضر کشور، مسابقات تا اطلاع ثانوی لغو شده است. ما در ۷ استان با همت استانداران توانستیم زمین خانه تخصصی جودو را بگیریم. 3-2 استان شروع به همکاری کرده‌اند، زمین مابقی استان‌ها هم کلنگ‌زنی شده که جای بسی افتخار است. هدف ما توجه به زیرساخت‌ها و پشتوانه‌سازی بوده است. روزی که جودو را تحویل گرفتم ۶۰ هزار جودوکار داشتیم اما الان ۸۷ هزار جودوکار ثبت در سامانه داریم. 
 
* دادگاه CAS برای رفع تعلیق چه زمانی برگزار می‌شود؟
روز دادگاه ما ۲۰ فروردین در لوزان سوییس است. کارهای اولیه در حال انجام است. آنها ۱۵ شاهد را که متأسفانه ۳ نفر از آنها ایرانی هستند معرفی کردند؛ مولایی، منصوری و سرلک به عنوان شاهد علیه ایران معرفی شده‌اند. واقعا جای تأسف دارد که چند ایرانی علیه ایران باشند. ما هم با ۷ نماینده در این دادگاه حاضر خواهیم شد. چون افراد سرشناسی هم هستند، اجازه دهید در حال حاضر اسامی دقیق آنها محرمانه باقی بماند تا زمان اعزام که اگر دوستان و مسؤولان صلاح دانستند، اعلام کنیم. روز جمعه دعوتنامه دادگاه CAS به دست ما رسیده است و دنبال کارهای ویزای خود هستیم. البته با توجه به شرایط موجود و شیوع بیماری کرونا هنوز نمی‌دانیم واقعا ۲۰ فروردین این دادگاه برگزار می‌شود یا خیر. چون مسابقات رشته جودو در سراسر جهان دارد لغو می‌شود این احتمال را می‌دهیم که این دادگاه هم به تعویق بیفتد. ما سعی می‌کنیم با تمام قوا در این دادگاه حاضر شویم و از حقانیت جودوی ایران دفاع کنیم. 
 
* شانس ایران برای پیروز شدن در این دادگاه را چقدر می‌دانید؟ 
ما همیشه سدشکن بوده‌ایم. نگران نباشید، ما توکل‌مان به خداست. ما نظر غیرمنطقی‌ای مطرح نکرده‌ایم. ادعاهایی که علیه ما مطرح شده، واقعا کذب است. 
 
* چه ادعا‌هایی بوده؟
سعید مولایی ادعا کرده به طور عمد مسابقه‌اش را باخته است، در صورتی که اهل فن‌های جودو می‌دانند اصلا بحث این نبوده که این ورزشکار به‌ خاطر بازی نکردن، باخته است. ایشان روبه‌روی حریف بلژیکی کامل مسابقه را واگذار کرد و مسابقه بعدی هم همین‌طور. اما شرایط و سناریویی که از قبل برای او نوشته بودند، اجرا شد. طبق گفته فدراسیون جهانی این جودوکار از سال گذشته به دنبال پناهندگی بوده است. بعد از آن هم اتفاق خوبی برای سعید مولایی نیفتاد. او زیر پرچم کشور مغولستان در مسابقات شرکت کرد. این هم می‌تواند ننگ بزرگی باشد که یک ورزشکار ما زیر پرچم چنین کشوری که ما در تاریخ خاطره خوبی از آنها نداریم، به مبارزه بپردازد. بعد از آن هم مربی او پناهنده شد که این نشان می‌دهد مولایی از قبل برای پناهنده شدن برنامه داشته است. خدا را شکر وکلای ما دارند خوب دفاع می‌کنند. شاکیان این پرونده هیچ مستندی علیه ایران ندارند و هر چه بوده بر اساس ادعای ورزشکار بوده که همه هم می‌دانند کذب است. ان‌شاءالله که شرایطی پیش بیاید که دادگاه CAS به نفع ما شود. این بحث کمی سیاسی شده که خود آقای باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک هم گفته منتظر نتیجه دادگاه است. 
 
* صحبت از پناهندگی سعید مولایی شد... او که قهرمان جودوی ایران بود حالا نتوانسته زیر پرچم مغولستان عملکرد خوبی داشته باشد؛ ارزیابی شما از عملکرد این ورزشکار چیست؟
یک ورزشکار باید تمرکز و شرایط روحی- روانی خوبی داشته باشد. امثال سعید مولایی در کشور و فضای ایران رشد، پیشرفت و مدال قهرمانی کسب کرده‌اند. به هر حال مشکلاتی هم ورزشکاران ما دارند که نباید انکار کنیم اما آنها مال این کشور هستند و در همین باشگاه‌ها و کشور رشد کرده‌اند اما گاهی فراموش می‌کنند و همه چیز را شاید یا در مادیات می‌بینند یا فکر می‌کنند اگر در کشور دیگری به مبارزه بپردازند موفق‌تر می‌شوند. در حالی که جز یکی، دو ورزشکار پناهنده ما که آن هم مدال‌های خیلی خوبی نیاورده‌اند، بقیه ورزشکاران مهاجرت کرده ما موفق نبوده‌اند. شاید هم عذاب وجدان روی آنها تأثیر می‌گذارد. همان‌طور که آقایان سلطانی‌فر، وزیر ورزش و صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک هم گفته‌اند، اگر این ورزشکاران نیت و قصد بازگشت به ایران داشته باشند ما با آغوش باز با آنها برخورد می‌کنیم. اگر هم در کشور دیگری مدالی کسب کردند باید دست‌شان را روی سینه‌شان بگذارند و بدانند برای کدام پرچم بوده است. 
 
* چند روز پیش خبری از رئیس کمیته بین‌المللی المپیک خواندیم مبنی بر اینکه مولایی می‌تواند در المپیک توکیو با پرچم مغولستان شرکت کند؛ مگر قانون برای پناهنده‌ها این نیست که تا ۲ سال نمی‌توانند در المپیک حاضر شوند؟
چون موضوع فراگیری شده است ما منتظر هستیم تا دادگاه برگزار شود. اگر تا این لحظه خیلی از مسائل را عنوان نکرده‌ایم بدان معناست که منتظریم تا رأی در فضای عادلانه‌ای صادر شود. هنوز هم مشخص نیست به‌ خاطر ویروس کرونا  المپیک برگزار شود. 
 
* شنیده شده رئیس فدراسیون جهانی جودو هم قرار است به ایران سفر کند. 
نه! ارتباط ایمیلی برقرار است اما کمیته انضباطی آنها شرطی گذاشته که واقعا نمی‌شود هیچ کشوری را تحت شرایطی قرار داد تا با چه کشوری مسابقه بدهد یا ندهد. چون اصل موضوع ما ادعای خود ورزشکار است که هم فدراسیون جهانی را وارد چالش کرده و هم فدراسیون ما را. در حالی که او از یک سال قبل قرار بوده پناهنده شود. حتی ابتدا کشور آذربایجان را انتخاب کرده بود و بعد کشورش را عوض کرد. دادگاه CAS می‌تواند با دفاعیات ما با شرایط خوبی پیش رود. ما با فدراسیون جهانی دشمن نیستیم و در حال انجام هماهنگی‌‌ با آنها هستیم. 
 
* درباره شرط کمیته انضباطی فدراسیون جهانی بیشتر توضیح دهید. 
آنها شرط غیرمنطقی‌ای گذاشته‌اند که در یک مسابقه دوستانه و نمادین، جودوکاران ایرانی با جودوکاران رژیم صهیونیستی مسابقه بدهند تا تعلیق برداشته شود. به هر حال در این مدت که جودوی ایران تعلیق شده، بسیاری از ورزشکاران ما سرخورده شده‌اند و ما خسارت‌های زیادی دیده‌ایم. معتقدیم فدراسیون جهانی دچار اشتباه شده است. این سناریوی از پیش نوشته شده، 2 فدراسیون را هم درگیر کرده است. ما که تا ابد نمی‌توانیم تعلیق بمانیم. 
 
* در صورت رفع تعلیق، جودوکاران ما شانسی برای گرفتن سهمیه دارند؟
در حال حاضر هم با کمک وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک روحیه ورزشکاران‌مان را بالا نگه داشته‌ایم. ۷ نوجوان و جوان ما که ۷ مدال آسیایی گرفته بودند الان به مدت یک سال است حقوق ماهانه دریافت می‌کنند. محمد محمدی‌بریمانلو که نزدیک گرفتن سهمیه المپیک هم بود با رایزنی‌هایی که با وزیر ورزش انجام شد، حقوق ۶ ماه سهمیه المپیکش را دریافت کرده است. ما هم به او حقوق ماهانه می‌دهیم. سعی کردیم روحیه آنها را حفظ کنیم. حدود یک ماه پیش یک مسابقه ۱۰۰ میلیونی در مشهد برگزار کردیم. تلاش کردیم بچه‌ها انگیزه بالایی داشته باشند. اگر ان‌شاءالله رفع تعلیق شویم، یکی، دو ورزشکار داریم که بتوانند سهمیه المپیک توکیو را کسب کنند. 
 
* و اما توصیه‌های شما به مردم ایران درباره ویروس کرونا؟ 
نظر من این است که این همه از بدی کرونا نگوییم. خیلی سال است که نمی‌توانستم کنار خانواده‌ام باشم اما این شرایط سختی که به وجود آمده باعث شده بیشتر کنار خانواده‌ام باشم. حالا متوجه می‌شویم چقدر سلامتی مهم است و رعایت بهداشت چقدر می‌تواند به سلامت ما کمک کند. وقتی می‌گویند در خانه بمانیم، لجبازی نکنیم. مسافرت اصلا نرویم. همه باید به همدیگر کمک کنیم. خودمان باید به خودمان کمک کنیم، چون هیچ‌کس به ما کمک نمی‌کند. 
*خبرنگار ورزشی

Page Generated in 0/0243 sec