printlogo


کد خبر: 217415تاریخ: 1398/12/19 00:00
گزارشی درباره پرحاشیه‌ترین و پرنوسان‌ترین هفته بورس در سال 98
سینوسی و پرحاشیه
* در هفته دوم اسفندماه بیشترین افزایش شاخص‌های بورس اتفاق افتاد اما با خروج سهامداران حقوقی دوباره شاخص‌ها کاهشی شد

گروه اقتصادی: حاشیه اخیر دامنه نوسان قیمت در نمادهای بورسی به چهارشنبه هفته گذشته بازمی‌گردد. در آن روز شرکت فرابورس ایران طبق اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران، مقرر شد دامنه نوسان قیمت در همه نمادهای معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران از روز شنبه (۱۷ اسفند) به 2 درصد کاهش یابد. یک روز پس از این تصمیم، مدیر عامل فرابورس ایران در دفاع از این تصمیم گفت: در چند وقت اخیر هیجانات موجود در بازار بشدت افزایش یافته بود که این تصمیم کمکی در جهت بهبود روند معاملات و کاهش دامنه هیجانات خواهد بود. امیر هامونی تصریح کرد: کاهش دامنه نوسان در شرایط کنونی که به دنبال حمایت و صیانت از حقوق سهامداران و حاکم شدن روح تحلیل و منطق بر دادوستد سهام وضع شده است، یکی از تصمیماتی است که در شرایط فعلی می‌توان از آن دفاع کرد. وی افزود: کاهش دامنه نوسان بورس شاید در کوتاه‌مدت بر کاهش ورود نقدینگی به بازار سرمایه تاثیرگذار باشد اما این تجربه را در ماه‌های گذشته داشتیم که موج‌های نقدینگی که وارد بازار سرمایه می‌شوند توجه چندانی به ریزساختارهای موجود در بازار ندارند.
یک روز بعد رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به این تصمیم گفت: دغدغه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار را درک می‌کنم و تلاش‌های وی برای مدیریت بازار  قابل تقدیر است. عبدالناصر همتی اظهار داشت: وزیر اقتصاد نظر مشورتی اعضای شورای عالی بورس را مدنظر دارد و لذا با توجه به مجموعه دیدگاه‌ها، تاکید وی نیز تعویق این تصمیم در شرایط امروز است. وی تصریح کرد: معتقدم تا بررسی بیشتر ابعاد موضوع، تصمیم هیات‌مدیره سازمان به تعویق بیفتد. همان روز و تنها چند ساعت پس از اظهارنظر رئیس‌کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و دارایی طی نامه‌ای به شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، خواستار بازگشت دوباره دامنه نوسان بورس به 5 درصد شد. در بخشی از این نامه آمده است: ضروری است مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس درباره کاهش دامنه نوسان به 2 درصد فعلا منتفی شود و از روز شنبه (۱۷ اسفند) سال جاری دامنه نوسان در بورس و فرابورس به روال عادی بازگردد. این نامه عملا پایانی بر تصمیم جنجالی محدودیت دامنه نوسانات بود.
 
* دارویی‌های سبزپوش
به گزارش «وطن امروز» بازار بورس پس از گذشت درخشان‌ترین هفته سال، در ابتدای هفته گذشته(10 اسفند) با خروج حقوقی‌ها از بازار و البته اصلاحی که پس از رشد سریع خود داشت، با بیش از 18592 واحد افت شاخص روبه‌رو شد. همان‌طور که در گزارش پیشین اعلام شد، با واقعی شدن تاثیر بیماری کرونا روی اقتصاد ایران، خروج حقوقی‌ها و اصلاح شاخص پس از یک هفته رشد قابل پیش‌بینی بود. با این وجود نمادهای دارویی بازار با برگشت قوی از صف فروش، اکثرا به صف خرید رسیدند. صنعت دارو و لوازم بهداشتی-درمانی به دلیل ورود کرونا به کشور و هجوم سمت عرضه و همچنین صادرات این محصولات، بشدت پر فروش بوده‌اند. این فروش بر بازار بورس نیز تاثیر خود را گذاشته است و این نمادها همه صف خرید شدند و بازار را با مثبت کامل بستند.
با این وجود در برخی نمادها که حتی صف خرید نیز شده بودند، بسیاری از سهامداران حقوقی بازار از آنها خارج شدند. اسفندماه همه حقوقی‌های بازار، به خاطر پایان سال مالی شرکت‌ها از آن خارج خواهند شد. بر این اساس خروج حقوقی‌ها از بعضی نمادها باعث ریزش آن نماد تا پایان هفته شد. 
روز یکشنبه هفته گذشته با ورود نقدینگی حقیقی‌ها به بورس، بازار که در ابتدا منفی بود با رشد روبه‌رو شد و در ساعات پایانی روز شاخص کل با رشدی حدود 10 هزار واحدی به 515 هزار واحد رسید.  از روز دوشنبه تا چهارشنبه هفته گذشته بازار در ابتدا مثبت باز شد و با گذشت زمان تا پایان روز، به حجم نقدینگی ورودی به بازار افزوده می‌شد. در این 3 روز با مجموع 39 هزار واحد افزایش، شاخص کل در پایان معاملات هفته به رقم 550 هزار واحد رسید. ورود سنگین نقدینگی در دست مردم به بازار بورس، طی این 2 هفته باعث شده است رشد شاخص کل همچنان مستمر و پایدار باشد. البته باید دید شاخص کل تا کجا به رشد بدون ترمز خود ادامه خواهد داد. 
 
* نماد منفی هفته
یکی از پر بحث‌ترین نمادها، نماد هپکو بود که که با خروج 180 میلیونی حقوقی‌ها از این نماد در اولین روز هفته گذشته، روز یکشنبه با حجم فروش 246 میلیون سهام‌، سنگین‌ترین حجم صف فروش را به خود اختصاص داد. البته تنها این روز هفته قبل نبود که حجم صف فروش چند صد میلیونی بود  چرا که تا آخر هفته نیز ادامه داشت و در روز پایانی هفته با حجم صف فروش 275 میلیونی رکورد زد. این سهم که با رشد شارپ خود در ماه‌های اخیر یکی از پربحث‌ترین نمادهای بازار بود، با توجه به صف فروش میلیونی آن احتمالا مقدار زیادی اصلاح داشته باشد. با این وجود با توجه به اعلام تحلیلگران بورس، اولین پله پایان اصلاح در قیمت 363 تومان و دومین پله نیز در قیمت 300 تومان خواهد بود.
 
* نماد مثبت هفته
درباره نمادهایی که طی هفته گذشته بیشترین افزایش را داشتند، جز عرضه اولیه‌ها می‌توان به نمادهای گروه دارویی اشاره کرد که بدون توقف، همه روزه در صف خرید بودند. 
 شاخص دارویی تنها طی یک هفته به صورت میانگین بیش از 38/17 درصد رشد داشته است که بخوبی نشان از سهام‌های صف خرید این صنعت است. شاخص دارویی به دلیل بیماری کرونا و فروش بالای محصولات بهداشتی و درمانی شرکت‌های این صنعت، با توجه به افزایش فروش، رشد خوبی داشته است. با این وجود بعد از پایان ویروس کرونا شاهد اصلاح نمادهای این صنعت خواهیم بود.
 
* قوانین جدید بورس
یکی از مهم‌ترین اتفاقات هفته پیش، قانون‌های جدیدی بود که سازمان بورس اوراق بهادار برای مدیریت و تنظیم بازار بورس به اجرا درآورد. از این پس معاملات باید یک حداقل حجم خرید و فروشی را ثبت کنند تا بتوانند آن معاملات در پایان روز ثبت شوند. این دستورالعمل که حجم مبنا نام دارد از رشدهای حبابی در بازار جلوگیری می‌کند که با توجه به ورود بالای مردم عادی و متمایل کردن آنها به این سهم‌ها توسط دلالان بازار، این اقدام، یک اقدام مثبت و رو به‌ جلو از طرف سازمان بورس بوده است. 
البته در کنار این موضوع یک ماده دیگر از این قانون، اشاره به نحوه ورود به بورس دارد که از این پس قرار است ورود به بورس همراه آموزش و اخذ آزمون به مدت یک ماه پس از ثبت درخواست باشد. البته با توجه به ورود بی‌سابقه مردم به بورس و اقدام برای خرید و فروش سهم‌های عرضه اولیه، این اقدام به نوعی ترمزی بر ورود مردم خواهد بود. با این وجود باید زمان بگذرد تا مسؤولان بورس متوجه اقدام ضدرقابتی خود شوند. اولین شعله این اقدام جدید، فروشی و اجاره‌ای شدن کدهای بورسی فعال فعلی است که در حال حاضر با این قانون جدید، در جاهای مختلف از جمله دیوار خریدوفروش می‌شود.
بنابراین به عنوان یک پیشنهاد معقول جایگزین این عملکرد سازمان بورس، باید این قانون به سمت اختیاری بودن این آموزش‌ها برود و اگر کسی این آموزش‌ها را انجام نداد، خود مسؤول اصلی ضرر و زیان‌های احتمالی آینده خواهد بود که از طریق یک پذیرش‌نامه براحتی این اقدام اتفاق خواهد افتاد. با این رویکرد دیگر سازمان بورس اوراق بهادار، به نسبت تکلیف قانونی خود را انجام داده است و مردمی که می‌خواهند به صورت بلندمدت در بورس حضور داشته باشند، با اختیار و تمایل خود در این آموزش و آزمون شرکت خواهند کرد.
 
***
ریزش 5980 واحدی شاخص بورس تهران
تحلیلگران گمانه‌زنی‌های شبانه بانک مرکزی و سازمان بورس و عدم حکمرانی درست در این شرایط را دلیل ریزشی شدن شاخص بورس می‌دانند. بر این اساس شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات شنبه 5980 واحد ریزش کرد.
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بعد از رکوردشکنی در هفته گذشته(شنبه) در اولین روز کاری با عقب‌نشینی شروع کرد و شاخص کل هم در پایان معاملات شنبه 5980 واحد افت کرد و به رقم 549 هزار و 186 واحد رسید. شاخص کل هم  با معیار هموزن 1764 واحد عقب‌نشینی داشت و به رقم 148 هزار و 501 واحد رسید. ارزش روز شنبه بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 2000 تریلیون تومان رسید. شنبه معامله‌گران بورس بیش از 3/5 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 842 هزار نوبت معامله و به ارزش 4832 میلیارد تومان دادوستد کردند.

Page Generated in 0/1495 sec