printlogo


کد خبر: 217492تاریخ: 1398/12/21 00:00
طنز قم از «سوهان روح» تا «قمپز»

فرهاد موحدی*: از اواخر سال ۹۳ به بعد قمی‌ها آخرین چهارشنبه‌ هر ماه جز ایام سوگواری را میهمان محفل طنز قمپز هستند. محفل طنزی که تا امروز به همت حوزه هنری استان قم و مردم شریف و علاقه‌مند به طنز قم نزدیک به 50 مرتبه در این استان برگزار شده است. مدیر، مجری و کارشناس ثابت این برنامه دکتر عباس احمدی، مسؤول دفتر طنز حوزه هنری استان قم است. ایشان پیش از شروع به کار این برنامه با برگزاری کارگاه آموزشی طنز در حوزه هنری به پرورش و تقویت طنزپردازان قمی کمک شایانی کرد و این کارگاه‌های آموزشی تا امروز همچنان ادامه دارد.

بعد از برگزاری اولین جشنواره طنز مکتوب قم موسوم به «سوهان روح»  با توجه به ظرفیت‌های بالای طنز این استان، محفل قمپز کار خود را آغاز کرد تا شهروندان قمی بتوانند از این ظرفیت استفاده کرده و هر ماه از هنر طنزپردازان همشهری خود لذت ببرند. قمپز علاوه بر دکتر احمدی هر ماه میزبان یکی از طنزپردازان بنام کشور نیز است که در کنار ایشان به عنوان کارشناس حضور داشته و آثار طنز خود را هم برای حضار قرائت می‌کنند.
برای هر برنامه با توجه به زمان و موقعیت برگزاری آن موضوع خاصی انتخاب می‌شود که طنزپردازان قمی آثار خود را با موضوع منتخب در قالب شعر و نثر پیش از برنامه ارسال کرده و در صورت تایید، آن را در طول برنامه قرائت می‌کنند. در پایان نیز از صاحبان آثار برتر از نظر کارشناسان برنامه تقدیر به عمل می‌آید.
یکی از ویژگی‌های بارز این محفل، خانوادگی بودن آن است و اکثر حضار به همراه خانواده‌ خود از هر سن و سلیقه‌ای در این برنامه شرکت می‌کنند. حضور در این برنامه برای عموم مردم آزاد و رایگان است و همین امر سبب شده قمپز جزو معدود برنامه‌های فرهنگی قم باشد که هر ماه با استقبال بالای مخاطبان همراه است؛ تا آنجا که در اکثر برنامه‌ها سالن مملو از جمعیت شده و صندلی خالی باقی نمی‌ماند.
یکی دیگر از ویژگی‌های قمپز کیفیت بالا و درخور آثار ارائه شده در این محفل است. طنزپردازانی که در قمپز آثار خود را ارائه می‌کنند، عمدتا از تحصیلات عالی دکترا و کارشناسی ارشد بهره‌مندند و همین امر باعث شده به اقتضائات، باید‌ها و نبایدها و خطوط قرمز واقف باشند. گواه کیفیت بالای این آثار علاوه بر استقبال حضار، استقبال بسیار زیاد از کلیپ‌های این برنامه در فضای مجازی است تا آنجا که امروز محفل طنز قمپز به یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین محافل طنز کشور تبدیل شده و کمتر کسی را می‌بینیم که با طنز سر و کار داشته باشد و نامی از قمپز نشنیده باشد.
از دیگر محاسن قمپز می‌توان به احیای لهجه قمی در سال‌های اخیر اشاره کرد. طنزپردازان قمی با استفاده از شیرینی و ظرفیت‌های طنز این لهجه توانسته‌اند علاوه بر تولید آثار طنز بسیار خوب، به شنیده شدن لهجه زیبای قمی نیز کمک کنند و مانع فراموشی و نابودی ادبیات فولکلور و بومی این استان شوند.
محفل طنز قمپز توانسته با رعایت اصول اخلاقی و پایبندی به ارزش‌ها در زمینه طنز با توجه به شرایط و محدویت‌های موجود در استان قم، نه ‌تنها به پایداری و ثبات برسد، بلکه هر ماه به کیفیت برگزاری و آثار قرائت شده در آن نیز افزوده شود. حالا بعد از چند سال برگزاری،  قمپز توانسته نشاط و شادابی خوبی را به مردم قم هدیه کند. مردم قم نیز قمپز را دوست دارند و می‌توانند ماهی یک بار در این برنامه شرکت کنند و با خیال راحت و از ته دل بخندند و با قمپز خود به غیر قمی‌ها پز بدهند!
* طنزپرداز

Page Generated in 0/0045 sec