printlogo


کد خبر: 217498تاریخ: 1398/12/21 00:00
توافق ائتلاف آبی و سفید، عرب‌های کنست و لیبرمن بر حذف نتانیاهو و معرفی گزینه واحد
نتانیاهو در مسیر حذف

در پی رد شدن درخواست «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تعویق روند محاکمه در جریان 3 پرونده فساد دولتی و مالی، اولین جلسه دادگاه وی در تاریخ هفدهم مارس برگزار خواهد شد. نتانیاهو از دادگاه قدس اشغالی خواسته بود زمان برگزاری جلسه محاکمه‌اش در جریان 3 پرونده فساد دولتی و مالی را به مدت ۴۵ روز به تعویق بیندازد. به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست» قاضی دادگاه قدس [اشغالی] روز سه‌شنبه ضمن رد درخواست نتانیاهو، سه‌شنبه هفته آینده را رسماً روز برگزاری جلسه محاکمه نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد. «آویخای مندلبیت» دادستان کل رژیم صهیونیستی نیز با بیان اینکه هیچ نیازی برای طولانی کردن روند محاکمه نتانیاهو نبود، تصریح کرد برگزاری اولین جلسه دادگاه وی از آن جهت اهمیت دارد که اختلافات باقیمانده درباره اتهامات نتانیاهو را برطرف کرده و زمان برگزاری دیگر جلسات دادگاه را نیز تعیین می‌کند. در همین حال کانال هفتم تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی از یکشنبه آینده رایزنی‌های خود را با 23 فراکسیون سیاسی در کنست اسرائیل (پارلمان) آغاز می‌کند تا نخست‌وزیر مدنظرشان را به ریولین اعلام کنند. در حال حاضر رقابت اصلی برای این پست بین بنیامین نتانیاهو، رئیس حزب لیکود و نخست‌وزیر کنونی و بنی گانتس، رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش و رئیس حزب موسوم به آبی و سفید است. اگرچه کمیته مرکزی انتخابات  رژیم صهیونیستی با گذشت 8 روز هنوز نتایج نهایی و رسمی سومین انتخابات پیاپی کنست (پارلمان) را اعلام نکرده است اما آمارها حاکی از این است که حزب لیکود ۳۶ کرسی و حزب آبی‌وسفید ۳۳ کرسی به دست آورده‌اند اما هیچ‌کدام از ائتلاف‌های راست و چپ حائز اکثریت (۶۱ کرسی) کنست نشدند تا بدون نیاز به ائتلاف با دیگر احزاب بتوانند مستقلاً کابینه جدید را تشکیل بدهند. بر این اساس ائتلاف راستگرا (حامیان نتانیاهو) در نهایت می‌تواند 58 کرسی از 120 کرسی لازم برای تشکیل کابینه را به دست آورد و جناح چپ به دلیل اختلاف نظر جدی حزب «اسرائیل خانه ما» و لیست مشترک عربی این ظرفیت را دارد که به 63 کرسی دست پیدا کند. 
از آنجا که هفته آینده نخست‌وزیر فعلی این رژیم باید پشت میز محاکمه حاضر شود و پاسخگوی اتهامات خود باشد، به نظر می‌رسد وی شانسی برای ماندن در قدرت نداشته باشد. آنچه مشخص است مخالفان نتانیاهو کنار گذاشتن او از قدرت را به عنوان اولویت اصلی مدنظر قرار داده‌اند و از همین رو است که لیبرمن به‌رغم اینکه پایگاه سیاسی خود را در احزاب دست راستی چیده با بنی گانتس توافق کرده است. علاوه بر این لیست مشترک عربی با آگاهی از اینکه وزیری در کابینه آتی نخواهد داشت، صرفا با هدف کنار زدن نتانیاهو از قدرت راضی به ائتلاف با چپگراها شده است. روزنامه هاآرتص هم روز گذشته در یادداشت سردبیری خود به بررسی ناکامی حزب لیکود به ریاست نتانیاهو در سومین انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی پرداخت و نوشت به‌ خاطر اسرائیل هم که شده باید نتانیاهو از نخست‌وزیری کنار گذاشته شود.
در ابتدای این یادداشت با اشاره به تلاش‌های حزب آبی‌وسفید به ریاست بنی گانتس برای ساقط کردن نتانیاهو از نخست‌وزیری، آمده است: «دلیل وجودی حزب آبی‌وسفید، پایان دادن به دوره نخست‌وزیری نتانیاهو است. چیزی که این حزب را کنار هم نگاه داشته، این تفکر است که به‌خاطر اسرائیل باید نتانیاهو کنار گذاشته شود. این حزب برای همین تاسیس شده و به همین دلیل نیز شهروندان به آن رأی دادند».
هاآرتص با بیان اینکه برای اجتناب از انتخابات چهارم، چاره‌ای جز عبور از نتانیاهو وجود ندارد، توضیح داد: «اکنون که حزب لیست مشترک اعراب ۱۵ کرسی در پارلمان جدید به دست آورده، ائتلاف چپگرا دریافته که تنها تهدید برای حکومت ائتلاف راست (نتانیاهو)، همکاری بین تمام احزاب ائتلاف [چپ] از جمله لیست مشترک است».
این روزنامه با بیان اینکه نتانیاهو برای سال‌ها با تفرقه انداختن بین احزاب ائتلاف چپ و ممانعت از همکاری نمایندگان عرب و صهیونیست با یکدیگر به حکومت خود ادامه داده است، نوشت:‌ «کارزار مشروعیت‌زدایی [نتانیاهو] علیه نمایندگان عرب کنست دقیقا چیزی است که تنها هدف آن مجاب کردن افکار عمومی در این‌باره است که نمایندگی شهروندان عرب اسرائیل غیرقابل قبول و خطرناک بوده و همکاری با آنها نیز ممنوع است».
هاآرتص ضمن اشاره به اینکه نتانیاهو حتی پنهان نمی‌‌کند از نظر وی رأی اعراب ساکن فلسطین اشغالی در انتخابات بلااعتبار است، ادامه داد: «از نظر او، ائتلاف [کابینه] احتمالی که شامل اعراب یا مورد حمایت آنها باشد، رأی‌دزدی است».
کابینه ائتلافی شامل حزب آبی و سفید، عرب‌های کنست و حزب لیبرمن، گزینه‌ای دور از انتظار بود اما حالا با توافق همه آنها بر سر حذف نتانیاهو این ائتلاف شکل گرفته است. حاضران در این ائتلاف همگی از رویکردهای کاملاً متضاد در کنار هم جمع شده‌اند و فقط بر نبود نتانیاهو توافق کرده‌اند و برای رسیدن به این هدف حاضر شده‌اند اختلافات قدیمی خود را فعلا کنار بگذارند و یکدیگر را تحمل کنند.

Page Generated in 0/0053 sec