printlogo


کد خبر: 217500تاریخ: 1398/12/21 00:00
دور دنیا

وضعیت نگران‌کننده کنونی افغانستان نتیجه سیاست آمریکاست
حامد کرزی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان از مردم خواست در شرایط کنونی این کشور با اتحاد و هشیاری تمام و با همکاری در خنثی کردن دسیسه‌های خارجی، افغانستان را نجات دهند. وی در بیانیه‌ای تاکید کرد وضعیت نگران‌کننده کنونی افغانستان نتیجه سیاست، عملکرد تحقیرآمیز و تفرقه‌افکنانه آمریکا در برابر مردم این کشور است. کرزی تصریح کرد: اثبات این ادعا در بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره مراسم تحلیف دوگانه 19 اسفند افغانستان است. اگر آمریکا خواستار حل بحران بود، با اقدام سازنده بموقع می‌توانست پیش از مراسم تحلیف، مانع تفرقه و بی‌ثباتی سیاسی ناشی از آن شود. وی خاطرنشان کرد در تمام دیدارهای چند ماه اخیر با مقام‌های آمریکایی بویژه زلمای خلیل‌زاد، نگرانی عمیق خود را درباره عدم صداقت و شفافیت عملکرد آن کشور ابراز کرده است.
***
سرنگونی پهپاد جاسوسی سعودی در الحدیده توسط انصارالله
یک منبع نظامی اعلام کرد پدافند هوایی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانست یک فروند هواپیمای جاسوسی نیروهای سعودی در منطقه «الفازه» واقع در شهرستان «التحیتا» را سرنگون کند. از سوی دیگر، در یک تجمع گسترده قبایل مسلح که هزاران تن از قبایل شمال استان الحدیده در آن مشارکت داشتند، شرکت‌کنندگان بر تداوم اقدام عمومی برای مقابله با دشمن سعودی- آمریکایی تاکید کردند. در همین راستا، قبایل جنوبی استان الحدیده از تمام قبایل یمنی خواستند برای جانفشانی بیشتر در راه دفاع از یمن و عزت و کرامت آن و نیز برای کمک‌رسانی در زمینه‌های مالی، غذایی و نیرو جهت دفاع از وطن در جبهه‌ها، بسیج عمومی اعلام کنند.
***
رئیس‌جمهور چین به ووهان رفت
رئیس‌جمهوری چین دیروز با سفر به ووهان، برای اولین مرتبه از زمان شیوع ویروس کرونا در ماه ژانویه از کانون این بحران بازدید به عمل آورد؛ این امر نشانه مهمی از تحت کنترل بودن شیوع این ویروس است. سفر از پیش اعلام نشده شی جین پنگ، رئیس‌جمهوری چین در شرایطی انجام می‌شود که تدابیر بی‌سابقه‌ای از پایان ژانویه برای قرنطینه شهر ووهان و استان هوبی انجام شده و در هفته‌های اخیر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این مناطق کاهش یافته است. خبرگزاری دولتی شینهوا گزارش داد، شی جین پنگ با هواپیما وارد مرکز استان هوبی شد تا بر«روند جلوگیری از شیوع ویروس و اقدامات پیشگیرانه» در این منطقه نظارت کند.
***
ایتالیا به طور کامل قرنطینه شد
جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا، اعلام کرد محدودیت‌هایی که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در شمال این کشور اتخاذ شده بود اکنون در تمام این کشور به اجرا گذاشته می‌شود. این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت برگزاری تجمعات و مراسم عمومی هم خواهد شد. کونته تاکید کرد که با سراسری شدن محدودیت‌ها، فقط به سفرهای بسیار ضروری که قابل به تعویق انداختن نیستند اجازه تردد داده خواهد شد. بدین ترتیب، ایتالیا نخستین کشور جهان خواهد بود که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا سراسر خاک خود را در وضعیتی شبیه قرنطینه ملی قرار می‌دهد.
***
دکترین جدید سیاست خارجی قزاقستان
رئیس‌جمهور قزاقستان دکترین جدید سیاست خارجی کشورش برای سال‌های 2030-2020 را امضا کرد. «قاسم ژامارت تاکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان دکترین جدید سیاست خارجی این کشور برای سال‌های 2030-2020 را امضا کرد. این دکترین از 7 فصل تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی تجربه بین‌المللی، اصول اساسی سیاست خارجی، اهداف سیاست خارجی، روندها و چشم‌انداز توسعه سیاست خارجی، مراحل اجرا و نتایج مورد انتظار و فهرست اسناد حقوقی تشکیل شده است.
***
آمریکا 2 بمب‌افکن استراتژیک دیگر در اروپا مستقر کرد
به‌رغم هشدارها درباره تشدید تحرکات نظامی واشنگتن در اروپا، ستاد فرماندهی اروپایی ارتش آمریکا (مستقر در آلمان) گمانه‌زنی‌ها درباره استقرار 2 بمب‌افکن واشنگتن در این قاره را تایید کرد. به گزارش فارس به نقل از پایگاه آمریکایی «استرایپس»، در ادامه تحرکات نظامی آمریکا در کشورهای اروپایی حالا خبر رسیده که واشنگتن 2 بمب‌افکن استراتژیک «بی-۲» در پایگاه هوایی خود در «آزور» پرتغال مستقر کرده است. ستاد فرماندهی اروپایی ارتش آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تایید این خبر اعلام کرد که این دو بمب‌افکن استراتژیک تحت فرماندهی این ستاد عملیات‌های محول شده را انجام خواهند داد. بمب‌افکن‌های «بی-۲» آمریکا از پایگاه هوایی «وایتمن» ایالت میزوری آمریکا به پرتغال اعزام و در فرودگاه «لایس فیلد» این کشور مستقر شده‌اند. طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی، لایس فیلد تنها فرودگاه نظامی آمریکا مستقر در مناطق مرکزی اقیانوس اطلس است که واشنگتن از آن برای عملیات‌های مختلف از قبیل سوخت‌گیری و تعمیر جنگنده‌ها استفاده می‌کند.
***
تظاهرات علیه قانون تبعیض مذهبی و مسلمان‌کشی در هند مجددا آغاز شد
در حالی که سرکوب شدید مسلمانان هندی چند روز اوضاع را در این کشور بشدت متشنج کرده بود باز هم تظاهرات علیه دولت دهلی‌نو آغاز شد. هزاران نفر از مسلمانان، مسیحیان و سیک‌مذهبان هندی با برگزاری تظاهرات در دهلی‌نو اقدامات دولت علیه مسلمانان را محکوم کردند. معترضان ضمن سر دادن شعارهایی علیه دولت نارندرا مودی، خواستار آزادی سریع زندانیانی شدند که طی روزهای اخیر به‌جرم مسلمان بودن دستگیر شده‌اند. مردم هند خواستار لغو قانونی شدند که طبق آن غیرهندی‌ها به‌شرط مسلمان نبودن می‌توانند تابعیت هندی دریافت کنند.

Page Generated in 0/0054 sec