printlogo


کد خبر: 217502تاریخ: 1398/12/21 00:00
وزارت ورزش با سیاست‌های اشتباهش باعث استعفای انصاری‌فرد از مدیر عاملی پرسپولیس شد
بحران؛ عیدی وزیر به قرمزها

بررسی وضعیت استقلال و پرسپولیس در دولت کنونی بویژه از زمانی که مسعود سلطانی‌فر سکان هدایت ورزش کشور را به عهده گرفته، گویای بحران‌ها و مشکلات فزاینده و دامنه‌داری است که به نظر می‌رسد پایانی برای آنها متصور نیست. تصمیم هیأت‌مدیره پرسپولیس بابت برکناری مدیر روابط عمومی، عملا مدیرعامل پرسپولیس را به سمتی سوق داد که عطای کار را به لقایش ببخشد. اگر بخواهیم وضعیت مدیریت این باشگاه مردمی را بهتر واکاوی کنیم، باید به روزی برسیم که مسعود سلطانی‌فر درست در دوره‌ای که برخی اعضای هیات‌مدیره در حال رایزنی برای رسیدن به پست مدیرعاملی بودند، ناگهان انصاری‌فرد را به عنوان مدیرعامل جدید معرفی کرد؛ انتخاب غیرمنتظره‌ای که حتی خود هیأت‌مدیره را هم به شوک فرو برد اما وزیر ورزش انتخابش را کرده بود. شاید برایش مهم نبود انتخاب انصاری‌فرد را به پای انتقاد او از فدراسیون و جدایی‌اش از کمیته فوتسال گذاشتند و مبنای فنی و مدیریتی برای آن قائل نبودند. انصاری‌فرد با وعده‌های همیشگی‌اش بابت حل شدن مشکلات مالی پا به پرسپولیس گذاشت. او به امید اینکه خیلی زود قرار است عضو هیأت‌مدیره هم شود، کارش را با یاران همیشگی‌اش آغاز کرد اما این همه چیز نبود و گویا تازه اول قصه‌هایش با هیات مدیره‌ای ناهمگون آغاز شده بود.
انصاری‌فرد با هیأت‌مدیره‌ای ناهمگن و ناهماهنگ وارد کارزار شد. نتیجه این اختلافات یا حتی تقابل‌ها، اتفاقاتی بود که دوشنبه‌شب رخ داد. صحبت‌ها و اتفاقات نشان از یک اختلاف عمیق و ریشه‌ای داشت که پنهان مانده بود. اینک، چندین سوال برای هواداران و اهالی رسانه پیش می‌آید که البته کسی نیست به آنها پاسخ دهد. آیا غیر از این است که انتخاب محمدحسن انصاری‌فرد به عنوان مدیرعامل با تایید وزارت ورزش و جوانان بوده است؟ چطور می‌شود مدیری که با تایید وزیر انتخاب می‌شود، از سوی هیأت‌مدیره حمایت نمی‌شود و حتی علیه او اقدام می‌شود؟ مبنای این انتخاب و رفتارهای متناقض چیست؟ منهای تصمیم عجیبی که سلطانی‌فر بابت انتخاب انصاری‌فرد گرفت و خیلی از افراد را شوکه کرد، این نقد به وزیر ورزش وارد است که چرا در ادامه راه، او را عضو هیأت‌مدیره نکرده و سپس نه‌تنها بعد از استعفای عرب از هیأت‌مدیره سرخپوشان اقدام به عضویت انصاری‌فرد نکرد، بلکه مسیر حرکتی مدیران این باشگاه به سمتی رفت که روز به روز اختلافات بیشتر شد. اینکه تصور کنیم وزیر ورزش در جریان روند این اتفاقات نبوده کمی ساده‌لوحانه است و این انفعال نیز باورنکردنی!
 
* بررسی کامل همه اتفاقات
اختلاف هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس با مدیرعامل که از ماه‌ها قبل به وجود آمده بود، در نهایت منجر به استعفای انصاری‌فرد شد. اما پشت پرده ماجرا چه اتفاقاتی رخ داد که کار به اینجا رسید؟ هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس عصر دوشنبه جلسه‌ای را در ساختمان این باشگاه با حضور محمدحسن انصاری‌فرد، مدیرعامل سرخ‌ها برگزار کرد که منجر به کنار گذاشتن حسین قدوسی از مدیریت روابط عمومی و مشاورت مدیرعامل می‌شود. اختلافات هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس با محمدحسن انصاری‌فرد از جایی شروع شد که مدیرعامل پرسپولیس پس از حضور در این پست، اقدام به تغییرات مختلف در پست‌های مدیریتی کرد. انصاری‌فرد در اولین اقدام، حسین قدوسی را مشاور خود و مدیر روابط عمومی باشگاه پرسپولیس کرد. او سپس افشین پیروانی را نیز سرپرست تیم و با محسن خلیلی قطع همکاری کرد. انصاری‌فرد در ادامه حسین خبیری را به عنوان یکی از معاونان باشگاه انتخاب کرد تا بتواند با تکیه بر توان این افراد به اهدافش در پرسپولیس برسد؛ جابه‌جایی‌های ناگهانی که چندان به مذاق هیأت‌مدیره خوش نیامد و آتش اختلاف بین آنها را شعله‌ور کرد.
با گذشت زمان، اعضای هیأت‌مدیره نسبت به عملکرد حسین قدوسی حساس شدند و با توجه به کارهای موازی روابط عمومی با اپلیکیشن تازه‌تأسیس باشگاه پرسپولیس، قدوسی را به کارشکنی در این حوزه که قرار است برای سرخ‌ها درآمدزایی داشته باشد متهم کردند. محمدحسن انصاری‌فرد در شرایطی پست مدیرعاملی باشگاه را پذیرفت که عضو هیأت‌مدیره نبود. او گمان می‌کرد با توجه به قولی که مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش داده بود، خیلی زود در بین این اعضا حضور رسمی خواهد داشت تا صاحب رأی شود و امور را راحت تر دنبال کند؛ اتفاقی که نه‌تنها رخ نداد، بلکه انصاری‌فرد را بارها در مقام پاسخگویی به هیأت‌مدیره قرار داد تا تقریبا در تمام جلسات هیات‌مدیره از او بابت برخی اقدامات سوالات جدی و چالشی شود. 
 
* بیرانوند بِلاک کرد!
علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس یکی از نخستین بازیکنان این تیم بود که ناراحتی خود را از بحث درآمدزایی باشگاه پرسپولیس با بستن صفحه رسمی منتسب به باشگاه پرسپولیس در پیج شخصی‌اش در اینستاگرام نشان داد؛ اتفاقی که کارگزار بورس طرف قرارداد با باشگاه را حسابی آشفته کرد، چرا که اینستاگرام رسمی پرسپولیس در اختیار آنها بود، از این رو این اقدام بیرانوند و چند بازیکن دیگر پرسپولیس را با عنوان کارشکنی‌های قدوسی در گرفتن مصاحبه و سایر مسائل خبری می‌کند. آنها نیز در جلسه هفته گذشته با محمدحسن انصاری‌فرد تمام این مسائل را با وی رو در رو مطرح کردند و در نهایت با فشارهای خود سبب برکناری حسین قدوسی از سوی هیأت‌مدیره شدند. برکناری حسین قدوسی و عدم حضور انصاری‌فرد در هیأت‌مدیره باشگاه سبب شد مدیرعامل پرسپولیس تنها چند ساعت بعد از کنار گذاشتن مشاورش تصمیم به استعفا بگیرد و رفتار وزیر را در قبال خود نوعی بی‌اعتمادی قلمداد کند که چرا حکم او را برای حضور در هیات‌مدیره امضا نکرد. انصاری‌فرد تحمل نکرد تا حالا پرسپولیس که با ۴۷ امتیاز صدرنشین فعلی رقابت‌های لیگ برتر است با مشکل جدی روبه‌رو شود. 
 
* انصاری‌فرد: وزیر کارها را با رسول‌پناه هماهنگ می‌کرد
محمدحسن انصاری‌فرد با اعلام اختلاف نظر «جدی» خود با اعضای هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس از مدیرعاملی این باشگاه استعفا کرد. انصاری‌فرد پس از اعلام این استعفا گفت: من نمی‌توانستم با بی‌احترامی‌هایی که به من شد در این باشگاه بمانم. از موقعی که رسول‌پناه عضو هیات‌مدیره شد، آقای وزیر دیگر با من کاری نداشتند و تمام کارها را با رسول‌پناه هماهنگ می‌کردند. در این ۳ ماه، بی‌احترامی‌های مختلفی از سوی هیأت‌مدیره به من شد و حتی به‌رغم صحبت‌های من با وزیر، من را عضو هیأت‌مدیره نکردند. دوستان با شرکت آتیه‌سازی که من آوردم، هماهنگ شدند و بدون هماهنگی با من کارها را پیش می‌بردند و اعلام کردند قدوسی مانع درآمدزایی شده است. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد وزیری که فکر می‌کرد پرسپولیس بعد از برانکو نیاز به آرامش دارد، نظرش تغییر کرد. آنها برای بازگرداندن کالدرون گفتند ۳۰۰ هزار دلار پول او آماده است اما بعد از رفتنش هیچ کمکی به پرسپولیس نکردند. من حاضر نیستم به پرسپولیس بازگردم و کلمه دیگری صحبت نمی‌کنم. 
 
* رسول‌پناه از وزارت تعریف کرد
در همین حال مهدی رسول‌پناه، رئیس هیات‌مدیره پرسپولیس در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان گفت: بنای کار حفظ اعتماد هواداران و سرمایه مادی و معنوی آنهاست و در این مورد با کسی تعارف نداریم. رسول‌پناه افزود: هواداران ذره‌ای نگران نباشند، پرسپولیس مقتدر و با شفافیت و صحت اداره می‌شود. اجازه نمی‌دهیم با هیاهو و شایعه امنیت روانی باشگاه و هواداران را بر هم بزنند. وزارت ورزش هیچ دخالت مدیریتی ندارد و هیات‌مدیره مستقل و با برنامه کارها را پیش می‌برد. رئیس هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس درباره ادعای دخالت وزارت ورزش در امور باشگاه گفت: تا قبل از واگذاری که اراده دولت و وزارتخانه است ما قانونا مسائل کلان خود و حسابرسی و موارد نظارتی را با وزارتخانه هماهنگ می‌کنیم ولی این نهاد هیچ دخالت مدیریتی ندارد و هیأت‌مدیره پرسپولیس مستقل و با برنامه کارها را پیش می‌برد. 

Page Generated in 0/0153 sec