printlogo


کد خبر: 217509تاریخ: 1398/12/21 00:00
همزمان با آغاز خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان وال‌استریت ژورنال از خروج نیروهای آن کشور از غرب آسیا خبر داد
فرار بزرگ
در 2 هفته گذشته هزار نیروی نظامی آمریکایی مستقر در کویت منطقه را ترک کرده‌اند حدود 2 هزار نظامی دیگر نیز در هفته‌های پیش رو از منطقه خارج می‌شوند

گروه سیاسی: روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارش داد آمریکا حضور نظامی‌اش در خاورمیانه را نسبت به گذشته کاهش داده است. به گزارش «وطن امروز»، وال‌استریت ژورنال گزارش داد: واشنگتن به این نتیجه رسیده است که تهدید حملات تلافی‌جویانه از سوی ایران کاهش یافته و کاهش تعداد نیروهای آمریکا در خاورمیانه هم با این موضوع مرتبط است.
به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه وال‌استریت ژورنال، مقامات نظامی آمریکا می‌گویند ارتش این کشور پس از آنکه به این نتیجه رسیده تهدید حملات انتقام‌جویانه از سوی ایران و نیروهای مورد حمایتش در منطقه کاهش یافته، خارج کردن برخی نیروهایش از خاورمیانه را آغاز کرده است. این ادعا در حالی است که تلاش واشنگتن برای مذاکره با طالبان و به تبع آن خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان مدت‌ها پیش از شدت یافتن تنش میان ایران و آمریکا آغاز شده بود. به گفته مقامات نظامی آمریکا، حدود هزار نیروی نظامی آمریکایی که چند روز پس از حمله به فرمانده ارشد نظامی ایران، در کویت مستقر شده بودند طی 2 هفته گذشته خاورمیانه را ترک کرده‌اند. مقامات نظامی آمریکا همچنین می‌گویند انتظار می‌رود حدود 2 هزار نیروی دیگر از همان تیپ در هفته‌های پیش رو از منطقه خارج شوند.
پس از ترور سردار شهید سلیمانی توسط ارتش آمریکا و بیم این کشور از اقدام تلافی‌جویانه ایران، برخی رسانه‌های آمریکایی به نقل از فرماندهان نظامی این کشور گزارش داده بودند تعداد نظامیان آمریکایی در منطقه خاورمیانه افزایش پیدا کرده است. 
نشریه اینترنتی نیوزویک یک روز پس از ترور سردار سلیمانی گزارش داد آتشبارهای پدافند موشکی پاتریوت مستقر در بحرین (پایگاه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا) به حالت آماده‌باش درآمده و منطقه سبز بغداد نیز که سفارت این کشور در آن قرار دارد، قرق شده است. پیش از آن و در گرماگرم اعتراضات در برابر سفارت آمریکا در بغداد، شبکه فاکس نیوز خبر داده بود ارتش ۷۵۰ سرباز را راهی عراق کرده و در نظر دارد ۴ هزار نیروی دیگر را روانه پایگاه‌های خود در کویت کند. 
هر چند وال‌استریت ژورنال مدعی شده است که خروج نیروهای آمریکایی پس از کم شدن خطر تهدیدات ایران بوده است، با این حال شرایط آمریکا در منطقه به گونه‌ای است که مجبور به کاهش تعداد نیروهای نظامی خود خواهد شد. 
عراق و افغانستان 2 کشور اصلی منطقه‌اند که محل حضور بیشترین سربازان آمریکایی هستند. 
پس از ترور سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس، دولت و مجلس عراق طرح خروج نظامیان آمریکایی از این کشور را کلید زدند. 2 روز پس از ترور، پارلمان عراق با صدور قطعنامه‌ای رای به خروج نیروهای خارجی از این کشور داد. این قطعنامه در درجه نخست متوجه 5 ‌هزار سرباز آمریکایی مستقر در عراق است. طبق این قطعنامه، ماموریت ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا باید پایان پذیرد.  عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق در نخستین نشست پارلمان در روز یکشنبه ۱۵ دی پس از حمله آمریکا به سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، از رهبران حشد‌الشعبی که به شهادت آنان منجر شد، خواستار برداشتن این گام شد. عبدالمهدی گفت: «ما 2 امکان داریم: به حضور خارجی‌ها فورا پایان دهیم یا زمانی را برای خروج آنان تعیین کنیم».
قطعنامه پارلمان عراق استفاده نیروهای خارجی از حریم زمینی، هوایی و دریایی عراق را به هر دلیل ممنوع کرده است. استفاده از سلاح نیز تنها در اختیار دولت خواهد بود. نمایندگان عراق به خروج فوری نیروهای بین‌المللی رای دادند.
یک روز پس از این اقدام پارلمان عراق، خبرگزاری فرانسه سندی را منتشر کرد که نشان می‌داد ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به سرکردگی آمریکا به ارتش عراق اعلام کرده است، با احترام به حاکمیت عراق و درخواست پارلمان و دولت بغداد، در راستای ایجاد مقدمات جهت تغییرات پیش‌رو ظرف روزها و هفته‌های آینده، جابه‌جایی نیروهای خود را آغاز می‌کند.
به دنبال انتشار این خبر، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا با بیان اینکه واشنگتن برنامه‌ای برای خروج نیروهایش از عراق ندارد، مدعی شد: نامه‌ منتشر شده درباره خروج نیروهای آمریکایی غیردقیق است. پس از آن، ژنرال ژوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با تأیید ضمنی صحت سند منتشر‌شده از سوی رسانه‌ها مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از عراق گفت: این سند، پیش‌نویس امضانشده‌ نامه‌ای بود که هدف آن هماهنگی بود و نباید منتشر می‌شد و به اشتباه به دست نیروهای عراقی رسید. با این حال به‌دنبال این اقدام، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تهدید کرد در صورت خروج نظامیان آمریکایی از عراق، تحریم‌های بسیار سختی را علیه بغداد اعمال خواهد کرد. البته رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با فاکس نیوز درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفت: «هدف ما این است که از عراق بیرون برویم و رئیس‌جمهور نیز پیش‌تر گفته بود که می‌خواهیم از خاورمیانه خارج شویم اما باید به شیوه‌ای بیرون برویم که اطمینان حاصل شود گروه داعش کاملا از بین رفته است».
حدود یک ماه بعد، اسکای نیوز عربی، به نقل از «علی الغانمی» عضو کمیته امنیت و دفاع در پارلمان عراق خبر داد خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه‌های محل حضورشان در عراق آغاز شده است. الغانمی 21 بهمن در سخنانی گفت: آمریکا خروج از ۱۵ پایگاه نظامی در عراق را آغاز کرده است. وی افزود: آمریکایی‌ها حضور خود را تنها به 2 پایگاه محدود کرده‌اند که یکی در اربیل و دومی پایگاه عین‌الاسد در الانبار است. الغانمی همچنین گفت: آمریکا به باقی ماندن در 2 پایگاه اربیل و الانبار اصرار دارد اما فشار مردمی و پارلمانی برای خروج نیروهایش از همه پایگاه‌ها ادامه دارد. این اقدام آمریکایی‌ها در حالی انجام شد که 4 بهمن‌ماه میلیون‌ها نفر از مردم عراق در تظاهراتی تاریخی و بی‌نظیر خواستار پایان اشغالگری نظامیان آمریکایی در این کشور شدند. 
 
* فرار آمریکا از باتلاق افغانستان
همزمان با آغاز خروج نظامیان آمریکایی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان بامداد روز گذشته از آغاز روند کاهش تعداد نظامیان ایالات متحده در افغانستان بر اساس توافقنامه واشنگتن و طالبان خبر داد. با وجود اینکه نظامیان آمریکایی براساس توافق با طالبان تا 13 جولای 2020 برای خروج از افغانستان فرصت دارند اما واشنگتن روند خروج تعداد نیروهای خود را از این کشور آغاز کرده است. سرهنگ سونی لگیت، سخنگوی نیروهای آمریکا در افغانستان (USFOR-A) در بیانیه‌ای اعلام کرد: مطابق اعلامیه مشترک آمریکا و افغانستان و توافقنامه میان طالبان و آمریکا، روند کاهش تعداد نیروهای واشنگتن به 8 هزار و 600 نفر در مدت 135 روز آغاز شده است. در حال حاضر 13 هزار نیروی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند. براساس این بیانیه، نیروهای آمریکایی در افغانستان همچنان تمام مجوزهای نظامی را برای عملیات علیه القاعده و داعش و پشتیبانی از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان حفظ می‌کنند. گروه طالبان پایان دادن به جنگ در افغانستان را منوط به خروج تمام نظامیان خارجی و بویژه آمریکایی از خاک افغانستان کرده است. همزمان با امضای توافق‌ میان آمریکا و طالبان، افغانستان و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک چگونگی همکاری‌های آینده را تشریح کرده و از برنامه 14 ماهه نیروهای آمریکا و همپیمانانش برای خروج از افغانستان خبر دادند.
خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان که یکی از همسایگان ایران به حساب می‌آید همواره مورد تاکید مقامات ایرانی بوده است. سیاست ایران برای خروج نظامیان آمریکا از این کشور در 2 سطح پیگیری می‌شده است؛ سطح اول بهره‌گیری از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای ایجاد هماهنگی و همسویی با سایر کشورها بویژه کشورهای همسایه افغانستان و همچنین رایزنی با مقامات افغانستانی برای راضی شدن به خروج آمریکا از این کشور است. سطح دوم نیز اقدامات عملی ایران در حمایت از گروه‌های ضدآمریکایی مستقر در افغانستان را شامل می‌شود. در همین راستا بود که وزارت امور خارجه در واکنش به توافق آمریکا و طالبان ضمن مردود دانستن این توافق به علت مشروعیت‌بخشی به حضور نظامیان خارجی در این کشور، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است حضور نیرو‌های خارجی در افغانستان غیرقانونی بوده و از دلایل اصلی جنگ و ناامنی در آن کشور است. خروج این نیرو‌ها لازمه دستیابی به صلح و امنیت در افغانستان است و هر اقدامی که زمینه خروج این نیرو‌ها را فراهم کند به صلح در آن کشور کمک خواهد کرد.

Page Generated in 0/0073 sec