printlogo


کد خبر: 217512تاریخ: 1398/12/21 00:00
رئیس دفتر کاخ سفید و چند نماینده کنگره که در چند روز اخیر با ترامپ دیدار کرده‌اند، قرنطینه شدند
ترامپ‌کرونا گرفته است؟
* مایک پنس: صادقانه بگویم، نمی‌دانم!

گروه بین‌الملل: کرونایی که از روز اول افشا شدنش در آمریکا مورد تمسخر و ساده‌انگاری توسط دولت ترامپ قرار گرفته بود حالا آرام‌آرام آنچنان خودنمایی می‌کند که در حال تبدیل‌شدن به قدرت اول درون آمریکاست.  عصر دیروز تعداد مبتلایان بر اساس ادعای دولت آمریکا ۷۲۹ و آمار تلفات نیز ۲۷ نفر اعلام شد. 
این در حالی است که موج ابتلا به کرونا در میان مقامات سیاسی و نظامی این کشور به سرعت در حال گسترش است و بر وخامت اوضاع در این کشور افزوده است. 
دیروز در خبرها خواندید که تیم ویژه‌ای برای حفاظت از ترامپ در برابر کرونا تشکیل شده است و حالا خبرگزاری‌های آمریکایی گزارش داده‌اند ۵ چهره مشهور حزب جمهوری‌خواه آمریکا پس از داشتن تماس با یک فرد مبتلا به ویروس کرونا خود را قرنطینه کرده‌اند. جالب‌تر اینکه 2 نفر از این 5 نفر که هفته گذشته احتمالا به کرونا مبتلا شده‌اند؛ طی روزهای اخیر با ترامپ دیدار داشته‌اند. تد کروز، سناتور ایالت تگزاس یکی از این نمایندگان است که پس از دست دادن با یکی از مبتلایان در کنفرانسی خود را قرنطینه کرده است. همچنین یک عضو حزب دموکرات نیز در حال حاضر خود را پس از تماس با یک فرد مبتلا قرنطینه کرده است. علاوه بر تد کروز، پاول گوسار نماینده کنگره از آریزونا، داگ کالینز نماینده کنگره از جورجیا و مت گیتز نماینده کنگره از فلوریدا خود را قرنطینه کرده‌اند.
گفته شده تمام این افراد در کنفرانس جمهوری‌خواهان که در پایان فوریه برگزار شد با یک نفر که تست کرونای او مثبت بوده تماس داشته‌اند. مارک میدوز که بتازگی از سوی دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس دفتر در کاخ سفید منصوب شده نیز فرد مبتلا را ملاقات کرده و در قرنطینه به سر می‌برد.
 
* نگرانی سیاستمداران مسن آمریکایی از کرونا
از سویی دیروز اعلام شد فعالیت کنگره آمریکا ممکن است به دلیل نگرانی از انتقال ویروس کرونا به حالت تعلیق درآید. با این وجود هنوز برنامه خاصی برای این تعطیلی ارائه نشده است. به نوشته رسانه‌های محلی آمریکا، یک اقدام پیشگیرانه می‌تواند تعطیلی کنگره برای چندین هفته باشد. یک عضو حزب دموکرات هم به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفته است: مسن‌ترهای کنگره آمریکا و کسانی که بیماری قلبی دارند، بیش از بقیه سیاستمداران نگران ابتلای خود به کرونا هستند. 
 
* افزایش نگرانی اعضای دولت بابت ابتلای ترامپ به کرونا!
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی از نگرانی فزاینده اعضای دولت آمریکا از تأثیر شیوع ویروس کرونا بر سلامتی ترامپ خبر داد. ترامپ در رده سنی‌ای قرار دارد که به اثرات زیان‌بار کووید-19 حساسند.  به دنبال تماس نزدیک رئیس‌جمهور آمریکا با چند نفر از نمایندگان کنگره که مشکوک به کرونا هستند، نگرانی‌ها در دولت این کشور درباره احتمال ابتلای دونالد ترامپ به این ویروس افزایش یافته است. پایگاه خبری هیل هم در گزارشی به نگرانی دولتی‌ها از ابتلای دونالد ترامپ به ویروس ناشناخته کرونا به دلیل ارتباط نزدیک با چند نفر از نمایندگانی که هم‌اکنون در قرنطینه خانگی به سرمی‌برند، خبر داد.
این گزارش می‌افزاید: به‌رغم تماس‌های نزدیک رئیس‌جمهور آمریکا با چند نفر از نمایندگان کنگره که در قرنطینه خانگی به‌سرمی‌برند، «استفانی گریشام» سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد ترامپ تست کرونا نداده است.
احتمال ابتلای ترامپ به ویروس کرونا در حالی افزایش یافته است که دست‌کم 2 نفر از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره که اخیرا با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار داشته‌اند، اعلام کردند به دلیل حضور در کنفرانس هفته گذشته «آیپک» در واشنگتن و نگرانی از ابتلا به کرونا، خود را قرنطینه کرده‌اند.
یکی از این نمایندگان کنگره، «مت گائتز» بود که با ترامپ در هواپیمای ویژه وی حضور داشته است. نماینده دیگر، «داگ کالینز» بوده است که در جلسه توجیهی مربوط به کرونا در دفتر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا روز جمعه با ترامپ همراه بوده است. شیوع کرونا در فصل انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، همچنین، سؤالاتی را درباره احتمال ادامه کمپین‌های انتخاباتی ترامپ مطرح کرده است. به‌رغم وجود احتمال ابتلای ترامپ به کرونا، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر مثبت بودن تست ویروس کرونای ترامپ گفت: «صادقانه بگویم اطلاعی ندارم». پنس در حالی این اظهار نظر عجیب را مطرح کرد که توسط ترامپ به عنوان رئیس کمیته اضطرار مبارزه با کرونا در آمریکا منصوب شده است.
 
* پنتاگون زمینگیر می‌شود
نظامیان آمریکایی به سبب پخش در همه دنیا از جمله خاورمیانه و اروپا بیش از سایر اقشار این کشور در معرض ابتلا به کرونا قرار گرفته‌اند، به گونه‌ای که دیروز اعلام شد ۴  نظامی آمریکایی مستقر در پایگاه الظفره امارات عربی متحده به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. همین هم سبب شده نظامیان ارتش آمریکا در منطقه غرب آسیا از انتشار ویروس کرونا و احتمال ابتلا به آن دچار وحشت و نگرانی شده و تعدادی از آنها درخواست بازگشت به آمریکا کنند.
به نوشته رسانه‌ها، این نظامیان نزد فرماندهی اعتراف کرده‌اند به صورت مکرر برای گردش به کلوب‌های شهر دوبی مراجعه کرده و با زنان ارتباط داشته‌اند. سربازان آمریکایی حاضر در عربستان نیز برای ابتلا به کرونا تحت آزمایش قرار گرفته‌اند که به دلیل محرمانه بودن آمار، ارتش آمریکا تمایلی به اطلاع‌رسانی درباره آن ندارد.  مهم‌ترین فردی که برخی رسانه‌ها از ابتلای وی به کرونا خبر داده‌اند فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا است که البته با توجه به سانسور حاکم بر ارتش آمریکا، اطلاعات زیادی درباره وی منتشر نشده است.  پایگاه خبری رای‌الیوم در تحلیلی درباره آینده ارتش آمریکا با توجه به گسترش کرونا میان سربازان آمریکایی نوشت: نگرانی بزرگی در پنتاگون بویژه درباره نیروی دریایی آمریکا و مارینزها(تفنگداران) به دلیل تردد مداوم آنها در پایگاه‌های نظامی که آمریکا در بیشتر کشورها دارد، حاکم شده است. در واقع، ویروس کرونا به 3 کشور اصلی که آمریکا در آنجا استقرار نظامی دارد، یعنی کره‌جنوبی، ایتالیا و آلمان و در حدی کمتر در اسپانیا حمله کرده است.
این پایگاه خبری افزود: انتشار ویروس در پایگاه‌های زمینی و ناوهای هواپیمابر پنتاگون را در وحشت فرو می‌برد. درست همان‌طور که شرکت‌های هواپیمایی فعالیت‌های‌شان را کاهش داده‌اند پنتاگون نیز این کار را انجام خواهد داد، چرا که نگرانی‌هایی درباره وضعیت سلامت سربازان آمریکایی در کره‌جنوبی و ایتالیا که از کشورهای متضرر از ویروس کرونا هستند، وجود دارد. رای‌الیوم افزود: ممکن است پنتاگون مجبور شود برنامه‌های استقرار نظامی کشتی‌های آمریکایی در دریاها و سربازان در پایگاه‌های نظامی در کشورهای خارجی را در راستای در امان ماندن از ویروس کرونا، تغییر دهد. بدترین سناریو برای پنتاگون این است که نیروهای مستقرش در کشورهای خارجی را برای کمک به مبارزه با انتشار ویروس کرونا فرا بخواند، چرا که این امر تغییر بزرگی در برنامه‌های پنتاگون طی سال جاری و چه‌بسا سال آینده ایجاد خواهد کرد.
 
* سناتور آمریکایی: ترامپ! چه کار داری می‌کنی؟
دروغگویی ترامپ درباره کرونا و شیوع آن در آمریکا سبب شده سناتورهای آمریکایی همچنان به انتقاد از وی بپردازند. در همین ارتباط، کریس مورفی نماینده مردم ایالت کنتیکت در مجلس سنای آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور درباره شیوع ویروس کرونا در آمریکا به مردم دروغ می‌گوید. این سناتور آمریکایی همچنین در یک توئیت نوشت: من معمولا درباره کارهای ترامپ مثل اعتیادش به بازی گلف اهمیت چندانی نمی‌دهم اما‌ ای مرد! جدا چه کار داری می‌کنی؟ ویروس کرونا در حال گسترش است، بازارها دارند سقوط می‌کنند، سعودی‌ها دارند بازارهای نفت را به توپ می‌بندند، سوریه دارد می‌سوزد و آخر هفته‌ات را این‌طور (با گلف بازی) گذراندی، لعنت به تو!
***
[تور کرونا در الیزه]
ویروس کرونا پس از آلوده کردن ایتالیا و تبدیل کشور چکمه‌ای به دومین کشور کرونایی جهان پس از چین، ناگهان به سمت سرزمین گل‌ها تغییر مسیر داده و در حال مبتلا کردن فرانسوی‌ها  در بالاترین سطوح است. وضعیت حاد مبتلایان به ویروس جدید و مهلک سارس کووید-2 (نام علمی ویروس کرونا) در فرانسه که طی همین یک هفته اخیر افشا شده، نشان از آن دارد که دولت امانوئل مکرون در ماه‌ها و هفته‌های نخست در حال پنهان‌کاری در این باره بوده است، به طوری که ناگهان دوشنبه و سه‌شنبه این هفته فاش شد نه‌تنها رئیس دفتر مکرون، بلکه وزیر فرهنگ فرانسه هم به این بیماری مبتلا شده‌اند. 
الیزه، کاخ ریاست‌جمهوری فرانسه دیروز اعلام کرد نتیجه آزمایش کرونای رئیس دفتر مکرون مثبت اعلام شده است.
همچنین آزمایش کرونای فرانک رایستر، وزیر فرهنگ این کشور در حالی مثبت اعلام شده که که او هفته گذشته در جلسات مجلس ملی  شرکت کرده بود که 5 نماینده آن نیز مبتلا به کرونا بوده‌اند.

Page Generated in 0/0069 sec