printlogo


کد خبر: 217513تاریخ: 1398/12/21 00:00
رئیس مجلس: تحریم‌های آمریکا آثار منفی و غیرقابل انکاری برتلاش‌های ایران برای مهار ویروس کرونا از خود به جا گذاشته است
تحریم در خدمت کرونا

گروه سیاسی: رئیس مجلس در نامه‌های جداگانه خطاب به رئیس اتحادیه جهانی بین‌المجالس، دبیرکل اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، دبیرکل اتحادیه پارلمانی آسیا و نیز روسای مجالس کشورهای اسلامی و آسیایی، ضمن ابراز تاسف از تحریم‌های ضدانسانی آمریکا علیه کشورمان، این اقدامات ایالات‌متحده از جمله تحریم‌های پزشکی، دارویی و وسایل آزمایشگاهی را موانعی در مسیر مهار شیوع کرونا توصیف کرد.
به گزارش «وطن امروز»، در بخشی از متن نامه رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس اتحادیه بین‌المجالس که رونوشت آن به روسای دیگر اتحادیه‌ها و مجالس کشورهای مختلف جهان نیز ارسال شده، آمده است: همانگونه که استحضار دارید سازمان جهانی بهداشت به دلیل شیوع روزافزون و وخامت‌بار ویروس کرونا، وضعیت اضطراری در برخی کشورها و مناطق جهان اعلام کرده است. امروز جهان بشریت شاهد تهدید بی‌سابقه و نگرانی روزافزون بین‌المللی است که به‌رغم تدابیر بهداشتی و درمانی لازم هر روز بر تعداد کشورهای گرفتار به این ویروس و قربانیان آن افزوده می‌شود. این ویروس هر روز مرزها را در‌نوردیده، تمام مناطق دنیا را به‌طور جدی مورد تهدید قرار می‌دهد.
شرایط بین‌المللی امروز بیش از هر زمان دیگر لزوم تلاش و همکاری‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی را برای بسیج همه امکانات فنی و لجستیک جهت کمک به کشورهای آلوده به این ویروس برجسته کرده و ضرورت اقدام عاجل، موثر و جامع را برای مهار این ویروس خطرناک نمایان ساخته است.
در بخش دیگری از این نامه تصریح شده است: باعث تاسف است که در این شرایط بسیار حساس که جمهوری اسلامی ایران در صف اول مبارزه گسترده برای محو این ویروس با هدف کاهش آلام انسانی ناشی از شیوع این بیماری می‌باشد، به طور سیستماتیک در معرض تحریم‌های یکجانبه مستقیم و غیرمستقیم غیرانسانی ایالات‌متحده آمریکا قرار گرفته است. این رویکرد ایالات‌متحده که در تعارض بارز با منشور ملل متحد و اساسنامه سازمان بهداشت جهانی است، نه‌تنها در تلاش‌های فشرده ایران برای کمک به مردم آسیب‌دیده و مهار شیوع ویروس کرونا مانع جدی ایجاد کرده، بلکه آثار منفی و غیرقابل انکاری بر تمام تلاش‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای مهار این ویروس از خود به‌جا گذاشته است.
رئیس مجلس در ادامه نامه خود تاکید کرد: ما بسیار خشنودیم که اخیراً مقامات برخی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی با درک این شرایط حساس و ویژه بین‌المللی، خواستار لغو فوری و جدی همه تحریم‌ها از جمله تحریم‌های اقلام پزشکی، دارویی و وسایل آزمایشگاهی و سایر ملزومات پزشکی مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران شده‌اند. با امعان نظر به مراتب فوق، بر این باوریم اتحادیه بین‌المجالس مطابق با اساسنامه خود به عنوان یک نهاد بین‌المللی شناخته‌شده و موثر جهانی که بازتاب‌دهنده دیدگاه‌ها و آرمان‌های واقعی مردم و نمایندگان ملت‌ها می‌باشد، می‌تواند نقش بسزایی در این برهه ایفا کرده و به نوبه خود در فرآیند مهار بین‌المللی این بیماری مهلک مشارکت کند. بر این اساس،  این انتظار اکنون وجود دارد که اتحادیه هم‌صدا با جامعه بین‌المللی، بدون هیچ ابهامی و مبتنی بر مواضع اصولی خود، به طور یکپارچه خواستار رفع سریع همه تحریم‌های مستقیم و غیرمستقیم از جمله تحریم‌های پزشکی ایالات‌متحده آمریکا علیه مردم جمهوری اسلامی ایران شود.
 
* ادعای کمک به ایران همزمان با تداوم تحریم‌ها
جمهوری اسلامی ایران این روزها در صف اول مبارزه با ویروس کرونا قرار دارد. نوع مدیریت سیستم پزشکی و بهداشتی کشورمان در این موضوع به گونه‌ای بوده است که شگفتی نمایندگان سازمان جهانی بهداشت را برانگیخته و آنها تاکید کردند باید از تجربه ایران در مقابله با کرونا در سایر کشورها نیز استفاده شود. همه اینها در حالی است که ایران همزمان با تحریم‌های گسترده دارویی و غیردارویی ایالات‌متحده آمریکا در حال دست و پنجه نرم کردن با این ویروس است. هفته گذشته دونالد ترامپ با طرح اظهاراتی غیرواقعی اعلام کرد در صورتی که ایران از آمریکا برای مقابله با کرونا درخواست کند، ایالات‌متحده به کمک تهران خواهد آمد!
ترامپ در سخنانی مدعی شد: آمریکا برای مقابله با ویروس کرونا با تهران همکاری خواهد کرد، مشروط به اینکه ایران درخواست کمک کند! او گفت: اگر ما بتوانیم در این مساله به ایرانی‌ها کمک کنیم، مطمئنا این کار را انجام خواهیم داد. تنها کاری که باید انجام شود این است که آنها از ما بخواهند تا به کشورشان کمک کنیم. ترامپ که در «کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران» سخن می‌گفت، مدعی شد: «ما بهترین متخصصان درمانی را در جهان داریم، ما واقعا می‌خواهیم و علاقه داریم که به ایرانی‌ها کمک کنیم. تنها کاری که باید بکنند این است که از ما بخواهند!»
اظهارات ترامپ و سخنان مشابه او توسط وزیر خارجه آمریکا با واکنش مقامات دولتی مواجه شد. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در واکنش به ادعای کمک آمریکا به ایران که از سوی مایک پمپئو مطرح شده بود، گفت: آنها اگر در گفته‌های خود صداقت دارند و واقعا به دنبال کمک بشردوستانه به ملت ایران هستند، همین امروز تحریم‌ها را لغو کنند تا با رفع محدودیت بانک‌ها و کانال‌های مالی، ایران هر چه سریع‌تر نیازهای ضروری برای مقابله با کرونا را تامین و زمینه‌های کنترل سریع‌تر بیماری را فراهم کند.  
همچنین موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان 12 اسفندماه درباره ادعای مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ آمریکا مبنی بر کمک به ایران و دادن پیام رسمی از طریق کانال سوییس گفت: در نیت آمریکایی‌ها شک داشته و داریم. اگر آنها قصد و نیت خیر داشتند، از قبل این کمک را رسانه‌ای نمی‌کردند و دنبال اهداف تبلیغاتی نبودند. ما مواضع آمریکایی‌ها را رصد می‌کنیم و دیدیم که چقدر علیه ایران و توانمندی ما و تضعیف مردم اقدام کردند و هنوز هم این اقدامات ادامه دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در کنار این اقدامات، آمریکایی‌ها مدعی کمک به مردم هستند، تصریح کرد: وقتی به نیت آمریکایی‌ها شک داریم خیلی روی این کمک‌ها حساب نمی‌کنیم و آماده دریافت کمک‌های لفظی هم نیستیم. کانال بشردوستانه سوییس را هم دیدید که برای همان هم دولت آمریکا به‌رغم تبلیغات، سنگ‌اندازی می‌کند.
در سال‌های اخیر و بویژه پس از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها، یکی از ادعاهایی که به صورت مکرر توسط مقامات آمریکایی تکرار می‌شد، تحریم نبودن ارسال اقلام و کالاهای دارویی به ایران بود؛ ادعایی که در جریان رونمایی از کانال به‌اصطلاح بشردوستانه سوییس دروغ بودن آن به اثبات رسید.
14 بهمن‌ماه گذشته عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به نمایش داروی وارداتی از طریق شرکت‌های سوییسی توسط سفارت سوییس تأکید کرد: میزان دارو و ملزومات پزشکی که توسط بانک مرکزی تأمین ارز و در ۱۰ ماهه امسال وارد کشور شده است بیش از ۴ میلیارد دلار بوده است. همتی اضافه کرد: ما برای این بخش از امور ضروری کشور وابسته به تصمیمات و اقدامات دیگران نیستیم و در یک سال و نیم گذشته نیز آمریکا حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری و اختلال در واردات دارو برای بیماران کشورمان انجام داده است. رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: «نفس اعلام صدور مجوز توسط آمریکا برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی نشان می‌دهد به‌رغم ادعای آمریکا مبنی بر تحریم نبودن دارو و اقلام بشردوستانه، این اقلام عملاً توسط آمریکا تحریم شده است اگرنه نیازی به مجوز نداشت».
با تحریم دارویی ایران، بار دیگر چهره ضدبشری و تروریست دولت آمریکا نمایان شد و عملا این دولت دیگر نمی‌تواند ادعای قبلی خود درباره موضوعاتی چون حقوق بشر را تکرار کند. علاوه بر تحریم دارویی ایران، تحریم‌های نفتی و بانکی نیز به صورت مستقیم بر میزان توان ایران در مقابله و مدیریت بحران‌هایی چون کرونا تاثیر گذاشته و آمریکا از این جهت نیز محکوم است. جالب آنکه ادعای کمک آمریکا به ایران در موضوع کرونا در شرایطی مطرح می‌شود که خود آن کشور با کاستی‌های متعددی در مبارزه با کرونا مواجه است، از جمله اینکه 3 روز پیش مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و سرپرست گروهی که برای مدیریت و کنترل ویروس کرونا تشکیل شده، به کمبود کیت‌های آزمایش ویروس کرونا در آن کشور اذعان کرده بود.
***
سرلشکر باقری:
[موج‌سواری دشمن در موضوع بیماری کرونا بیانگر عمق کینه‌ورزی آنهاست]
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی با تقدیر از مردم و مجاهدان عرصه سلامت کشور در مقابله با ویروس کرونا، تاکید کرد: در این شرایط، موج‌سواری دشمن در برجسته‌سازی اخبار جعلی برای تشویش افکار عمومی و زایل‌سازی اعتماد بین مردم و مسؤولان  و ناتوان جلوه دادن نظام مدیریتی کشور برای مقابله با این بیماری که فراتر از ایران به چالشی بین‌المللی از جمله برای سردمداران دشمنی با ایران و ایرانی تبدیل شده است، معنادار و بیانگر عمق کینه‌ورزی و عصبانیت آنان از عظمت و شرافت این ملت قوی، بیدار و مومن است که به یاری خداوند، برای شیاطین  فرجامی جز رسوایی نخواهد داشت.
به گزارش فارس، در بخشی دیگر از این پیام آمده است: ملت عظیم‌الشأن ایران استحضار دارند، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش فداکار، سپاه سلحشور، نیروی انتظامی دلاور و وزارت دفاع توانمند، از همان لحظات و روزهای آغازین شیوع ویروس کرونا در کشور در تعامل و هماهنگی با دستگاه‌ها و مراجع مسؤول حوزه بهداشت و سلامت، با صفا، صداقت و شفافیت  به گونه جهادی و مقتدر پا به صحنه امداد و خدمت‌رسانی به مردم و مقابله با این بیماری گذارده‌اند و با بسیج و گسیل ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آزموده‌شده خود، گام‌های بزرگی برداشته‌اند و هم‌اکنون بیمارستان‌های ثابت و سیار، نقاهتگاه‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی نیروهای مسلح در سراسر کشور در آمادگی کامل و عملیاتی، مشتاقانه و ایثارگرانه مشغول خدمت‌رسانی به هموطنان عزیز هستند و در کنار سایر نیروهای درمانی و بهداشتی جلوه‌های زیبا، دلنشین و آموزنده‌ای از مسؤولیت‌شناسی و نوع‌دوستی را رقم زده‌اند.

Page Generated in 0/0083 sec