printlogo


کد خبر: 217517تاریخ: 1398/12/21 00:00
نسبت ترامپ و جان انسان‌ها!

محمدحسین مهدوی‌زادگان: رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا کماکان شیوع ویروس کرونا در این کشور را به صورت عامدانه نادیده گرفته است! دونالد ترامپ با این ماجرا، به صورت یک جوک، طنز و لطیفه برخورد می‌کند و کسانی را که وی را بابت بی‌توجهی نسبت به شیوع ویروس کرونا سرزنش می‌کنند افرادی نادان می‌خواند! اظهارات اخیر ترامپ درباره ویروس کرونا و ابتلای عده‌ای از شهروندان آمریکایی به آن، نشان‌دهنده همین واقعیت است: «اگر از ویروس کرونا بپرسید، باید بگویم در کشور ما بسیار تحت کنترل است. افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند بسیار کم هستند، افراد مبتلا به آن از تمام طبقات جامعه هستند، من چیزی درباره دیگران نشنیده‌ام، اوضاع مردم در حال بهبود است، اوضاع همه در حال بهتر شدن است».

با این حال، مقامات بهداشتی آمریکا، اساسا به ویروس کرونا از زاویه دید ترامپ نگاه نمی‌کنند! دکتر «نانسی مسونیر» مدیر مرکز ملی ایمنی‌سازی و بیماری‌های تنفسی آمریکا در یک کنفرانس خبری، هشدار داده است روزهای بد برای ایالات متحده در راه است و همه مردم باید برای مواجهه با این وضعیت آماده باشند. پس از اظهارات دکتر مسونیر، بازار سهام در آمریکا سقوط کرد؛ این دقیقا همان خط قرمزی است که ترامپ از آن بشدت می‌ترسد!
واقعیت امر این است که رئیس‌جمهور ایالات متحده روی بازار سهام و بورس و ثبات این دو تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 حساب ویژه‌ای باز  کرده است اما شیوع ویروس کرونا، بسیاری از فاکتورها و مولفه‌های رشد اقتصادی را تحت تاثیر منفی خود قرار خواهد داد. در این صورت، سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی در بازار سهام و بورس کاهش خواهد یافت. این مسأله به خودی خود می‌تواند به پاشنه آشیل ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 تبدیل شود. اما ماجرا صرفا به این نقطه ختم نمی‌شود! حدود یک ماه قبل از شیوع بیماری کرونا در جهان، شاهد انعقاد توافق تجاری آمریکا و چین بودیم. ترامپ امیدوار بود این توافق را به مثابه یک سلاح و ابزار مهم در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر امسال مورد استفاده قرار دهد. یکی از مفاد این توافق، تعهد چین مبنی بر خرید محصولات کشاورزی از برخی ایالات آمریکا از جمله تگزاس است. با این حال، شیوع کرونا عملا این توافق و مندرجات آن را به حالت تعلیق درآورده است. از سوی دیگر، ترامپ بخوبی می‌داند در آینده نزدیک، ویروس کرونا تنها محدود به 2 نقطه جغرافیایی خاص در آمریکا (سانفرانسیسکو و واشنگتن) باقی نخواهد ماند و سراسر ایالات متحده را فراخواهد گرفت. در این صورت، مستاجر کاخ سفید قطعا از سوی دموکرات‌ها و رقبای سیاسی خود درباره سهل‌انگاری ماجرا و عدم پیشگیری از شیوع کرونا متهم خواهد شد. نباید فراموش کرد سال 2014 میلادی، بسیاری از جمهوری‌خواهان دولت اوباما را درباره سهل‌انگاری در قبال شیوع ویروس ابولا متهم کردند اما اگر کرونا در آمریکا فراگیر شود، حساسیت افکار عمومی ایالات متحده درباره آن به مراتب بیشتر خواهد بود. در این صورت، قطعا ترامپ پاسخی در برابر اعتراضات افکار عمومی نخواهد داشت. فراتر از آن، اگر در ایالات خاکستری (پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان، فلوریدا و...)، ویروس کرونا شیوع پیدا کند، شانس پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 در آنها پایین خواهد آمد. در حال حاضر نیز نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ترامپ وضعیت خوبی در این ایالات ندارد. 
نکته جالب توجه اینکه تاکنون در 2 جلسه استماع سنای آمریکا درباره ویروس کرونا و شیوع آن، توضیحات مقامات دولت ترامپ قانع‌کننده نبوده است. سناتورهای هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه معتقدند دولت ترامپ اساسا برای مواجهه با شیوع گسترده کرونا در ایالات متحده آمادگی ندارد و اراده‌ای نیز برای ایجاد این آمادگی در خود ندارد. مسأله دیگری که می‌تواند حکم یک بحران فراگیر در آمریکا را در آینده نزدیک پیدا کند، عدم بهره‌مندی میلیون‌ها شهروند آمریکایی از بیمه خدمات درمانی است. ترامپ از یک‌سو «اوباماکر» را ابطال کرده و از سوی دیگر، بیمه جایگزین درمانی نیز در اختیار شهروندان آمریکایی قرار نداده است! هزینه «تست کرونا» در ایالات متحده بسیار گران بوده و بین 1200 تا 3300 دلار هزینه دارد. بسیاری از شهروندان آمریکایی قدرت پرداخت این هزینه را ندارند؛ ضمن آنکه در صورت مثبت بودن تست، هزینه‌های درمانی کرونا نیز در آمریکا بسیار بالاست. نکته حائز اهمیت اینکه بسیاری از کارشناسان بهداشتی معتقدند یکی از اصلی‌ترین دلایل آمار پایین [دروغین] کرونا در آمریکا، همین مسأله است. اینکه بسیاری از افراد حتی با وجود مشاهده علایم کرونا در خود، از پرداخت هزینه تست ویروس اجتناب می‌کنند. در هر حال، بازی ترامپ با جان انسان‌ها همچنان ادامه دارد؛ بازی خونینی که در آینده نزدیک می‌تواند شخص رئیس‌جمهور آمریکا و همراهانش را نیز گرفتار کند!

Page Generated in 0/0067 sec