printlogo


کد خبر: 217525تاریخ: 1398/12/21 00:00
تبعات آمارهای متعدد و متناقض درباره «کووید-19»
ویروس آمارهای رنگارنگ کرونا

گروه اجتماعی: طبق اعلام وزارت بهداشت طی 24 ساعت 881 مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران به ثبت رسید و در عین حال در این مدت 337 بیمار بستری شده بهبود یافتند اما نکته قابل تامل در آمارهای جدید افزایش کم‌سابقه تعداد مبتلایان استان مازندران است. به گزارش «وطن‌امروز»، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: خوشبختانه تاکنون جمعا 2731 نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و روند بهبودی و ترخیص این بیماران افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. از ظهر دوشنبه تا سه‌شنبه و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، 881 مورد بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به 8042 نفر رسید. وی افزود: متاسفانه در طول 24 ساعت گذشته، 54 نفر از مبتلایان جدید «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به 291 مورد رسید. طبق جدول به روز شده مبتلایان به کرونا در ایران، تهران همچنان با 2114 مبتلا در صدر قرار دارد و مازندران که این روزها میزبان مسافران بی‌ملاحظه است، با 886 مبتلا با جهش کم‌سابقه در رتبه دوم مبتلایان به کرونا قرار گرفته است. تعداد مبتلایان در استان مازندران فقط در مدت یک روز 253 نفر افزایش یافت که 84 نفر از تعداد مبتلایان یک روزه در تهران هم بیشتر است. استان قم با 751 مورد در رده سوم، اصفهان با 618 مورد در رده چهارم، گیلان با 524 مورد در رده پنجم، مرکزی با 416 مورد در رده ششم و البرز با 339 مورد در رده هفتم جدول مبتلایان به کرونا قرار گرفته‌اند. 
 
* آمار ابتلا در قم چرا کاهش یافت؟
نکته قابل توجه در آمار مبتلایان به کرونا کاهش روند مبتلایان در استان قم نسبت به آمار 7 روز اخیر است. تعداد مبتلایان روزانه در قم در 14 اسفند به 101 مورد، 16 اسفند به 36 مورد و 17 اسفند به 145 مورد رسید اما در 3 روز اخیر تعداد مبتلایان به 17 تا 39 نفر رسید. کریم همتی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت دیروز از کاهش چشمگیر شیب ابتلا به ویروس، افزایش تعداد بهبود یافتگان و عبور از نقطه پیک آن با اقدامات بهداشتی درمانی انجام شده در شهر قم خبر داد. وی با اشاره به ماموریت ویژه‌ای که از سوی وزیر بهداشت برای پیگیری جدی وضعیت ارائه خدمات درمانی قم دریافت کرده است، گفت: در بازدید از دانشگاه علوم پزشکی قم، دیدارهایی با استاندار و همچنین مسؤولان بهداشتی و درمانی استان داشتیم و از نزدیک در جریان اقدمات انجام شده و روند درمان بیماران قرار گرفتیم. بیشتر تلاش ما این است شرایطی فراهم شود تا مردم بتوانند بدون دغدغه خدمات لازم را دریافت کنند تا روز به روز از تعداد مبتلایان کاسته شود. همتی با اشاره به ظرفیت مناسب استان قم از نظر تولیدات صنعتی گفت: از استاندار قم درخواست می‌کنیم با هماهنگی وزارت صمت زمینه تولید مواد و ملزومات امروز مردم همچون ماسک، لباس، تولید الکل 70 درصد به بالا و... را در همین استان فراهم آورند تا ان‌شاءالله شاهد حل مشکل داروخانه‌های سطح شهر باشیم. معاون حقوقی و امور مجلس ماموریت خود را ارائه گزارش وضعیت استان به وزیر بهداشت توصیف کرد و گفت: تلاش می‌کنم ضمن گفت‌وگو با مسؤولان استانی، مراجع عظام و روحانیون، در جریان کمبودها و مشکلات مردم قرار گرفته و از ظرفیت‌های موجود برای عبور از چالش فعلی استفاده کنیم.  دکتر همتی در پایان تاکید کرد: تمام تلاش ما در وزارت بهداشت این است که خدمت‌رسانی در سطح شهر را به روز و اقلام و موارد مورد نیاز شرایط فعلی را تامین کنیم تا بتوانیم از آلام و دردهای مردم بکاهیم.
 
* آمارهای رنگارنگ
اعلام آمارهای رنگارنگ درباره مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران موجب شده به روند اطلاع‌رسانی در این باره خدشه وارد شود. به عنوان مثال مسؤولان شهری کاشان اعلام کرده‌اند تعداد قربانیان این شهر به تنهایی 200 نفر است اما وزارت بهداشت آمار قربانیان در کل کشور را 291 نفر اعلام کرده است یا اعضای شورای شهر رشت وضعیت گیلان را اضطراری اعلام کرده و آمارهای وزارت بهداشت را زیر سوال می‌برند و حتی آمار وزارت بهداشت را دروغ می‌خوانند. جالب اینکه در اظهارات غیررسمی، هیچ کس آمار قطعی و سندی برای ادعای خود ارائه نمی‌دهد و فقط وزارت بهداشت است که آمار قطعی مبتلایان و قربانیان را با قاطعیت اعلام می‌کند. گویا با توجه به ناهماهنگی بسیار بین سازمان‌های دولتی، همچنان شاهد اظهارات ضد و نقیض و آمارهای مختلف خواهیم بود و با توجه به وضعیت غیرطبیعی در برخی شهرها و استان‌ها آمارهای هیجانی بسیاری خواهیم شنید و از این وضعیت رسانه‌های معاند نهایت استفاده را می‌برند. گویا تعداد مرگ و میر موارد مشکوک به کرونا- و نه پاسخ مثبت قطعی تست کرونا- محل اختلاف مسؤولان است و در اینجا می‌توان حق را به وزارت بهداشت داد، چرا که نمی‌توان آمار رسمی را با حدس و گمان ارائه کرد و باید پاسخ تست‌های قطعی کرونا ملاک آمارهای نهایی قرار گیرد. ارائه آمارهای پراکنده و هیجانی و ضد و نقیض نه‌تنها مشکلی را رفع نمی‌کند، بلکه بر مشکلات بیشتر می‌افزاید.  طبق اعلام مسؤولان وزارت بهداشت از حدود نیمی از کسانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، تست گرفته می‌شود که طبق روال یک‌سوم تست‌ها مثبت می‌شود. هفته گذشته معاون وزیر بهداشت گفته بود 4312 نفر از 7280 نفری که به بیمارستان‌ها مراجعه کردند تست کرونا دادند که 1501 تست مثبت شد. جهانپور روز جمعه هم اعلام کرد بیش از 15 هزار و 981 مورد مشکوک در بیمارستان‌ها بستری شدند که از این تعداد تست کرونای 4747 نفر مثبت اعلام شده است.
 
* ادارات باید تعطیل و شهر خالی از جمعیت شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز آخرین وضعیت بیماری کرونا در البرز را تشریح کرد. دکتر حسین کریم در تشریح آخرین وضعیت کرونا در البرز گفت: از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرده تاکنون ۱۲۰۰ نفر به بیمارستان‌های استان مراجعه کرده‌اند که تست ۳۳۹ نفر مثبت اعلام شد. وی  اظهار کرد: ما با تمام توان و تا پیروزی در برابر این بیماری از پای نمی‌نشینیم، روزهای سختی را گذرانده‌ایم اما روزهای سخت‌تری در پیش داریم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تهران در 2 هفته آتی شرایط سخت‌تری داشته باشد، بیان کرد: این مهم برای البرز که در مجاورت پایتخت است باید مورد توجه باشد، به همین دلیل از مسؤولان استان البرز درخواست کرده‌ایم‌ با این ‌شرایط حتی‌الامکان ادارات تعطیل شود و بتوانیم بار ویروسی استان را با ضدعفونی کردن کل شهر پایین بیاوریم؛ باید طی ۱۰ روز شهر را از جمعیت خالی کرده و ضدعفونی کنیم، خانه‌ها نیز باید توسط خود مردم گندزدایی شود. وی با اشاره به اینکه محلات ما باید محل جنگ با ویروس کرونا شود، عنوان کرد: این استراتژی را شروع کرده‌ایم تا در هر محله مدیریت این جنگ با استفاده از ظرفیت‌های آن محله دنبال شود، راه‌اندازی پلیس محله درباره کنترل رفت و آمدها لازم است، جارچی‌ها در هر محله برای اطلاع‌رسانی باید در سطح خیابان‌ها راه بیفتند، ۱۰ روز تعطیلی باید در سطح محلات انجام شود و اقدامات ضدعفونی‌کننده و گندزدایی را داشته باشیم.
 
***
[تنها مرجع رسمی اعلام آمار فوت‌شدگان کرونا، وزارت بهداشت است]
آمارهای متفاوتی درباره فوت‌شدگان و مبتلایان ویروس کرونا اعلام می‌شود که ذهن مردم را درگیر کرده است. اما سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید جز ارائه آمار از سوی این وزارتخانه مابقی آمارها پایه و اساسی ندارد. کیانوش جهانپور درباره تفاوت آمار و اطلاعات درباره میزان فوت‌شدگان یا مبتلایان به ویروس کرونا گفت: وزارت بهداشت برحسب میزان یافته‌های آزمایشگاهی یا آمار رسمی که از سوی بیمارستان‌ها به این مرکز اعلام می‌شود، آمار و اطلاعات مبتلایان، فوت‌شدگان و بهبودیافتگان را اعلام می‌کند، بنابراین هر گونه آمار و اطلاعاتی غیر از این نادرست و بی‌اساس است. وی در گفت‌وگو با «وطن امروز» تصریح کرد: معمولا برخی آمارها درباره میزان فوتی‌ها ناشی از ویروس کرونا یا تعداد مبتلایان به این بیماری از سوی برخی اعلام می‌شود که نه‌تنها نادرست است، بلکه پراکنده و ضد و نقیض است، بنابراین نباید به این آمارها اتکا یا آن را باور کرد. وی افزود: ارائه آمارها باید مستند و شفاف باشد و با قطعیت برگرفته از نتایج آزمایشگاهی یا آمار صدور گواهی فوت باشد، نه اینکه همه فوت‌شدگان را که دارای این بیماری نیستند ولی در آن روز فوت می‌کنند، به آمار کسانی که به علت کرونا از دنیا رفته‌اند اضافه کنیم و به مردم بگوییم. سخنگوی وزارت بهداشت ارائه‌دهندگان آمارهای غلط و بی‌اساس درباره تعداد فوت‌شدگان و مبتلایان به ویروس کرونا را در هر ناحیه را- چه داخل و چه خارج- افرادی دانست از روی ناآگاهی به‌دنبال تشویش افکار عمومی هستند و اهداف خیرخواهانه‌ای ندارند. جهانپور در ادامه درباره واردات کیت‌های آزمایشگاهی برای شناسایی افراد مشکوک به ویروس کرونا گفت: طی چند روز اخیر از سوی سازمان صلیب سرخ جهانی 15 هزار بسته که هر بسته حاوی 50 عدد کیت آزمایشگاهی است، در 6 مرحله وارد کشور شده و قرار است باز هم این محموله وارد شود. وی اضافه کرد: روزانه در تهران 1200 کیت برای آزمایش استفاده می‌شود و هر کیت ظرفیت آزمایش حدود 50 نفر مشکوک به کرونا را دارد. البته این موضوع مبحث علمی دارد که کارشناسان آزمایشگاه باید صحت آن را اعلام کنند. جهانپور افزود: در تلاشیم روزانه 10 هزار آزمایش تشخیص کرونا را در کشور انجام دهیم.

Page Generated in 0/0141 sec