printlogo


کد خبر: 217531تاریخ: 1398/12/21 00:00
خون‌بازی شاخص‌های اقتصادی جهان به دلیل کرونا و جنگ قیمتی نفت
بدترین روز وال‌استریت بعد از بحران مالی ۲۰۰۸

وحشت از شیوع ویروس کرونا و جنگ قیمتی نفت، سرمایه‌گذاران را از بازار سهام فراری داد تا بدترین عملکرد روزانه وال‌استریت بعد از بحران مالی بزرگ ۲۰۰۸ جهان به ثبت برسد. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، در پایان معاملات روز دوشنبه آمریکا (بامداد سه‌شنبه به وقت تهران)، وحشت از شیوع ویروس کرونا و جنگ قیمتی نفت سرمایه‌گذاران را از بازار سهام فراری داد و بدترین سقوط وال‌استریت بعد از بحران مالی ۲۰۰۸ جهان رقم خورد. در این میان داوجونز 7/2013 واحد یا 79/7 درصد سقوط کرد. داوجونز با این سقوط که بدترین سقوط روزانه آن از ۱۵ اکتبر ۲۰۰۸ تاکنون بود به 02/23851 واحد رسید. در آن روز این شاخص 87/7 درصد سقوط کرده بود.
«اس‌اندپی» هم با سقوط سنگین 6/7 درصدی به 76/2746 واحد بازگشت. سهام هر کدام از شرکت‌های انرژی تحت شاخص اس‌اندپی دیروز را با بیش از ۲۰ درصد سقوط به پایان رساندند. سهام شرکت‌های مالی هم بیش از ۱۰ درصد سقوط کرد. این بدترین عملکرد روزانه اس‌اندپی از اول دسامبر ۲۰۰۸ تاکنون بود. سقوط سهام آمریکا به حدی شدید بود که معاملات موقتا برای ۱۵ دقیقه تعطیل شد و دوباره با آرام‌تر شدن بازار از سرگرفته شد.
ارزش سهام اپل تنها در 5 روز گذشته 3/2 درصد کاهش یافته است. سهام مایکروسافت دیگر غول تکنولوژی جهان و آمریکا در همین بازه زمانی 75/1 درصد کاهشی شده است.
 
 
آنطور که رویترز گزارش داده است، فعالیت‌‎های تجاری و مسافرتی چین بتدریج افزایش می‌یابد ولی گسترش سریع ویروس کرونا در سراسر جهان احتمالا چالشی برای از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی این کشور خواهد بود.
 ویروس کرونا نخستین‌بار اواخر سال گذشته میلادی در استان ووهان چین شناسایی شد و از آن زمان به بیش از 90 کشور دنیا راه یافته، در حالی که روند ابتلا به این بیماری در چین کند شده است. 22 درصد واردات دریایی و 33 د رصد ظرفیت کشتی‌سازی دنیا در اختیار چین است.
 بنادر اصلی چین شاهد انباشته شدن کشتی‌ها و کالاها هستند، چون کارگران چینی نتوانسته‌اند به خاطر محدودیت‌های سفر ناشی از شیوع ویروس کرونا بر سر کار خود حاضر شوند.
 با تسهیل محدودیت رفت و آمد در چین، وزیر حمل‌و‌نقل این کشور در یک کنفرانس خبری اعلام کرد انتظار می‌رود کارگران مهاجر چینی از اوایل آوریل به سر کارهای خود بازگردند. اطلاعات این وزارتخانه نشان می‌دهد بیش از 300 میلیون نفر در چین پس از تعطیلات سال نو بر سر کارهای خود بازگشته‌اند. میانگین تعداد مسافرت روزانه در متروهای سراسر چین هفته گذشته به 15 میلیون نفر رسید که 5/46 درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش داشت ولی این مقدار یک چهارم تعداد مسافران مترو قبل از شیوع ویروس کروناست.

Page Generated in 0/0048 sec