printlogo


کد خبر: 217532تاریخ: 1398/12/21 00:00
«وطن امروز» از اقدامات عجیب دولت در واگذاری سهام هپکو گزارش می‌دهد
سازمان خصوصی‌سازی و سوءاستفاده از بازار سرمایه

‌نیلوفر زارع: از 3 ماه پیش شرکت هپکو به دستور حسن روحانی، رئیس‌جمهور از سهامدار بخش خصوصی پس گرفته شد و دوباره در اختیار دولت قرار گرفت. این یعنی هم‌اکنون مدیریت سهام آن در اختیار سازمان خصوصی‌سازی است تا آن را به شیوه درست به بخش خصوصی صاحب صلاحیت و اهلیت واگذار کند.  به گزارش «وطن امروز»، در 2 ماه گذشته سازمان خصوصی‌سازی باعث شده است سهام هپکو رشدهای عجیب و غریب داشته باشد؛ چند هفته‌ای قیمت سهام این شرکت در بازار پایه فرابورس به طور حباب‌گونه افزایش یافت اما پس از آن فروکش کرد.
عجیب‌تر آنکه سازمان خصوصی‌سازی در این میان خود به‌مثابه یک دلال بازار سرمایه رفتار کرده و به محض آنکه قیمت سهام هپکو رشد کرده، به اندازه 97 میلیارد تومان از سهام این شرکت یعنی حدود یک درصد از سهام را فروخته و باعث شده است جمعیتی از مبتدیان بازار سرمایه دچار ضرر و زیان شوند. 
فروش حدود یک درصد از سهام این شرکت که اول هفته قبل در اوج انجام شد و صف‌فروشی که بلافاصله از فردای آن روز به مدت 4 روز ایجاد شد، نگرانی افراد بسیاری را برانگیخته و بار دیگر این سوال را به وجود آورده است که چرا مدیران سازمان خصوصی‌سازی به گونه‌ای رفتار می‌کند که عده‌ای از سهامداران دچا ضرر شوند؟ 
بر این اساس، پس از نزدیک به 2 سال که خبرها و شایعات زیاد، تفاهمنامه‌های صوری و قراردادهای اولیه‌ای که در نهایت به تولید و قرارداد واقعی ختم نمی‌شوند و در نتیجه موجب نوسان قیمت سهام هپکو شده‌‌اند، انتظار می‌رفت با بازگشت سهام این شرکت به دولت، دیگر این بازی‌های سهامداری پایان یابد که نه‌تنها تمام نشده، بلکه تشدید نیز شده است.
 
* هپکو؛ سهامی عام یا خاص؟
شرکت هپکو که از نظر مالی وضعیت بسیار نامناسبی دارد در سال‌های اخیر در مرکز توجه افکار عمومی قرار گرفته است و هر روز خبر جدیدی از آن به گوش می‌رسد؛ از اعتراضات کارگری گرفته تا تغییر سهامدار عمده و خبرهایی که از تولید و احیای آن توسط مسؤولان مختلف هر روز مخابره می‌شود. ورود سرمایه‌های جدید مردم به بورس طی یک سال اخیر، بویژه ورود سرمایه‌گذارانی که برای اولین بار سرمایه‌گذاری در این بازار را تجربه می‌کردند و از طرفی حضور شرکت هپکو در بازار پایه فرابورس که حداقل شفافیت را در بین بازارهای اوراق بهادار دارد، باعث شده بسیاری از سودجویان با دستاویز قرار دادن خبرها و پر و بال دادن به آنها، قیمت سهم را به طور تصاعدی افزایش دهند، به طوری که سهم تپکو (نماد شرکت هپکو در بازار) در 2 ماه اخیر بازده 370 درصدی را ثبت کرد. پیرو این رشد بی‌ضابطه، سازمان خصوصی‌سازی از فرصت به وجود آمده استفاده کرد و با عرضه یک درصد از سهام شرکت (در قیمت 4630 ریال)، سهامداران و اهالی بازار را غافلگیر کرد.  طبق پیگیری‌های به عمل آمده، هیچ‌گونه بند یا ردیف بودجه اختصاصی برای حل مشکلات هپکو در سال جاری تعریف نشده و معلوم نیست وجه حاصل از فروش این مقدار سهم صرف چه اموری خواهد شد. همین فروش کمتر از یک درصدی در روز شنبه ارزشی برابر 97 میلیارد تومان داشته و طبق قانون این پول در خزانه دولت خواهد نشست و معلوم نیست در خزانه چه استفاده‌ای از آن خواهد شد. آیا این پول برای حل مشکلات هپکو استفاده خواهد شد یا اینکه کسری بودجه و سایر مشکلات موجود دولت، آن را به سمت فروش دارایی‌های خود کشانده است؟ این در حالی است که قرار بود سهام شرکت هپکو به صورت بلوکی عرضه شود و از عرضه خرد آن اجتناب شود تا مدیریت شرکت دچار مشکلات تصمیم‌گیری و سهام مدیریتی نباشد.
 
* سقوط در سکوت کامل
فروش سهام هپکو توسط سازمان خصوصی‌سازی باعث تشدید نگرانی‌ها درباره آینده شرکت و ایجاد فضای بی‌اعتمادی در بین سهامداران خرد شد. پس از این عرضه، تپکو بخشی از راه صعودی را که به سرعت پیموده بود، بازگشته و هر روز با تجمع فروشندگان در پایین‌ترین قیمت مواجه است. جالب‌تر اینکه سازمان خصوصی‌سازی با عرضه حدود 2 میلیون سهم دیگر در روزهای بعد، نشان داد همچنان مترصد فروش میزان بیشتری از سهام خود است.  سوال اینجاست که چرا مدیریت شرکت در مدت رشد بدون ضابطه سهم سکوت کرده و هیچ‌گونه شفافیتی از وضعیت شرکت ارائه نمی‌کند تا دست دلالان و سفته‌بازان برای ارائه اطلاعات غلط باز باشد؟ به نظر می‌رسد وضعیت شرکت چه در بخش تولید و چه در بازار سرمایه ایجاب می‌کند رفتار سازمان خصوصی‌سازی که به نمایندگی از دولت، مدیریت شرکت را به عهده گرفته، بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

Page Generated in 0/0222 sec