printlogo


کد خبر: 217533تاریخ: 1398/12/21 00:00
اخبار

گمرک به داد سامانه جامع تجارت رسید
با بخشنامه جدید گمرک، در حالی با انتقال مسؤولیت تاخیر در ترخیص به وزارت صمت، صدور پروانه گمرکی به استعلام از سامانه انبارهای این وزارتخانه منوط شد که پیش از این لطیفی، سخنگوی گمرک از تبادل برخط اطلاعات از مرحله اظهار تا ترخیص با سامانه جامع تجارت خبر داده بود. معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک ایران در  بخشنامه‌ای از منوط شدن صدور پروانه گمرکی و ترخیص کالا به استعلام اطلاعات انبار مقصد کالا از وزارت صمت خبر داده است. گمرک در این بخشنامه تاکید کرده است، وفق درخواست وزارت صمت مبنی بر قفل کردن صدور پروانه و پته گمرکی به استعلام اطلاعات انبار از آن وزارتخانه و پذیرش مسؤولیت هرگونه تاخیر در تشریفات گمرکی (ترخیص) از سوی وزارت صمت، صدور پروانه گمرکی واردات از 20 اسفندماه منوط به استعلام از سامانه جامع انبارهای وزارت صمت است. در صورت عدم ثبت انبار مقصد در آن سامانه از صدور پروانه و خروج کالا جلوگیری به عمل خواهد آمد.
 این درحالی است که چند روز پیش علی رهبری، مدیر میانی در وزارت صمت با اشاره به دلایل احتکار اقلام بهداشتی گفته بود، بروز این احتکارها ناشی از عدم همکاری وزارت بهداشت و گمرک با سامانه جامع انبارهاست. بعد از این اظهار نظر عجیب، سخنگوی گمرک نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و به طور کلی عدم همکاری گمرک را رد کرده و به نقص سامانه انبار وزارت صمت در عدم ثبت کالاهای بهداشتی پرداخته بود. به گفته سخنگوی گمرک، اطلاعات همه کالاها  بعد از ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت و ورود به کشور، از مرحله اظهار تا ترخیص از درهای خروج  گمرک به صورت برخط در اختیار وزارت صمت در سامانه جامع تجارت توسط گمرک قرار می‌گیرد. در سامانه جامع انبارها اصلا لیستی از اقلام بهداشتی پیش‌بینی نشده است. لطیفی در ادامه گفته بود: این اطلاعات  شامل موارد بسیاری از قبیل نوع کالا، واردکننده کالا، ارزش و وزن آن و حتی مجوزهای لازم و نحوه خروج کالاست که به صورت لحظه به لحظه و برخط از سوی گمرک در سامانه جامع تجارت تبادل اطلاعات می‌شود.
***
جلسه شورای عالی کار دوباره لغو شد
جلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال ۹۹ کارگران که قرار بود دیروز برگزار شود، لغو شد. جلسه بعدی شورا عصر ۲۶ اسفند با حضور شرکای اجتماعی برگزار خواهد شد. در حالی که کمتر از 10 روز به پایان سال باقی مانده است، جلسه شورای عالی کار به منظور تعیین دستمزد سال 99 کارگران تاکنون تشکیل نشده است. از آنجا که نمایندگان کارگری و کارفرمایی در سنوات گذشته برای تعیین حداقل دستمزد همیشه اختلاف نظرهایی داشتند، تعیین حداقل دستمزد در یک جلسه معمولا به نتیجه نمی‌رسد و برگزاری حداقل چند جلسه نیاز است. علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره لغو جلسه می‌گوید: پیش‌بینی این بود در جلسه هفته بعد میزان دستمزد 99 تعیین شود البته این موضوع به مواضع طرفین هم بستگی دارد. اما اکنون جلسه لغو شده است. وی درباره اینکه آیا ممکن است تعیین دستمزد به سال آینده موکول شود، گفت: از الان نمی‌توانم پیش‌بینی کنم، بستگی به مواضع طرفین دارد اما تلاش داریم قبل از شروع سال جدید، حداقل دستمزد سال آینده تعیین شود.
***
سازمان هواپیمایی: مردم نگران استرداد مبلغ بلیت نباشند
سخنگوی سازمان هواپیمایی با تاکید بر اینکه با ایرلاین‌ها و سایت‌های متخلف در استرداد کل مبلغ بلیت پروازهای داخلی برخورد می‌کنیم، گفت: مردم نگران این موضوع نباشند. رضا جعفرزاده اظهار کرد: با توجه به تاکید وزیر راه‌و‌شهرسازی، سازمان هواپیمایی بخشنامه استرداد مبلغ بلیت پروازهای داخلی خریداری شده تا قبل از 5 اسفندماه را ابلاغ کرد. وی ادامه داد: تمام شرکت‌های هواپیمایی، آژانس‌ها، سایت‌ها و... ملزم به اجرای این بخشنامه هستند و باید وجه بلیت را به طور کامل و بدون کسر هزینه به مردم پرداخت کنند. وی تاکید کرد: در صورت  بروز هر گونه تخلف، از هموطنان می‌خواهیم  موارد احتمالی را به سازمان هواپیمایی کشوری گزارش کنند و ما در اسرع وقت به آنها رسیدگی خواهیم کرد.
***
فرصت پرداخت هزینه برق و آب تا پایان اردیبهشت
پس از شیوع ویروس کرونا وزیر نیرو وعده همکاری با مشترکان برای پرداخت قبوض آب و برق را داد که اکنون جزئیات آن اعلام شده است.  بر اساس ابلاغیه توانیر به شرکت‌های زیرمجموعه، با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده در حذف قبض کاغذی، کلیه خدمات فروش و پس از فروش به متقاضیان و مشترکان برق باید به صورت غیرحضوری ارائه شود. همچنین متقاضیان برق می‌توانند هزینه انشعابات درخواستی را در 3 قسط پرداخت کنند. از سوی دیگر به آن دسته از مشترکان خانگی و تجاری که درخواست استمهال هزینه‌های برق مصرفی را دارند تا پایان اردیبهشت‌ماه مهلت پرداخت داده خواهد شد. همچنین طبق ابلاغیه شرکت آب و فاضلاب کشور به شرکت‌های زیرمجموعه با توجه به شیوع ویروس کرونا و به تبع آن شرایط ویژه کشور و به منظور مساعدت و همکاری با مردم مقرر شد تمهیدات برای متقاضیان و مشترکان فراهم شود و بر اساس آن تمهیدات و الزامات عدم حضور مراجعان در کلیه امور و ادارات آبفا فراهم شده و تمام خدمات بیست‌وسه‌‌گانه شرکت‌های آب و فاضلاب از طریق سامانه‌های غیرحضوری انجام شود. علاوه بر این  با توجه به شرایط خاص اقتصادی و رکود احتمالی کسب‌و‌کار تعدادی از مشترکان، شرکت‌های آبفا تعامل لازم در دریافت اقساط انشعاب برای کلیه متقاضیان و قبوض آب‌بها برای مشترکین غیرخانگی دارای مبالغ بالا را، لغایت پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده مهیا سازند.

Page Generated in 0/0053 sec