printlogo


کد خبر: 217552تاریخ: 1398/12/22 00:00
بایدن به لطف حمایت کاندیداهای پوششی انتخابات درون‌حزبی 4 ایالت دیگر را هم برد
دموکرات‌ها جو می‌خواهند

گروه بین‌الملل: رقابت درون‌حزبی دموکرات‌ها با برگزاری انتخابات در 6 ایالت دیگر آمریکا روز سه‌شنبه به وقت محلی ادامه پیدا کرد. 
انتخابات اخیر در 6 ایالت آیداهو، میشیگان، می‌سی‌سی‌پی، میسوری، داکوتای شمالی و واشنگتن برگزار شد.
نتایج اولیه انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در 6 ایالت آمریکا حاکی از آن است که جو بایدن با کسب 153 موکل جدید انتخاباتی، پیشتاز نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا شده و برنی سندرز در جایگاه دوم قرار گرفته است.
برنی سندرز تا قبل از انتخابات سه‌‌شنبه بزرگ که هفته پیش برگزار شد، پیشتاز رقابت‌های داخلی دموکرات‌ها بود اما انصراف بوتیجیج و کلوبچار و پس از آن، انصراف الیزابت وارن از ادامه رقابت‌ها سبب سرعت گرفتن رشد آرای بایدن شد. در واقع بوتیجیج و کلوبچار از ابتدای رقابت‌های دموکرات‌ها تا سه‌شنبه بزرگ به عنوان نامزد پوششی بایدن حضور داشتند تا با کناره‌گیری آنها به نوعی مهندسی انتخابات به سود بایدن انجام شود. در واقع کمپین بایدن که از ابتدای رقابت‌های داخلی دموکرات‌ها تا قبل از سه‌شنبه بزرگ چند شکست بزرگ را متحمل شده بود حالا با ادامه سوخت‌گیری از موج کناره‌گیری نامزدهای پوششی، عملا برنی سندرز را پشت سر گذاشته است. 
تا عصر دیروز با اعلام بیش از ۷۰ درصد نتایج انتخابات درون‌حزبی، جو بایدن توانسته بود با کسب ۱۵3 موکل انتخاباتی در صدر رقابت‌ نامزدهای انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها قرار گیرد و در مجموع ۸۲۳ موکل انتخاباتی را به خود اختصاص دهد. طبق نتایج اعلام شده، برنی سندرز با کسب ۸۸ موکل انتخاباتی جدید و مجموع ۶۶۳ موکل انتخاباتی در جایگاه دوم قرار گرفته است. به‌رغم پیشتازی جو بایدن، سندرز اعلام کرده قصدی برای انصراف از کارزار مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. 
 با این حال اما شبکه سی‌ان‌ان پیش‌بینی کرد با توجه به پیروزی‌های اخیر جو بایدن در ایالت‌های مختلف در جریان رقابت‌های درون‌حزبی دموکرات‌ها، وی رقیب دونالد ترامپ در انتخابات آتی آمریکا یا بهتر بگوییم، نامزد نهایی دموکرات‌ها در انتخابات خواهد بود.
دور بعدی انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها قرار است ۱۴ مارس (۲۴ اسفندماه) در جزایر ماریانای شمالی که از مناطق خودگردان ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شود و در مجموع ۶ موکل انتخاباتی دارد، برگزار شود و پس از آن ۱۷ مارس (۲۷ اسفندماه) انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در ایالات آریزونا، فلوریدا، ایلینوی و اوهایو با مجموع ۵۷۷ موکل انتخاباتی برگزار ‌می‌شود.
طبق رویه معمول هر کدام از نامزدها بتوانند 1991 رای اعضای انجمن‌های حزبی حزب دموکرات را به خود اختصاص دهند، به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی خواهند شد.
 
* تأثیر کرونا بر مناظرات داخلی دموکرات‌ها
با کناره‌گیری اکثر نامزدهای حزب دموکرات، رقابت برای تعیین نامزد نهایی دموکرات‌ها محدود به بایدن و سندرز شده است و هر مناظره دیگری هم برگزار شود بین این دو خواهد بود. مناظره 25 اسفند این دو هم که به میزبانی سی‌ان‌ان برگزار می‌شود مناظره مهمی است. شیوع کرونا در آمریکا سبب شده برای نخستین‌بار در تاریخ مناظرات، این مناظره بدون تماشاگر برگزار شود. بنا بر اعلام سی‌ان‌ان، علت حذف تماشاگران از این مناظره، نگرانی از شیوع ویروس کرونا است.
 
* بایدن: هدف ما شکست ترامپ است
جو بایدن بعد از اعلام نتایج اولیه در 3 ایالت که حاکی از پیروزی وی بود، در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا اعلام کرد: هدف مشترک همه دموکرات‌ها شکست دونالد ترامپ است.
بایدن با اشاره به پیروزی درون‌حزبی‌اش در چند ایالت گفت: می‌خواهم از برنی سندرز و حامیانش به‌ خاطر تلاش خستگی‌ناپذیر و شور و اشتیاقی که دارند تشکر کنم. ما یک هدف مشترک داریم و دونالد ترامپ را شکست می‌دهیم. ما در کنار هم او را شکست می‌دهیم. او با اشاره به حمایت نامزدهای کناره‌گیری‌کرده از این رقابت گفت: در طول هفته گذشته، بسیاری از رقبایم مرا مورد تأیید قرار دادند؛ پیت بوتیجیج، ایمی کلوبچار، مایک بلومبرگ، کوری بوکر و کامالا هریس. باید با هم این حزب را متحد کنیم. یک گام دیگر به بازیابی شایستگی، بزرگی و افتخار در کاخ سفید نزدیک شدیم که هدف نهایی ما است. او در انتقاد از ترامپ گفت: ما باید بار دیگر رهبر جهان شویم. سیاست نخست آمریکا از سوی ترامپ، آمریکا را منزوی کرده است. باید بار دیگر به متحدان‌مان نشان دهیم می‌شود روی حرف‌مان حساب کرد. مسؤولیت آمریکا این است که نظم جهانی را بازگرداند. ترامپ هر چیزی که آمریکا را آمریکا می‌کرد، حتی ماهیت دموکراسی این کشور را به خطر انداخته است.
***
[ویدئوی دردسرساز برای بایدن]
بایدن پیشتاز رقابت‌های دموکرات‌هاست و همین هم سبب شده کمپین ترامپ همه تحرکات و سخنان وی را رصد کند و از گاف‌های وی برای حمله به دموکرات‌ها استفاده کند. در میانه جشن شادی کمپین بایدن، ویدئویی از برخورد بایدن حین بازدید از یک کارخانه خودروسازی و عصبانیت او از اظهارات یک کارگر به دلیل به چالش کشیدن موضع او در قبال متمم دوم قانون اساسی آمریکا که از حق مردم برای مالکیت و حمل سلاح حمایت می‌کند، در رسانه‌ها منتشر و به دستاویزی برای حامیان ترامپ تبدیل شد. بایدن به کارگری که او را به تلاش فعالانه برای پایان دادن به متمم قانون اساسی آمریکا متهم می‌کرد، گفت: دروغ می‌گویی. بایدن سپس به این کارگر گفت: تو احمق هستی. به نوشته رویترز، این اظهارات جنجال‌برانگیز در دیدار از این کارخانه گوشه دیگری از رفتار غیرعادی بایدن و تضعیف پیام انتخاباتی او را نشان داد. ویدئوی منتشر شده از برخورد او نشان می‌دهد هنگامی که بایدن کارخانه تحت مالکیت شرکت خودروسازی فیات- کرایسلر را ترک کرد، برخی کارگران در حمایت از ترامپ شعار دادند. به نوشته رویترز، این رفتار حکم شمشیر دولبه را برای بایدن دارد و هر چند برخی حامیانش چنین رفتارهایی را نشانه اعتبار او می‌دانند، مخالفانش از آن برای زیر سوال بردن سلامت عقل او استفاده می‌کنند. بایدن حامی متمم دوم قانون اساسی آمریکاست اما مانند دیگر نامزدهای دموکرات خواستار وجود مقرراتی برای بررسی‌های اولیه فروش سلاح است. انجمن ملی سلاح به عنوان بزرگ‌ترین گروه حامی مالکیت و حمل اسلحه در آمریکا در واکنش به این ویدئو در توئیتر نوشت: بایدن سر یک وطن‌پرست داد کشید.

Page Generated in 0/0072 sec