printlogo


کد خبر: 217586تاریخ: 1398/12/22 00:00
گزارش «وطن امروز»‌ از سرگردانی مدیریتی در مبارزه با کرونا
ویروس تنبلی!
دولت وزارت بهداشت را در ستاد ملی مقابله با کرونا تنها گذاشته است

گروه اجتماعی: نامه‌های وزیر بهداشت به روحانی و وزیر صمت درباره همکاری نکردن با ستاد ملی مبارزه با کرونا و عدم برخورد با محتکران عمده و همچنین ناهماهنگی‌های متعدد، نشان از تدبیر ضعیف و نبود مدیریت در رأس ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد.
به گزارش «وطن امروز»، چند روز پیش سعید نمکی، وزیر بهداشت در نامه‌ای به روحانی و وزیر صمت، از همکاری نکردن سایر نهادهای دولتی در مبارزه با احتکار و تولید ماسک و اقلام پزشکی گلایه کرد و مشخص شد مجموعه دولت برای مبارزه با کرونا تنبلی می‌کند. البته علی ربیعی، سخنگوی دولت با رد تنبلی دولت اعلام کرد همه ارگان‌های دولتی برای مقابله با کرونا با وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا همکاری می‌کنند اما چیزی که مشخص بود اینکه وزیر بهداشت که باید تمرکز خود را بر درمان و مساله پیشگیری از ابتلا به این ویروس بگذارد، مسؤول تصمیم‌گیری درباره قرنطینه کردن یا نکردن شهرها، تولید ماسک، مبارزه با محتکران و محدویدت ورود و خروج شهرها شده و ظاهرا تمام بار مقابله با کرونا بر دوش شخص وزیر است. 
کارشناسان با اعتراض به این مساله، از دولت خواستند تنبلی را کنار بگذارد و وزیر بهداشت را تنها نگذارد و فرماندهی ستاد ملی مبارزه با کرونا به شخصی فراتر از وزیر بهداشت سپرده شود. محسن علیجانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر اینکه «رئیس‌جمهور باید عهده‌دار ریاست ستاد ملی مبارزه با کرونا شود»، گفت: در این صورت رئیس‌جمهور می‌تواند از ظرفیت تمام وزارتخانه‌ها برای مقابله با کرونا استفاده کرده و همه را بسیج کند.
وی در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: رئیس‌جمهور باید از ظرفیت همه وزارتخانه‌ها برای مقابله با کرونا استفاده و همه را بسیج کند. او مسؤول شورای هماهنگی اقتصادی هم است و قطعا باید از تمام ظرفیت‌های اقتصادی برای رفع مشکل معیشتی مردم نیز بهره گرفت. کنترل فضای مجازی و اطلاع‌رسانی صحیح هم مهم است، چون اطلاعات ضدونقیض تنها باعث افزایش نگرانی و استرس بین مردم می‌شود.
علیجانی افزود: از طرف دیگر شاهد وجود ستادهای مردمی خودجوش هستیم که آنها هم باید سازماندهی شوند. در این باره می‌توان از ظرفیت شهرداری‌ها، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها استفاده کرد. طبیعتا رئیس یک دانشگاه علوم پزشکی نمی‌تواند استاندار و شهردار را مدیریت کند. باید در هر شهری ستاد پشتیبانی وجود داشته باشد و در سطح ملی هم رئیس‌جمهور ریاست ستاد کرونا را در دست گیرد، چون سایر دستگاه‌ها از رئیس‌جمهور تبعیت می‌کنند و وزیر بهداشت قادر نیست همه آنها را ملزم به پاسخگویی کند.
 
* وزیر بهداشت برای عبور از بحران کرونا تنهاست
«برای عبور از بحران کرونا در کشور نباید فقط از وزارت بهداشت توقع داشت، بلکه بدنه دولت و همه دستگاه‌ها و نهادها باید وزیر بهداشت را در این راه همراهی کنند». عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت و برنامه‌ریزی برای مبارزه با ویروس کرونا اکنون در دست وزارت بهداشت است در حالی که این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند از عهده آن برآید، چرا که عمق فاجعه به اندازه‌ای است که اگر همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برای رفع این معضل، وزیر بهداشت را در چنین مسیر مهمی همراهی نکنند، توفیق چندانی حاصل نمی‌شود.
احمد حمزه در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره ضرورت همکاری‌های بین‌بخشی برای کمک به وزارت بهداشت و درمان در راستای مقابله با ویروس کرونا در کشور تصریح کرد: اینکه همه مسؤولیت‌ها برای عبور از بحران این بیماری بر گردن وزارت بهداشت گذاشته شده است و سایر وزارتخانه‌ها در این مسیر باید تابع دستورات وزارت بهداشت و درمان باشند به هیچ‌وجه صحیح نیست، چرا که خیلی از مسؤولان دستگاه‌ها، نهادها یا سازمان‌های دولتی احتمال دارد از دستورات وی پیروی نکنند و وی را در انجام این امر خطیر تنها بگذارند.
وی با بیان اینکه فرماندهی ستاد مبارزه با ویروس کرونا در کشور باید در دست رئیس دولت یا معاون اول وی باشد، گفت: تا زمانی که یک مدیر بالادست، وزارتخانه‌ها و سایر نهادهای و دستگاه‌های زیرمجموعه را در انجام امور ملزم به همکاری برای مبارزه با این بیماری نکند، وزارت بهداشت بدون تردید با وجود تمام زحماتی که می‌کشد، نمی‌تواند بر این مشکل بزرگ غلبه کند، چرا نیازمند پشتیبانی برای تامین نیازها در این راه است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از آنجایی که مجموعه بدنه دولت برای انجام امور محوله اجرایی از دستورات رئیس‌جمهور و معاون اول وی پیروی می‌کنند، بنابراین رئیس دولت یا معاون اول وی باید سکاندار ستاد فرماندهی مبارزه با کرونا در کشور می‌شد. 
 
* رئیس‌جمهور ریاست ستاد فرماندهی کرونا را در دست گیرد
شیوع سراسری ویروس کرونا در کشور باعث شده است تا برای جلوگیری از گسترش این بیماری خطرناک در راستای تامین تجهیزات درمانی و بیمارستانی همه وزارتخانه‌ها، نهادها، سازمان‌ها و آحاد مردم پای کار بیایند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در این‌باره گفت: از آنجایی که این ویروس از قدرت انتقال بسیار بالا و شیوع گسترده‌ای برخوردار است، بنابراین وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند با چنین بیماری‌ای مقابله کند، هر چند تلاش‌های بی‌وقفه این وزارتخانه در ارائه خدمات شبانه‌روزی به بیماران و مبتلایان کرونا ستودنی و قابل تقدیر است.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با  «وطن امروز» با بیان اینکه شخص رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای امنیت ملی باید با تمام قوا برای مقابله و مبارزه با این بیماری کشنده وارد میدان عمل شود، گفت: سپردن کار به دست یک وزارتخانه برای مبارزه با این ویروس همه‌گیر، راهکاری علمی و اصولی نیست بلکه همه وزارتخانه‌ها باید تحت امر شخص رئیس‌جمهور در کنار وزارت بهداشت و درمان برای ریشه‌کنی این بیماری آستین بالا بزنند. وی با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور باید مسؤولیت‌پذیر باشد و نیروهای مسلح و سایر نهادها و دستگاه‌ها را در جهت رفع این بیماری مرگبار مدیریت کند، افزود: فرماندهی ستاد باید در دست رئیس‌جمهور باشد تا با انجام هماهنگی‌های لازم با تمام دستگاه‌ها، تصمیمات طوری اتخاذ شود که مشکلات به سهولت رفع و نیازها برطرف شود. حاجی‌دلیگانی ضمن تقدیر از زحمات شبانه‌روزی کادر پزشکی و مجموعه کارکنان وزارت بهداشت در این شرایط سخت، گفت: وزارت بهداشت عملا باید پروتکل‌های لازم را در ستاد فرماندهی ارائه و اقدامات تخصصی را به‌کار گیرید نه اینکه برای تهیه لوازم و تجهیزات پزشکی و... دست به دامن این وزارتخانه و آن وزارتخانه شود.
نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: به نظر می‌رسد همه استان‌ها بویژه استان‌های درگیر با ویروس کرونا از  سوء‌مدیریتی کلان در حل این مشکل رنج می‌برند و در این راستا باید هرچه زودتر تدبیر شود تا این بیماری مهار شود.
حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه بدنه دولت باید هر چه سریع‌تر از کشورهایی چون چین که تجارب خاصی برای مهار این بیماری دارند استفاده کند، افزود: جای سوال است که چرا یک کشور با بیش از 5/1 میلیارد جمعیت توانست بخوبی این بیماری را مهار کند و بیشتر جان‌باختگان آن فقط در یک استان بود و به دیگر استان‌ها سرایت نکرد اما در ایران طی 2 هفته این ویروس به کل استان‌های کشور سرایت کرد؛ چرا از راهکارهای این کشور استفاده نمی‌شود؟  مردم الان از مسؤولان انتظار دارند هر چه زودتر این بیماری مهار شود نه اینکه مشکل رفع این بیماری فقط به دست یک وزارتخانه بیفتد. رئیس‌جمهور باید در تصمیمات خود برای مهار این ویروس تجدید نظر کند تا مسؤولیت‌ها به همه هیأت دولت بازگردد و مقر فرماندهی وزارت بهداشت باشد.

Page Generated in 0/0061 sec