printlogo


کد خبر: 217594تاریخ: 1398/12/22 00:00
«وطن امروز» از فاز جدید جنگ نفتی روسیه و عربستان گزارش می‌دهد
جنگ بر سر تصاحب بازار

گروه اقتصادی: جنگ نفتی روسیه و عربستان به طور رسمی شروع شده است. حالا اخباری مبنی بر افزایش میزان تولید نفت روس‌ها به گوش می‌رسد. با خروج نفت شیل آمریکا از بازار،‌ جنگ کنونی روسیه و عربستان از حالت قیمتی خارج و هر کدام از این کشورها می‌خواهند سهم خود را از بازار افزایش دهند. به گزارش «وطن امروز» آنطور که بلومبرگ گزارش داده است یک منبع نزدیک به «روسنفت» از برنامه این شرکت برای افزایش تولید نفت پس از پایان بی‌نتیجه نشست اخیر اوپک‌پلاس خبر داد. این اظهارات که می‌توان آن را واکنشی سریع به آغاز جنگ قیمتی از سوی عربستان پس از شکست مذاکرات ریاض و مسکو برای  کاهش تولید نفت در نشست اوپک‌پلاس دانست، نشان می‌دهد که روسنفت می‌تواند از یکم آوریل ۲۰۲۰ برنامه افزایش تولید خود را کلید بزند. این منبع گفت: روسنفت خود را برای هر سناریویی آماده می‌کند و می‌تواند در برابر این کاهش قیمت در بازار مقاومت کند. این منبع همچنین اعلام کرد که تحلیلگران معتقدند روسنفت طی یک تا 2 هفته می‌تواند روزانه ۳۰۰ هزار بشکه تولید خود را افزایش دهد.
 دیروز بازار نفت بار دیگر کاهشی داشت و قیمت نفت برنت دریای شمال 35 دلار شد. این رقم از اولین سقوط قیمت نفت کمی بیشتر است. 
 
* هدف شوم سعودی
سناریوی خطرناکی در شرایط کنونی در حال مطرح شدن است؛ اینکه عربستانی‌ها ‌می‌خواهند بازار نفت را در اختیار خود بگیرند و هیچ ترسی هم از کاهش قیمت ندارند. اویل پرایس یکی از اصلی‌ترین رسانه‌های حوزه انرژی در این باره نوشت: شرکت آرامکوی عربستان اعلام کرد تولید نفت خود را در ماه آوریل تا 3/12 میلیون بشکه در روز بالا می‌برد. این به معنای آغاز یک جنگ برای سهم بازار است ولی به نظر می‌رسد این سطح از تولید فراتر از توان آرامکو برای تولید پایدار باشد. به عبارت دیگر، عربستان سعودی قصد دارد بازار را از نفت پر کند. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر نفت عربستان هم علاقه‌ای به نشست دوباره با روسیه در آینده نزدیک ندارد. این گزاره توسط موسسه انرژی اینتلیجنس هم تایید شده است. این موسسه در تازه‌ترین گزارش خود آورده است: عربستان سعودی یک بازی به راه انداخته که طی آن قیمت نفت می‌تواند تا بین 12 و 20 دلار در هر بشکه سقوط کند و حتی در بدترین حالت به زیر 10 دلار در هر بشکه برسد. روسیه می‌گوید می‌تواند 6 تا 10 سال با قیمت نفت حدود 25 تا 30 دلار در هر بشکه دوام بیاورد. به نظر می‌رسد هیچ کدام قصد تسلیم شدن ندارند. نباید فراموش کرد که تمام این کاهش قیمت‌ها منجر به تضعیف رشد صنعت شیل آمریکا خواهد شد و در این شرایط چاه‌های نفت محدود می‌شوند و قیمت ناگزیر افزایشی خواهد شد، مگر اینکه عربستان بخواهد تمام ظرفیت آمریکا را هم در بازار بگیرد. با سقوط ارزش سهام، تعداد شرکت‌های شیل که اعلام کرده‌اند بودجه خود را کاهش می‌دهند در آغاز هفته جاری چندین برابر شده است. شرکت‌های «دیاموندبک انرژی» و «پارسلی انرژی» فورا طرح‌های خود را برای کاهش هزینه‌ها و پایین آوردن فعالیت‌های حفاری اعلام کردند. حتی شرکت بزرگ «چورون» هم قبول کرد شاید لازم باشد هزینه‌های خود را کاهش دهد. چورون اولین شرکت بزرگی بود که پیشنهاد کاهش هزینه‌ها را داد و اعلام کرد برای تامین هزینه‌هایش به نفت 55 دلار در هر بشکه نیاز دارد. با قیمت فعلی نفت، هیچ کدام از چاه‌هایی که حفاری می‌شوند سودده نیستند. همزمان شدن شیوع ویروس کرونا و جنگ قیمتی نفت روسیه و عربستان، ضربه بزرگی به صنعت شیل آمریکا می‌زند. نظرات مختلفی درباره تاثیر این شرایط بر تولید نفت وجود دارد. بسیاری معتقدند تولید نفت آمریکا یک تا 2 میلیون بشکه در روز نسبت به 1/13 میلیون بشکه‌ای که در حال حاضر تولید می‌شود، کاهش می‌یابد. بنا بر این گزارش، ماجرای جنگ قیمتی به افت قیمت نفت بر اثر شیوع گسترده ویروس کرونا و افت تقاضای نفت بازمی‌گردد. افت قابل توجه قیمت نفت باعث نگرانی اعضای اوپک نیز شده است. از همین رو موضوع جلسه صدوهشتادوهشتم اوپک در پنجشنبه گذشته به طور عمده روی محدودیت بیشتر در عرضه نفت متمرکز شد. در پایان این جلسه اعضای اوپک بر سر کاهش 5/1 میلیون بشکه‌ای به توافق رسیدند. سعودی‌ها در پایان این جلسه شرط گذاشتند که کشورهای غیر اوپک هم چنین تصمیمی را بپذیرند اما روسیه از این موضوع امتناع کرد که این فرآیند منجر به جنگ نفتی شده است.

Page Generated in 0/0071 sec