printlogo


کد خبر: 217599تاریخ: 1398/12/22 00:00
تعدادی از نمایندگان مجلس، تحرک بیشتر مجموعه دولت و ریاست رئیس‌جمهور بر ستاد مقابله با کرونا را خواستار شدند
نوبت مسؤولیت‌پذیری روحانی

گروه سیاسی: با گذشت چند هفته از شیوع ویروس کرونا در ایران و به‌رغم همه تلاش‌های مدیران و کارکنان وزارت بهداشت برای کنترل این بیماری، به نظر می‌رسد با توجه به گستردگی این بحران، حضور وزیر بهداشت در راس ستاد مقابله با شیوع کرونا نتوانسته و نمی‌تواند تمام امکانات و ظرفیت‌های کشور را پای کار آورد و نیاز به حضور مقامات عالی دولت در راس این ستاد است.
به گزارش «وطن امروز»، این موضوع از چند روز پیش و در پی اعمال نشدن نظرات ستاد ملی مقابله با کرونا در حوزه‌هایی چون راهداری یا قرنطینه برخی شهرهای شمالی ظهور و بروز یافت. در همین راستا این گزاره نیز مطرح شد که با توجه به درگیر بودن راس و بدنه وزارت بهداشت در امور پزشکی، بهداشتی و درمانی، جهت ایجاد هماهنگی‌های سطح بالا و اتخاذ تصمیمات حاکمیتی نیاز به ورود مسؤولان عالی دولتی بیش از گذشته حس می‌شود.
در همین راستا نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی از نامه رئیس مجلس به رهبر انقلاب برای تغییر ریاست ستاد مقابله با کرونا خبر داد و گفت، نظر رهبر انقلاب این است که خود رئیس‌جمهور مسؤولیت را برعهده بگیرد. مسعود پزشکیان شامگاه سه‌شنبه درگفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به جلسه فوق‌العاده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با وزیر بهداشت که با حضور علی لاریجانی برگزار شد، گفت: در این جلسه 3 ساعت و نیمه وزیر بهداشت اقدامات و مشکلات را مطرح کرد و نمایندگان دغدغه‌های‌شان را بیان کردند و جمع‌بندی‌هایی انجام شد. وی افزود: همچنین رئیس مجلس نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشت، محتوای نامه تا جایی که خبر دارم مبنی بر این بود که ریاست ستاد مقابله با کرونا را از دوش وزارت بهداشت بردارند و به عهده دولت بگذارند. در جلسه یادشده هم پیشنهاد این بود که ریاست ستاد به معاون اول رئیس‌جمهور یا فردی دیگر واگذار شود.
پزشکیان البته دیروز توضیحات بیشتری در این‌باره داد. او در گفت‌وگو با ایسنا درباره خبری که به نقل از وی درباره ارسال نامه رئیس مجلس به رهبر انقلاب درباره وضعیت کشور و جلوگیری از تشدید شیوع کرونا منتشر شده بود، گفت: مقصود از این نامه، مصوبات شورای عالی امنیت ملی در موضوع مقابله با کرونا بود اما بیان و انتقال مطلب به گونه‌ای دیگر صورت گرفت و به شکلی دیگر منعکس شد. 
علاوه بر رئیس و نایب‌رئیس مجلس، دیروز برخی نمایندگان مجلس نیز بر حضور روحانی در راس ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید داشتند. از جمله رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت: گسترش بیماری مهم‌ترین تهدید برای مردم کشور محسوب می‌شود و تقریباً کشور را به تعطیلی کشانده است، کاری مهم‌تر از مبارزه با آن وجود دارد که وقت رئیس‌جمهور محترم مصروف آن شود و فرصت فرماندهی و مدیریت قرارگاه و ستاد مذکور را نداشته باشند؟ حجت‌الاسلام ذوالنور در بخش دیگری از این نامه نوشته است: وزارت و وزیر محترم بهداشت و درمان در این نبرد بی‌امان و همه‌جانبه به عنوان نیروی عملیاتی در خط مقدم نبرد قرار دارند و نباید آنها را درگیر کارهای هماهنگی، اجرایی و مدیریتی دستگاه‌های گسترده کشوری دیگر اعم از دولتی، عمومی و خصوصی کرد که از کار اصلی خود بازمانده و طبیعتاً قادر به پیگیری و مدیریت موارد متعدد لازم‌الاجرا از جمله موارد یازده‌گانه در بند یک این نامه نخواهند بود. وی افزود: بنا بر موارد پیش‌گفته، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی لازم و ضروری می‌داند که جنابعالی شخصاً و به عنوان رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی فرماندهی قرارگاه و ریاست «ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا» را بر عهده گرفته تا امکان بسیج ملی، فعال‌سازی، هماهنگی و مدیریت همه دستگاه‌های دولتی، عمومی و خصوصی و به‌کارگیری همه امکانات و استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور فراهم گردد.
 
* درخواست نمایندگان برای تغییر مدیریت ستاد مقابله با کرونا
دیروز همچنین عضو هیات‌رئیسه مجلس از نامه جمعی از نمایندگان به رئیس مجلس برای تغییر در مدیریت ستاد مقابله با کرونا خبر داد.
اکبر رنجبرزاده، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با انتقاد از رویه دولتمردان و مسؤولان برای مدیریت مقابله با ویروس کرونا، اظهار داشت: امروز شاهدیم که ویروس کرونا به اغلب شهرها و استان‌های کشور سرایت کرده و مردم و دستگاه‌های خدمات‌رسانی و امدادی با آن دست به گریبان هستند. وی با ابراز تأسف از نحوه مواجهه رئیس‌جمهور و معاون اول وی با بحران پیش‌آمده در کشور به‌واسطه همه‌گیری ویروس کرونا، گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که همه دستگاه‌ها باید به‌طور جدی در امر مقابله با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع گسترده آن به میدان بیایند اما شاهدیم که رئیس‌جمهور و دیگر اعضای هیأت دولت بار تمام مشکلات را به دوش وزارت بهداشت انداخته‌اند.
عضو هیات‌رئیسه مجلس تصریح کرد: بسیاری از نمایندگان مجلس نسبت به وضع موجود در مدیریت ستاد مقابله با کرونا گله‌مندند و انتقادات جدی درباره این وضعیت دارند، به طوری که در نامه‌هایی به رئیس مجلس انتقادات خود را مطرح کرده‌اند. رنجبرزاده اضافه کرد: بتازگی نیز جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به آقای لاریجانی، رئیس مجلس خواستار پیگیری‌های لازم برای تغییر مدیریت ستاد مقابله با کرونا شده‌اند. همچنین نمایندگان خواستار این شده‌اند که ریاست ستاد مقابله با کرونا را رئیس‌جمهور یا معاون اول وی به عهده بگیرند. وی با اشاره به مفاد نامه نمایندگان مجلس به رئیس قوه‌مقننه برای تغییر در مدیریت ستاد مقابله با کرونا، گفت: نمایندگان مجلس در این نامه خواستار این شده‌اند که نسبت به عملیات و فرماندهی ستاد مقابله با کرونا تجدیدنظر شود، زیرا وزیر بهداشت هم‌تراز دیگر وزراست و نمی‌تواند مسؤولیت‌‌هایی برای دیگر وزرا تعیین کند.
 
* ضرورتی که بدیهی است
دیروز همچنین رئیس سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تغییر ریاست ستاد مقابله با کرونا را ضروری خواند، حسینعلی شهریاری گفت: اگر رئیس‌جمهور، رئیس ستاد مقابله با کرونا شود تمام وزرا از او حرف‌شنوی خواهند داشت. وی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: اگر رئیس‌جمهور رئیس ستاد مقابله با کرونا شود تمام وزرا از او حرف‌شنوی دارند، نه اینکه همه مسؤولیت را گردن وزیر بهداشت انداخته و سایر وزارتخانه‌ها هم اقدامی انجام ندهند. وی توضیح داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسؤول تامین ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و تجهیزات مورد نیاز است، سازمان برنامه باید منابع مالی مورد نیاز را تامین کند و وزارت کشور باید به استانداران دستورات لازم برای قرنطینه را بدهد؛ اقداماتی که در حوزه اختیارات وزیر بهداشت نیست.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: در این شرایط باید رئیس‌جمهور مسؤول ستاد مقابله با کرونا شود، البته منوط به اینکه 2 بار در روز جلسه گذاشته و هماهنگی‌های لازم را انجام دهد؛ لذا ضرورت ریاست آقای روحانی بر ستاد ملی مقابله با کرونا بدیهی است.

Page Generated in 0/0067 sec