printlogo


کد خبر: 217613تاریخ: 1398/12/24 00:00
سخنان بی‌پرده مدیر مؤسسه بهداشت جهانی دانشگاه هاروارد درباره عملکرد دولت ترامپ در مقابله با ویروس کرونا
نمره افتضاح به دولت آمریکا

گروه بین‌الملل: آمار کرونا در آمریکا با وجود پنهانکاری گسترده دولت این کشور در روزهای گذشته باز هم افزایش یافت و بر اساس ادعای دولت آمریکا رقم مبتلایان به عدد 1762 نفر و فوتی‌ها به 41 نفر رسید.  دولت آمریکا از ابتدای مطرح شدن شیوع کرونا در این کشور سانسور گسترده‌ای را در اعلام آمار تلفات در پیش گرفت و برای افشاکنندگان آمار هم 10 سال انفصال از خدمت در نظر گرفت. با این حال از دستپاچگی چند روز اخیر دولتمردان آمریکایی می‌توان حدس زد آمار تلفات در این کشور به رقم چشمگیری رسیده است. در همین ارتباط آخرین اقدام ترامپ، اعمال محدودیت بر همه پروازهای اروپا به آمریکا به استثنای انگلیس بوده است.  همزمان با انتشار اخبار پنهانکاری‌های آمریکا درباره شیوع کرونا در آمریکا، بحث هزینه‌های عجیب و غریب تست کرونا هم برای مردم آمریکا هزینه‌ساز شده است. در همین ارتباط «کتی پورتر» نماینده کنگره آمریکا در توئیتی نوشت: هزینه تست کرونا در آمریکا ۱۳۳۱ دلار است؛ اگر قرار باشد کسی قرنطینه شود، هزینه آن ۴۰۰۰ دلار است؛ ۳۳ درصد از مردم آمریکا به دکتر مراجعه نمی‌کنند، چون پول هزینه دکتر را ندارند.
 
* انگشت اتهام چین به سوی آمریکا
با این حال اما آنچه در 2 روز گذشته بمب خبری فضای کرونا بود، سخنان سخنگوی وزارت خارجه چین درباره احتمال منشأ آمریکایی کرونا بود. احتمال دخالت آمریکایی‌ها در یک جنگ بیولوژیک علیه کشورهای رقیب از ابتدای ماجرای کرونا همواره مطرح بوده اما این برای نخستین‌بار است که یک مقام رسمی چین این موضوع را اعلام می‌کند.  «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین در حساب توئیتر خود نوشت: «طی جلسه کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا، «رابرت ردفیلد» مدیر مرکز کنترل بیماری در آمریکا اذعان کرده است آزمایش ویروس کرونای برخی آمریکایی‌ها که ظاهرا بر اثر آنفلوآنزا جان باخته بودند، مثبت شده است. دست مرکز کنترل بیماری در آمریکا رو شد. اولین ابتلا در آمریکا چه زمانی رخ داد؟ چند نفر مبتلا شده‌اند؟ اسامی بیمارستان‌ها چیست؟ شاید ارتش آمریکا این اپیدمی را به ووهان آورده باشد. شفاف باشید! اطلاعات خود را منتشر کنید! آمریکا به ما یک توضیح بدهکار است». 
 
* چرا منشأ ویروس آمریکایی است؟
این سوال اگر چند هفته پیش پرسیده می‌شد یا درباره آن بحث می‌شد، گوینده سخن به سیاسی‌کاری یا تلاش برای انداختن تقصیر همه چیز به گردن آمریکا متهم می‌شد. قبل از آنکه سخنگوی وزارت خارجه چین حرفی در این‌باره بزند، چند رسانه آسیایی و آمریکایی به این موضوع پرداختند. در همین ارتباط گزارش شبکه تلویزیونی آساهی ژاپن مبنی بر اینکه ممکن است برخی از ۱۴ هزار نفری که در آمریکا بر اثر آنفلوآنزا مرده‌اند، در حقیقت بر اثر ویروس کرونا جان داده باشند، گمانه‌زنی‌ها درباره منشأ این بیماری خطرناک را تقویت کرده است. در این گزارش که در وبسایت گلوبال‌تایمز و همچنین گلوبال‌ریسرچ منتشر شده، آمده است: این گزارش بلافاصله موجب شد در شبکه‌های اجتماعی چینی این گمانه منتشر شود که منشأ این بیماری آمریکا بوده است. گلوبال‌ریسرچ در این‌باره نوشت: تاکنون مباحث گسترده‌ای در این‌باره شکل گرفته که این بیماری احتمالا در زمان مسابقات ارتش‌های جهان(سیزم) در چین منتشر شده است. بنا بر این گزارش، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیر آمریکا(سی‌دی‌سی) 14 فوریه (25 بهمن) اعلام کرد به دلیل ویروس کرونا، آزمایش افرادی را که به نوع مشابهی از بیماری آنفلوآنزا مبتلا هستند در آزمایشگاه‌های لس‌آنجلس، سن‌فرانسیسکو، سیاتل، شیکاگو و نیویورک‌  آغاز خواهد کرد. به هر حال بنا بر گزارش تلویزیون آساهی، احتمالا کسانی که در آمریکا به‌خاطر آنفلوآنزا جان داده‌اند، مبتلا به ویروس کرونا بوده‌اند. 
 
* احتمال ابتلای ۱۵۰ میلیون آمریکایی به کرونا
دکتر «برایان موناهان» از پزشکان کنگره آمریکا و دادگاه عالی این کشور اعلام کرد انتظار دارد ۷۰ تا ۱۵۰ میلیون نفر در آمریکا به ویروس کرونای جدید مبتلا شوند. به گزارش رسانه‌های آمریکایی موناهان این اظهارنظر خود را در نشستی پشت درهای بسته در روز پنجشنبه با حضور نیروهای اداری مجلس سنا و پرسنل 2 حزب اصلی مطرح کرد.  از سویی دکتر «آنتونی فائوچی» مدیر انستیتو ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا به کمیته اصلاح و نظارت مجلس نمایندگان آمریکا گفت: من می‌توانم بگویم ما موارد بیشتری را درباره ابتلا به ویروس کرونا شاهد خواهیم بود و همه چیز از این چیزی که الان هست بدتر خواهد شد.
 
* دستور محرمانه شدن جلسات
اتفاق مهمی که در 2 روز گذشته خبرساز بوده، دستور دولت آمریکا برای محرمانه شدن همه جلساتی است که توسط مقامات رسمی آمریکا در حوزه کرونا برگزار می‌شود. بر اساس این خبر، کاخ سفید به مقام‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت آمریکا دستور داده جلساتی را که درباره ویروس کرونا برگزار می‌شود محرمانه تلقی کنند. شورای امنیت ملی آمریکا که به رئیس‌جمهور در زمینه مسائل امنیتی مشورت می‌دهد، دستور محرمانه شدن این جلسات را داده است. این خبر را خبرگزاری رویترز به نقل از 4 مقام آمریکایی اعلام کرده است که در نوع خود بی‌سابقه است. رویترز در گزارش خود آورده است: از اواسط ماه ژانویه (25 دی‌ماه) ده‌ها جلسه محرمانه درباره موضوعاتی از جمله میزان آلودگی به ویروس کرونا، مسائل مربوط به قرنطینه و اعمال محدودیت‌های مسافرتی تحت تدابیر امنیتی در یکی از ساختمان‌های وزارت بهداشت آمریکا برگزار شده است. برگزاری جلسات سری وزارت بهداشت آمریکا در اوایل سال جدید میلادی و در حالی که هنوز چینی‌ها هم شاید برآورد درستی از اتفاق نداشتند، خود موضوع پیچیده‌ای است که بر ابهامات موضوع افزوده است.  به نوشته رویترز، کارکنان فاقد مجوزهای امنیتی از جمله کارشناسان زیر مجموعه دولت از حضور در این جلسات که مقام‌های نهادهای مختلف آمریکا در آن شرکت داشته‌اند منع شده‌اند.
 
* ادامه انتقاد از سوءمدیریت ترامپ
انتقاد از پنهانکاری و بعد سوءمدیریت دولت آمریکا در مواجهه با کرونا همچنان از موضوعات داغ در عرصه داخلی آمریکاست. ترامپ هم در مقام پاسخگویی همه حملات را سیاسی‌کاری رقبای خود عنوان می‌کند تا از زیر بار فشار انتقادات رهایی یابد. در میان جمهوری‌خواهان به واسطه وابستگی‌های حزبی کسی از ترامپ انتقاد نمی‌کند  اما در میان دموکرات‌ها انتقادها با صراحت بیشتری انجام می‌شود. برنی سندرز و جو بایدن در روزهای گذشته با جدیت بیشتری به انتقاد از وضع موجود پرداخته‌اند. جو بایدن شامگاه پنجشنبه در سخنرانی خود در ویلمینگتو گفت: دولت در قبال بحرانی که با آن مواجه شده‌ایم ما را بدون آمادگی رها کرده است. بایدن افزود: هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند قول بدهد از شیوع کرونا در آینده جلوگیری می‌کند اما می‌توانم این قول را به شما بدهم هنگامی که رئیس‌جمهور شوم، آمادگی بهتری خواهیم داشت، پاسخ بهتری می‌دهیم و به شکل بهتری به احیای بعد از بحران می‌پردازیم. برنی سندرز، رقیب دموکرات بایدن نیز پنجشنبه شب در سخنرانی خود در ورمونت گفت: اگر زمانی در تاریخ مدرن آمریکا وجود داشته باشد که همه در مساله‌ای دخیل باشیم، این همان لحظه است. دولت ترامپ دولتی واجد بی‌کفایتی و بی‌ملاحظگی است که جان شمار بسیاری را به خطر انداخته است.
 
* دانشگاه هاروارد: واکنش آمریکا به کرونا مفتضحانه است
همزمان با انتشار برخی اخبار به نقل از فرماندار اوهایو درباره ابتلای 100 هزار نفر از اهالی این ایالت به کرونا، سایت رادیوی ملی آمریکا در مقاله‌ای به بررسی واکنش کشورهای مختلف جهان به ویروس کرونا، پرداخته است. آشیش جیها، مدیر مؤسسه بهداشت جهانی دانشگاه هاروارد در این مقاله نوشت: واکنش دولت آمریکا به ویروس کرونا بسیار بدتر از هر کشور دیگری است که با این معضل بهداشتی دست‌و‌پنجه نرم کرده است. نوع واکنش آمریکا تکان‌دهنده و یک شکست مفتضحانه است که مایه بهت و حیرت شده است.  رئیس مؤسسه بهداشت جهانی دانشگاه هاروارد افزود: من هنوز نمی‌فهمم که چرا ما آزمایش‌های گسترده نداریم. ویتنام! ویتنام در مقایسه با آمریکا مردم بیشتری را آزمایش کرده است.
***
[آمار ترسناک جانسون از کرونا]
با وجود آنکه ترامپ گفته کل پروازهای اروپا به آمریکا به استثنای انگلیس را لغو می‌کند، به نظر می‌رسد انگلیس یکی از وخیم‌ترین اوضاع را در ارتباط با کرونا در بین اروپایی‌ها دارد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در نشستی خبری گفت: احتمالا چیزی حدود ۱۰ هزار مبتلا به بیماری «کووید-۱۹» در انگلیس وجود دارد. به نوشته روزنامه گاردین، جانسون در این نشست تأکید کرد: مبارزه با این بیماری که بدترین بحران در زمینه سلامت برای یک نسل خواهد بود می‌تواند موجب اختلال گسترده در زندگی روزمره مردم انگلیس به‌ مدت چند ماه شود. او هشدار داد: این ویروس انتشار بیشتری خواهد داشت. خانواده‌های بسیار بیشتری عزیزان خود را پیش از آنکه زمان طبیعی مرگ‌شان فرا برسد از دست خواهند داد. کریس وایتی، از مقامات وزارت بهداشت انگلیس نیز در این نشست گفت: در بدترین حالت حدود ۸۰ درصد از مردم انگلیس به این بیماری مبتلا می‌شوند و میزان مرگ‌ومیر در میان مبتلایان حدود یک درصد خواهد بود؛ به این معنی که بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این کشور بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست خواهند داد.

Page Generated in 0/0066 sec