printlogo


کد خبر: 217614تاریخ: 1398/12/24 00:00
حمله آمریکا به مواضع حشدالشعبی در واکنش به حمله راکتی به پایگاه التاجی، یادآور سناریویی است که چند ماه قبل و پس از حمله راکتی به پایگاه K1 در کرکوک اجرا شد
پشت پرده حمله به التاجی

شامگاه چهارشنبه رسانه‌های غربی در خبری مدعی شدند بر اثر حمله راکتی به پایگاه التاجی در شمال بغداد 3 نفر از نیروهای به اصطلاح «ائتلاف بین‌المللی ضدداعش» از جمله 2 آمریکایی و یک انگلیسی کشته شده‌اند. این رسانه‌ها با استناد به توئیت «جنیفر گریفین» خبرنگار فاکس‌نیوز که مدعی شده بود «داعش توان چنین حمله‌ای را ندارد»، انگشت اتهام را به سوی نیروهای حشدالشعبی و کتائب حزب‌الله عراق نشانه رفتند؛ اقدامی که سبب شد ساعتی پس از این حمله، جنگنده‌های ائتلاف، مواضع حشدالشعبی در منطقه مرزی بوکمال در شمال سوریه را هدف قرار دهند و از بامداد جمعه با حمله به استان‎های صلاح‌الدین، بابل، بصره و کربلا پایگاه‌های ارتش، پلیس،  فرودگاه کربلا و حزب‌الله عراق را هدف قرار دادند. این حملات در حالی  صورت گرفت که حشدالشعبی از همان ابتدا هرگونه حمله به پایگاه‌های آمریکایی را تکذیب کرد. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها این بار هم با صحنه‌سازی به دنبال اجرای طرح‌های دیگری هستند. 
به گزارش «وطن امروز»، در پی انتشار اخباری مبنی بر حمله به پایگاه التاجی، نیروهای آمریکایی از چهارشنبه‌شب موج جدیدی از حملات را علیه مواضع حشدالشعبی عراق به راه انداختند. «جنیفر گریفین» خبرنگار شبکه خبری فاکس‌نیوز در توئیتر مدعی شد در حمله چهارشنبه‌شب، 15 فروند راکت کاتیوشا در پایگاه نظامی التاجی عراق فرود آمده است. وی به نقل از یک منبع نظامی آمریکایی نوشته است: «داعش قابلیت چنین حمله‌ای را ندارد». او تعداد مجروحان را بیش از 11 نفر برآورد کرد. دقایقی بعد از توئیت خبرنگار شبکه خبری فاکس‌نیوز، رویترز تایید کرد 2 نظامی تروریست آمریکایی و یک نظامی انگلیسی در حمله به التاجی کشته شده‌اند. منبع رویترز، 2 منبع نظامی آمریکایی، ذکر شده که این خبرگزاری نامی از آنها نبرده است. اندکی بعد، خبرگزاری فرانسه نیز این خبر را تایید کرد. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز از مجروح شدن 11 نفر در حمله به التاجی خبر داد. این شبکه خبری ملیت مجروح‌شدگان را مشخص نکرد. این در حالی است که در خبرهای اولیه، تعداد راکت‌های اصابت کرده به پایگاه التاجی 10 راکت ذکر شده و گفته شده بود این حمله تلفاتی بر جا نگذاشته است. هر چند نیروهای امنیتی عراق خودرویی را که این راکت‌ها از آن شلیک شده است، کشف و ضبط کرده‌اند اما هنوز مشخص نیست چه کسی یا گروهی اقدام به شلیک این راکت‌ها کرده‌ است. ساعاتی پس از این حمله، شبکه الجزیره قطر گزارش داد جنگنده‌های آمریکایی مواضع حشدالشعبی در منطقه «بوکمال» در مرز عراق با سوریه را بمباران کردند. 
 
* حمله آمریکا به مواضع حشد‌الشعبی و ارتش عراق
بامداد جمعه جنگنده‎های آمریکایی به استان‎های صلاح‌الدین، بابل، بصره و کربلا حمله کردند. جنگنده‌های آمریکا حملاتی را به مواضع تیپ 47 حشدالشعبی در «جُرفُ الصَخر» واقع در 60 کیلومتری جنوب غربی بغداد و همچنین منطقه «السعیدات» از توابع این استان انجام دادند که طی آن مواضع حزب‌الله عراق هم مورد هدف قرار گرفت. این حملات در استان کربلا در 2 منطقه «الرجیبه» و «الخیرات» انجام شد. خبرنگار المیادین هم از حمله آمریکا به یک مرکز ارتش عراق خبر داد.  ستاد رسانه‌ای ارتش عراق هم از حمله به پایگاه‌های یگان‌های واکنش سریع و کماندوهای تیپ 19 ارتش عراق خبر داد. مدیر اطلاع‌رسانی فرودگاه کربلا نیز اعلام کرد در حملات بامداد جمعه آمریکا، فرودگاه در حال تاسیس این استان نیز هدف قرار گرفت که در نتیجه آن یکی از کارگران کشته شد. ستاد فرماندهی عملیات مشترک عراق هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد بر اثر حمله هوایی آمریکا از میان نیروهای هنگ اضطراری پلیس بابل 2 نفر شهید و 2 نفر دیگر مجروح شدند. پنتاگون ساعتی پس از آن، مسؤولیت این حملات را بر عهده گرفت. 
 
* موضع حشد‌الشعبی درباره حمله به التاجی
 «عادل الکرعاوی» از فرماندهان حشدالشعبی با تحریک‌آمیز خواندن اتهامات آمریکایی‌ها ‌علیه حشدالشعبی در حمله به پایگاه التاجی گفت: متهم کردن حشدالشعبی به عاملیت در این حملات صحیح نیست. «محمد البصری» دیگر فرمانده حشدالشعبی نیز گفت حشد یک نیروی رسمی عراق است و هیچ دستی در حمله به نیروهای آمریکایی ندارد. او تأکید کرد گروه‌های حشدالشعبی اگر به پایگاه‌های آمریکایی حمله کرده باشند، هیچ ترسی از اعلام آن ندارند. البصری گفت اگر حشدالشعبی این حمله را انجام داده بود به طور رسمی با انتشار ویدئویی آن را بر عهده می‌گرفت؛ چنانکه پیش از این نیز چنین کرده است.
«محمد محیی» سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق هم درباره حملات اخیر آمریکا گفت: «آمریکا  شامگاه چهارشنبه به محض اینکه به پایگاه التاجی حمله شد، قبل از اینکه چیزی درباره آن ثابت شده باشد یا تحقیقی درباره‌اش انجام شود اقدام به بمباران مواضعی در مرز کرد».
 
* محکومیت  حملات آمریکا از سوی مقامات عراقی
دفتر ریاست‌جمهوری عراق در بیانیه‌ای حملات هوایی آمریکا به مواضع ارتش، پلیس و حشدالشعبی عراق را نقض حاکمیت این کشور توصیف کرد. در این بیانیه آمده است: «رئیس جمهوری این بمباران را نقض حاکمیت ملی می‌داند و تأکید دارد بهبود وضعیت امنیتی با حمایت از دولت عراق برای انجام وظایف و افزایش قدرت خود جهت اعمال قانون و دفاع از حاکمیت و ممانعت از تبدیل شدن عراق به محل جنگ نیابتی امکان‌پذیر است». در پایان این بیانیه آمده است: جامعه بین‌المللی باید به حاکمیت عراق و تصمیماتش احترام گذاشته و از این کشور حمایت کند. عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و شماری از نمایندگان پارلمان و جریان‌های سیاسی عراق نیز حمله تجاوزکارانه آمریکا به پایگاه‌های حشدالشعبی و ارتش را محکوم کردند. ستاد فرماندهی عملیات مشترک عراق هم حمله آمریکا را تعرض به حاکمیت عراق و موجب تقویت رویکردهای غیرقانونی در این کشور خواند و گفت: «این تجاوزات هیچ ارتباطی با هیچ شراکت یا احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی و هوایی آن و استقلال شهروندان آن ندارد و اگر کنترل نشده و همه به اراده عراق احترام نگذارند، پیامدهای آن بر همه مترتب خواهد شد».
همچنین «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق تأکید کرد وزیر خارجه این کشور نشستی را در واکنش به این تجاوزات برگزار می‌کند. وزارت خارجه این کشور همچنین سفرای آمریکا و انگلیس در بغداد را احضار کرده است.
همچنین نمایندگان فراکسیون الصادقون، وابسته به عصائب اهل‌الحق و ائتلاف دولت قانون خواستار اتحاد همه عراق برای اخراج آمریکایی‌ها شدند. در واکنشی دیگر جنبش اسلامی نجباء در بیانیه‌ای تأکید کرد: «آمریکا با ادامه دادن به تجاوزگری‌ها و استکبار خود، منطقه را در برابر یک درگیری قرار داده است که در آن قواعد درگیری به کلی تغییر خواهد کرد و به معادله چشم در برابر چشم عمل خواهد شد». در همین حال عدنان الاسدی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق ضمن محکوم کردن حملات شامگاه چهارشنبه آمریکا به مقرهای حشدالشعبی و فرودگاه کربلا، خواستار اخراج نظامیان تروریست آمریکا از این کشور شد.
همچنین آستان مقدس حسینی روز جمعه در بیانیه‌ای این حمله موشکی را که بنا بر اعلام این آستان مقدس به هیچ‌وجه توجیهی ندارد، محکوم کرد و از رسانه‌های داخلی و خارجی خواست این حمله را مستند کرده و از ماهیت مدنی فرودگاه و میزان خسارات ناشی از حمله آمریکا اطلاع یابند.
 
* شباهت سناریوی حمله به التاجی با حمله به K1
حمله هوایی به مواضع حشدالشعبی در واکنش به حمله راکتی به پایگاه التاجی توسط تروریست‌های آمریکایی، یادآور سناریویی است که چند ماه قبل و پس از حمله راکتی به پایگاه K1 در کرکوک انجام شد. در آن حمله راکتی که ۲۷ دسامبر (۶ دی‌ماه) انجام شد، یک پیمانکار نظامی آمریکایی کشته و چند نفر هم زخمی شدند. هرچند هیچ‌وقت نام آن پیمانکار از سوی رسانه‌ها و مقامات آمریکایی منتشر نشد اما آمریکا آن حمله را به گروه «کتائب حزب‌الله» از اعضای «حشدالشعبی» عراق نسبت داد و به همین بهانه چند پایگاه این گروه را در نزدیکی منطقه «قائم» هدف قرار داد. این درحالی بود که به گفته مقامات سیاسی عراق، کتائب حزب‌الله از سال 2014 در استان کرکوک هیچ نیرویی ندارد. اعتراضات در برابر سفارت آمریکا در بغداد، ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و پاسخ موشکی ایران به آمریکا، همگی بعد از این 2 رخداد، اتفاق افتاد. مقام‌های نظامی و اطلاعاتی عراق آن زمان درباره عامل شلیک راکت‌هایی که زنجیره‌ای از حوادث را رقم زد، ابراز تردید و اعلام کردند بعید است کتائب حزب‌الله عامل این اقدام بوده باشد». در رابطه با حمله به التاجی هم باید این مسأله را مدنظر قرار داد که این حمله یک روز بعد از آن انجام شد که «کنث مک‌کنزی» فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه (سنتکام) از قصد واشنگتن برای استقرار سامانه پدافند موشکی در عراق خبر داد. از این رو به نظر می‌رسد یکی از اهداف آمریکا [از این حمله و حملات مشابه] این است که واشنگتن تلاش می‌کند بگوید با تهدیدات واقعی در عراق دست و پنجه نرم می‌کند و نیاز ضروری به استقرار لانچرهای سامانه موشکی پاتریوت در اطراف پایگاه‌های نظامی خود در عراق دارد. این مسأله‌ای است که واشنگتن آن را در ضمن راهبرد امنیتی خود در منطقه، برای مقابله با ایران و قدرت رو ‌به ‌رشد محور مقاومت و حمایت از امنیت اسرائیل قرار داده است.  علاوه بر این می‌توان گفت این حملات واکنشی به پیشروی حشدالشعبی در میدان نبرد علیه داعش طی هفته‌های گذشته است. ضمن اینکه نیروهای ارتش سوریه نیز در شمال این کشور به موفقیت‌های مهمی دست یافته‌اند و حمله آمریکا به پایگاه بوکمال در مرز عراق و سوریه می‌تواند در راستای ایجاد جبهه جدیدی در جنوب سوریه برای تروریست‌ها باشد.
***
[موضع مقامات عراقی در باره حمله به التاجی]
فرماندهی عملیات مشترک عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق، ضمن هشدار درباره پیامدهای حمله به نیروهای ائتلاف، خواستار تحقیق درباره این مسأله و شناسایی هویت مهاجمان شد.
در این بیانیه آمده است: این حمله یک چالش امنیتی بسیار خطرناک و یک اقدام خصمانه به شمار می‌آید، لذا عادل عبدالمهدی، دستور داده تحقیقات فوری برای شناسایی عاملان این حمله راکتی به عنوان یک اقدام خصمانه و خطرناک انجام شود. این فرماندهی در ادامه تاکید کرد که تدابیر قاطعی اتخاذ کرده و با هرگونه حمله به اردوگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی مقابله خواهد کرد.  پایگاه خبری «السومریه» هم در خبری نوشت: «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز از نخست‌وزیر پیشبرد امور خواست تصمیماتی قاطع برای حمایت از پایگا‌های نظامی که نیروهای ائتلاف در آن حضور دارند، اتخاذ کند. «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق نیز روز پنجشنبه، حمله به پایگاه التاجی را محکوم کرد و خواستار تحقیق درباره عوامل این حمله شد.

Page Generated in 0/0064 sec