printlogo


کد خبر: 217615تاریخ: 1398/12/24 00:00
دور دنیا

شرایط حضور پوتین در انتخابات ۲۰۲۴
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه به تشریح شرایط حضور پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور پرداخت. به گزارش اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در سخنانی اعلام کرد: وضعیت جهان نامشخص و بسیار متلاطم است. بسیاری از کشورها در جهان از جمله کشور خودمان در وضعیت بسیار بی‌ثباتی قرار دارند. بنابراین در این دوران سخت، حرف زدن درباره نامزدی پوتین در سال ۲۰۲۴ به عوامل بسیاری بستگی دارد. وی در ادامه تأکید کرد وضعیت اقتصاد جهان و نتایج شیوع ویروس «کرونا» از جمله عواملی هستند که در این ‌باره تأثیرگذارند. پسکوف افزود: تا سال ۲۰۲۴ زمان زیاد و کارهای بسیاری مانده است؛ باید ببینیم چه خواهد شد. طرح اصلاح قانون اساسی روسیه پس از تایید در دومای این کشور (مجلس سفلی) در مجلس علیا هم به تصویب رسید. این در حالی است که با نهایی شدن این طرح، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌تواند در سال ۲۰۲۴ یک بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور نامزد شود. 
***
هشدار دولت افغانستان به طالبان
حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در سخنانی هشدار داده اگر طالبان به خشونت پایان ندهد، نیروهای امنیتی به حالت تهاجمی درخواهند آمد. در همین ارتباط، اداره امنیت ملی افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای تصریح کرد که محب این اظهارات را در دیدار با تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان مطرح کرده است. به نقل از این اعلامیه در این دیدار 2 طرف درباره روند صلح افغانستان و افزایش خشونت از سوی طالبان در برابر مردم و نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور بحث و گفت‌وگو کردند. محب در این دیدار تاکید کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان هنوز هم در حالت دفاعی قرار دارند و در صورتی که طالبان به خشونت‌ها پایان ندهد نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از حالت دفاعی به حالت تهاجمی درخواهند آمد. 
***
گفت‌و‌گوی وزرای دفاع انگلیس  و ترکیه
خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه با بن والاس، همتای انگلیسی خود که به آنکارا سفر کرده دیدار و گفت‌وگو کرد. گفته شده که موضوع اصلی مورد بحث آکار و والاس، مسائل امنیتی و نظامی منطقه، بویژه موضوع استان ادلب در سوریه بوده است. در همین ارتباط وزارت دفاع ترکیه بیانیه‌ای منتشر کرده و در آن گفته است که در این دیدار 2 طرف بر توقف درگیری‌ها در ادلب، حفظ ثبات در مرزهای ترکیه و ممانعت از بحران انسانی در سوریه تاکید کرده‌اند. ادامه تماس‌ها و هماهنگی‌ها میان ترکیه و انگلیس در جریان تحولات و تنش‌ها در ادلب از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در دیدار وزرای دفاع ترکیه و انگلیس بوده است. 
***
ابتلای همسر نخست‌وزیر کانادا به کرونا
سوفیا گریگوآر ترودو، همسر نخست‌وزیر کنونی کانادا که پس از بازگشت از سفر خود به انگلیس علائم بیماری مشابه آنفلوآنزا را نشان می‌داد، به بیماری کرونا مبتلا شده است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز که گفته می‌شود وضعیت جسمانی‌اش مساعد است، هم‌اکنون در قرنطینه بسر می‌برد. پزشکانی که وضعیت جسمانی جاستین ترودو را معاینه کرده‌اند، تأکید می‌کنند افرادی که اخیرا در ارتباط نزدیک با شخص نخست‌وزیر بوده‌اند، با خطر ابتلا به این بیماری مواجه نیستند. ترودو 2 هفته آتی را در قرنطینه به سر خواهد برد. 
***
برگزاری رزمایش توپخانه‌ای کره‌شمالی
با وجود نگرانی‌ها از شیوع احتمالی ویروس کرونا، کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در دومین حضور علنی خود طی هفته جاری شخصا هدایت رزمایش‌های نظامی ارتش این کشور را که شامل عملیات پرتاب توپ توسط یگان‌های توپخانه‌ای و ارزیابی آمادگی رزمی آنها بود، برعهده گرفت. گفتنی است کره‌شمالی که از 2 طرف- شمال و جنوب- در محاصره چین و کره‌جنوبی قرار دارد، تاکنون هیچ‌گونه مورد ابتلا به ویروس کرونا را گزارش نداده است؛ با این حال تست کرونا در گذرگاه‌های مرزی را تشدید و قوانین مربوط به قرنطینه را وضع کرده است. تصاویر انتشاریافته توسط خبرگزاری رسمی کره شمالی، کیم جونگ اون را در حال تماشای رزمایش توپخانه‌ای این کشور بدون هرگونه پوشش محافظتی نشان می‌دهد، در حالی که برخلاف وی تمام دستیاران همراهش ماسک‌های سیاه یکسانی بر صورت زده‌اند. 
***
اعلام زمان افتتاح جاده بین‌المللی ‌ام 4
وزیر حمل‌و‌نقل سوریه اعلام کرد، به محض اجرایی شدن توافق مسکو، این وزارتخانه آماده افتتاح جاده حلب- لاذقیه و بهره‌برداری از آن است. علی حمود، وزیر حمل‌و‌نقل سوریه تأکید کرد، این وزارتخانه توانست جاده بین‌المللی حلب- لاذقیه معروف به ام 4 را در مناطقی که ارتش سوریه آزاد کرده، برای بهره‌برداری آماده کند. وزارت حمل‌و‌نقل سوریه منتظر پایبندی دولت ترکیه به اجرای توافق مسکو است تا وضعیت جاده‌های کشور را برای استفاده و تردد بهبود بخشد. وی با بیان اینکه جاده حلب- لاذقیه به لحاظ اقتصادی حائز اهمیت است و مسافت میان 2 استان را کوتاه می‌کند، تأکید کرد، این جاده استراتژیک از طریق بندر لاذقیه، عراق را به آب‌های آزاد متصل می‌کند و به همین دلیل انتقال کالا براحتی و سهولت انجام می‌شود. پیش از این استان لاذقیه اعلام کرده بود خاکریزها و ایست‌های بازرسی موجود در جاده حلب- لاذقیه تا پل کفریا برداشته شده است و تلاش‌ها برای از بین بردن موانع از جمله بازماندگان تروریست‌ها ادامه دارد. 

Page Generated in 0/0177 sec