printlogo


کد خبر: 217617تاریخ: 1398/12/24 00:00
افشای پشت پرده انتخابات دوومیدانی و اینکه چه کسانی رأی دادند
آرای مجهول

برخی روسای هیات‌های استانی تاکید می‌کنند در حالی که هیچ نماینده‌ای برای حضور در انتخابات فدراسیون دوومیدانی معرفی نکرده بودند اما رای‌های‌شان در صندوق انداخته شده است. فدراسیون دوومیدانی روز دوشنبه یکی از عجیب‌ترین انتخابات تاریخ خود را تجربه کرد. مجمع پرحرف و حدیثی که در روزهای تعطیلی همه اجتماعات کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا برنامه‌ریزی شد و با حضور حداقلی اعضا (حتی پایین‌تر از حد نصاب دو‌سوم) و البته دست و پا کردن اجباری چند عضو یا نماینده و حتی به صورت تلفنی (!) برگزار شد. این در حالی است که به حد نصاب نرسیدن اعضای مجمع تا حدود یک ساعت و نیم پس از زمان اعلام اولیه آن تقریبا همه را مطمئن کرده بود که با این تعداد افراد حاضر انتخابات فدراسیون دوومیدانی لغو خواهد شد؛ احتمالی که اندکی بعد با حضور چند فرد که خود را نماینده برخی هیأت‌های استانی معرفی کردند و همچنین رأی عجیب تلفنی از یکی از اعضای مجمع به صفر رسید و مجمع با ۲۸ عضو (واقعی، جانشین و تلفنی) آغاز شد. البته این موضوع با انتقاد شدید مجید کیهانی یکی از کاندیداهای ریاست همراه بود ولی از سوی معاون وزیر ورزش و جوانان پذیرفته نشد تا کیهانی به نشانه اعتراض مجمع را ترک کند. موضوع جالب توجه و تأمل‌برانگیز در انتخابات عجیب دوومیدانی این است که برخلاف ادعای مسؤولان، 3 رئیس هیأت استانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر عنوان کردند هیچ نماینده‌ای از سوی آنها برای حضور در مجمع معرفی نشده است و از این تخلف آشکار وزارت ورزش و جوانان شکایت دارند. محمد حسین صادقیان‌پور، رئیس هیأت استان آذربایجان شرقی یکی از چند رئیس هیأتی بود که نماینده‌ای در مجمع دوومیدانی به جایش رأی داد. صادقیان‌پور که از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد به مهر گفت:
«شنیدم یک نفر از طرف هیأت در مجمع حاضر شده است، در حالی که من از حضور چنین فردی بی‌خبرم. طبق آیین‌نامه انتخابات یا باید خود رئیس هیأت در انتخابات شرکت کند یا فردی توسط وی به صورت کتبی معرفی شود اما هیچ یک از این موارد در انتخابات دوومیدانی رخ نداد». حسین فهیمی، رئیس هیأت آذربایجان غربی هم درباره مجمع دوومیدانی و حضور نماینده منتسب به وی در انتخابات گفت: به دلیل حجم بالای تماس‌ها موبایلم را از عصر روز قبل از انتخابات خاموش کردم اما صبح که به سرکار آمدم گفتند یک معرفینامه بدهم که من قبول نکردم ولی نمی‌دانم چه فردی بدون هماهنگی از طرف من در مجمع رأی داده است.
 
* ۷ تخلف در انتخابات دوومیدانی محرز است
از سوی دیگر رئیس پیشین فدراسیون دوومیدانی می‌گوید 7 مورد تخلف در برگزاری انتخابات اخیر این فدراسیون محرز شده است. مجید کیهانی درباره اتفاقاتی که برای انتخابات فدراسیون دوومیدانی رقم خورد، گفت: برای من مسجل است وزارت ورزش هیچ جهت‌گیری برای یک کاندیدای خاص نداشته است. اینطور نبوده که سلطانی‌فر و علی‌نژاد از یک کاندیدای خاص طرفداری کرده باشند که این یکی از نقاط قوت‌ انتخابات فدراسیون دوومیدانی است. وی درباره اینکه قبلا اعلام کرده بود انتخابات مهندسی شده است، گفت: منظور من آیین‌نامه‌ای بود که از سوی وزارت ورزش در اختیار مسؤولان برگزاری انتخابات است که منتج از اساسنامه فدراسیون‌هاست. آنچه شائبه ایجاد کرد، عدول از این آیین‌نامه است. اگر قرار باشد نظرات شخصی را در انتخابات اعمال کنیم، چه نیازی به آیین‌نامه است. کیهانی ادامه داد: در روز انتخابات اصراری را دیدم که به هر قیمتی این انتخابات برگزار شود. 6 مورد تخلف محرز رخ داده است و اگر ساعت انتخابات را در نظر بگیریم، می‌شود 7 مورد. انتخابات با یک ساعت و ۱۵ دقیقه تاخیر آغاز شد. وی ادامه داد: در روز برگزاری مجمع ۲۲ نفر از روسای هیأت‌های استان‌ها که عضو مجمع هستند در مجمع حضور پیدا نکردند و نمایندگانی برای آذربایجان شرقی، غربی، بوشهر و خراسان آمدند و جایگزین روسا شدند، بدون اینکه اسناد و نامه‌های آنها مورد بررسی قرار بگیرد. نماینده آذربایجان غربی عضو هیأت‌رئیسه نبود و اصلا از اهالی کشتی است (!) و نامه او هم از دبیر است. کیهانی خاطرنشان کرد: درباره بوشهر هم ایشان عضو هیأت‌رئیسه دوومیدانی نبود و نامه‌ای هم به امضای رئیس هیات نداشت. درباره خراسان جنوبی هم دبیر هیات دوومیدانی این استان نامه‌ای داشت که خودشان تهیه کرده‌اند که نمی‌دانم امضای رئیس هیات را دارد یا نه اما رئیس این هیات اعلام کرده است نه در مجمع حضور داشته و نه نامه‌ای به کسی داده است. کیهانی درباره شکایت به نهادهای نظارتی گفت: موارد و تخلفات را به سازمان بازرسی کل کشور ارسال کرده‌ام تا بتوانیم از حق اعضای مجمع دفاع کنیم. وی درباره اتهامی که به او درباره هماهنگی با روسای هیات‌ها برای نیامدن به مجمع وارد شده است، گفت: اگر اینطور باشد که رای این ۲۸ نفر من باشم که من باید رئیس می‌شدم. مگر می‌شود من با دست خودم به طرفدارانم بگویم به مجمع نیایند تا رئیس نشوم؟ اصلا اینطور نیست. 
 
* شروین اسبقیان: انتخابات با نظر وزیر ورزش اینطور برگزار شد!
با این وجود مدیرکل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی اعتقاد دارد انتخابات فدراسیون دوومیدانی با نظر وزیر ورزش تحت شرایط خاص حتما باید آنگونه برگزار می‌شد. سیدمحمدشروین اسبقیان درباره برگزاری انتخابات فدراسیون دوومیدانی گفت: با شناختی که از آقای علی‌نژاد دارم، مطمئنم ایشان اجازه کار غیرقانونی به کسی نمی‌دهد. ما مستندات برگزاری انتخابات را توسط معاونت ورزش قهرمانی بررسی کردیم و بعد اجازه برگزاری انتخابات صادر شد. وی درباره تخلف از آیین‌نامه نیز گفت: این آیین‌نامه‌ای که مطرح شده، توسط مقام عالی وزارت ابلاغ می‌شود و قانون نیست. شرایط خاص کشور هم مشخص است. وقتی مقام معظم رهبری درباره بودجه تصمیماتی می‌گیرند و در کشور دورکاری را سفارش می‌کنند، مقام عالی وزارت می‌تواند دستور بدهد که اگر مشکل و مواردی باشد، این حالت دورکاری اتفاق بیفتد. وی در پاسخ به این پرسش که با این شرایط چرا مجمع برگزار شد، گفت: تاریخ انتخابات از قبل مشخص شده بود و با توجه به شرایطی که دوومیدانی داشت ثبات مدیریت در این فدراسیون بسیار حائز اهمیت بود. قبلا هم انتخابات‌ها این شرایط را داشته که اگر رئیس هیاتی نتواند بیاید، می‌تواند مهر و امضا کند و بفرستد. اسبقیان درباره جابه‌جایی برخی اعضا از جمله نماینده داوران در مجمع گفت: آقای شهبازی از مدیران استان اردبیل است. ایشان شب قبل از انتخابات اعلام می‌کند می‌آید و در انتخابات شرکت می‌کند اما می‌آید در زنجان و می‌گوید جاده بسته شده و اجازه نمی‌دهند بیایم. به همین خاطر آقای فیروزی جانشین وی شد. اسبقیان درباره اینکه برخی برنامه‌ریزی‌ها برای نیامدن روسای هیات‌ها شده بود، گفت: شاید درخواست‌هایی برای تعویق مجمع شده باشد اما من شخصا ندیدم. روسای هیأت‌ها می‌توانستند خودشان بیایند یا اینکه نماینده بفرستند.

Page Generated in 0/0584 sec