printlogo


کد خبر: 217623تاریخ: 1398/12/24 00:00
اولین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع) ساعاتی پس از صدور فرمان رهبر انقلاب برگزار شد
دفاع بیولوژیک ملی
* سرلشکر باقری: هزار درمانگاه ثابت و سیار نیروهای مسلح را در سراسر کشور در اختیار بخش درمان قرار می‌دهیم

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، فرمانده کل قوا با صدور فرمانی به سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تقدیر از خدمات نیروهای مسلح به مردم در زمینه مقابله با ویروس کرونا، بر لزوم سازماندهی این خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأکید و خاطرنشان کردند: این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملی بیفزاید.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمه‌تعالی
سردار سرلشکر باقری
با تقدیر از خدماتی که نیروهای مسلح تاکنون در زمینه‌ کرونا به مردم عزیز تقدیم کرده‌اند و با تاکید بر ادامه و گسترش هرچه بیشتر آن، لازم است سازماندهی این خدمات به شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و...، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوه‌های لازم نیز بپردازد. تقسیم وظایف و مأموریت‌های سازمان‌ها و بخش‌های نیروهای مسلح از وظایف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند.
این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملی بیفزاید.
امید است با هدایت الهی و پشتیبانی ویژه‌ حضرت بقیه‌الله ارواحنا فداه ملت ایران همواره پیروز و برخوردار از امنیت و سلامت باشند.
سیدعلی خامنه‌ای
۲۲ اسفند ۱۳۹۸
کمتر از 24 ساعت پس از صدور فرمان مقام معظم رهبری، اولین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع) نیروهای مسلح صبح جمعه برگزار شد. 
سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح درباره مصوبات این جلسه به خبرنگاران گفت: رصد ملی و یافتن افراد مشکوک و افرادی که احتمال بیماری در آنها وجود دارد مهم است. ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده کل ملت ایران یک بار از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و در صورت ضرورت با مراجعه حضوری مورد رصد قرار خواهند گرفت و افراد مشکوک به بیماری کاملا مشخص می‌شوند.
وی افزود: کسانی که مشکوک نیستند به منزل‌شان بازمی‌گردند و با رعایت موازین بهداشتی و پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت داده، سلامتی‌شان حفظ می‌شود و موارد مشکوک باید در مراکز مقدماتی مورد معاینه و رسیدگی اولیه قرار بگیرند؛ در این حوزه  ما بر عهده گرفتیم هزار درمانگاه ثابت و سیار نیروهای مسلح را در سراسر کشور در اختیار بخش درمان قرار دهیم تا رصد و معاینه بالینی صورت بگیرد و مواردی که نیازمند دارو یا واگذاری ماسک و امکانات محافظتی هستند، تامین کنیم و مواردی هم که نیاز است، به سمت بیمارستان‌ها هدایت شوند.
رصد همه مردم ایران طی حداکثر 10 روز آینده از آن جهت مهم است که ویروس کرونا در روزهای نخستین ابتلا به این ویروس منتقل می‌شود و تا زمانی که فرد به بیمارستان منتقل شود به احتمال زیاد 3 تا 4 نفر را مبتلا می‌کند. 
اقدامات ستادکل نیروهای مسلح در تشخیص موارد قطعی و مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در هماهنگی و همکاری با وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و احتمالا بر مبنای طرح رصد و تشخیص این وزارتخانه است. 
بنا بر آنچه مقامات وزارت بهداشت اعلام کردند مردم تمام استان‌های کشور می‌توانند به منظور ارزیابی مجازی به سایت این وزارتخانه به نشانی salamat.gov.ir مراجعه کنند تا بر اساس سازوکارهای تعبیه شده در صورت وجود علائم بیماری به یکی از خانه‌های بهداشت محل سکونت خود مراجعه کرده و در صورت نیاز با تجویز دارو در خانه قرنطینه شوند یا برای افراد مظنون به بیماری کرونا شرایط انتقال به بیمارستان فراهم شود. 
یکی از مزیت‌های این طرح این است که پس از آنکه پزشکان مراکز بهداشت و درمان تشخیص دادند فردی مظنون به بیماری کرونا است، تمام اعضای خانواده آن فرد را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند تا در همان روزهای اول چرخه انتقال بیماری کرونا را مختل کنند.  به نظر می‌رسد ستادکل نیروهای مسلح در نظر دارد با ورود جدی و همه‌جانبه و نقش‌آفرینی در این طرح به ارتقای سخت‌افزاری و نیروی انسانی مورد نیاز این طرح کمک کرده و در نهایت کارآمدی آن را بالا ببرد. 
رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به دیگر تصمیمات قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع)، گفت: از جمله تصمیمات دیگر این بود که کمیته انتظامی و امنیتی ما به همراه وزارت کشور و استانداران روال خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها را که با تصمیم ملی اتخاذ می‌شود، انجام دهند که این کار هم در ۲۴ ساعت آینده سازماندهی خواهد شد. سرلشکر باقری تاکید کرد: از ملت عزیز خواهش می‌کنم به توصیه‌ها و درخواست‌های وزارت بهداشت عمل و با ماندن در منزل و تحرک کمتر زنجیره انتقال بیماری را قطع کنند؛ اگر این زنجیره ادامه پیدا کند، طبیعتا کنترل بیماری طولانی‌تر خواهد شد و امور ملی ما به مشکل می‌خورد.
وی با تاکید بر اینکه به سرعت موضوع تجهیزات محافظتی مردمی را برطرف خواهیم کرد، گفت: در بخش لجستیک و تامین ماسک تخصصی N95 که برای کادر بیمارستانی مورد نیاز است و همچنین لباس مخصوص آنها، وزارت دفاع خط تولید بسیار مفصلی را ایجاد کرده است، درباره کیت تشخیصی نیز این توان وجود دارد که هر مقدار لازم است تولید شود. تولید ماسک‌های عمومی هم از طریق مجموعه وزارت دفاع، سازمان‌های نیروهای مسلح و مجموعه‌های مردمی که از طریق بسیج اصناف و بسیج کشور سازماندهی شده‌اند، توسعه چشمگیر پیدا خواهد کرد.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پایان خاطرنشان کرد: در این چند روز، سازماندهی کردیم که بسیجیان، دانشجویان پزشکی و همچنین سربازان متخصص و بازنشستگانی که علاقه‌مند هستند و تخصص دارند بلافاصله در بخش کادر درمان به کار گرفته شوند و برای کسانی که نیاز به آموزش فشرده دارند نیز این کار انجام شود و در خدمت کادرهای درمانی باشند.
بنابراین می‌توان مصوبات اولین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع) نیروهای مسلح را در 4 بخش اعلام کرد: 1- درمان و پیشگیری 2- امنیتی و انتظامی به منظور کاهش ترددها در سطح شهرها و جاده‌ها 3- لجستیک و پشتیبانی به منظور تسریع در تولید انبوه مواد ضروری پیشگیری مانند ماسک و... در راستای اشباع بازار 4- تجهیز و آماده‌سازی نیروی انسانی به منظور انجام اقدامات درمانی مانند مراقبت و پرستاری از بیماران تا انجام فعالیت‌هایی همچون ضدعفونی کردن شهرها.
 
* نقش جدید نیروهای مسلح چیست؟
در حالی که انتقادها به حسن روحانی در نتیجه عدم نقش‌آفرینی مناسب در مدیریت بحران کرونا افزایش یافته است، برخی دستور جدید رهبر معظم انقلاب به ستادکل نیروهای مسلح را به منزله خلع ید دولت در مدیریت بحران کرونا تفسیر کرده‌اند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب صراحتا در دستور خود به سرلشکر باقری تاکید کردند قرارگاه بهداشت و درمان ستادکل نیروهای مسلح باید با هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت عمل کند.
تجربه مدیریت بحران در 25 روز گذشته نشان می‌دهد حسن روحانی با کنار کشیدن خود از ریاست ستاد مقابله با کرونا، عملا بار اصلی هماهنگی، مدیریت و اجرای سیاست‌ها را بر دوش وزارت بهداشت گذاشته است. وزیر بهداشت نیز به عنوان رئیس ستاد مقابله با کرونا هم باید در قامت ریاست این ستاد امکانات دولت و استان‌ها را هماهنگ و تصمیم‌های کلان مدیریتی را اتخاذ کند و هم به عنوان وزیر بهداشت و درمان به مسائل پزشکی و حواشی مربوط به آن رسیدگی کند. هر یک از این دو سطح اقدام، توان بالای مدیریتی و زمان مناسب را می‌طلبد که طبیعتا یک نفر از پس آن بر نمی‌آید.
روحانی به عنوان رئیس کابینه، قدرت بیشتری برای هماهنگی و هم‌افزا کردن وزارتخانه‌ها دارد. وظیفه ذاتی رئیس دولت ایجاد هماهنگی میان وزارتخانه‌ها در شرایط معمول اداره کشور و بویژه شرایط بحرانی است. هنگام بروز بحران، طبیعتا نقش‌آفرینی رئیس کابینه بیشتر شده و حضور مستقیم او در میدان، در هماهنگی میان بخش‌ها، بالا بردن روحیه، حل مشکلات و... تاثیرگذار و راهگشاست. به بیان دیگر رئیس‌جمهور در زمان بحران باید مدت زمان حضورش در ستاد بحران یا در جمع مقامات و مسؤولان دولتی بیشتر از گذشته باشد، نه آنکه یکی از انتقادات از روحانی در شرایط فعلی حضور کمرنگ او در محل کارش باشد. 
در چنین شرایطی دستور رهبر معظم انقلاب به ستادکل نیروهای مسلح که یکی از نهادهای زیرمجموعه ایشان به حساب می‌آید، بار وزارت بهداشت در حوزه تصمیم‌گیری‌های کلان و حوزه اجرایی را سبک کرده و عملا این وزارتخانه را در جایگاه اصلی خود قرار داده است. 
وزارت بهداشت که بیش از همه وزارتخانه‌ها درگیر اقدامات مورد نیاز در حوزه درمان، پیشگیری، هماهنگی بیمارستان‌ها، ارسال تجهیزات پزشکی، تامین نیروی انسانی پزشکی مورد نیاز و... است، با نقش‌آفرینی فعال‌تر نیروهای مسلح در حوزه پشتیبانی و اجرا، بهتر می‌تواند وظایف ذاتی خود را انجام دهد. بنابراین می‌توان گفت بر اساس تقسیم کار انجام شده، سیاست‌گذاری و اجرای سیاست‌ها در حوزه اقدامات اجرایی و لجستیکی به قرارگاه ستادکل نیروهای مسلح مربوط می‌شود و اقدامات مربوط به حوزه بهداشت و درمان و همچنین تعیین خط مشی‌های کلی مربوط به حوزه سلامت مردم که نیاز به کار تخصصی و کارشناسی در حوزه پزشکی دارد مربوط به وزارت بهداشت می‌شود.

Page Generated in 0/0071 sec