printlogo


کد خبر: 217625تاریخ: 1398/12/24 00:00
شرحی بر دعای هفتم صحیفه سجادیه/3
فقط تو هستی...

حجت‌الاسلام سیدسعید لواسانی:
 
أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا یَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا یَنْکَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کَشَفْتَ
ترجمه
تویى که در دشوارى‏ها و گرفتارى‏ها خوانده شوى و به تو در پیشامدهاى ناگوار پناه برده شود، ناگواری‌ها را جز تو کسی دفع نکند و دشواری‌ها را جز تو گره نگشاید. 
شرح
«أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ» تنها تو هستی که در کارها و رویدادهای مهم خوانده ‌شوی، هرکس جز تو را خواند، شکست خورد و ناامید شود. 
«وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ» و تنها تو هستی که در ناگواری‌ها به او پناه برند.  
«لَا یَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ» هیچ پیشامد ناگواری از موجودات برطرف نشود، مگر اینکه تو آن را برطرف کنی. 
«وَ لَا یَنْکَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کَشَفْتَ» و هیچ رویداد سختی برطرف نشود، مگر اینکه تو گره آن را بگشایی.
این چهار عبارت نگاه ما را به جهان هستی تصحیح می‌کند که تنها تو تأثیرگذار در عالَم وجود هستی. «لا موثر فی الوجود الا الله»؛ تعبیری که  حکما و عرفا بر آن تأکید دارند که حکایت از توحید افعالی دارد، توجه به همین حقیقت دارد که هرچه به موجودات اعم از نعمت‌ها و سختی‌ها می‌رسد، فقط از جانب خداست. بنابراین رفتن به درِ خانه دیگران و درخواست نیاز به غیرخدای سبحان و خواست رفع سختی‌ها و مشکلات جز از او نشان بی‌خردی است. امام سجاد در دعای بیست‌وهشتم صحیفه چه زیبا می‌فرمایند:
«وَ رَأَیْتُ أَنَّ‌طلب الْمُحْتَاجِ إِلَى الْمُحْتَاجِ سَفَه مِنْ‏ رَأْیِهِ وَ ضَلَّهٌ مِنْ عَقْلِه‏» [الصحیفه السجادیه: 134]  «و دیدم خواست نیازمند از نیازمند سبک‌عقلی در نظر و گمراهی در خرد است».
بنابراین دفع ناگواری‌ها و کشف دشواری‌ها فقط از سوی خدا ممکن است و باید از غیرخدا ناامید شد و در همه کارها همچنین گرفتاری‌ها و سختی‌ها و دشواری‌ها تنها به خدای سبحان رو آورد و از اسباب برید و  به او پناه برد و این حصر عقلی است. 
این علم و اندیشه چقدر روی زندگی و زیست اجتماعی ما تأثیر می‌گذارد؟ ناامیدی از زندگی ما رخت برمی‌بندد و هیچ نگرانی در قلب ما خانه نمی‌کند، زیرا ماییم و تدبیر حکیمانه الهی و خواست و دعا محضر او.  

Page Generated in 0/0069 sec