printlogo


کد خبر: 217627تاریخ: 1398/12/24 00:00
گزارشی درباره ورود امارات به جنگ قیمتی در بازار جهانی نفت
نبرد جهانی نفت
* شرکت ملی نفت ابوظبی اعلام کرد ماه آوریل عرضه نفت خود را به بیش از 4‌ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد

گروه اقتصادی: پس از نقش‌آفرینی روسیه و عربستان در شعله‌ور شدن آتش جنگ قیمتی در بازار نفت جهان، اکنون نوبت به امارات رسیده است. شرکت ملی نفت ابوظبی اخیرا اعلام کرده است در ماه آتی میلادی(آوریل) عرضه نفت خود را به بیش از 4 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد و با این کار عملا به جنگ قیمتی که توسط عربستان سعودی و روسیه راه افتاده است، می‌پیوندد. این شرکت همچنین اعلام کرده است طرح تولید افزایش تولید به 5 میلیون بشکه در روز را که برای سال ۲۰۳۰ هدف‌گذاری کرده بود، شتاب خواهد بخشید. به گزارش «وطن امروز»، آتش جنگ نفتی روز به روز شعله‌ورتر می‌شود به طوری که قیمت آن در بازارهای جهانی به حدود 33 دلار به ازای هر بشکه رسیده است. شیب نزولی قیمت نفت که به دلیل شیوع کرونا در جهان و افت تقاضای نفت ایجاد شده بود، پس از جلسه هفته گذشته اوپک پلاس وارد مرحله جدیدی شد. عربستان باید پنجشنبه گذشته قیمت‌های خود را برای تحویل نفت در آوریل اعلام می‌کرد ولی اعلام قیمت‌ها را به تاخیر انداخت تا نتیجه نشست اوپک پلاس مشخص شود. پس از آنکه روسیه با پیشنهاد عربستان مبنی بر همکاری برای کاهش تولید نفت به منظور ایجاد تعادل قیمتی در بازار مخالفت کرد، عربستان سعودی اقدامات تلافی‌جویانه خود را آغاز کرد. با شکست مذاکرات و دست رد روسیه به عربستان جهت کاهش تولید، آرامکو قیمت‌های خود را روز شنبه هفته گذشته اعلام کرد که در نوع خود عجیب بود؛ سعودی نفت سبک خود را برای بازار شرق آسیا 3 دلار و 10 سنت کاهش داد و برای مشتریان خود در شمال غرب اروپا، کاهش 10 دلار و 25 سنتی را در نظر گرفت. عربستان همچنین اعلام کرد از اول آوریل 3/12 میلیون بشکه در روز نفت عرضه خواهد کرد که بیشتر از ظرفیت فعلی تولید این شرکت است. این اقدامات باعث شد در همان دقایق اولیه آغاز به کار بازارهای جهانی در روز دوشنبه، قیمت نفت با کاهشی 32 درصدی مواجه شود، افت قیمتی که پس از جنگ خلیج‌فارس در سال 1991 تاکنون بی‌سابقه بوده و دومین افت قیمت بزرگ تاریخ نفت جهان شناخته شد. این اقدامات عربستان البته بی‌سابقه نیست. در سال 2001، دولت ونزوئلا کاهش تولید را پذیرفت ولی شرکت ملی نفت ونزوئلا زیر بار کاهش نرفت و طبق برنامه‌ای که از آمریکا گرفته بود، تولید را افزایش داد. ریاض هم در واکنش به تخلف ونزوئلا، تولید خود را افزایش داد به طوری که مازاد عرضه در بازار به 3 میلیون بشکه رسید و بهای نفت از 40 دلار به 27 دلار سقوط کرد. این بار اما به نظر نمی‌رسد روسیه براحتی زیر بار کاهش تولید برود. روسیه در فکر حفظ سهم خود از بازار جهانی نفت است و هرگونه کاهش تولید را به منزله هدیه‌ای به صنعت نفت آمریکا بویژه نفت شیل این کشور قلمداد می‌کند. نکته دیگر آنکه عربستان بیش از روسیه به قیمت بالای نفت نیاز دارد و قیمت پایین نفت، عربستان را بسیار بیشتر از روسیه متضرر می‌کند.
 
 
* امارات سومین بازیگر جنگ قیمتی شد
پس از جدی شدن جنگ قیمتی 2 غول نفتی جهان، ترس از دست رفتن بازار، امارات را نیز به واکنش واداشت. در همین راستا شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) در بیانیه‌ای اعلام کرد در آوریل عرضه نفت خود را به بیش از 4 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد. این شرکت همچنین اعلام کرد طرح افزایش تولید به 5 میلیون بشکه در روز را که برای سال ۲۰۳۰ هدف‌گذاری کرده بود، شتاب خواهد بخشید. اقدام شرکت ملی نفت ابوظبی در افزایش سطح تولید به 5 میلیون بشکه به معنی افزایش عرضه بیش از یک میلیون بشکه نفت دیگر به بازار است. البته وزیر انرژی امارات عربی متحده در توئیتی اعلام کرد: وزارت انرژی و صنعت امارات قویا بر این باور است که توافق جدید برای حمایت از توازن و نوسان کمتر بازار ضروری است. سهیل المزروعی همچنین نوشت: ما از اینکه توافقی میان اعضای گروه اوپک پلاس حاصل نشد و در نتیجه اعلامیه همکاری در پایان مارس ۲۰۲۰ منقضی می‌شود، مأیوس شدیم. وزیر انرژی امارات در این توئیت گفت: تولیدکنندگان در امارات ظرفیت تولید فراوانی دارند که با در نظر گرفتن شرایط فعلی بازار، به سرعت فعال خواهد شد. چنانکه پیداست امارات برخلاف میل باطنی خود مجبور به بازی در پازل 2 غول دیگر نفتی شده است؛ پازلی که در آن تمام کشورهای نفتی زیان می‌کنند.
 
* آمریکا هم بی‌نصیب نماند
تحولات نفتی اخیر نفت اما آمریکا را هم هدف قرار می‌دهد. کشوری که تا پیش از ظهور شیل نفت طرفدار کاهش قیمت بود پس از یک دهه این وضعیت تغییر کرده است. ترامپ که طرفدار بزرگ شرکت‌های تولیدکننده نفت شیل است، همواره از این شرکت‌ها که عمدتا مستقل و کوچک هستند حمایت کرده ولی حیات این شرکت‌ها به دلیل هزینه بالای تولید نفت شیل، به قیمت‌های بالای 40 دلار وابسته است. با ورود نفت به کانال 30دلاری، وضعیت این شرکت‌ها شکننده‌تر خواهد شد. راشاتودی هفته پیش گزارش داده بود از سال 2015 تا نوامبر سال 2018 میلادی 208 شرکت نفتی آمریکایی ورشکسته شده‌اند. مجموع بدهی این شرکت‌ها 7/121 میلیارد دلار بوده است. در سال 2019 ورشکستگی‌ها نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش یافت و به بیشترین میزان از سال 2016 رسید. منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پیش اینکه عربستان سعودی با افزایش تولید، جنگ قیمتی را تشدید کند، با محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور مکالمه تلفنی داشته است. 
کاخ سفید این گفت‌وگو را تایید کرد اما محتوای آن فعلا مشخص نیست. همچنین وزارت انرژی آمریکا اخیرا اقدامات عمال دولتی برای دستکاری و ایجاد شوک در بازارهای نفت را تقبیح کرد، با این حال از عربستان سعودی یا روسیه نام نبرد. دفاع ترامپ از صنعت نفت شیل برای مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۲۰ حیاتی به شمار می‌رود، زیرا یکی از بزرگ‌ترین صنایع در تگزاس است که یکی از ایالت‌های انتخاباتی مهم در انتخابات ریاست‌جمهوری به شمار می‌رود.

Page Generated in 0/0071 sec