printlogo


کد خبر: 217631تاریخ: 1398/12/24 00:00
با وجود اعلام منع سفر آمریکایی‌ها به اروپا،پنتاگون در حال اعزام 30 هزار نیروی نظامی به این قاره درگیر ویروس مسری است
تاجگذاری کرونا در آمریکا
چرا ایتالیایی‌ها و چینی‌ها معتقدند کرونا را نظامیان آمریکایی آوردند؟

شروین طاهری: 100 روز پس از بروز نخستین علائم بیماری کرونای جدید در بازار ماهی شهر ووهان چین (اول‌دسامبر‌2019)  یک مقام دولتی این کشور رسما از احتمال شیوع آن بر اثر حمله بیولوژیکی آمریکایی‌ها سخن گفت. 
سخنگوی وزارت خارجه چین در توئیتی  نوشت: «اولین بیمار مبتلا (patient zero) در آمریکا کی شناسایی شد؟ چه ‌تعداد از مردم آلوده شدند؟ نام بیمارستان‌ها [محل نگهداری افراد آلوده] چیست؟ ممکن است ارتش آمریکا این بیماری همه‌گیر را به ووهان چین آورده باشد... شفاف باشید! آمارهای خود را علنی کنید! شما به ما یک توضیح بدهکارید!»
اتهام‌زنی «ژائو لیجیان» به آمریکا بی‌پایه نبود. او تصاویر ویدئویی مربوط به اظهارات جنجالی همان روز «رابرت ردفیلد» مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده (CDC) را به توئیت خود پیوست کرده و در آخر آورده بود: «ردفیلد «کووید- 19» را در بعضی از شهروندان آمریکایی که قبلاً بر اثر آنفلوآنزا درگذشته بودند، شناسایی کرده است». البته او نخستین دیپلمات چینی نیست که ظن آمریکایی بودن منشأ شیوع ویروس جدید از خانواده کرونا را که توسط سازمان جهانی بهداشت تحت عنوان «سارس کوو-2» یا «2019- ان‌کوو» شناخته می‌شود، مطرح کرده است.
مثلا چانگ هوا، سفیر چین در ایران طی یک ماه و نیم اخیر در گفت‌وگوهای مطبوعاتی و نشست‌های رسانه‌ای تلاش کرده بود درباره پشت پرده این بیماری بشدت واگیر در کشورش و جهان شفاف‌سازی کند. او در سخنانش مشخصا عباراتی چون «ساختگی بودن و غیرطبیعی بودن ویروس»، «حمله بیولوژیک به اقتصاد چین توسط کرونا» و اینکه «آمریکا نخستین‌بار ویروس را به چین منتقل کرده است» را بر زبان آورده بود.
به نظر می‌رسد افشاگری سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین درباره آمریکایی بودن منشأ کرونا در مقطع فعلی به منزله موفقیت نسبی پکن در بسیج تاریخی بی‌سابقه پرجمعیت‌ترین جامعه دنیا با یک میلیارد و 400 میلیون نفر برای پدافند حمله بیولوژیکی مزبور و ورود به فاز دوم پدافند یعنی مواجهه با جنگ روانی ناشی از اپیدمی ویروسی باشد.
بدین ترتیب از هفته گذشته بود که سرفصل‌های نحوه انتقال ویروس جدید در فضای مجازی بزرگ و سترون چینی‌ها پشت دیوارهای محافظتی سایبری‌شان تحت عنوان «فایر وال» اصطلاحا ترند شد.
البته سوژه اولیه از آن سوی دریای شرقی یعنی ژاپن آمد، زمانی که شبکه ژاپنی «آساهی» گزارش داد مرکز کنترل و پیشگیری‌ از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) بتازگی شک کرده است که ممکن است بیش از 10 هزار بیماری که طی ماه‌های اخیر در آمریکا ظاهرا بر اثر آنفلوآنزا جان خود را از دست داده‌ بودند، در حقیقت مبتلا به ویروس کرونای جدید بوده‌اند.
این خبر موج رسانه‌ای بزرگی نه‌تنها در خود آمریکا، بلکه در کشورهای شرق آسیا بویژه چین، ژاپن و شبه‌جزیره کره که در خط مقدم جنگ با بیماری «کووید-19» هستند به راه انداخت و باعث شد صدها میلیون نفر در شبکه‌های اجتماعی این کشورها فرضیه جدید یعنی «در نظر گرفتن آمریکا و نه چین به عنوان منشأ کرونا» را دنبال کنند.
به سرعت شواهدی هم مطرح شد؛ نخست اینکه ویروس مزبور دست‌کم در ماه نوامبر 2019 وارد شهر ووهان شده و نه ماه بعد از آن (دسامبر) آن هم به‌واسطه برقراری نخستین خطوط هوایی مستقیم بین این شهر که مرکز مواصلاتی بخش مرکزی چین محسوب می‌شود با 2 شهر بزرگ غربی و شرقی ایالات متحده یعنی نیویورک و لس‌آنجلس. همچنین فعالان مجازی در چین این احتمال را مطرح کردند که بیماری بشدت مسری جدید توسط تعداد زیادی از نظامیان آمریکایی شرکت‌کننده در مسابقات ارتش‌های جهان که در همان بازه زمانی اواخر سال 2019 در چین برگزار شد، به این کشور منتقل شده باشد.
 
* لشکرکشی کرونایی آمریکا به اروپا
در این شرایط بود که در فضای مجازی کاربران متعددی از این نوشتند که کرونا در آن کشورهایی که نظامیان آمریکایی در آنها پایگاه‌های بزرگ‌تر و رفت و آمد بیشتری داشته‌اند، بویژه ایتالیا، کره‌جنوبی، ژاپن و آلمان، رشد بسیار بیشتری داشته است. توقف رزمایش‌های نظامی فصلی اخیر بین پنتاگون و ناتو در شمال اروپا و همچنین بین ارتش‌های کره‌جنوبی و آمریکا نشانه‌ای مهم از آگاهی مقامات کشورهای آسیایی و اروپایی مزبور از این حقیقت و وحشت آنها از احتمال تماس بیشتر نظامیان‌شان با آمریکایی‌ها محسوب می‌شود.
در هفته‌ای که گذشت، همزمان با گسترش شدید کرونا در اروپا، اخبار مربوط به ورود  20 هزار نیروی نظامی جدید پنتاگون به قلمرو اتحادیه اروپایی در چارچوب رزمایش «اروپای مدافع 20» که بزرگ‌ترین مانور سراسری آمریکا و 17 عضو اروپایی ناتو طی 25 سال اخیر است، مثل بمب صدا کرد، بویژه مطبوعات ایتالیایی با عناوینی چون «جولان بدون ماسک سربازان آمریکایی» به آن واکنش نشان دادند. 
گفته می‌شود آمریکایی‌ها با وجود اینکه برخی کشورهای اروپایی چون ایتالیا را به عنوان مبدأ خطرناک ویروس کرونا دسته‌بندی کرده‌اند اما کماکان در حال انتقال 20 هزار نیروی اعزام شده و همچنین 10 هزار نیروی دیگر از ایالات  متحده به اروپا به بهانه این رزمایش در امتداد مرزهای روسیه در مسیری به طول 4000 کیلومتر هستند، آن هم در حالی که دبیرکل ناتو عملا برگزاری «اروپای مدافع 20» را به‌خاطر خطری که در شیوع بیماری جهانی جدید دارد، به تعویق انداخته است.
ایتالیا پایگاه اصلی ناتو در حوزه مدیترانه محسوب می‌شود و چندین هزار تن از سربازان آمریکایی از طریق 2 پایگاه نظامی «ونتیا» و «فولگوره» در این کشور در دیگر نقاط اروپا از جمله خط مقدم رزمایش مزبور یعنی کشورهای حوزه دریای سیاه و دریای بالتیک توزیع شده‌اند. این موضوع باعث خشم ایتالیایی‌ها شده است؛ نخست به‌خاطر اینکه رزمایش «اروپای مدافع 20» که سراسری‌ترین تمرین نظامی آمریکا و اروپایی‌هاست از 2 سال پیش بسیار بدنام شد، چرا که فاش شد چند هزار سرباز شرکت‌کننده در آن سال بدون اطلاع قبلی ارتش‌های ملی‌شان و بدون برخورداری از هرگونه وسیله محافظت از پرتوهای رادیو اکتیو، توسط ناتو و پنتاگون تحت آزمایش تشعشعات هسته‌ای قرار گرفته بودند.
دلیل دیگر عصبانیت ایتالیایی‌ها از این موضوع، رفتار تحقیرآمیزی است که آمریکایی‌ها با آنها دارند. از یک طرف دولت واشنگتن ایتالیا را به عنوان یکی از پرخطرترین مبادی کرونا در جهان شناخته و هشدار مربوط به پروازهای ورودی از این کشور را به سطح 3 ارتقا داده است و از سوی دیگر پنتاگون در اوج شیوع ویروس مزبور در جهان، در حال اعزام نظامیان بیشتری به اروپاست که تازه ظن آن می‌رود آنها خود منشأ انتقال کرونا باشند. مسأله اینجاست که واشنگتن علاوه بر ایتالیا، دیگر کشورهای اصلی پذیرای سربازان آمریکایی در ماه‌های اخیر یعنی آلمان و لهستان را به همراه کشورهای شرق و شمال و جنوب اروپا در سطح دوم هشدار کرونایی قرار داده است. بدین ترتیب فرودگاه‌های ایالات متحده حتی می‌توانند از ورود اتباع آمریکایی که از این کشورهای اروپایی می‌آیند جلوگیری یا آنها را مستقیما قرنطینه کنند. این رفتار تحقیر‌آمیز درباره ایتالیا خود را به شکل لغو پروازهای 2 خط هوایی بزرگ آمریکایی یعنی امریکن ایرلاین و دلتا‌ایر با شهرهای کشور چکمه‌ای مدیترانه نشان می‌دهد. مردم ایتالیا می‌پرسند چگونه است که یانکی‌ها سربازان خود را به کشورهای اروپایی گسیل می‌کنند، در حالی که قرار نیست حتی آنها را در آینده نزدیک به داخل ایالات متحده راه دهند؟ آیا حقیقتا پنتاگون به بهانه رزمایشی ملغی‌شده در حال خلاص شدن از شر هزاران آمریکایی ناقل کروناست؟
 
* گاف ترامپ درباره مناطق جنگ بیولوژیک
حتی از یک زاویه نگاه اروپایی، لشکرکشی مزبور پنتاگون به این قاره، اوج رذالت آمریکایی‌ها را برملا می‌کند، چرا که «مارک اسپر» وزیر دفاع ایالات متحده همزمان با این عمل، در بیانیه‌ای مدعی طرح ممنوعیت ۶۰ روزه سفر اعضای نیروهای مسلح، خانواده‌های آنها و کارمندان پنتاگون به کشورهای کرونایی شده است. البته او این تصمیم را به اختیار فرماندهان هر یک از مراکز فرماندهی پنجگانه ارتش آمریکا در دنیا گذاشته است. دونالد ترامپ شامگاه چهارشنبه گذشته در نشست خبری اضطراری درباره گسترش ویروس کرونا در آمریکا شیوع آن در ایالات متحده را ناشی از مسافران ورودی از اروپا دانست و گفت: «ورود تمام مسافران از اروپا به آمریکا به استثنای انگلیس برای مدت ۳۰ روز ممنوع می‌شود».
پس بیانیه اسپر، در واقع تنها یک واکنش چاپلوسانه به حکم اخیر ترامپ بوده است که بر اساس آن از دیروز جمعه خواستار ممنوعیت سفر تمام شهروندان آمریکایی به کشورهای «سطح ۳ هشدار کرونا» مانند چین، کره‌جنوبی، ایران و ایتالیا یا از مسیر آنها به نقاط دیگر اعمال شد. نکته مرموز این حکم و در حقیقت گاف یانکی‌ها آنجاست که کشورهایی چون ژاپن، آلمان و لهستان که جزو کشورهای «سطح ۲ هشدار کرونا» دسته‌بندی شده‌اند نیز بر خلاف دیگر کشورهای همسطح خود با دستور کاخ سفید شامل ممنوعیت سفر مزبور می‌شوند. به عبارت دیگر کشورهایی که ترامپ آنها را خطر اصلی شیوع کرونا در جهان معرفی کرده است، فقط شامل دشمنان شماره یک آمریکا و البته آن کشورهایی است که پنتاگون در آنها بزرگ‌ترین پایگاه‌ها و بیشترین نیروها را دارد. پس مشخص است فرمان کرونایی ترامپ، فرمانی جنگی است که شامل مناطق درگیر جنگ بیولوژیک می‌شود، یعنی کشورهایی که امکان عملیات جنگی [در این مورد جنگ بیولوژیک] از داخل آنها علیه دشمنان آمریکا وجود دارد، به اضافه خود دشمنان که همان ایران و چین هستند. حتی اینکه روسیه از این قاعده مستثنا شده نیز به اندازه کافی گویاست، چرا که روس‌ها از دوران شوروی و جنگ سرد، فناوری جنگ بیولوژیکی همسطح آمریکا داشته و احتمالا هنوز هم دارند و واشنگتن قطعا جرات ورود به جنگ ویروسی با مسکو را ندارد.
 
* اعتراف تکان‌دهنده آمریکایی‌ها: بنویسید کرونا، بخوانید آنفلوآنزا!
اما وقاحت یانکی‌ها حد و مرزی نمی‌شناسد. دکتر «رابرت ردفیلد» رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده با آنکه معترف است ده‌ها هزار مورد از آمریکایی‌های ظاهرا مبتلا به انواع آنفلوآنزاهای مهلک در واقع مبتلا به ویروس کرونای جدید بوده‌اند، باز هم دست از فرافکنی بر‌نداشته و توپ کرونا را به زمین مستعمرات اروپایی‌اش انداخته است و ابتدا طی جلسه چهارشنبه گذشته کمیته نظارت خانه نمایندگان کنگره فاش کرد آزمایش ویروس کرونای برخی آمریکایی‌ها که ظاهرا بر‌اثر آنفلوآنزا جان باخته بودند، مثبت بوده است. همچنین اعتراف کرد شمار کرونایی‌ها در برخی ایالت‌ها ممکن است به ده‌ها هزار تن [و در نتیجه در کل آمریکا به‌دست کم 100 هزار نفر] بالغ شود. این همان اظهاراتی بود که سخنگوی وزارت خارجه چین در توئیت معروفش به آن ارجاع داده و در نهایت با اتکا به آمار خود دکتر ردفیلد این پرسش را مطرح کرده بود: «آمریکا درباره ۳۴ میلیون مورد آنفلوآنزا و ۲۰ هزار مرگ گزارش داده است. لطفا به ما بگویید چند مورد آن به ویروس کرونا مرتبط است؟» با این حال وقتی نوبت تشخیص منشأ ویروس جدید رسید که ده‌ها هزار آمریکایی را مبتلا کرده است، رئیس «سی‌دی‌سی» بر خلاف شواهد پیشین دست به فرافکنی زد. به گزارش سی‌ان‌ان، دکتر ردفیلد شامگاه پنجشنبه گذشته در حمایت از تصمیم دونالد ترامپ برای ممنوعیت سفر اروپایی‌ها به ایالات متحده اعلام کرد: «آمریکایی‌ها از اروپا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند... هم اکنون اروپا به چین جدید درباره شیوع ویروس کرونا تبدیل شده است». البته در همان جلسه کنگره هم او اذعان کرده بود: «موارد ابتلا به ویروس کرونا در حداقل ۳۰ ایالت آمریکا به مواردی در اروپا مرتبط بوده است... در حال حاضر واقعیت آن است که اکنون در سراسر جهان بیش از ۷۰ درصد از موارد جدید کرونا با اروپا در ارتباط هستند، به همین دلیل رئیس‌جمهوری آمریکا شب گذشته تصمیم به ممنوعیت سفر اروپایی‌ها به آمریکا گرفت».

Page Generated in 0/0073 sec